Νέες ανατροπές στην αγορά επιφυλάσσει η απόφαση του υπουργείου Οικονομικών να αναθεωρήσει το σύστημα φορολόγησης των αυτοκινήτων. Το χτύπημα στην αγορά είναι διπλό: από τη μια επιβάλλονται αυξήσεις φόρων, από την άλλη η αβεβαιότητα που δημιουργείται απειλεί να παγώσει τις πωλήσεις για τους επόμενους τρεις μήνες.
Σε μια τέτοια περίπτωση, εκτός από τους εμπόρους και τους καταναλωτές χαμένο βγαίνει και το κράτος. Ηδη τον Ιανουάριο τα έσοδα από τα τέλη ταξινόμησης ήταν μόλις 4 εκατ. ευρώ, αντί για 6 εκατ. που προβλεπόταν, ενώ ο ετήσιος στόχος εισπράξεων έχει τεθεί στα 110 εκατ. ευρώ! Αν δεν τα εξασφαλίσει, το Δημόσιο θα πρέπει να τα αναζητήσει αλλού, με νέα πρόσθετα μέτρα και χαράτσια.
Στο υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζουν να ελαφρύνουν τα τέλη ταξινόμησης για μικρά και μικρομεσαία αυτοκίνητα, με εκπτώσεις 300-1.000 ευρω, ώστε να μην αυξηθούν απότομα οι τιμές στις κατηγορίες αυτές, όταν εκπνεύσει το κίνητρο της απόσυρσης (εφόσον παραταθεί το μέτρο έως το τέλος Ιουνίου του 2016, όπως επιμένουν να λένε στο οικονομικό επιτελείο). Ετσι δεν φαίνεται να συντρέχει σοβαρός λόγος για να αναστείλει κάποιος το αγοραστικό ενδιαφέρον του, αφού για τα οχήματα αυτά οι τιμές θα είναι πάνω κάτω οι ίδιες. Δεν ισχύει όμως το ίδιο και για τα μεσαία αυτοκίνητα.
Αν και δεν θα υπολογίζεται πλέον το τέλος ταξινόμησης με βάση τα κυβικά εκατοστά, θα επιβάλλεται με βάση την πραγματική αξία, οπότε, στη συντριπτική πλειονότητα των οχημάτων από 1.600 κυβικά και πάνω, οι τιμές αναμένεται να αυξηθούν αισθητά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, από τον Ιούλιο και μετά η κυβέρνηση σχεδιάζει:
■ Να ισχύσουν νέα τέλη ταξινόμησης με στόχο την ελάφρυνση των φθηνών και μικρών αυτοκινήτων πόλης κατά 300-1.000 ευρώ.
■ Να καταργήσει οριστικά την απόσυρση που έδινε όφελος από 300 έως και 2.800 ευρώ.
■ Να αυξηθούν τα τέλη κυκλοφορίας και ταξινόμησης για τα μεταχειρισμένα παλαιού τύπου οχήματα. Αυτό θα δημιουργήσει πίεση για αντικατάσταση των παλαιών οχημάτων αντί για εκπτώσεις στην αγορά καινούριων.
Τι θα σημαίνουν πρακτικά αυτά;
■ Η απόσυρση των 300 ευρώ για αγορά καινούριων Ι.Χ. έως 900 κυβικά καταργείται, όπως και η έκπτωση των 960 ευρώ για 901-1.400 κυβικά εκατοστά. Ωστόσο στα οχήματα αυτά συνήθως η τιμή κυμαίνεται γύρω στις 10.000-12.000 ευρώ. Λόγω της χαμηλής τιμής τους το τέλος ταξινόμησης θα είναι μειωμένο σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα και θα καλύπτει τις απώλειες από την κατάργηση της απόσυρσης.
■ Από τα αυτοκίνητα 1.400-1.600 κυβικών θα ευνοηθούν αυτά που έχουν οικονομικό προφίλ, που ούτως ή άλλως όμως είχαν έκπτωση 1.430 ευρώ λόγω απόσυρσης. Σήμερα οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν θυγατρικές που παράγουν σειρά οικονομικών αυτοκινήτων τα οποία βασίζονται σε παλαιότερα μοντέλα των μητρικών εταιρειών.
■ Στα νέα μοντέλα που παράγουν οι μητρικές καθώς και στα ακριβά πολυτελή αυτοκίνητα τα τέλη ταξινόμησης θα αυξηθούν ασχέτως κυβισμού. Πιθανότατα μάλιστα δεν θα υπάρχει και διαφοροποίηση ανάλογα με την τεχνολογία που χρησιμοποιούν (π.χ. υβριδικά, ηλεκτρικά κ.λπ.). Μετά τον Ιούνιο οι τιμές τους ενδέχεται να είναι απαγορευτικές.
