Οι αλλαγές που εξετάζει η κυβέρνηση στη φορολογία και ειδικότερα στα φορολογικά πρόστιμα, στο φόρο υπεραξίας ακινήτων και στον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων συζητήθηκαν σε σύσκεψη στο υπουργείο Οικονομικών υπό τον Γ.Στουρνάρα με τη συμμετοχή του γγ Δημοσίων Εσόδων Χ.Θεοχάρη, καθώς και των βουλευτών του ΠΑΣΟΚ Φιλ.Σαχινίδη, Α.Καρυπίδη, Χρ.Πρωτόπαπα και Π.Κουκουλόπουλου.
Η σύσκεψη έγινε εν όψει και της κατάθεσης στη Βουλή, μέχρι τα τέλη της επόμενης εβδομάδας, του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου, στο οποίο θα περιλαμβάνονται οι παραπάνω διατάξεις.
Θετικά αντιμετωπίστηκαν από το υπουργείο Οικονομικών οι αλλαγές που πρότεινε το ΠΑΣΟΚ καταθέτοντας αναλυτικό υπόμνημα με τις προτάσεις του.
Ειδικότερα, το ΠΑΣΟΚ ζητά ριζικές αλλαγές, θεωρώντας εξοντωτικά τα πρόστιμα και προβάλλοντας σοβαρές ενστάσεις για τις αποδείξεις, τη φορολογία των αγροτών και για σειρά άλλων φορολογικών θεμάτων.
Οι προτάσεις του συγκυβερνώντος ΠΑΣΟΚ, για παράδειγμα, στο θέμα των προστίμων προβλέπουν τη δραστική μείωσή τους στα 100 ευρώ για τις περισσότερες παραβάσεις και στις περιπτώσεις απόκρυψης φορολογητέας αξίας την επιβολή προστίμου υπό τη μορφή ποσοστού επί της αξίας της.
Για τις αποδείξεις προτείνει μείωση της ποινής φόρου στο 10% από 22% ενώ για το φόρο υπεραξίας προτείνει επί της ουσίας αντικατάσταση των ισχυουσών διατάξεων από φόρο 7% επί της τιμής πώλησης που θα επιβαρύνει τον πωλητή για όσα ακίνητα αποκτήθηκαν πριν την 1-1-2013.
Μετά τη σύσκεψη, για την οποία και οι δύο πλευρές τόνιζαν ότι έγινε σε πολύ καλό κλίμα, αναμένονται σύμφωνα με πληροφορίες, αλλαγές στα πρόστιμα, στο φόρο υπεραξίας και στις αποδείξεις.
Αναλυτικά οι προτάσεις του ΠΑΣΟΚ
Οι ποινές πρέπει να έχουν ως σκοπό την συμμόρφωση, αλλά να λαμβάνεται υπόψη η βαρύτητα της παράβασης και να υπάρχει αναλογικότητα και συνάρτηση παράβασης και ποινής, επισημαίνει το ΠΑΣΟΚ.
Τονίζει ακόμη ότι ο νομοθέτης πρέπει να λαμβάνει υπόψη του και την εισπραξιμότητα των προστίμων. «Σημειώνουμε ότι από τα 62 δισ. ανείσπρακτες οφειλές 23 δισ. προέρχονται μόνο από πρόστιμα. Το ποσοστό της εισπραξιμότητας των προστίμων είναι γνωστό ότι είναι κάτω του 1% και αυτό επιβάλλει την αναθεώρηση της όλης λογικής επιβολής των ποινών».
Για τη φορολογική δήλωση και τη καταβολή φόρου προτείνουν, -προκειμένου να μην για να μην οδηγηθούν οι επιχειρήσεις σε αφανισμό, αλλά και να εξυπηρετείται και ο στόχος της καταπολέμησης της μη καταβολής των φόρων-, όλες οι δηλώσεις να θεωρούνται πληροφοριακού χαρακτήρα, αφού δεν συνδέονται σε καμιά περίπτωση με την καταβολή του φόρου.
Άρα να επιβάλλεται πρόστιμο 100 ευρώ για μη υποβολή ή εκπρόθεσμη υποβολή (έναντι 1000 και 2.500 ευρώ που προβλέπονται σήμερα, ανάλογα με το είδος των βιβλίων που τηρούνται). Στις πιστωτικές ή μηδενικές με το πρόστιμο αυτό κλείνει η ποινή του φορολογούμενου.
