Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου τα τελευταία χρόνια καταγράφει συνεχή αρνητικά ρεκόρ με αποτέλεσμα... τόσο οι εισαγωγείς όσο και οι έμποροι να μην μπορούν με τίποτα να ανατρέψουν την κατάσταση που συνεχώς χειροτερεύει.
Άλλωστε μελέτη της Ε.Ε. κάνει λόγο για περαιτέρω πτώση στις πωλήσεις νέων Ι.Χ. στην Ελλάδα σε ποσοστό 40,2% με περίπου 35.000 αυτοκίνητα εκ των οποίων περισσότερα από τα μισά θα αφορούν σε «εταιρικές» πωλήσεις (Fleet Cars)!
Η «ΗτΣ» καταγράφει την κάθετη πτώση της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου και τις συνέπειες που έχει προκαλέσει στην οικονομία, αλλά και στον επιχειρηματικό κόσμο To 2010 αποτέλεσε τη χρονιά σταθμό για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου καθώς οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων ανήλθαν σε μόλις 141.499 οχήματα έναντι 220.548 Ι.Χ. το 2009 καταγράφοντας πτώση 35,8%.
Ωστόσο, θα λέγαμε πως η πτώση στις πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων ξεκίνησε το 2009, αλλά η μείωση του Τέλους Ταξινόμησης κατά 50% εξισορρόπησε τις πωλήσεις ξεπερνώντας τελικά τις 220.000 αυτοκίνητα.
Έκτοτε η ελληνική αγορά αυτοκινήτου καταγράφει συνεχή αρνητικά ρεκόρ, ενώ οι αναλυτές εκτιμούν πως και το 2013 θα υπάρξει περαιτέρω μείωση στις πωλήσεις νέων Ι.Χ.
Ήδη στο πρώτο τρίμηνο του 2013 η πτώση που καταγράφουν οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων στην Ελλάδα σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι ανέρχεται σε 17,7% καθώς διατέθηκαν μόλις 14.142 νέα Ι.Χ. έναντι 17.180 οχημάτων...
Τα τέσσερα τελευταία χρόνια περίπου 35.000 εργαζόμενοι έχουν απολυθεί από τον κλάδο του αυτοκινήτου εκ των οποίων οι 10.000 υπάλληλοι μόνο από τα εξουσιοδοτημένα δίκτυα που επίσης έχουν συρρικνωθεί σε ποσοστό 34%...
Αν συμπεριληφθούν και οι περίπου 4.500 ανεξάρτητες εμπορίες αυτοκινήτων τότε ο συνολικός αριθμός των λουκέτων που έχουν μπει σε εκθέσεις Ι.Χ. ξεπερνούν κατά πολύ τις 5.300 καταστήματα!
Κατάρρευση εσόδων!
Τα κρατικά έσοδα από το αυτοκίνητο για το 2012 σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ ήταν απογοητευτικά καθώς μόνο από το Τέλος Ταξινόμησης εισπράχθηκαν περίπου 53 εκατ. ευρώ, από τα Τέλη Κυκλοφορίας περί το 1,2 δισ. ευρώ, ενώ από τον ΦΠΑ στα επιβατικά αυτοκίνητα περίπου 150 εκατ. ευρώ.
Αν αθροίσει κανείς τα συγκεκριμένα ποσά θα αντιληφθεί πως τα συνολικά έσοδα από τα Ι.Χ. το 2012 για το κράτος κυμάνθηκαν σε μόλις 1,43 δισ. ευρώ τη στιγμή που λίγα χρόνια πριν το εν λόγω ποσό αναλογούσε μόνο στο Τέλος Ταξινόμησης ή στα Τέλη Κυκλοφορίας ενώ σε κάποια έτη το ίδιο ποσό αναλογούσε μόνο στον ΦΠΑ.
Φέτος στο πρώτο τρίμηνο του 2013 τα κρατικά έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης βάσει των Δελτίων Εκτέλεσης Προϋπολογισμού ανήλθαν σε μόλις 11 εκατ. ευρώ καταγράφοντας πτώση 8,3% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012 ενώ ο αρχικός στόχος βάσει προϋπολογισμού κυμαίνονταν στα 15 εκατ. ευρώ.
Αντίστοιχα πτώση ρεκόρ σημείωσαν τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας καθώς κυμάνθηκαν σε μόλις 102 εκατ. ευρώ έναντι 223 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2012 καταγράφοντας πτώση 54,2% ενώ ο στόχος βάσει προϋπολογισμού κυμαίνονταν σε 237 εκατ. ευρώ δηλαδή 135 εκατ. ευρώ περισσότερα.