Το βέβαιο, πάντως, είναι ότι με τις αλλαγές αυτές τελειώνει και το άτυπο χρηματιστήριο που έχει στηθεί εδώ και μια επταετία με τα «αποσυρόχαρτα».
Σύμφωνα με πληροφορίες του «business stories», η παράταση της απόσυρσης των Ι.Χ. εγκρίθηκε και από τους δανειστές και θα είναι από τα μέτρα που ψηφιστούν άμεσα, μαζί με τα πρώτα προαπαιτούμενα για την αξιολόγηση. Θα ισχύσει έως τον Ιούνιο και αναδρομικά από το τέλος Δεκεμβρίου του 2015, ώστε να καλύψει και την περίοδο κατά την οποία το μέτρο της απόσυρσης είχε παγώσει. Μετά την παράταση αυτή, όμως, το μέτρο καταργείται οριστικά.
Ωστόσο η παράταση κρύβει και εκπλήξεις, αφού, πιθανότατα, το κίνητρο της απόσυρσης δεν θα ισχύσει όπως ίσχυε όλα αυτά τα χρόνια!
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Οικονομικών, η τρόικα ζήτησε το όφελος να καταργηθεί ή να ψαλιδίζεται για οχήματα μεγάλου κυβισμού, ενδεχομένως πάνω από τα 1.800 κυβικά.
Τι σημαίνει αυτό;
Για τη συντριπτική πλειονότητα των πωλήσεων, που 4 στις 5 αφορούν Ι.Χ. έως 1.600 κυβικά, δεν αλλάζει τίποτε. Οσοι προλάβουν έως τον Ιούνιο θα επωφεληθούν από την έκπτωση από 300 έως 1.430 ευρώ, όπως ισχύει για τα οχήματα έως 1.600 κυβικά εκατοστά.
Το ζήτημα που ανακύπτει είναι τι θα γίνει με τις πωλήσεις αυτοκινήτων 1.601-2.000 κυβικών. Εκεί η έκπτωση που προσφέρει το κράτος φτάνει στα 2.800 ευρώ. Οι λύσεις που εξετάζονται είναι αν πρέπει να καταργηθεί τελείως η έκπτωση γι' αυτά, να ψαλιδιστεί το όφελος (π.χ. στα 2.000 ευρώ) ή να ισχύει μέχρι τα, π.χ., 1.800 κυβικά, αλλά όχι για τα 1.900 ή τα 2.000 κυβικά, τα οποία γίνονται πλέον δυσπρόσιτα.
Ούτως ή άλλως, όμως, λόγω της κρίσης και της βαριάς φορολογίας στα Ι.Χ., η ελληνική αγορά φαίνεται να έχει προσαρμοστεί και σε αυτά τα νέα δεδομένα. Σύμφωνα με στοιχεία από τις πωλήσεις Ι.Χ. αυτοκινήτων, ούτε το 5% των ελληνικών νοικοκυριών δεν αγοράζει πια οχήματα με κυβισμό πάνω από 1.600 κυβικά.
Απόσυρση μέχρι τις 30 Ιουνίου
Στην πράξη χρήση της απόσυρσης θα μπορεί να γίνει μέχρι τις 30 Ιουνίου 2016. Ως τότε θα μπορούν να αποσυρθούν παλαιά αυτοκίνητα και τα χαρτιά να χρησιμοποιηθούν για την αγορά -με έκπτωση- καινούριου, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, οχήματος.
Η κίνηση αυτή θα ξεκλειδώσει και τις παραδόσεις χιλιάδων αυτοκινήτων από αντιπροσώπους, καθώς αρκετοί τηρούσαν στάση αναμονής μέχρι να ανακοινωθεί και επίσημα η παράταση του μέτρου.
Στελέχη της αγοράς λένε μεν πως η κίνηση αυτή είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, τονίζουν όμως ότι «η ζημιά έχει ήδη γίνει, καθώς δεν γνωρίζουμε αν θα μπορέσουν να αναπληρωθούν οι πωλήσεις».
Μέχρι σήμερα πάντως το όφελος απόσυρσης για αγορά αυτοκινήτου εφαρμοζόταν ως εξής:
■ Για αγορά αυτοκινήτου έως 900 κ.εκ. και φορολογητέα αξία έως 6.000 το όφελος έφτανε στα 300 ευρώ.
■ Από 901 έως 1.400 κ.εκ. και φορολογητέα αξία ως 8.000 το όφελος ήταν 960 ευρώ.
■ Από 1.401 έως 1.600 κ.εκ. και με φορολογητέα αξία 11.000 το όφελος έφτανε στα 1.430 ευρώ.