Στις χρεωστικές δηλώσεις θα ακολουθεί η ήδη προβλεπόμενη επιβολή τόκου για κάθε μήνα καθυστέρησης και το πρόστιμο εκπροθέσμου καταβολής. Δηλαδή: Αν οποιοδήποτε ποσό φόρου δεν καταβληθεί το αργότερο εντός δύο (2) μηνών από την παρέλευση της νόμιμης προθεσμίας καταβολής, υπολογίζεται πρόστιμο ίσο με ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%) του φόρου που δεν καταβλήθηκε εμπρόθεσμα. Μετά την πάροδο ενός έτους από τη λήξη της νόμιμης προθεσμίας καταβολής το παραπάνω πρόστιμο ανέρχεται σε είκοσι τοις εκατό (20%) του φόρου. Μετά την πάροδο δύο (2) ετών ανέρχεται σε τριάντα τοις εκατό (30%) του φόρου.
Στις τροποποιητικές δηλώσεις να μην επιβάλλεται πρόστιμο εάν δεν οφείλεται φόρος ή εάν οφείλεται φόρος, όταν αυτός είναι σε ποσοστό μικρότερο του 10% του αρχικού ποσού ή εάν πρόκειται για ποσό κάτω των 300 ευρώ, ανεξαρτήτως ποσοστού.
Να καταργηθεί το άρθρο 59 του ΚΦΔ, που προβλέπει 100% ποινή σε περίπτωση καθυστέρησης καταβολής έστω και μία μέρα για παρακρατούμενους φόρους και να ισχύσει ανάλογη ρύθμιση με το άρθρο 57.
Για τα πρόστιμα μη έκδοσης ή ανακριβούς έκδοσης στοιχείων ή άλλων παραβάσεων το ΠΑΣΟΚ επισημαίνει ότι «οι ισχύουσες διατάξεις έχουν απολύτως αστοχήσει» σε ότι αφορά την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής σε συνδυασμό με την μη επιβολή ποινών για τυπικούς λόγους, καθώς και ότι «προκύπτουν εξοντωτικά πρόστιμα για τυπικές παραβάσεις που θα οδηγήσουν σε κλείσιμο υγιείς επιχειρήσεις και ιδιαίτερα μικρομεσαίες επιχειρήσεις».
Τονίζει δε ότι «οι διατάξεις αυτές είναι ευθέως αντισυνταγματικές αφού οδηγούν σε επιμέτρηση ποινών που καμιά σχέση δεν έχουν με την διαπραχθείσα παράβαση».
Προτείνει, λοιπόν, σύνδεση ποινής και απόκρυψης συνολικής συναλλαγής σε κάθε περίπτωση που αφορά μη έκδοση ή ανακριβή έκδοση στοιχείων, με καθορισμό κατώτερου ορίου.
Συγκεκριμένα: (Η παρ.2 περίπτωση α’ του άρθρου 55 να αντικατασταθεί ως εξής): Όταν η παράβαση αναφέρεται σε μη έκδοση ή σε ανακριβή έκδοση παραστατικών στοιχείων και έχει ως αποτέλεσμα την απόκρυψη συναλλαγής ή μέρους αυτής, η δε συνολική αποκρυβείσα αξία είναι μεγαλύτερη των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ, επιβάλλεται πρόστιμο για ίσο με ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) της αξίας της συναλλαγής ή του μέρους αυτής που αποκρύφτηκε.
Εάν η συνολική αποκρυβείσα αξία είναι μικρότερη ή ίση των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ, επιβάλλεται πρόστιμο για ίσο με ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) της αξίας της συναλλαγής ή του μέρους αυτής που αποκρύφτηκε με ελάχιστο ύψος προστίμου στην περίπτωση αυτή το ποσό των εξακοσίων ευρώ (600) για τους υπόχρεους τήρησης απλογραφικών βιβλίων και χιλίων διακοσίων (1.200) ευρώ για τους υπόχρεους τήρησης διπλογραφικών βιβλίων.
Σε περίπτωση που δεν προκύπτει άμεσα το ύψος της συνολικής αξίας που έχει αποκρυβεί, αυτή υπολογίζεται από άλλα πρόσφορα ή διαθέσιμα στοιχεία τιμών που προκύπτουν από τα στοιχεία της ελεγχόμενης επιχείρησης.