Στόχοι 2013...
Σύμφωνα με το Επικαιροποιημένο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής το κράτος ευελπιστεί να εισπράξει μέχρι τα τέλη του 2013 περίπου 45 εκατ. ευρώ από το Τέλος Ταξινόμησης και 1,305 δισ. ευρώ από τα Τέλη Κυκλοφορίας.
Αν συνεχιστεί η ύφεση στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου σε συνδυασμό με τη διατήρηση και επιβολή χαρατσιών όπως πρόστιμα στα ανασφάλιστα οχήματα, προσεχώς χαράτσι και για το ΚΤΕΟ, αλλά και το διαβόητο Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης όχι μόνο δεν πρόκειται να επιτευχθούν οι στόχοι, αλλά αντίθετα θα δημιουργηθεί ένα τεράστιο έλλειμμα που δεν θα μπορεί να καλυφθεί από κανένα ισοδύναμο.
Ειδικότερα αν υπολογίσει κανείς μόνο τα περίπου 750.000 οχήματα εμπόρων και εταιρειών ενοικιάσεων που θα παραδοθούν οι πινακίδες κυκλοφορίας είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος του ελλείμματος. Αν βέβαια προστεθούν και οι εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες οχημάτων που έχουν ήδη παραδώσει ή πρόκειται να παραδώσουν τις πινακίδες κυκλοφορίας το έλλειμμα όχι απλώς αυξάνεται, αλλά πολλαπλασιάζεται...
Μοναδική λύση στο πρόβλημα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση αποτελεί η τόσο η αλλαγή του τρόπου Φορολόγησης των οχημάτων με τέτοιο τρόπο ώστε να πληρώνουν οι πραγματικά έχοντες και όχι όσοι έχουν αυτοκίνητα με δίλιτρους κινητήρες που δεν έχουν καμία απολύτως αξία σήμερα.
Πάντως το υπουργείο Οικονομικών έχει ήδη επιλέξει πως η φορολογία, το τεκμήριο, αλλά και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης θα πρέπει να υπολογίζονται βάσει αξίας λιανικής στα καινούρια η οποία θα απομειώνεται real time χρόνο και όχι πλασματικά ώστε να είναι δικαιότερη η φορολόγηση των οχημάτων...
Εξουσιοδοτημένα δίκτυα
Δραματικά είναι τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΑΑ) σύμφωνα με τα οποία ο αριθμός των απασχολούμενων στους εθνικούς διανομείς, αλλά και στο σύνολο δικτύων αυτών ήταν μόλις 11.676 υπάλληλοι τον Νοέμβριο του 2012 τη στιγμή που τον αντίστοιχο μήνα του 2008 οι εργαζόμενοι στον συγκεκριμένο κλάδο ήταν 20.954 υπάλληλοι!
Με εξίσου εντυπωσιακό ρυθμό μειώνεται και ο αριθμός των καταστημάτων στα επίσημα δίκτυα των εθνικών διανομέων καθώς από 2.519 εξουσιοδοτημένες μονάδες που λειτουργούσαν το 2008 τον Νοέμβριο του 2012 είχαν απομείνει μόλις 1.661 μονάδες.
Μαζικές καταθέσεις πινακίδων
Η ψήφιση της τροπολογίας για τα πρόστιμα στα ανασφάλιστα οχήματα οδήγησε χιλιάδες εμπόρους στην κατάθεση των πινακίδων κυκλοφορίας με αποτέλεσμα να βρίσκονται μεταξύ εφοριών και διευθύνσεων Μεταφορών για καταθέσεις και άρσεις προσωρινών ακινησιών!
Ωστόσο, τα προβλήματα τόσο από την έλλειψη προσωπικού, από το σύστημα που συνεχώς «πέφτει», αλλά και από τις απεργιακές κινητοποιήσεις φαίνεται πως έχουν κάνει το επάγγελμα του εμπόρου αυτοκινήτων μια ατελείωτη περιπέτεια...
Οπως τονίζουν στην «ΗτΣ» έμποροι αυτοκινήτων δεν μπορούν να προβούν ούτε στις ελάχιστες μεταβιβάσεις αυτοκινήτων που προέρχονται από πωλήσεις καθώς είτε το σύστημα έχει «πέσει», είτε δεν υπάρχουν υπάλληλοι, είτε έχουν απεργία, είτε μπλέκουν στα γρανάζια της γραφειοκρατίας!
Καταγγέλλουν μάλιστα με έμφαση πως έχουν «εγκαταλείψει» τα μαγαζιά τους για να κάνουν τους διεκπεραιωτές...
imerisia