Η
αεροπορική βιομηχανία, η οποία επλήγη σοβαρά από την πανδημία καθώς οι χώρες έκλεισαν τα σύνορά τους για να σταματήσουν την εξάπλωση του κορονοϊού, ποντάρει σε μια
ισχυρή ανάκαμψη αυτό το καλοκαίρι. Κατά τη διάρκεια των απανωτών λόκνταουν και των ταξιδιωτικών περιορισμών που επιβλήθηκαν τα δύο τελευταία χρόνια, οι αεροπορικές εταιρείες
έχασαν δισεκατομμύρια σε έσοδα και αναγκάστηκαν να προχωρήσουν σε δραστικές περικοπές θέσεων εργασίας. Συγκεκριμένα, σχεδόν
200.000 εργαζόμενοι στις ευρωπαϊκές αερομεταφορές απολύθηκαν, σύμφωνα με την
Independent.
Η έλλειψη προσωπικού σε συνδυασμό με τις απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων που ζητούν αύξηση των μισθών τους λόγω του πληθωρισμού, έχουν προκαλέσει χάος σε πολλά ευρωπαϊκά αεροδρόμια, με τους ταξιδιώτες να βρίσκονται αντιμέτωποι με πολύωρες καθυστερήσεις ή και ακυρώσεις πτήσεων και τεράστιες ουρές.
Ο επικεφαλής της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) δήλωσε στο Reuters ότι μεγάλη συμφόρηση είχε σημειώθει και πριν από την πανδημία και τώρα περιορίζεται σε ορισμένα αεροδρόμια. Η κατάσταση αυτή επιδεινώνεται από τις καθυστερήσεις για την απόκτηση των καρτών ασφαλείας που απαιτούνται για το νεοπροσληφθέν προσωπικό.
Το βράδυ της Τετάρτης (8/6), η γερμανική αεροπορική εταιρεία Lufthansa και η θυγατρική του Eurowings δήλωσαν ότι καταργούν πάνω από 1.000 πτήσεις τον Ιούλιο λόγω έλλειψης προσωπικού. Το πρωί της Πέμπτης (9/6), το αεροδρόμιο Σαρλ ντε Γκωλ στο Παρίσι, ακύρωσε το ένα τέταρτο των πτήσεων εξαιτίας της απεργίας των εργαζομένων που ζητούν αύξηση των μισθών.
Τα περισσότερα προβλήματα προς το παρόν καταγράφονται στα βρετανικά αεροδρόμια. Στα τέλη Μαΐου, η EasyJet ανακοίνωσε ότι ακυρώνει τουλάχιστον 200 πτήσεις κατά τη διάρκεια των σχολικών διακοπών στην Αγγλία επηρεάζοντας περίπου 30.000 επιβάτες ενώ η British Airways ακύρωσε άλλες 140. Η Airlines UK, ο κλαδικός φορέας των αεροπορικών εταιρειών στη Βρετανία, δήλωσε στο BBC ότι οι αεροπορικές εταιρείες έχουν περικόψει περίπου 30.000 θέσεις εργασίας από την έναρξη της πανδημίας. Χιλιάδες θέσεις εργασίας περικόπηκαν επίσης από τα βρετανικά αεροδρόμια και τις δραστηριότητες υποστήριξης των αερομεταφορών, οι οποίες απασχολούσαν άλλους 66.000 ανθρώπους.
Επτά συνδικάτα από την Ιταλία, τη Γαλλία, την Πορτογαλία, το Βέλγιο και την Ισπανία εξέδωσαν τον Μάιο ανακοίνωση με την οποία προειδοποιούσαν ότι το πλήρωμα καμπίνας της Ryanair στις χώρες αυτές θα μπορούσε να ξεκινήσει απεργία αυτό το καλοκαίρι, εάν η αεροπορική εταιρεία δεν έδινε «ουσιαστική απάντηση» στα αιτήματά τους για καλύτερες συνθήκες εργασίας.