Για τις διαδικαστικές παραβάσεις οι ποινές να είναι με καθορισμένο ποσό ανάλογα με την κατηγορία των τηρουμένων βιβλίων, αλλά να επιβάλλονται στο σύνολο τους και σε κάθε έλεγχο.
Για τις συγκεντρωτικές καταστάσεις προτείνουν:
- να υποβάλλονται κάθε τρίμηνο και οι καταστάσεις πελατών και προμηθευτών από όλους τους υπόχρεους (και όχι μηνιαίως)
- να καθοριστεί όριο μη αναλυτικής υποβολής το ποσό των 300 ευρώ.
- ειδικά ετήσιες καταστάσεις πελατών και προμηθευτών να υποβάλλουν οι απαλλασσόμενοι επιτηδευματίες που έχουν έναρξη εργασιών και οι αγρότες του κανονικού ή ειδικού καθεστώτος.
Αποδείξεις καταναλωτικών δαπανών
«Η θέση μας για τις αποδείξεις είναι να καταλαμβάνει η υποχρέωση το σύνολο του πληθυσμού και όχι μόνο τους μισθωτούς» σημειώνει το ΠΑΣΟΚ και προτείνει ακόμη:
-η ποινή για τη μη συγκέντρωση του οριζόμενου ποσού αποδείξεων, να καθοριστεί στο 10% ίσως και λιγότερο και να καταργηθεί η ποινή του 22%.
Υπεραξία μεταβίβασης ακινήτων λόγω πώλησης
«Για να απεμπλακεί η όλη λειτουργία των διατάξεων και για την επί της ουσίας εφαρμογή, την εξυπηρέτηση της λειτουργίας της αγοράς και των δημοσιονομικών στόχων» το ΠΑΣΟΚ προτείνει:
- Για τα ακίνητα που έχουν αποκτηθεί πριν την 1-1-2013 να επιβληθεί συντελεστής 7% επί της τιμής πώλησης που θα επιβαρύνει τον πωλητή. Επί της ουσίας το δημόσιο θα εισπράττει για τα παλιά ακίνητα το ίδιο ποσό που εισέπραττε, αλλά θα επιβαρύνεται 3% ο αγοραστής και 7% ο πωλητής.
- Για τα ακίνητα που αποκτώνται από 1-1-2013 και μετά να λειτουργεί ο φόρος υπεραξίας, όπου θα υπάρχουν πλέον τιμές σε κάθε περίπτωση.
Οι δηλώσεις και η καταβολή του φόρου να γίνεται με την μεταβίβαση.
Αναφορικά με την υπεραξία μεταβίβασης επιχειρήσεων, μεριδίων και εν γένει τίτλων μη εισηγμένων στο χρηματιστήριο, το ΠΑΣΟΚ προτείνει οι δηλώσεις και η καταβολή του φόρου να γίνεται με την μεταβίβαση και όχι στο επόμενο έτος με τη δήλωση εισοδήματος, όπως εκ των νέων διατάξεων προκύπτει.
Παρακρατούμενοι φόροι
Επιβάλλεται, τονίζει το ΠΑΣΟΚ, το υπουργείο να καταθέσει διευκρινιστική διάταξη σε ποιες ρητά περιπτώσεις διενεργείται παρακράτηση φόρου, «δεδομένου ότι οι διατάξεις είναι παντελώς ασαφείς και δεν υπάρχει ασφάλεια δικαίου».
- Να μην διενεργείται παρακράτηση φόρου σε τιμολόγια κάτω των 300 ευρώ, γιατί αφενός έχει διαπιστωθεί ότι η παρακράτηση σε μικροποσά δημιουργεί μεγάλη γραφειοκρατία και αφετέρου διαπιστώνεται μη απόδοση από τον λήπτη του στοιχείου και ο εκδότης εκπίπτει ένα φόρο που πράγματι δικαιούται γιατί του έγινε παρακράτηση, αλλά το Δημόσιο δεν τον εισέπραξε και το κόστος διενέργειας τέτοιων ελέγχων είναι δυσανάλογα μεγάλο.
Αυτονόητο είναι ότι δεν υπάρχει καμιά απώλεια εσόδων με την πρόταση αυτή, αντίθετα το Δημόσιο θα εισπράξει το φόρο από τον δικαιούχο.