■ Για αγορά αυτοκινήτου από 1.601 έως 2.000 κ.εκ. και με φορολογητέα αξία έως 14.000 το όφελος ανερχόταν στα 2.800 ευρώ, ενώ σε οχήματα μεγαλύτερης αξίας και κυβισμού δεν γινόταν καμία έκπτωση.
newmoney
Σε μια τέτοια περίπτωση, εκτός από τους εμπόρους και τους καταναλωτές χαμένο βγαίνει και το κράτος. Ηδη τον Ιανουάριο τα έσοδα από τα τέλη ταξινόμησης ήταν μόλις 4 εκατ. ευρώ, αντί για 6 εκατ. που προβλεπόταν, ενώ ο ετήσιος στόχος εισπράξεων έχει τεθεί στα 110 εκατ. ευρώ! Αν δεν τα εξασφαλίσει, το Δημόσιο θα πρέπει να τα αναζητήσει αλλού, με νέα πρόσθετα μέτρα και χαράτσια.
Στο υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζουν να ελαφρύνουν τα τέλη ταξινόμησης για μικρά και μικρομεσαία αυτοκίνητα, με εκπτώσεις 300-1.000 ευρω, ώστε να μην αυξηθούν απότομα οι τιμές στις κατηγορίες αυτές, όταν εκπνεύσει το κίνητρο της απόσυρσης (εφόσον παραταθεί το μέτρο έως το τέλος Ιουνίου του 2016, όπως επιμένουν να λένε στο οικονομικό επιτελείο). Ετσι δεν φαίνεται να συντρέχει σοβαρός λόγος για να αναστείλει κάποιος το αγοραστικό ενδιαφέρον του, αφού για τα οχήματα αυτά οι τιμές θα είναι πάνω κάτω οι ίδιες. Δεν ισχύει όμως το ίδιο και για τα μεσαία αυτοκίνητα.
Αν και δεν θα υπολογίζεται πλέον το τέλος ταξινόμησης με βάση τα κυβικά εκατοστά, θα επιβάλλεται με βάση την πραγματική αξία, οπότε, στη συντριπτική πλειονότητα των οχημάτων από 1.600 κυβικά και πάνω, οι τιμές αναμένεται να αυξηθούν αισθητά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, από τον Ιούλιο και μετά η κυβέρνηση σχεδιάζει:
■ Να ισχύσουν νέα τέλη ταξινόμησης με στόχο την ελάφρυνση των φθηνών και μικρών αυτοκινήτων πόλης κατά 300-1.000 ευρώ.
■ Να καταργήσει οριστικά την απόσυρση που έδινε όφελος από 300 έως και 2.800 ευρώ.
■ Να αυξηθούν τα τέλη κυκλοφορίας και ταξινόμησης για τα μεταχειρισμένα παλαιού τύπου οχήματα. Αυτό θα δημιουργήσει πίεση για αντικατάσταση των παλαιών οχημάτων αντί για εκπτώσεις στην αγορά καινούριων.
Τι θα σημαίνουν πρακτικά αυτά;
■ Η απόσυρση των 300 ευρώ για αγορά καινούριων Ι.Χ. έως 900 κυβικά καταργείται, όπως και η έκπτωση των 960 ευρώ για 901-1.400 κυβικά εκατοστά. Ωστόσο στα οχήματα αυτά συνήθως η τιμή κυμαίνεται γύρω στις 10.000-12.000 ευρώ. Λόγω της χαμηλής τιμής τους το τέλος ταξινόμησης θα είναι μειωμένο σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα και θα καλύπτει τις απώλειες από την κατάργηση της απόσυρσης.
■ Από τα αυτοκίνητα 1.400-1.600 κυβικών θα ευνοηθούν αυτά που έχουν οικονομικό προφίλ, που ούτως ή άλλως όμως είχαν έκπτωση 1.430 ευρώ λόγω απόσυρσης. Σήμερα οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν θυγατρικές που παράγουν σειρά οικονομικών αυτοκινήτων τα οποία βασίζονται σε παλαιότερα μοντέλα των μητρικών εταιρειών.
■ Στα νέα μοντέλα που παράγουν οι μητρικές καθώς και στα ακριβά πολυτελή αυτοκίνητα τα τέλη ταξινόμησης θα αυξηθούν ασχέτως κυβισμού. Πιθανότατα μάλιστα δεν θα υπάρχει και διαφοροποίηση ανάλογα με την τεχνολογία που χρησιμοποιούν (π.χ. υβριδικά, ηλεκτρικά κ.λπ.). Μετά τον Ιούνιο οι τιμές τους ενδέχεται να είναι απαγορευτικές.
Το βέβαιο, πάντως, είναι ότι με τις αλλαγές αυτές τελειώνει και το άτυπο χρηματιστήριο που έχει στηθεί εδώ και μια επταετία με τα «αποσυρόχαρτα».
