Σφοδρή κριτική για την υπουργική τροπολογία που προβλέπει εκχώρηση του ΟΑΣΘ χωρίς διαγωνισμό εξαπέλυσε ο κ. Θανάσης Θεοχαρόπουλος στη Βουλή επισημαίνοντας απευθυνόμενος προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη «Πήρατε τις συγκοινωνίες από τους ιδιώτες, τώρα τις ξαναδίνετε πίσω μέσω μιας αδιαφανούς διαδικασίας».
Σύμφωνα με την προωθούμενη ρύθμιση εκχωρείται το συγκοινωνιακό έργο που εκτελεί ο ΟΑΣΘ σε περιοχές της υπαίθρου του νομού, στο ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ή σε δήμο ή και σε οποιονδήποτε άλλον ιδιώτη, στην περίπτωση που το ΚΤΕΛ δεν δείξει ενδιαφέρον. Σύμφωνα με την αντιπολίτευση η ρύθμιση δρομολογεί επι της ουσίας την μερική επανιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ χωρίς διαγωνισμό, αλλά με μια απλή σύμβαση.
«Με την προτεινόμενη τροπολογία ορίζεται ότι στις περιοχές αρμοδιότητας ΟΑΣΑ και ΟΣΕΘ επιτρέπεται η εκτέλεση αστικών και υπεραστικών δρομολογίων από τα ΚΤΕΛ. Σε περίπτωση μη κατάρτισης της σύμβασης με το κατά τόπο αρμόδιο ΚΤΕΛ, αυτή μπορεί να καταρτίζεται με άλλους οδικούς μεταφορείς επιβατών. Ασάφεια το μεγαλείο σου! Δεν μας διευκρινίζετε ποιος είναι ο οδικός μεταφορέας επιβατών που, εκτός από άγνωστος, προτείνει δρομολόγια και όρους σύμβασης και εγκρίνει ο υπουργός. Χωρίς διαγωνισμό; Που είναι η διαφάνεια και το ξεκάθαρο θεσμικό πλαίσιο;» τόνισε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης για να προσθέσει «Σε ένα θέμα για το οποίο έχει γίνει μεγάλη συζήτηση στη Βουλή συνεχίζετε ως κυβέρνηση τις παλινωδίες. Και βεβαία διαβάζαμε δημοσιεύματα για την τροπολογία σας, πριν καν αυτή κατατεθεί. Δεν γνωρίζαμε ότι θα κατατεθεί. Διαβάζαμε σε χθεσινά δημοσιεύματα ότι φεύγει ο ΟΑΣΘ από γραμμές της Θεσσαλονίκης. Γνώριζαν μάλλον, κύριε Υπουργέ, πριν από εσάς το τι θα συμβεί».
«Το πρόβλημα όμως είναι ότι ουσιαστικά, έναν περίπου χρόνο μετά την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ, συνεχίζετε το ‘ράβε-ξήλωνε’ του συγκοινωνιακού χάρτη της Θεσσαλονίκης. Η λύση δεν ήταν να περάσουμε από το ιδιωτικό μονοπώλιο του ΟΑΣΘ σε ένα κρατικό μονοπώλιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τα ίδια προβλήματα. Σας το είχαμε πει και τότε στη Βουλή -είχαμε ψηφίσει παρών, δεν είχαμε καταψηφίσει το νομοσχέδιό σας- και σας τονίσαμε ότι δεν συμφωνούμε με την κατάσταση, η οποία υπήρχε» ανέφερε ο κ. Θεοχαρόπουλος για να σημειώσει «Δεν μπορείτε να εφαρμόσετε ούτε αυτό που νομοθετήσατε και περνάτε σε μια κρατικοδίαιτη μεταφορά εκεί που θέλετε, χωρίς καν τους όρους της διαφάνειας. Πήρατε τις συγκοινωνίες από τους ιδιώτες, τώρα τις ξαναδίνετε πίσω μέσω μιας αδιαφανούς διαδικασίας. Ομολογείτε την αποτυχία και κάθε κριτική που σας είχαμε ασκήσει επιβεβαιώνεται λέξη προς λέξη. Η λύση για την Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε ανοιχτές, δημόσιες συγκοινωνίες, με καθοριστικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης και των φορέων της πόλης. Εμείς αυτό που λέγαμε και τότε και τώρα είναι ότι οι αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης πρέπει να σχεδιάζονται από ανθρώπους της πόλης, και όχι από τους αρεστούς του εκάστοτε Υπουργού».