- Να καθοριστεί ρητά παρακράτηση φόρου στις αμοιβές που καταβάλλονται σε απαλλασσόμενους με απόδειξη δαπάνης (τίτλο κτήσης), γιατί στις νέες διατάξεις δεν προβλέπεται.
- Να τροποποιηθεί η ασαφής διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 64, στην οποία ήθελε να ορίζεται που εξαντλείται η φορολογία, γιατί οδηγεί σε λάθος συμπεράσματα.
Φορολόγηση αγροτών
Για τη φορολογόγηση των αγροτών το ΠΑΣΟΚ επισημαίνει ότι
οι θέσεις του σχετικά με τα θέματα που αφορούν την φορολόγηση των αγροτών και την ένταξη τους στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ, έχουν γνωστοποιηθεί και κάποιες έχουν ήδη υιοθετηθεί και είναι ακόλουθες:
1. Ένταξη στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ για ακαθάριστο εισόδημα πάνω από 20.000 ευρώ.
2. Η προκαταβολή φόρου εισοδήματος να καθοριστεί μόνιμα στο ½ του ορίου, και όχι για ένα έτος, δηλαδή στο 27,5%, λόγω των αυξομειώσεων της αγροτικής παραγωγής και της εξάρτησης της από τις καιρικές συνθήκες, αλλά και του γεγονότος ότι η παραγωγή μπορεί να είναι και χρόνο παρά χρόνο, κ.λ.π.. Η ρύθμιση αυτή είναι πιο κοντά στη γεωργική παραγωγή
3. Ο φόρος επιτηδεύματος ήδη με τις τρέχουσες διατάξεις αφορά την εμπορική δραστηριότητα και ελεύθερους επαγγελματίες. Σαφώς δεν περιλαμβάνει και ούτε μελλοντικά δεν πρέπει να περιλάβει την γεωργική – κτηνοτροφική ή αλιευτική δραστηριότητα οι οποίες είναι παραγωγικές και όχι εμπορικές δραστηριότητες
4. Για τους συνταξιούχους αγρότες και για την σύνταξη που καταβάλλεται από τον ΟΓΑ που παραμένουν στην παραγωγή δεν τίθεται θέμα αναστολής καταβολής σύνταξης τους, καθώς ήδη με τις τρέχουσες διατάξεις αυτό θα ίσχυε για σύνταξη μεγαλύτερη των 1580 ευρώ.
5. Η καταβολή προς ΕΛΓΑ αποτελεί επαγγελματική δαπάνη ασφάλισης της παραγωγής και για το λόγο αυτό θα αφαιρείται από τα ακαθάριστα έσοδα της εκμετάλλευσης, όπως και κάθε άλλη δαπάνη προς τρίτους (ενέργεια, ΓΟΕΒ για τα τέλη άρδευσης κλπ)
6. Η υποχρέωση για την υποβολή συγκεντρωτικών καταστάσεων να είναι ετήσια και για τα έσοδα και για τα έξοδα
7. Όσοι αγρότες διαθέτουν τα προϊόντα τους μέσω τρίτων (Ομάδων, Συνεταιρισμών και εμπόρων), το ΦΠΑ να αποδίδουν οι τρίτοι που πουλάνε για λογαριασμό τους. Οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος θα συνεχίσουν το υπάρχον σύστημα στους οποίους ο ΦΠΑ θα επιστρέφεται στο τέλος του χρόνου με βάση τον κατ’ αποκοπή συντελεστή.
8. Υπάρχει καθυστέρηση από το Υπ. Οικονομικών στην έκδοση διευκρινιστικών εγκύκλιων που αφορούν συντελεστές αποσβέσεων και διαχείρισης αποθεμάτων για τον αγροτικό, κτηνοτροφικό τομέα, όπως και για τον τομέα της αλιείας.
9. Πρέπει άμεσα από το Υπ. Οικονομιών να γίνει η έκδοση κάθε ερμηνευτικής διάταξης που επιλύει κάθε εκκρεμότητα σχετικά με τη φορολόγηση των αγροτών, κτηνοτρόφων και αλιέων όπου θα λαμβάνει υπόψη την μεταβατικότητα της χρονιάς του 2014.
in