Το χάος επεκτείνεται και σε ορισμένες από τις πιο απομακρυσμένες αεροπορικές αγορές της Ευρώπης. Ο σκανδιναβικός αερομεταφορέας SAS AB, ο οποίος προσπαθεί επί του παρόντος να περάσει ένα σχέδιο αναδιάρθρωσης ύψους 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αντιμετωπίζει πιθανή απεργία των πιλότων της. Σχεδόν 1.000 πιλότοι στη Δανία, τη Νορβηγία και τη Σουηδία σχεδιάζουν κινητοποιήσεις αργότερα αυτό το μήνα, αφού απέτυχαν να καταλήξουν σε νέα συλλογική σύμβαση εργασίας με την αεροπορική εταιρεία.
Φυσικά, οι ειδικοί έχουν προειδοποιήσει γι’ αυτό εδώ και καιρό. Τον Απρίλιο, σε συνέντευξή του στο CNN, ο συνήγορος του καταναλωτή Κρίστοφερ Έλιοτ, είχε προβλέψει ότι το χάος που παρατηρήθηκε στα αεροδρόμια στις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν ένα «σημάδι των πραγμάτων που έρχονται». Μάλιστα, συμβουλεύει τους αναγνώστες του να μην ταξιδέψουν στην Ευρώπη τον Αύγουστο.
«Όλα πάνε περίπου όπως τα περίμενα… και νομίζω ότι θα χειροτερέψουν», δήλωσε χαρακτηριστικά.
«Νομίζω ότι αυτό είναι απλώς η αρχή ενός τρελού καλοκαιριού. Εξακολουθούμε να έχουμε υψηλές τιμές βενζίνης, ρεκόρ ζήτησης που επιβαρύνει ολόκληρο το σύστημα και ελλείψεις πιλότων. Οι αεροπορικές εταιρείες δεν έχουν ακόμη στελεχώσει πλήρως το προσωπικό τους», πρόσθεσε.
Για τον Ρόρι Μπόλαντ, συντάκτη του ιστότοπου «Which», το μεγαλύτερο μέρος του προβλήματος οφείλεται στις συνεχείς περικοπές του κόστους που κάνουν οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια.
«Οι αεροπορικές εταιρείες ισχυρίζονται ότι δεν τους δόθηκε αρκετή προειδοποίηση σχετικά με την επανεκκίνηση των διεθνών ταξιδιών, και πιθανώς έχουν κάποιο δίκιο», δήλωσε στο CNN. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένες αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια που δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα και άλλα στα οποία επικρατεί χάος, τόνισε.
Ο Μπόλαντ, επίσης, υποψιάζεται ότι τα πράγματα θα χειροτερέψουν.
«Είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς, αλλά αυτό που ξέρουμε είναι ότι δεν έχουμε φτάσει ακόμη στο αποκορύφωμα της ταξιδιωτικής περιόδου και δεν υπάρχουν βραχυπρόθεσμες λύσεις για την έλλειψη προσωπικού. Για αυτό και είναι πολύ δύσκολο να δούμε τι λύσεις μπορούν να βρουν οι αεροπορικές εταιρείες εκτός από το να ακυρώσουν περισσότερες πτήσεις», δήλωσε.
Οι διευθυντές των ευρωπαϊκών αεροδρομίων αγωνίζονται να προσλάβουν προσωπικό, αναφέρει το Reuters. Τα αεροδρόμια του Δουβλίνου και του Χίθροου προχωρούν σε προσλήψεις ελεγκτών, ενώ το αεροδρόμιο Schiphol στο Άμστερνταμ αυξάνει τους μισθούς του προσωπικού. Η Ισπανία ανακοίνωσε την πρόσληψη 500 επιπλέον αστυνομικών για να στελεχώσουν τους ελέγχους διαβατηρίων σε πολυσύχναστα αεροδρόμια και τουριστικούς προορισμούς, συμπεριλαμβανομένης της Μαδρίτης.
Για τον ευρύτερο κλάδο, το μεγάλο ερώτημα τώρα είναι αν ένας τομέας που απέλυσε εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους στο αποκορύφωμα της πανδημίας, μπορεί να τους επαναφέρει για να αντιμετωπίσει την απότομη άνοδο της καταναλωτικής ζήτησης. Πάντως, δεδομένων των απαιτήσεων των προσφερόμενων θέσεων εργασίας, η προσέλκυση εργαζομένων δεν θα είναι ιδιαίτερα εύκολη.
CNN, BBC, Independent, Reuters, Bloomberg/ertnews