Από τον προκάτοχο του υπουργού Παιδείας, Νίκου Φίλη, Αριστείδη Μπαλτά, έχει αφαιρεθεί το επίμαχο κεφάλαιο για τη γενοκτονία των Ποντίων, πριν ο υπουργός Παιδείας κάνει τις ανιστόρητες δηλώσεις, που ξεσήκωσαν θύελλα αντιδράσεων σε όλο τον ποντιακό ελληνισμό.
Τώρα ο κ. Φίλης δικαιολογείται, σύμφωνα με Ενημερωτικό Σημείωμα του υπουργείου Παιδείας για την Ιστορία, λέγοντας οτι επιλέχθηκε να αφαιρεθεί το κομμάτι, επειδή δεν ήταν δυνατόν να επιβαρυνθούν οι μαθητές με περισσότερη διδακτέα ύλη και ειδικά καθώς στο μάθημα θα εξετάζονταν και μαθητές από την Ομάδα Οικονομίας Και Πληροφορικής.
Το έγγραφο εξηγεί ότι επιλέχθηκε το συγκεκριμένο κεφάλαιο και όχι ένα άλλο, για να ελαφρύνει την ύλη, καθώς δεν είχε συμπεριληφθεί στην αρχική εκδοχή του προγράμματος σπουδών καθώς ούτως ή άλλως προσεγγιζόταν στο κεφάλαιο που αναφέρεται γενικά στον ελληνισμό της Μικράς Ασίας και γενικά στο προσφυγικό ζήτημα.
Δίνεται στο ενημερωτικό σημείωμα και μία δεύτερη εκδοχή ότι το κείμενο παρουσίαζε διδακτικές αδυναμίες, καθώς είχε συνταχθεί για χρήση από το υπουργείο Εξωτερικών.
Στην πραγματικότητα πρόκειται για ιδεοληψίες, καθώς, όπως τονίζει ο γενικός γραμματέας της ΟΛΜΕ, Ν. Παπαχρήστος, δημιουργούνται ερωτηματικά από την εξαφάνιση περιόδων διωγμών των Ελλήνων στο πλαίσιο της ελληνοτουρκικής φιλίας, όπως είχε γίνει και με την κ. Ρεπούση.
Συγκεκριμένα, το Ενημερωτικό Σημείωμα τονίζει:
Προστέθηκε στην εξεταστέα ύλη το α΄ μέρος του 1ου κεφαλαίου «Από την αγροτική οικονομία στην αστικοποίηση», το οποίο ήταν μέρος της εξεταστέας ύλης και παλαιότερα, πριν ενταχθεί στην ύλη το κεφάλαιο «Παρευξείνιος Ελληνισμός» για τους εξής λόγους:
α) Κρίθηκε αντιεπιστημονική και αντιπαιδαγωγική η αφαίρεση του εν λόγω πρώτου μέρους, γιατί αφορά την οικονομία του 19ου αιώνα και η μελέτη του αποτελεί προϋπόθεση για την κατανόηση του β΄ μέρους που αφορά τον 20ο αιώνα.
β) Μετά την ψήφιση του νόμου 4327/2015, το γνωστικό αντικείμενο της Ιστορίας Προσανατολισμού προβλέπεται να διδάσκεται εκτός από την Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών και στην Ομάδα Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής. Βασικός λόγος για την προσθήκη του συγκεκριμένου μαθήματος στα μαθήματα Ομάδας Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής ήταν και το γεγονός ότι το βιβλίο του περιλάμβανε το κεφάλαιο «Από την αγροτική οικονομία στην αστικοποίηση», που σχετίζεται απολύτως με τις οικονομικές σπουδές. Την Ομάδα Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής την έχουν επιλέξει χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες, συνεπώς θα έπρεπε η εξεταστέα ύλη του μαθήματος να ανταποκρίνεται και στα δικά τους ενδιαφέροντα και ανάγκες.