Σύμφωνα με πληροφορίες του «business stories», η παράταση της απόσυρσης των Ι.Χ. εγκρίθηκε και από τους δανειστές και θα είναι από τα μέτρα που ψηφιστούν άμεσα, μαζί με τα πρώτα προαπαιτούμενα για την αξιολόγηση. Θα ισχύσει έως τον Ιούνιο και αναδρομικά από το τέλος Δεκεμβρίου του 2015, ώστε να καλύψει και την περίοδο κατά την οποία το μέτρο της απόσυρσης είχε παγώσει. Μετά την παράταση αυτή, όμως, το μέτρο καταργείται οριστικά.
Ωστόσο η παράταση κρύβει και εκπλήξεις, αφού, πιθανότατα, το κίνητρο της απόσυρσης δεν θα ισχύσει όπως ίσχυε όλα αυτά τα χρόνια!
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Οικονομικών, η τρόικα ζήτησε το όφελος να καταργηθεί ή να ψαλιδίζεται για οχήματα μεγάλου κυβισμού, ενδεχομένως πάνω από τα 1.800 κυβικά.
Τι σημαίνει αυτό;
Για τη συντριπτική πλειονότητα των πωλήσεων, που 4 στις 5 αφορούν Ι.Χ. έως 1.600 κυβικά, δεν αλλάζει τίποτε. Οσοι προλάβουν έως τον Ιούνιο θα επωφεληθούν από την έκπτωση από 300 έως 1.430 ευρώ, όπως ισχύει για τα οχήματα έως 1.600 κυβικά εκατοστά.
Το ζήτημα που ανακύπτει είναι τι θα γίνει με τις πωλήσεις αυτοκινήτων 1.601-2.000 κυβικών. Εκεί η έκπτωση που προσφέρει το κράτος φτάνει στα 2.800 ευρώ. Οι λύσεις που εξετάζονται είναι αν πρέπει να καταργηθεί τελείως η έκπτωση γι' αυτά, να ψαλιδιστεί το όφελος (π.χ. στα 2.000 ευρώ) ή να ισχύει μέχρι τα, π.χ., 1.800 κυβικά, αλλά όχι για τα 1.900 ή τα 2.000 κυβικά, τα οποία γίνονται πλέον δυσπρόσιτα.
Ούτως ή άλλως, όμως, λόγω της κρίσης και της βαριάς φορολογίας στα Ι.Χ., η ελληνική αγορά φαίνεται να έχει προσαρμοστεί και σε αυτά τα νέα δεδομένα. Σύμφωνα με στοιχεία από τις πωλήσεις Ι.Χ. αυτοκινήτων, ούτε το 5% των ελληνικών νοικοκυριών δεν αγοράζει πια οχήματα με κυβισμό πάνω από 1.600 κυβικά.
Απόσυρση μέχρι τις 30 Ιουνίου
Στην πράξη χρήση της απόσυρσης θα μπορεί να γίνει μέχρι τις 30 Ιουνίου 2016. Ως τότε θα μπορούν να αποσυρθούν παλαιά αυτοκίνητα και τα χαρτιά να χρησιμοποιηθούν για την αγορά -με έκπτωση- καινούριου, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, οχήματος.
Η κίνηση αυτή θα ξεκλειδώσει και τις παραδόσεις χιλιάδων αυτοκινήτων από αντιπροσώπους, καθώς αρκετοί τηρούσαν στάση αναμονής μέχρι να ανακοινωθεί και επίσημα η παράταση του μέτρου.
Στελέχη της αγοράς λένε μεν πως η κίνηση αυτή είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, τονίζουν όμως ότι «η ζημιά έχει ήδη γίνει, καθώς δεν γνωρίζουμε αν θα μπορέσουν να αναπληρωθούν οι πωλήσεις».
Μέχρι σήμερα πάντως το όφελος απόσυρσης για αγορά αυτοκινήτου εφαρμοζόταν ως εξής:
■ Για αγορά αυτοκινήτου έως 900 κ.εκ. και φορολογητέα αξία έως 6.000 το όφελος έφτανε στα 300 ευρώ.
■ Από 901 έως 1.400 κ.εκ. και φορολογητέα αξία ως 8.000 το όφελος ήταν 960 ευρώ.
■ Από 1.401 έως 1.600 κ.εκ. και με φορολογητέα αξία 11.000 το όφελος έφτανε στα 1.430 ευρώ.
■ Για αγορά αυτοκινήτου από 1.601 έως 2.000 κ.εκ. και με φορολογητέα αξία έως 14.000 το όφελος ανερχόταν στα 2.800 ευρώ, ενώ σε οχήματα μεγαλύτερης αξίας και κυβισμού δεν γινόταν καμία έκπτωση.
newmoney