Αναμόρφωση του μισθολογίου στο Δημόσιο με μειώσεις για 90.000 υπαλλήλους που λαμβάνουν την προσωπική διαφορά, παρεμβάσεις στα ειδικά μισθολόγια με ενσωμάτωση των επιδομάτων στον βασικό μισθό, νέο κύμα κινητικότητας και νέο σύστημα αξιολόγησης των υπαλλήλων αποτελούν τις βασικές δράσεις που προβλέπει το νέο Μνημόνιο για τη Δημόσια Διοίκηση.
Μείωση του λειτουργικού κόστους στο Δημόσιο και εφαρμογή του νέου ενιαίου μισθολογίου από την 1η Ιανουαρίου 2016 με παράλληλη προώθηση ενός νέου σχήματος κινητικότητας από τον προσεχή Οκτώβριο, προβλέπει η συμφωνία της κυβέρνησης με τους θεσμούς. Η εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου θα γίνει κατά τρόπο δημοσιονομικά ουδέτερο και σύμφωνα με τους συμφωνημένους στόχους του μισθολογικού κόστους και με πλήρη εφαρμογή σε ολόκληρο τον δημόσιο τομέα, συμπεριλαμβανομένης και της αποσυμπίεσης της κατανομής των μισθών μέσω της σύνδεσής τους με την ικανότητα, την απόδοση και την ευθύνη του προσωπικού.
Συμφωνήθηκε επίσης η θέσπιση ανώτατου ορίου στο μισθολογικό κόστος του Δημοσίου και η μείωση του κόστους αυτού σε σχέση με το ΑΕΠ, έως το 2019. Στο υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης εκτιμούν ότι το μισθολογικό κόστος θα μειωθεί σε μεγάλο βαθμό λόγω των αθρόων εξόδων των δημοσίων υπαλλήλων. Οι εταίροι ζητούν να ανοίξει η μισθολογική ψαλίδα μεταξύ των ανώτερων στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης και των χαμηλόμισθων. Το αρμόδιο υπουργείο, πάντως, διαβεβαιώνει ότι δεν θα υπάρξουν μειώσεις μισθών στους χαμηλόμισθους, καθώς η εξοικονόμηση πόρων μπορεί να επιτευχθεί με άλλους τρόπους, όπως περιορισμούς σε επιδόματα, άδειες, έξοδα ταξιδίων κλπ.
ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΓΙΑ Το ΔΗΜΟΣΙΟ
- Οκτώβριος 2015: Νέο σύστημα αξιολόγησης του προσωπικού και επιλογής προϊσταμένων. Αξιολόγηση 360 μοιρών από υφισταμένους, προϊσταμένους και κοινωνία.
- Νοέμβριος 2015: Νέο πρόγραμμα κινητικότητας στο Δημόσιο. Σαρωτικές μετακινήσεις προσωπικού σε όλη την επικράτεια με μοριοδότηση.
- Ιανουάριος 2016: Νέο μισθολόγιο στο Δημόσιο. Κατάργηση των επιδομάτων στα ειδικά μισθολόγια και ενσωμάτωσή τους στον βασικό μισθό. Διατήρηση μόνο τεσσάρων επιδομάτων. Μείωση της προσωπικής διαφοράς που λαμβάνουν 90.000 υπάλληλοι μέχρι και το 2018. Ιδια αμοιβή για ίδια προϋπηρεσία και ίδια προσόντα.
ΣΥΡΙΖΑ
Δώσαμε απτά δείγματα των αλλαγών στη διοίκηση
Στο πρώτο εξάμηνο ήδη δώσαμε απτά δείγματα των αλλαγών στη Διοίκηση: Μείωση κατά 60% των μετακλητών συμβούλων. Μείωση δηλαδή της άτυπης παραδιοίκησης που κυβερνά και βασανίζει τον δημόσιο τομέα εδώ και 20 χρόνια. Απόδοση στη σημερινή Διοίκηση αρμοδιοτήτων και ευθυνών που είχαν αποστερηθεί. Μεγάλα βήματα στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Αυτεπάγγελτη και υποχρεωτική αναζήτηση χαρτιών και εγγράφων εντός του Δημοσίου. Αποκατάσταση των αδικιών της διαθεσιμότητας και των απολύσεων στο Δημόσιο.
Και συνεχίζουμε με άμεσα μέτρα:
• Καθιέρωση Μητρώου Δημοσίων Υπαλλήλων και Λειτουργών με αυξημένα τυπικά προσόντα και εμπειρία από το οποίο θα επιλέγονται με ανοικτές και διαφανείς διαδικασίες όλα τα στελέχη των Δημοσίων Οργανισμών.