Απαντώντας ο κ. Σπίρτζης επισήμανε ότι «στον πρώτο χρόνο λειτουργίας του ΟΑΣΘ έχουμε 45 εκατομμύρια λιγότερης δαπάνης που είναι λεφτά του ελληνικού λαού και βρήκαμε αντί για πεντακόσια λεωφορεία, διακόσια πενήντα να λειτουργούν, και για την ακρίβεια διακόσια πενήντα τέσσερα. Το τρικ, που είχε κάνει τότε η Κυβέρνηση, ήταν να μεγαλώσει την περιοχή που ήταν ευθύνη του ΟΑΣΘ και να δίνει υπεργολαβία στα ΚΤΕΛ το μεταφορικό έργο. Αυτό το βλέπετε εσείς εξορθολογισμό ή οι Επιτροπές της Βουλής και ο Υπουργός είναι για να εγκρίνει την ολιστική μελέτη της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης και Αττικής και να μην υπάρχει το χάος που υπάρχει σήμερα;».
Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών εξήγησε πως «Το θεσμικό πλαίσιο λέει ότι δεν μπορεί ο ΟΑΣΘ που είναι για το κέντρο της Θεσσαλονίκης και για τους γύρω δήμους, να πηγαίνει και να έχει στον χώρο ευθύνης του μικρά χωριά με μικρή μεταφορική κίνηση για να απαλλάσσονται κάποιοι ιδιώτες από αυτό και εκεί που είναι εμπορικές οι γραμμές, να πληρώνονται αδρά από το ελληνικό Δημόσιο για να παρέχουν αυτό το μεταφορικό έργο και να παίρνουν και τα έσοδα των εισιτηρίων».
protothema
Σύμφωνα με την προωθούμενη ρύθμιση εκχωρείται το συγκοινωνιακό έργο που εκτελεί ο ΟΑΣΘ σε περιοχές της υπαίθρου του νομού, στο ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ή σε δήμο ή και σε οποιονδήποτε άλλον ιδιώτη, στην περίπτωση που το ΚΤΕΛ δεν δείξει ενδιαφέρον. Σύμφωνα με την αντιπολίτευση η ρύθμιση δρομολογεί επι της ουσίας την μερική επανιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ χωρίς διαγωνισμό, αλλά με μια απλή σύμβαση.
«Με την προτεινόμενη τροπολογία ορίζεται ότι στις περιοχές αρμοδιότητας ΟΑΣΑ και ΟΣΕΘ επιτρέπεται η εκτέλεση αστικών και υπεραστικών δρομολογίων από τα ΚΤΕΛ. Σε περίπτωση μη κατάρτισης της σύμβασης με το κατά τόπο αρμόδιο ΚΤΕΛ, αυτή μπορεί να καταρτίζεται με άλλους οδικούς μεταφορείς επιβατών. Ασάφεια το μεγαλείο σου! Δεν μας διευκρινίζετε ποιος είναι ο οδικός μεταφορέας επιβατών που, εκτός από άγνωστος, προτείνει δρομολόγια και όρους σύμβασης και εγκρίνει ο υπουργός. Χωρίς διαγωνισμό; Που είναι η διαφάνεια και το ξεκάθαρο θεσμικό πλαίσιο;» τόνισε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης για να προσθέσει «Σε ένα θέμα για το οποίο έχει γίνει μεγάλη συζήτηση στη Βουλή συνεχίζετε ως κυβέρνηση τις παλινωδίες. Και βεβαία διαβάζαμε δημοσιεύματα για την τροπολογία σας, πριν καν αυτή κατατεθεί. Δεν γνωρίζαμε ότι θα κατατεθεί. Διαβάζαμε σε χθεσινά δημοσιεύματα ότι φεύγει ο ΟΑΣΘ από γραμμές της Θεσσαλονίκης. Γνώριζαν μάλλον, κύριε Υπουργέ, πριν από εσάς το τι θα συμβεί».