Επειδή δεν ήταν δυνατόν να επιβαρυνθούν οι μαθητές και οι μαθήτριες με περισσότερη εξεταστέα ύλη, κρίθηκε αναγκαίο να αφαιρεθεί ένα μέρος της ύλης που ίσχυε τα τελευταία χρόνια. Επιλέχθηκε το κεφάλαιο «Παρευξείνιος Ελληνισμός» για τους εξής λόγους: α) Δεν είχε συμπεριληφθεί στην αρχική εκδοχή του προγράμματος σπουδών, συνεπώς ούτε και στην αρχική έκδοση του σχολικού εγχειριδίου (1998) αλλά προστέθηκε μια δεκαετία αργότερα. Προφανώς, οι σχεδιαστές του προγράμματος σπουδών δεν το είχαν περιλάβει ως ξεχωριστή ενότητα, γιατί οι διώξεις των Ποντίων προσεγγίζονται στο 3ο κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου, το οποίο αναφέρεται γενικά στον Ελληνισμό της Μικράς Ασίας και στο προσφυγικό ζήτημα και το οποίο ήταν πάντα ενταγμένο στην εξεταστέα ύλη. β) Το κείμενο του εν λόγω κεφαλαίου δεν είχε συνταχθεί για χρήση διδακτική, αλλά για να χρησιμοποιηθεί από το υπουργείο Εξωτερικών και γι’ αυτόν τον λόγο παρουσίαζε αδυναμίες από διδακτική άποψη.
Η ερώτηση Βαρβιτσιώτη
Την αναιτιολόγητη εξαίρεση της Γενοκτονίας των Ποντίων από τη φετινή εξεταστέα-διδακτέα ύλη της Ιστορίας της Γ' Λυκείου, ανέδειξε ο βουλευτής της ΝΔ Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, με ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή προς τον αρμόδιο υπουργό Παιδείας.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης αναφέρει ότι με υπουργική απόφαση του περασμένου Ιουνίου μεταβλήθηκε το περιεχόμενο της εξεταστέας-διδακτέας ύλης για τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου, της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, επιφέροντας, για πρώτη φορά, σημαντικές αλλαγές σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Κυριότερη των αλλαγών αυτών αποτελεί η αιφνίδια και επιστημονικά ανεξήγητη αφαίρεση του κεφαλαίου που πραγματεύεται την περίοδο του «Παρευξείνιου Ελληνισμού κατά το 19ο και 20ο αιώνα», «στην οποία αναπτύσσονται τα ιστορικά γεγονότα της Γενοκτονίας των Ποντίων, μιας από τις πλέον τραγικές σελίδες της Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας, αφού συνδέεται με τη μαζική σφαγή εκατοντάδων χιλιάδων Ελλήνων του Πόντου», τονίζει ο βουλευτής Β΄ Αθηνών.
«Την ενέργεια αυτή, που υπονομεύει ευθέως την καλλιέργεια συλλογικής μνήμης στους μαθητές, ήρθε να συμπληρώσει η δημόσια δήλωση του υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, με την οποία, το βράδυ της 2.11.2015, αμφισβήτησε ευθέως τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, διαπράττοντας έτσι μια μέγιστη εθνική ασέβεια και μια ωμή παραχάραξη της ιστορικής αλήθειας. Ιδίως, μάλιστα, σε μια περίοδο που η χώρα μας δίνει αγώνα τόσο για την αναγνώριση της Γενοκτονίας, όσο και για τη διεθνοποίηση του ζητήματος», καταλήγει χαρακτηριστικά.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης, ζητά να πληροφορηθεί αν προτίθεται να επανεισάγει το κεφάλαιο που πραγματεύεται τη Γενοκτονία των Ποντίων στη διδακτέα και εξεταστέα ύλη των μαθητών της Γ΄ Λυκείου.
Επίσης σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί «προκειμένου να αποκαταστήσει την ιστορική ασέβεια που διέπραξε με τις προχθεσινές του δηλώσεις τόσο απέναντι στους Έλληνες του Πόντου όσο και στην εθνική μνήμη».
protothema