• Βαθιά αλλαγή σε όλη την πυραμίδα με σύγχρονα οργανογράμματα και περιγραφή θέσεων εργασίας ανά επιστημονική ή τεχνική ειδικότητα.
• Νέα οργανογράμματα που δημιουργούν τις συνθήκες για ένα σύστημα κινητικότητας μέσα που στηρίζεται στην εθελούσια μετακίνηση, μέσω ανοικτού και προσβάσιμου σε όλους πληροφοριακού συστήματος παρακολούθησης της «εσωτερικής αγοράς εργασίας».
• Καθιέρωση της Αποτίμησης / Αξιολόγησης του παραγόμενου έργου της Δημόσιας Διοίκησης. Η δική μας αξιολόγηση δεν είναι τιμωρητική και εμπεριέχει την αξιολόγηση των υφισταμένων από τους προϊσταμένους, αλλά και αντίστροφα.
• Είμαστε έτοιμοι για ένα μεγάλο άλμα στο πεδίο της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και του αποφασιστικού χτυπήματος της γραφειοκρατίας. Είναι ήδη έτοιμο το ηλεκτρονικό ΚΕΠ «ΕΡΜΗΣ», που δίνει αυτοστιγμεί περίπου 20 πιστοποιητικά και σε δύο-τρεις μέρες στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο του κάθε πολίτη περίπου 150 χαρτιά και πιστοποιητικά.
• Αναβάθμιση του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης.
Χριστόφορος Βερναρδάκης, Πρώην αναπληρωτής υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης, υποψήφιος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ
ΝΔ
Παρακαταθήκη παραμένει το διετές σχέδιο δράσης
Στην Ελλάδα ακόμη σήμερα δεν έχει εμπεδωθεί ότι ο πρωταρχικός ρόλος του κράτους είναι να διευκολύνει τον ιδιωτικό τομέα και όχι να τον απομυζά. Η πολυνομία, η κανονιστική ασάφεια και συχνά η αυστηρότητα που διέπει το πλαίσιο μέσα στο οποίο το κράτος ασκεί τον ελεγκτικό του ρόλο συνέτειναν στην ανάπτυξη μιας Δημόσιας Διοίκησης εχθρικής προς την ιδιωτική πρωτοβουλία και τον πολίτη.
Παράλληλα η τοποθέτηση κομματικών κομισάριων στις ανώτατες βαθμίδες της Διοίκησης υποδαύλισε το φαινόμενο αυτό καθώς η πολιτική παρέμβαση είχε καταστεί αναγκαία περίπου σε κάθε επαφή ιδιώτη με το κράτος. Ετσι δημιουργήθηκε το χάσμα εμπιστοσύνης ανάμεσα στους πολίτες και στη Δημόσια Διοίκηση.
Οταν ανέλαβα το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης λέξεις όπως αποτελεσματικότητα, αποδοτικότητα, αξιολόγηση δεν υπήρχαν στο λεξιλόγιο της Δημόσιας Διοίκησης. Υπήρχαν υπηρεσίες δίχως αντικείμενο.
Οι δομές των περισσότερων υπηρεσιών είχαν εξαπλωθεί σαν μανιτάρια σε τροπικό δάσος.
Οικεί και ως έτυχε. Συχνά έβρισκε κανείς περισσότερους τμηματάρχες και διευθυντές από υπαλλήλους στις υπηρεσίες. Η εξέλιξη κάθε υπαλλήλου ήταν προκαθορισμένη αφού βασιζόταν στην ιεραρχία και σε μια στατική «μοριοδότηση» μέσω της οποίας υποδεικνύονταν και οι διευθυντές.
Οι συνδικαλιστές κυριολεκτικά ήλεγχαν τη Διοίκηση - ιδιαίτερα μέσω της συντεχνιακής παρουσίας τους σε πειθαρχικά συμβούλια τα οποία σπάνια ασκούσαν σύννομα την αρμοδιότητά τους.
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον προσπάθησα να τερματίσω τη λειτουργία άχρηστων και κοστοβόρων φορέων, να εξορθολογίσω τις υπηρεσίες με νέα λειτουργικά οργανογράμματα, να εισαγάγω την έννοια της ουσιαστικής αξιολόγησης στο Δημόσιο, να νομοθετήσω ένα αντικειμενικό σύστημα επιλογής διευθυντών. Ως παρακαταθήκη άφησα ένα διετές σχέδιο δράσης που εφόσον υλοποιηθεί θα αλλάξει συθέμελα την ελληνική Δημόσια Διοίκηση.
Κυριάκος Μητσοτάκης, Πρώην υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, υποψήφιος βουλευτής ΝΔ στη Β' Αθήνας
ΠΟΤΑΜΙ
Να επιβραβεύεται το αποτελεσματικό έργο
Οπως και στα προηγούμενα μνημόνια, έτσι και σ' αυτό περιλαμβάνονται ασύνδετες δράσεις αλλαγών στη Δημόσια Διοίκηση που δεν συνθέτουν ένα συνεκτικό πρόγραμμα.
Για παράδειγμα, πρέπει να προτείνουμε μέχρι τον Οκτώβρη (!), "ενιαίο" μισθολόγιο αλλά ούτε η απελθούσα συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ούτε οι κυβερνήσεις ΝΔ-ΠΑΣΟΚ των τελευταίων σαράντα χρόνων υιοθέτησαν ένα αξιόπιστο σύστημα αποτίμησης αποτελεσμάτων δομών και υπαλλήλων που αποτελεί προϋπόθεση για την ύπαρξη ενός δίκαιου και αξιοκρατικού μισθολογίου.
Το Ποτάμι, όμως, έχει καταθέσει ήδη από τον Γενάρη 2015 ολοκληρωμένη πρόταση γι' αυτό. Το ίδιο ισχύει και για την επιλογή των προϊσταμένων.
Αξιοι και ικανοί διοικητές και διευθυντές δεν μπορεί να υπάρξουν χωρίς εξειδικευμένη στοχοθεσία και ανάληψη προσωπικής ευθύνης/δέσμευσης. Λίγο μας νοιάζει εάν θα προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα, όπως θέλει η ΝΔ, ή θα ελέγχονται από λαϊκές συνελεύσεις, όπως θέλει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Ενα ολοκληρωμένο πρόγραμμα αλλαγών στη Δημόσια Διοίκηση προϋποθέτει σαφή στρατηγική, επιχειρησιακούς στόχους και κατάλληλα πρόσωπα να το εφαρμόσουν. Οι συντάκτες του Μνημονίου ούτε θέλουν ούτε ξέρουν πώς να το κάνουν. Το Ποτάμι και θέλει και ξέρει.
Παναγιώτης Καρκατσούλης, Υπ. βουλευτής Ποταμιού
ΚΚΕ
Ισχυρό ΚΚΕ για την αποτροπή του Μνημονίου
Το ΚΚΕ καλεί κάθε εργαζόμενο, κάθε δημόσιο υπάλληλο να μην αποδεχτεί ως τετελεσμένο γεγονός και ως πεπρωμένο του το σφαγείο της ΕΕ και των μνημονίων που του "φόρεσαν" όλοι μαζί "μνημονιακοί" και "αντιμνημονιακοί", "δεξιοί" και "αριστεροί", παλιοί και "νέοι" σωτήρες.
Με την ψήφο του και τον αγώνα του να μην αποδεχτεί το νέο "μισθολόγιο - φτωχολόγιο" για το Δημόσιο που έχει την υπογραφή των κομμάτων του ευρωμονόδρομου και του καπιταλιστικού δρόμου ανάπτυξης.
Με την ψήφο του και τον αγώνα του να αποτρέψει την εξίσωση των μισθών δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα, την καθήλωση των μισθών στα 586 ευρώ και να απαιτήσει να επανέλθουν οι μισθοί στα προ κρίσης επίπεδα του 2009.
Να παλέψει μαζί με το ΚΚΕ ενάντια στον αυταρχισμό του αστικού κράτους, ενάντια στη διάλυση των δημοσίων κοινωνικών υπηρεσιών, για αποκλειστικά δημόσια, δωρεάν υγεία, πρόνοια και παιδεία.
Να επιστραφούν τα κλεμμένα και τα δεσμευμένα από τα αποθεματικά των ασφαλιστικών ταμείων, των ταμείων των δήμων και των περιφερειών που όλοι μαζί ΣΥΡΙΖΑ1, ΣΥΡΙΖΑ2 (ΛΑΕ), ΑΝΕΛ, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και Ποτάμι ψήφισαν και επέβαλαν τη ληστεία.
Σε κάθε περίπτωση, οι αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις και στο Δημόσιο μπορούν να αποτραπούν μόνο με την ισχυροποίηση του ΚΚΕ και ταυτόχρονα να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για μια φιλολαϊκή προοπτική και διακυβέρνηση.
Αλ. Αρβανιτίδης, μέλος του τμήματος για την εργατική συνδικαλιστική δουλειά της ΚΕ του ΚΚΕ
ΠΑΣΟΚ
Χρειάζεται τόλμη και αλλαγές παντού
Το ΠΑΣΟΚ φέρει ισχυρή παρακαταθήκη κομβικών μεταρρυθμίσεων στη Δημόσια Διοίκηση: ΑΣΕΠ, ΔΙΑΥΓΕΙΑ, Ανοικτά Δεδομένα, ΕΚΔΔΑ, αλλά & Αποκέντρωση, ΕΣΥ, Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, διαμόρφωσαν τη σύγχρονη Ελλάδα. Πρέπει να χτίσουμε πάνω σε όσα πετύχαμε και να ανακόψουμε την τροχιά οπισθοδρόμησης της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Τόλμη και αλλαγές, λοιπόν, παντού:
-Αξιολόγηση & Νέο μισθολόγιο: Χρειαζόμαστε αξιολόγηση υπαλλήλων και δομών και σύνδεση του αποτελέσματος της αξιολόγησης με το μισθολόγιο με απόλυτη διαφάνεια, χωρίς πελατειακές παρεμβάσεις. Η εργατικότητα και η αριστεία πρέπει να ανταμείβονται. Να μπει τέλος στην ισοπεδωτική αντίληψη της ήσσονος προσπάθειας και της εξίσωσης προς τα κάτω.
-Εξυπηρέτηση του πολίτη: Νέα ΚΕΠ & Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση παντού. Η εξυπηρέτηση του πολίτη πρέπει να γίνεται αποκλειστικά μέσω ΚΕΠ, ενώ τα πιστοποιητικά πρέπει να χορηγούνται ηλεκτρονικά.
-Διαφάνεια & Λογοδοσία: Το κοινωνικό αίτημα για πάταξη της διαφθοράς και διαφάνεια πρέπει να ικανοποιηθεί με την εμπέδωση της Διαύγειας και την επέκταση των Ανοικτών Δεδομένων σε όλο το Δημόσιο με εφαρμογή της πρόσφατης νομοθεσίας του 2014 που έμεινε στα συρτάρια επί επτά μήνες.
Εύη Χριστοφιλοπούλου, Πρώην υφ. Δ. Μεταρρύθμισης Υποψηφια στην περιφερεια Αττικής
ΛΑΪΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ
«Οχι» στο νεοφιλελεύθερο μοντέλο του κράτους
Η Δημόσια Διοίκηση πάσχει από χρόνιες αδυναμίες αποτελεσματικής οργάνωσης και στρατηγικού προσανατολισμού.
Με ευθύνη των κομμάτων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ έγινε πεδίο ρουσφετολογικών και πελατειακών σχέσεων, αδιαφάνειας, διαπλοκής και οικονομικής διαφθοράς.
Τα Μνημόνια με τις μειώσεις προσωπικού, τις συγχωνεύσεις υπηρεσιών και περικοπές δαπανών ενέτειναν τα φαινόμενα δυσλειτουργίας ιδιαίτερα στον κοινωνικό τομέα (υγεία, παιδεία, πρόνοια), καθώς στους εισπρακτικούς μηχανισμούς και στην εξυπηρέτηση του πολίτη.
Η "Λαϊκή Ενότητα" δεν υιοθετεί το νεοφιλελεύθερο μοντέλο του «επιτελικού και λιγότερου κράτους». Αντιμετωπίζει τη Δημόσια Διοίκηση ως βασικό μοχλό κοινωνικής προστασίας, προώθησης της παραγωγικής ανασυγκρότησης, προσφοράς υψηλού επιπέδου υπηρεσιών με χαμηλότερο δυνατό κόστος.
Προτείνει επανασχεδιασμό του πεδίου ευθύνης υπουργείων και εποπτευόμενων φορέων, την αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων εργαλείων δημοσίου μάνατζμεντ, την κάλυψη των αναγκών προσωπικού με αξιοκρατικό σύστημα προσλήψεων και υπηρεσιακής εξέλιξης, με διασφάλιση ταυτόχρονα των εργασιακών, δημοκρατικών και συνδικαλιστικών τους δικαιωμάτων.
Γιάννης Τόλιος, ΜΕΛΟΣ της Επιτροπής Προγράμματος Λαϊκής Ενότητας
ethnos