«Το πρόβλημα όμως είναι ότι ουσιαστικά, έναν περίπου χρόνο μετά την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ, συνεχίζετε το ‘ράβε-ξήλωνε’ του συγκοινωνιακού χάρτη της Θεσσαλονίκης. Η λύση δεν ήταν να περάσουμε από το ιδιωτικό μονοπώλιο του ΟΑΣΘ σε ένα κρατικό μονοπώλιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τα ίδια προβλήματα. Σας το είχαμε πει και τότε στη Βουλή -είχαμε ψηφίσει παρών, δεν είχαμε καταψηφίσει το νομοσχέδιό σας- και σας τονίσαμε ότι δεν συμφωνούμε με την κατάσταση, η οποία υπήρχε» ανέφερε ο κ. Θεοχαρόπουλος για να σημειώσει «Δεν μπορείτε να εφαρμόσετε ούτε αυτό που νομοθετήσατε και περνάτε σε μια κρατικοδίαιτη μεταφορά εκεί που θέλετε, χωρίς καν τους όρους της διαφάνειας. Πήρατε τις συγκοινωνίες από τους ιδιώτες, τώρα τις ξαναδίνετε πίσω μέσω μιας αδιαφανούς διαδικασίας. Ομολογείτε την αποτυχία και κάθε κριτική που σας είχαμε ασκήσει επιβεβαιώνεται λέξη προς λέξη. Η λύση για την Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε ανοιχτές, δημόσιες συγκοινωνίες, με καθοριστικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης και των φορέων της πόλης. Εμείς αυτό που λέγαμε και τότε και τώρα είναι ότι οι αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης πρέπει να σχεδιάζονται από ανθρώπους της πόλης, και όχι από τους αρεστούς του εκάστοτε Υπουργού».
Απαντώντας ο κ. Σπίρτζης επισήμανε ότι «στον πρώτο χρόνο λειτουργίας του ΟΑΣΘ έχουμε 45 εκατομμύρια λιγότερης δαπάνης που είναι λεφτά του ελληνικού λαού και βρήκαμε αντί για πεντακόσια λεωφορεία, διακόσια πενήντα να λειτουργούν, και για την ακρίβεια διακόσια πενήντα τέσσερα. Το τρικ, που είχε κάνει τότε η Κυβέρνηση, ήταν να μεγαλώσει την περιοχή που ήταν ευθύνη του ΟΑΣΘ και να δίνει υπεργολαβία στα ΚΤΕΛ το μεταφορικό έργο. Αυτό το βλέπετε εσείς εξορθολογισμό ή οι Επιτροπές της Βουλής και ο Υπουργός είναι για να εγκρίνει την ολιστική μελέτη της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης και Αττικής και να μην υπάρχει το χάος που υπάρχει σήμερα;».
Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών εξήγησε πως «Το θεσμικό πλαίσιο λέει ότι δεν μπορεί ο ΟΑΣΘ που είναι για το κέντρο της Θεσσαλονίκης και για τους γύρω δήμους, να πηγαίνει και να έχει στον χώρο ευθύνης του μικρά χωριά με μικρή μεταφορική κίνηση για να απαλλάσσονται κάποιοι ιδιώτες από αυτό και εκεί που είναι εμπορικές οι γραμμές, να πληρώνονται αδρά από το ελληνικό Δημόσιο για να παρέχουν αυτό το μεταφορικό έργο και να παίρνουν και τα έσοδα των εισιτηρίων».
protothema
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου