facebook-twiter

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΛΕΞΤΕ ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΟΣΕΙΡΑΣ

Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου 2019

Ελεγκτικό Συνέδριο: Αναδρομικά σε 500 χιλιάδες συνταξιούχους

Απόφαση βόμβα του δεύτερου τμήματος του Ελεγκτικού συμβουλίου έρχεται να αναγνωρίσει αναδρομικά 3ετίας σε 500.000 συνταξιούχους του Δημοσίου από την Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) που έπρεπε να καταργηθεί από το 2017 γιατί κρίθηκε αντισυνταγματική αλλά παρανόμως από τον ΕΦΚΑ με τον νόμο Κατρούγκαλου και μετά το 2019.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Ελεύθερου Τύπου τα ποσά των αναδρομικών από την ΕΑΣ για τις συντάξεις του Δημοσίου φτάνουν τις 11.470 ευρώ ενώ μαζί με τις άλλες παράνομες μειώσεις (νόμων 4051 και 4093) το σύνολο των αναδρομικών φτάνει μέχρι και τις 16.210 ευρώ.

Τα αναδρομικά σύμφωνα με την απόφαση πρέπει να δοθούν σε βάθος τριετίας. Η απόφαση αναμένεται να μεταβιβαστεί στην ολομέλεια.

Με την απόφαση 224/2017 και την 32/2018 μετέπειτα η ΕΑΣ κρίθηκε αντισυνταγματική με τους παλιούς νόμους που την προέβλεψαν ενώ με την νέα απόφαση το Ελεγκτικό έκρινε εκ νέου αντισυνταγματική την συνέχιση της κράτησης αυτή με τον νόμο Κατρούγκαλου, οπότε οι διεκδικήσεις αναβιώνουν και για το 2019 παρά τον επανυπολογισμό των συντάξεων.

Σημειώνεται πως στην ίδια απόφαση όμως τίθεται για πρώτη φορά και θέμα αντισυνταγματικότητας του νόμου Κατρούγκαλου για την ένταξη των δημοσίων υπαλλήλων και των συνταξιούχων στον ΕΦΚΑ από 1/1/2017.

protothema
Διαβάστε Περισσότερα » "Ελεγκτικό Συνέδριο: Αναδρομικά σε 500 χιλιάδες συνταξιούχους"

Μετρό:Σκέψεις… να μην γίνουν οι αλλαγές στις ονομασίες!

Η είδηση έκανε χθες, Παρασκευή 20.09.2019, τον γύρο του ίντερνετ. Την απόφασή της να μετονομάσει τον Σταθμό του Ευαγγελισμού σε «Παύλος Μπακογιάννης» ανακοίνωσε η Αττικό μετρό με αφορμή και την συμπλήρωση 30 ετών από την δολοφονία του αποτίοντας φόρο τιμής στον εκλιπόντα.

Όπως έλεγε η ανακοίνωση η απόφαση αυτή συμπληρώνει την προηγούμενη επιλογή της εταιρείας να αποδώσει το όνομα του ήρωα του αντιδικτατορικού αγώνα Αλέκου Παναγούλη στο σταθμό «Άγιος Δημήτριος», η οποία αποφασίστηκε να επικαιροποιηθεί και αυτή.

Παρόλα αυτά… οι αλλαγές μπορεί να μην γίνουν!

Ήδη από την ώρα που προέκυψε η είδηση, οι αντιδράσεις ήταν πολλές. Τόσο στα social media, όσο και σε επίπεδο… κοινωνίας.

Πολλοί έκαναν λόγο για αχρείαστο κόστος, καθώς θα έπρεπε να αντικατασταθούν όλες οι ταμπέλες και οι πινακίδες σε όλους τους σταθμούς του μετρό.

Μέχρι στιγμής τίποτε δεν είναι βέβαιο, ωστόσο πληροφορίες που μετέδωσε το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Open, αναφέρουν πως η απόφαση μοιάζει πια να είναι στον «αέρα»!

Μένει να δούμε αν τελικά θα γίνουν τα… βαφτίσια ή όχι.

Δείτε το βίντεο του Open για το μετρό



newsit
Διαβάστε Περισσότερα » "Μετρό:Σκέψεις… να μην γίνουν οι αλλαγές στις ονομασίες!"

Δημοσκόπηση: Στις 16,5 μονάδες η διαφορά ΝΔ- ΣΥΡΙΖΑ - Κυριαρχία Μητσοτάκη

Σχεδόν τρεις μήνες μετά τις βουλευτικές εκλογές της 7ης Ιουλίου, η ΝΔ διευρύνει τη διαφορά της με τον ΣΥΡΙΖΑ.

Το ποσοστό της στην πρόθεση ψήφου, όπως το κατέγραψε η έρευνα της Metron Analysis για «Το Βήμα», βρίσκεται στο 39,5%, αυξημένο κατά έξι ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με εκείνο που είχε στην προεκλογική περίοδο (33,5%).

Την ίδια ώρα, η διαφορά με τον ΣΥΡΙΖΑ (23%) βρίσκεται στις 16,5 μονάδες και το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης φαίνεται να χάνει μία μονάδα από το ποσοστό που είχε στην πρόθεση ψήφου τον Ιούλιο.

Η χώρα προς τη σωστή κατεύθυνση

Η κυβέρνηση αξιολογείται θετικά από τους πολίτες σε ποσοστό 63%. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης βρίσκεται ακόμα ψηλότερα καθώς επτά στους δέκα πολίτες (71%) εκτιμούν ότι ασκεί τα καθήκοντά του με τρόπο που θέτει την Ελλάδα σε σωστή τροχιά.

Μάλιστα, είναι η πρώτη φορά τα τελευταία τεσσεράμισι χρόνια που η πλειονότητα των πολιτών (56%) εκτιμά ότι η χώρα κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση και μόλις το 30% πιστεύει το αντίθετο.

Οι παραπάνω δείκτες δεν αποτυπώνουν μόνο ένα κλίμα αισιοδοξίας ή υψηλών προσδοκιών, αλλά, σύμφωνα με τους ερευνητές, μια βαθύτερη διεργασία στην ελληνική κοινωνία, η οποία απομακρύνεται σταδιακά από τις φοβίες και τους περιορισμούς της δεκαετούς κρίσης και αρχίζει να αντιμετωπίζει με μεγαλύτερη εμπιστοσύνη το μέλλον.

protothema
Διαβάστε Περισσότερα » "Δημοσκόπηση: Στις 16,5 μονάδες η διαφορά ΝΔ- ΣΥΡΙΖΑ - Κυριαρχία Μητσοτάκη"

Μιχαηλίδου: Ψηφιακή κάρτα για κάθε εργαζόμενο – Τι θα γίνει με τα επιδόματα

Έρχεται ψηφιακή κάρτα για κάθε εργαζόμενο, δηλώνει η υφυπουργός Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων Δόμνα Μιχαηλίδου. Τι είπε για υπερωρίες και επιδόματα.

Στις προτεραιότητές μας είναι η ψηφιακή κάρτα εργασίας, όπως τόνισε σε συνέντευξή της στη «Βραδυνή της Κυριακής» η Δόμνα Μιχαηλίδου.

«Στις ιδιωτικές επιχειρήσεις πλέον, αντί να βασιζόμαστε μόνο στις κλασικές μεθόδους επιτήρησης, θα υπάρχει μια ψηφιακή κάρτα, έτσι ώστε ο κάθε εργαζόμενος να μπορεί να αποζημιώνεται για τις ώρες και, πολύ περισσότερο, τις υπερωρίες που έχει κάνει στον τόπο εργασίας του. Ουσιαστικά είναι μια κάρτα για να μην κρατούν αιχμάλωτους οι εργοδότες τους εργαζομένους τους», ανέφερε.

Ακόμη, η κ. Μιχαηλίδου επεσήμανε ότι «κανένα επίδομα δεν κόβεται» και σημείωσε ότι ζητούμενο είναι να διασφαλιστεί ότι τα επιδόματα που ήδη παρέχονται να λαμβάνονται από όσους τα έχουν ανάγκη. «Στην κατεύθυνση αυτή, σχεδιάζουμε και το ενιαίο μητρώο δικαιούχων, για να είναι σαφές πόσα και ποια επιδόματα εισπράττει κάποιος», τόνισε.

Όσον αφορά για το επίδομα των 2.000 ευρώ για τη γέννηση κάθε παιδιού και τα εισοδηματικά κριτήρια, υπογράμμισε ότι θα εξαιρεθούν τα πολύ υψηλά εισοδήματα.

newsit
Διαβάστε Περισσότερα » "Μιχαηλίδου: Ψηφιακή κάρτα για κάθε εργαζόμενο – Τι θα γίνει με τα επιδόματα"

Επίκαιρη ερώτηση της βουλευτού Μαρίας Απατζίδη (ΜέΡΑ25) για την αποφυγή κλεισίματος της Δ.Ο.Υ. Αχαρνών

Επίκαιρη ερώτηση σχετικά με το φημολογούμενο κλείσιμο της ΔΟΥ Αχαρνών απηύθηνε η βουλευτής Ανατολικής Αττικής με το ΜέΡΑ25, Μαρία Απατζίδη στον Υφυπουργό Οικονομικών Απόστολο Βεσυρόπουλο.

Η Μαρία Απατζίδη επέστησε την προσοχή στην κυβέρνηση για τη μεγάλη οικονομική και γενικότερη σημασία που έχει ο Δήμος Αχαρνών.

Τόνισε στην κατατεθείσα επίκαιρη ερώτηση ότι αν η Δ.Ο.Υ. Αχαρνών κλείσει και οι δραστηριότητές της μεταφερθούν αλλού, όπως στη Δ.Ο.Υ. Αγίων Αναργύρων, η τελευταία θα είναι υπερκορεσμένη με συνέπεια τη μεγάλη ταλαιπωρία των φορολογουμένων και μάλιστα των επαγγελματιών που θα χάνουν πολλές ώρες από την εργασία τους, καθώς θα χρειάζεται να μετακινηθούν σε μακρινή απόσταση. Υπενθύμισε ότι η εξέλιξη αυτή έρχεται να προστεθεί στην απομάκρυνση του Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε., του Ι.Κ.Α. και της πρώην Υπονομαρχίας και επέμεινε ότι είναι απόλυτη προτεραιότητα να αποφευχθεί πάση θυσία μια περαιτέρω υποβάθμιση του ιστορικού Δήμου των Αχαρνών. Διερωτήθηκε ποιοι λόγοι επιτάσσουν αυτό το κλείσιμο της Δ.Ο.Υ. Αχαρνών, ρώτησε αν είναι δυνατό να ανασταλεί αυτή η απόφαση αλλά και αν είναι δυνατό, να ληφθούν, αντιστρόφως, μέτρα για την αναβάθμιση του Δήμου.

Ύστερα από την παρέμβαση που έκανε η βουλευτής Μαρία Απατζίδη με αίτημα την αναστολή του κλεισίματος της Δ.Ο.Υ. Αχαρνών, ο υφυπουργός Απόστολος Βεσυρόπουλος βεβαίωσε ότι δεν πρόκειται να κλείσει η Δ.Ο.Υ. Αχαρνών, συμφώνησε για τη σημασία του Δήμου Αχαρνών και την ανάγκη υποστήριξής του, τόνισε πάντως την ανάγκη ψηφιοποίησης στις υπηρεσίες της Δ.Ο.Υ. Στη δευτερολογία της η βουλευτής Μαρία Απατζίδη δέχτηκε τις διαβεβαιώσεις του υφυπουργού και αναφέρθηκε στη μεγάλη οικονομική σημασία που έχει ο δήμος Αχαρνών, ο 4ος μεγαλύτερος δήμος της Αττικής και 12ος όλης της Ελλάδας με πληθυσμό 106.943 κατοίκους το 2011 και περισσότερους από 150.000 σήμερα, ένας δήμος που συγκεντρώνει μάλιστα περί τις 50.000 βιοτεχνικές και βιομηχανικές επιχειρήσεις, συμβάλλοντας στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας.

doxthi
Διαβάστε Περισσότερα » "Επίκαιρη ερώτηση της βουλευτού Μαρίας Απατζίδη (ΜέΡΑ25) για την αποφυγή κλεισίματος της Δ.Ο.Υ. Αχαρνών"

Διπλός σεισμός στην Αλβανία -Ο ισχυρότερος της 20ετίας -Κτήρια κομμένα στη μέση (φωτο)

Δύο ισχυρότατες σεισμικές δονήσεις ταρακούνησαν την γειτονική Αλβανία το απόγευμα του Σαββάτου.
Η πρώτη σεισμική δόνηση έγινε αισθητή στις 17:04 ώρα Ελλάδος και είχε μέγεθος 5,6 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ, σύμφωνα με τη μέτρηση του Ευρωμεσογειακού Ινστιτούτου. Η δόνηση είχε επίκεντρο περιοχή σε απόσταση ενός χιλιομέτρου δυτικά από το Δυρράχιο και το εστιακό της βάθος ήταν 10 χιλιόμετρα.
Έντεκα λεπτά μετά ένας δεύτερος σεισμός (πιθανότατα μετασεισμός) μεγέθους 5,3 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ ταρακούνησε και πάλι την χώρα.
Και οι δύο σεισμικές δονήσεις έγιναν αισθητές σε πολλές περιοχές της Αλβανία αλλά και της Ελλάδας και κυρίως στην γειτονική Κέρκυρα. Μέχρι στιγμής οι αρχές δεν έχουν ανακοινώσει αν σημειώθηκαν ζημιές. Τοπικά μέσα ενημέρωσης έκαναν λόγο για δύο ελαφρά τραυματίες στην κοινότητα Χελμές, όπου κατέρρευσαν δέκα κτίρια.
Σε πολλές συνοικίες των Τιράνων, αλλά και σε άλλες πόλεις και χωριά, διακόπηκαν η ηλεκτροδότηση και οι τηλεπικοινωνίες.
Ο ισχυρότερος σεισμός τα τελευταία 20 χρόνια
Μάλιστα, σύμφωνα με το Υπουργείο Άμυνας της Αλβανίας, θεωρείται ο ισχυρότερος τα τελευταία 20-30 χρόνια. 
Τρομοκρατημένοι στους δρόμους οι κάτοικοι
Οι εικόνες και οι μαρτυρίες των ανθρώπων που ένιωσαν τον ισχυρότατο σεισμό είναι συγκλονιστικές.
«Ήταν πολύ τρομακτικό! Όχι μόνο η γη έτρεμε, αλλά οι τοίχοι ακούγονταν σαν να »σπάνε» και κομμάτια τους έπεφταν στο πάτωμα. Άνθρωποι βγήκαν στους δρόμους. Είμαστε ακόμη έξω. Είναι η πρώτη φορά που τρόμαξα τόσο πολύ στην ζωή μου από έναν σεισμό» έγραψε κάποιος.
Οι κάτοικοι των περιοχών που έγινε πολύ αισθητός ο σεισμός έχουν βγει έξω από τα σπίτια τους και έχουν συγκεντρωθεί σε ανοιχτούς χώρους.   
aftodioikisi
Διαβάστε Περισσότερα » "Διπλός σεισμός στην Αλβανία -Ο ισχυρότερος της 20ετίας -Κτήρια κομμένα στη μέση (φωτο)"

ΕΝΦΙΑ: Τα 5 πιο συχνά λάθη στο Ε-9 και πώς διορθώνονται για να μειωθεί ο φόρος

Αντιμέτωποι με απρόσμενες υψηλές χρεώσεις ΕΝ.Φ.Ι.Α. βρίσκονται αυτές τις μέρες χιλιάδες φορολογούμενοι εξαιτίας λαθών και παραλείψεων στην ηλεκτρονική συμπλήρωση των δηλώσεων Ε9 για την ακίνητη περιουσία τους.

Για να διορθώσουν τα λάθη και να εξαλείψουν τις επιπλέον χρεώσεις θα χρειαστεί να υποβάλουν διορθωτικές δηλώσεις Ε9 όχι μόνο για το 2019 αλλά ενδεχομένως και για παλαιότερα έτη. Oι φορολογούμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η υποβολή των διορθωτικών αυτών δηλώσεων δεν συνεπάγεται την επιβάρυνση τους με το αυτοτελές πρόστιμο εκπρόθεσμης υποβολής των 100 ευρώ, τουλάχιστον μέχρι να ολοκληρωθεί η ένταξη των περιοχών των ακινήτων τους στο Κτηματολόγιο.

Η υποβολή διορθωτικών δηλώσεων στοιχείων ακινήτων (Ε9) είναι δυνατή μέσω της εφαρμογής «Ε9 Περιουσιολόγιο» που βρίσκεται στο λογαριασμό κάθε φορολογούμενου στο σύστημα TAXISNET (στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.aade.gr).

Σε κάθε περίπτωση, μετά την ηλεκτρονική υποβολή διορθωτικής δήλωσης με σκοπό την μείωση του αρχικώς βεβαιωθέντος ΕΝ.Φ.Ι.Α., για ένα ή περισσότερα από τα έτη 2014-2019, θα εκδοθεί νέο εκκαθαριστικό σημείωμα ΕΝ.Φ.Ι.Α. μόνο για κάθε έτος για το οποίο προκύπτει μείωση του φόρου μέχρι 300 ευρώ.

Αν από την υποβολή της διορθωτικής δήλωσης προκύψει μείωση του αρχικώς βεβαιωθέντος ΕΝ.Φ.Ι.Α. πάνω από 300 ευρώ, τότε ο φορολογούμενος θα κληθεί με ηλεκτρονικό μήνυμα μέσω του ΤΑΧΙSNET να προσέλθει στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. προσκομίζοντας όλα τα δικαιολογητικά που επιβεβαιώνουν το λόγο υποβολής της διορθωτικής δήλωσης, προκειμένου να γίνει έλεγχος και να οριστικοποιηθεί το αποτέλεσμα της εκκαθάρισης.

Τα 5 πιο συχνά λάθη στη συμπλήρωση του Ε9 που προκαλούν άδικες υπερχρεώσεις, με σημαντικού ύψους επιπλέον ποσά ΕΝ.Φ.Ι.Α., καθώς και οι οδηγίες για να διορθωθούν με την υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων Ε9 έχουν αναλυτικά ως εξής:

1) Μη ορθή συμπλήρωση στοιχείων για ημιτελή κτίσματα. Οι φορολογούμενοι που έχουν στην κατοχή τους κενά ημιτελή κτίσματα, τα οποία δεν έχουν ακόμη ηλεκτροδοτηθεί ή ηλεκτροδοτούνται με εργοταξιακό ρεύμα, δικαιούνται έκπτωσης 60% στον ΕΝ.Φ.Ι.Α. που αναλογεί στα συγκεκριμένα κτίσματα.

Σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν δοθεί από την πρώην Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων και νυν Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, προκειμένου να υπολογιστεί η έκπτωση κατά 60% στον ΕΝ.Φ.Ι.Α. που αναλογεί σε κενό ημιτελές κτίσμα το οποίο δεν έχει ποτέ ηλεκτροδοτηθεί ή ηλεκτροδοτείται με εργοταξιακό ρεύμα, ο φορολογούμενος πρέπει, κατά την αναγραφή των στοιχείων του συγκεκριμένου κτίσματος στον πίνακα 1 του Ε9, να έχει συμπληρώσει, οπωσδήποτε, και τις ακόλουθες ενδείξεις:

- Στη στήλη 10 του πίνακα 1, θα πρέπει να έχει αναγράψει τον κωδικό αριθμό 99 που σημαίνει «ημιτελές κτίσμα».

- Στη στήλη 30 του πίνακα 1 πρέπει να έχει συμπληρώσει την ένδειξη ΟΧΙ εάν το ημιτελές κτίσμα είναι «μη ηλεκτροδοτούμενο» ή την ένδειξη ΝΑΙ, εάν το ημιτελές κτίσμα ηλεκτροδοτείται με εργοταξιακό ρεύμα. Στην περίπτωση συμπλήρωσης της ένδειξης «ΝΑΙ» στη στήλη 30 θα πρέπει να έχει αναγραφεί και ο αριθμός της εργοταξιακής παροχής ηλεκτρικού ρεύματος στη στήλη 31 του πίνακα 1

- Στη στήλη 32 «ειδική κατηγορία» του πίνακα 1 θα πρέπει να έχει αναγράψει τον κωδικό 8 που σημαίνει ότι το δηλούμενο κτίσμα είναι «κενό».

Εάν στο Ε9 που απεικονίζει την εικόνα της ακίνητης περιουσίας την 1η-1-2019 δεν εμφανίζεται συμπληρωμένη έστω και μία από τις τρεις αυτές ενδείξεις, τότε η προβλεπόμενη από τον νόμο έκπτωση 60% στον αναλογούντα ΕΝ.Φ.Ι.Α. δεν έχει υπολογιστεί στο εκκαθαριστικό του ΕΝ.Φ.Ι.Α. του έτους 2019. Για να κερδίσει την έκπτωση ο φορολογούμενος, πρέπει να υποβάλει τροποποιητική-διορθωτική δήλωση Ε9 στην οποία οφείλει να αναγράψει ξανά όλα τα στοιχεία του ημιτελούς κτίσματος και ταυτόχρονα να συμπληρώσει και τις παραπάνω στήλες του πίνακα 1 (στήλες 10, 30 και 32 αν πρόκειται για μη ηλεκτροδοτούμενο ή 10, 30, 31 και 32 εάν πρόκειται για ηλεκτροδοτούμενο με εργοταξιακό ρεύμα).

2) Παραλείψεις και λάθη στην αναγραφή των στοιχείων των κτισμάτων που βρίσκονται μέσα σε αγροτεμάχια. Υπάρχει πιθανότητα ο φορολογούμενος να έχει χρεωθεί με υπέρογκο φόρο για ένα αγροτεμάχιο με κτίσμα που κατέχει και δήλωσε στο Ε9. Για να εξαλείψει το λάθος και να διαγραφεί η άδικη χρέωση θα πρέπει να προσέξει τι στοιχεία έχει δηλώσει στο Ε9 για το συγκεκριμένο κτίσμα. Η νομοθεσία για τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. προβλέπει ότι σε περίπτωση κατά την οποία μέσα σε ένα αγροτεμάχιο υφίσταται κτίσμα το οποίο χρησιμοποιείται ως κατοικία, ο φόρος του αγροτεμαχίου πενταπλασιάζεται! Αν το κτίσμα δεν είναι κατοικία, αλλά γεωργικό κτίσμα ή αποθήκη ή επαγγελματική στέγη, ο φόρος δεν πενταπλασιάζεται.

Σύμφωνα τώρα με τις οδηγίες μηχανογραφικής επεξεργασίας των δηλώσεων Ε9 που έχει εκδώσει η πρώην Γ.Γ.Δ.Ε. και νυν Α.Α.Δ.Ε, σε περίπτωση κατά την οποία στον πίνακα 2 του Ε9 έχει συμπληρωθεί η στήλη της συνολικής επιφάνειας κτισμάτων που βρίσκονται στο αγροτεμάχιο (η στήλη 17) αλλά δεν έχει συμπληρωθεί η κατηγορία του ακινήτου (στη στήλη 17α ή 17β ή 17γ) τότε θεωρείται ότι επί του αγροτεμαχίου βρίσκεται κατοικία!

Συνεπώς, αν ο φορολογούμενος έχει αγροτεμάχιο μέσα στο οποίο υπάρχει κάποιο κτίσμα, το οποίο δεν είναι κατοικία αλλά γεωργικό κτίσμα ή αποθήκη ή κτίριο επαγγελματικής στέγης, πρέπει να ελέγξει εάν στο Ε9 έχει δηλώσει σωστά το κτίσμα αυτό, αν δηλαδή έχει συμπληρώσει μια από τις στήλες 17α ή 17β ή 17γ. Αν αυτό δεν συμβαίνει τότε σημαίνει ότι έχει παραλείψει να δηλώσει ορθά το είδος του κτίσματος στο Ε9. Στην περίπτωση αυτή το μηχανογραφικό σύστημα της Α.Α.Δ.Ε. έχει εκλάβει το κτίσμα ως «κατοικία» και κατά τον υπολογισμό του ΕΝ.Φ.Ι.Α. ο φόρος του αγροτεμαχίου πενταπλασιάστηκε! Για να εξαλειφθεί το λάθος και να διαγραφεί η άδικη επιπλέον χρέωση στο εκκαθαριστικό του ΕΝ.Φ.Ι.Α. ο φορολογούμενος πρέπει να υποβάλει τροποποιητική-διορθωτική δήλωση Ε9, στην οποία οφείλει να ξαναδηλώσει το αγροτεμάχιο και να συμπληρώσει ορθά την κατηγορία του κτίσματος που βρίσκεται εντός του αγροτεμαχίου, συμπληρώνοντας κατά περίπτωση είτε τη στήλη 17α είτε τη στήλη 17β είτε τη στήλη 17γ.

3) Παραλείψεις στη συμπλήρωση των στοιχείων για τα εμπράγματα δικαιώματα. Υπάρχουν περιπτώσεις φορολογουμένων που έχουν την ψιλή κυριότητα ή την επικαρπία επί ακινήτων και χρεώθηκαν με επιπλέον ΕΝ.Φ.Ι.Α., επειδή στο Ε9 δεν δήλωσαν ψιλή κυριότητα ή επικαρπία αλλά πλήρη κυριότητα, αναγράφοντας τον κωδικό 1 αντί των κωδικών 2 ή 3 στις σχετικές στήλες του Ε9, ή παραλείποντας να αναγράψουν κάποιον κωδικό στις συγκεκριμένες στήλες. Σε κάθε τέτοια περίπτωση, κατά την εκκαθάριση του ΕΝ.Φ.Ι.Α. δεν υπολογίστηκε η έκπτωση επί της φορολογητέας αξίας του ακινήτου, η οποία προβλέπεται σε περίπτωση ψιλής κυριότητας ή επικαρπίας, ανάλογα με την ηλικία του επικαρπωτή, καθώς θεωρήθηκε αυτόματα ότι το ακίνητο ανήκει στον δηλούντα κατά πλήρη κυριότητα. Το λάθος αυτό μπορεί να εντοπιστεί και να εξαλειφθεί με έναν απλό έλεγχο στον κωδικό που αναγράφεται στη στήλη 15 ή στη στήλη 19 του πίνακα 1 του Ε9 του 2019, αν πρόκειται για κτίσμα ή οικόπεδο εντός σχεδίου ή στη στήλη 18 του πίνακα 2 του Ε9, αν πρόκειται για αγροτεμάχιο. Αν όντως εντοπιστεί κάποιο λάθος στη συμπλήρωση των στοιχείων σε μια από τις στήλες αυτές θα πρέπει να υποβληθεί τροποποιητική-διορθωτική δήλωση Ε9 και να ξαναδηλωθούν τα στοιχεία του ακινήτου, με ορθή συμπλήρωση της στήλης που αφορά στο εμπράγματο δικαίωμα.

4) Παραλείψεις και λάθη στα στοιχεία για τα ποσοστά συνιδιοκτησίας. Σε περίπτωση μη αναγραφής ποσοστού συνιδιοκτησίας ή αναγραφής λανθασμένου ποσοστού συνιδιοκτησίας, το μηχανογραφικό σύστημα της Α.Α.Δ.Ε. υπολογίζει τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. θεωρώντας ότι το ποσοστό συνιδιοκτησίας είναι 100%, δηλαδή ότι όλο το ακίνητο ανήκει στον φορολογούμενο, οπότε καταλογίζει στον ίδιο φορολογούμενο ολόκληρο τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. του ακινήτου. Για να εξαλειφθεί μια τέτοια άδικη υπερχρέωση στο εκκαθαριστικό του ΕΝ.Φ.Ι.Α., θα πρέπει ο φορολογούμενος να ανατρέξει στο Ε9 που αποτυπώνει την περιουσιακή του κατάσταση την 1η-1-2019 και να ελέγξει εάν έχει παραλείψει εντελώς να αναγράψει το ποσοστό συνιδιοκτησίας ή εάν έχει αναγράψει λάθος ποσοστό. Σε περίπτωση εντοπισμού παράλειψης ή λάθους πρέπει να υποβάλει τροποποιητική-διορθωτική δήλωση Ε9 στην οποία το ακίνητο πρέπει να δηλωθεί ξανά με συμπληρωμένο το σωστό ποσοστό συνιδιοκτησίας στην αντίστοιχη στήλη (στη στήλη 16 του πίνακα 1 αν πρόκειται για κτίσμα, στη στήλη 19 του πίνακα 1 αν πρόκειται για οικόπεδο εντός σχεδίου ή στη στήλη 20 του πίνακα 2 αν πρόκειται για εδαφική έκταση εκτός σχεδίου πόλεως ή οικισμού).

5) Λανθασμένη αναγραφή των στοιχείων για τις επιφάνειες των κύριων και των βοηθητικών χώρων του ακινήτου. Συνηθέστερο λάθος που διαπράττουν οι φορολογούμενοι είναι η καταχώρηση βοηθητικών χώρων ως κύριων. Στις περιπτώσεις αυτές χρεώνεται κανονικός φόρος ανά τετραγωνικό μέτρο και όχι ο μειωμένος κατά 90% σε σχέση με τον φόρο που αναλογεί σε χώρο κύριας χρήσης. Συχνά επίσης έχει παρατηρηθεί η δήλωση των υπογείων επιφανειών ακινήτων ως χώρων κύριας χρήσης ή του παταριού που επικοινωνεί με εσωτερική κλίμακα μαζί με τους κύριους χώρους του ακινήτου. Επίσης έχουν παρατηρηθεί λάθη που αφορούν στην αναγραφή περισσότερων τετραγωνικών μέτρων για τις επιφάνειες των κύριων ή και των βοηθητικών χώρων. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις είναι αναγκαία η υποβολή τροποποιητικής δήλωσης Ε9 για την αποκατάσταση των λαθών. Συγκεκριμένα, το ακίνητο για το οποίο έχουν γίνει τα λάθη θα πρέπει να ξαναδηλωθεί με αναγραφή του σωστού αριθμού τετραγωνικών μέτρων τόσο για τους κύριους όσο και για τους βοηθητικούς χώρους.

money-money
Διαβάστε Περισσότερα » "ΕΝΦΙΑ: Τα 5 πιο συχνά λάθη στο Ε-9 και πώς διορθώνονται για να μειωθεί ο φόρος"

Χαμός με καθηγητή στην Κέρκυρα! «Ο Κολοκοτρώνης σκότωνε γυναικόπαιδα»

Το φως της δημοσιότητας είδε ένα βίντεο από σχολείο στην Κέρκυρα, στο οποίο ακούγεται ένας άνθρωπος, που φέρεται να είναι καθηγητής, να μιλά με απαξιωτικό τρόπο για τους Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα και Παύλο Μελά.

Κατά τη διάρκεια συνομιλίας του με τους μαθητές, ο καθηγητής Χημείας -σύμφωνα με την περιγραφή κάτω από το βίντεο- ασχολείται με ιστορικά θέματα, για να δημιουργήσει και κάποιες αντιδράσεις στο ακροατήριό του.

Το σκηνικό εικάζεται πως είχε διαδραματιστεί χειμώνα, ή τουλάχιστον σε κάποιον κρύο μήνα του χρόνου, καθώς οι μαθητές που εμφανίζονται στο βίντεο, είναι «βαριά» ντυμένοι.

«Ο Παύλος Μελάς είναι αμφιλεγόμενη προσωπικότητα», ακούγεται να λέει στους μαθητές του ο καθηγητής, με κάποιον από αυτούς να αντιδρά με έκπληξη για αυτό που άκουσε. «Κατά τη γνώμη μου είναι ένας εκπρόσωπος του χείριστου είδους του πολιτισμού της Ελλάδας. Δεν ήταν κανένας ήρωας…», προσθέτει.

Στη συνέχεια, ένας από τους μαθητές του λέει πως «και ο Κολοκοτρώνης ήταν Τούρκος», με τον καθηγητή να απαντά: «Σου είπα τι ήταν ο Κολοκοτρώνης. Σκότωνε γυναικόπαιδα, Εβραίους. Το έγραψε στα απομνημονεύματά του, να πας να τα διαβάσεις ο ίδιος». Τότε ένα από τα αγόρια του επισημαίνει: «Κι εσείς θεωρείστε Έλληνας τώρα».

«Ο ίδιος γράφει ότι για τη χώρα του, έκανε θρύψαλα κρανία μικρών Εβραιόπουλων. Η ίδια η Μπουμπουλίνα εξαγόρασε τη ζωή των Εβραίων κυριών της Τρίπολης, όταν τους πήρε τα κοσμήματα. Τους πήρε όλα τα χρυσαφικά και τους έσφαξε», ακούγεται να αναφέρει στη συνέχεια.

Το βίντεο προβλήθηκε και στην πρωινή εκπομπή του ΑΝΤ1, «Καλημέρα Ελλάδα», με τον Γιώργο Παπαδάκη να στέκεται στο γεγονός ότι οι μαθητές αντέδρασαν, ενώ επισήμανε ότι ο άνθρωπος που ακούγεται σε αυτό είναι καθηγητής Χημείας στο νησί των Φαιάκων.



Διαβάστε Περισσότερα » "Χαμός με καθηγητή στην Κέρκυρα! «Ο Κολοκοτρώνης σκότωνε γυναικόπαιδα»"

Παρέμβαση Ρουβίκωνα σε κοσμηματοπωλείο στην Αθήνα για τον Ζακ Κωστόπουλο

Παρέμβαση πραγματοποίησαν το μεσημέρι του Σαββάτου μέλη της αναρχικής συλλογικότητας Ρουβίκωνα στο δεύτερο κατάστημα του ιδιοκτήτη του κοσμηματοπωλείου έξω από το οποίο δολοφονήθηκε πριν από έναν χρόνο ο Ζακ Κωστόπουλος στην Αθήνα.

«Αναρτήσαμε πανό, μοιράσαμε κείμενα, μιλήσαμε με τον κόσμο. Σκοπός μας είναι να γίνει κατανοητό πως παρά την απόφαση της δικαιοσύνης, εμείς, ο κόσμος δεν θα αφήσουμε την δολοφονία του Ζακ να περάσει έτσι.. ΔΕΝ ΞΕΧΝΑΜΕ ΔΕΝ ΣΥΓΧΩΡΟΥΜΕ», αναφέρει, μεταξύ άλλων, η σχετική ανακοίνωση που αναρτήθηκε σε ιστοσελίδα του αντιεξουσιαστικού χώρου.


aftodioikisi
Διαβάστε Περισσότερα » "Παρέμβαση Ρουβίκωνα σε κοσμηματοπωλείο στην Αθήνα για τον Ζακ Κωστόπουλο"

Αγρότες: Ετοιμάζουν συλλαλητήριο με τρακτέρ στη Λάρισα!

Την οργάνωση συλλαλητηρίου με τρακτέρ, τη Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου, στον κόμβο του Πλατυκάμπου, αποφάσισαν οι αγρότες της Ενωτικής Ομοσπονδίας Αγροτικών Συλλόγων Νομού Λάρισας, σε σύσκεψη που έκαναν.

Οι αγρότες της Ομοσπονδίας διαμαρτύρονται για τις τιμές στο βαμβάκι και ζητούν άμεση συνάντηση με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης Μάκη Βορίδη.

Όπως υποστηρίζουν οι αγρότες, σε ανακοίνωση τους, «οι τιμές δεν καλύπτουν καν το κόστος παραγωγής, είναι 20% χαμηλότερες σε σχέση με πέρυσι, ενώ ακόμη μεγαλύτερη θα είναι η απώλεια εισοδήματος, καθώς εμφανίζονται πολύ περισσότερα καλλιεργούμενα στρέμματα βαμβακιού με συνέπεια να μειωθεί ακόμη περισσότερο η συνδεδεμένη ενίσχυση».

Επίσης, οι αγρότες ασκούν κριτική στην διεπαγγελματική οργάνωση βάμβακος αναφέροντας ότι «κουμάντο κάνουν οι εκκοκιστές, δεν διασφαλίζει σε καμιά περίπτωση τα συμφέροντα των παραγωγών, είναι εργαλείο για την μεγαλύτερη κερδοσκοπία τους σε βάρος των βαμβακοπαραγωγών».

«Αυτό που ζητάνε οι βαμβακοπαραγωγοί είναι να πληρωθούν τον ιδρώτα τους σε τιμή αντίστοιχη της εξαιρετικής ποιότητας του βαμβακιού, τιμή που να καλύπτει το κόστος παραγωγής και να αφήνει ένα βιώσιμο εισόδημα για τις ανάγκες τους και τον οικογενειακό προγραμματισμό, εναρμονισμένη και με την χρηματιστηριακή τιμή του προϊόντος. Δεν θα καθίσουμε με σταυρωμένα χέρια να εκμεταλλεύονται τον κόπο μας πουλώντας κοψοχρονιά το προϊόν μας» αναφέρουν μεταξύ άλλων, οι αγρότες στην ανακοίνωση τους.

newsit
Διαβάστε Περισσότερα » "Αγρότες: Ετοιμάζουν συλλαλητήριο με τρακτέρ στη Λάρισα!"

Προσφυγικό: Ενίσχυση των δυνάμεων του λιμενικού και αποσυμφόρηση των νησιών, αποφάσισε η κυβέρνηση

Έκτακτη κυβερνητική σύσκεψη πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Μέγαρο Μαξίμου, μετά το κύμα μαζικών αφίξεων μεταναστών στα νησιά του Αιγαίου.

Στη σύσκεψη, σε συνέχεια των μέτρων που ανακοινώθηκαν μετά τη συνεδρίαση του 
ΚΥΣΕΑ στις 31 Αυγούστου 2019, αποφασίστηκε:



- Να συνεχιστούν τα μέτρα για την αποσυμφόρηση των νησιών 
- Να ενισχυθούν οι δυνάμεις του λιμενικού σε σκάφη και προσωπικό στο Ανατολικό Αιγαίο

- Να αυξηθεί η εμπλοκή των εταίρων μας (Frontex – ΝΑΤΟ)

Στη σύσκεψη μετείχαν οι υπουργοί Εξωτερικών Ν.Δένδιας, Προστασίας του Πολίτη Μ.Χρυσοχοϊδης, Άμυνας Ν.Παναγιωτόπουλος, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γ.Πλακιωτάκης, Επικρατείας Γ.Γεραπετρίτης, ο Αναπληρωτής Υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής Γ.Κουμουτσάκος και οι υφυπουργοί Εθνικής Αμυνας Α. Στεφανής και Παρα τω Πρωθυπουργώ Στ.Πέτσας και Α.Σκέρτσος.

Τα μέλη της κυβερνητικής σύσκεψης υπό τον πρωθυπουργό συζήτησαν, επίσης,  και τις λεπτομέρειες για το ταξίδι του Κυριάκου Μητσοτάκη στη Νέα Υόρκη για την ετήσια γενική συνέλευση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών.

Στο περιθώριο της συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα έχει συνάντηση με τον πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ και τον πρόεδρο της Τουρκίας Ταγίπ Ερντογάν.


Σε αυτήν την συνάντηση, που θα πραγματοποιηθεί στις 25 Σεπτεμβρίου,εκτός από την πορεία των Ελληνοτουρκικών σχέσεων που επηρεάζονται άμεσα από τις τουρκικές απειλές σε βάρος της Κύπρου, αναμένεται να βρεθεί και το μεταναστευτικό καθώς η νέα προσφυγική κρίση επηρεάζει άμεσα τις σχέσεις των δύο χωρών.

Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι ο Έλληνας πρωθυπουργός θα επισημαίνει την ανάγκη πάταξης των κυκλωμάτων διακίνησης μεταναστών που δρουν στο έδαφος της γειτονικής χώρας.

Επίσης, η κυβέρνηση θα εκφράσει με τον πιο επίσημο τρόπο την δυσφορία της για το γεγονός ότι η Τουρκία και ο ίδιος ο πρόεδρος Ερντογάν χρησιμοποιεί τους Σύρους πρόσφυγες και τις προσφυγικές ροές ως διαπραγματευτικό χαρτί και απειλεί την ΕΕ ότι θα αφήσει ελεύθερους 5,5 εκατομμύρια πρόσφυγες και μετανάστες, που διαμένουν στην Τουρκία, να κατακλύσουν τη γηραιά ήπειρο.

Αφορμή για τις απειλές Ερντογάν ήταν το ύψος της χρηματοδότησης που λαμβάνει η Άγκυρα για το προσφυγικό αλλά και το Κουρδικό. Ο Ερντογάν επιμένει να ιδρύσει ζώνη ασφαλείας στη βόρεια Συρία, σε μια περιοχή που ελέγχεται από τις κουρδικές δυνάμεις. Επιδιώκει να λάβει κονδύλια από την ΕΕ για να χτίσει hot spot στη Συρία,οι Βρυξέλλες όμως ξεκαθαρίζουν ότι κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται να συμβεί.

Σε ομιλία του, το περασμένο Σάββατο, στην επαρχία Εσκίσεχιρ ο Τούρκος πρόεδρος τόνισε: «Ξεκαθαρίσαμε στην Ευρώπη πως ή θα μοιραστούν το βάρος ή θα ανοίξουμε τις πύλες μας, διότι εμείς δαπανήσαμε 40 δισεκατομμύρια δολάρια. Η Τουρκία πώς θα αντέξει στο βάρος των τεσσάρων εκατομμυρίων προσφύγων; Μη μας παρεξηγήσουν... Ή θα γίνει αυτό που λέμε, ή δεν υπάρχει άλλος τρόπος από το να ανοίξουμε τις πύλες μας, ας το σκεφτούν λίγο και εκείνοι».

«Εμείς ήδη 3.000 πρόσφυγες τους εγκαταστήσαμε στη ζώνη ασφαλείας, σχεδιάζουμε να εγκαταστήσουμε ένα εκατομμύριο πρόσφυγες στη ζώνη ασφαλείας» πρόσθεσε ο Ερντογάν για τη ζώνη ασφαλείας στη βορειοανατολική Συρία.

Χιλιάδες πρόσφυγες απέναντι από τα νησιά

Ο «κόκκινος» συναγερμός στον οποίο βρίσκεται η κυβέρνηση για το μεταναστευτικό σχετίζεται άμεσα και με το γεγονός ότι χιλιάδες Σύροι μετανάστες έχουν φτάσει πλέον στα παράλια της Τουρκίας και ετοιμάζονται να περάσουν στα νησιά του Αιγαίου.

Τη σχετική αποκάλυψη έκανε πρόσφατα ο αναπληρωτής υπουργός Γιώργος Κουμουτσάκος ο οποίος μιλώντας στον ΣΚΑΪ είπε ότι χιλιάδες Σύροι μετανάστες μαζεύονται στη Σμύρνη από την επαρχία Ιντλίμπ.

Ο κ. Κουμουτσάκος επισήμανε ότι η κυβέρνηση έχει δρομολογήσει τρόπο ενίσχυσης των θαλάσσιων συνόρων, όμως είναι δύσκολο να «στεγανοποιηθούν». Έχουμε εισροές από την Ανατολή και μηδενικές εκροές από τα βόρεια σύνορα μας εξήγησε.

Στο πλαίσιο της προσπάθειας ενίσχυσης των συνόρων η Αθήνα αναμένεται να ζητήσει το επόμενο διάστημα και την περαιτέρω ενίσχυση της Frontex στο Αιγαίο.

Το θέμα αυτό το αποκάλυψε πρόσφατα σε άρθρο του στη Γαλλική εφημερίδα L' Opinion ο ΑΝΥΠΕΞ Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι η ευρωπαϊκή υπηρεσία για τον έλεγχο των συνόρων θα έπρεπε ήδη να αριθμεί 10.000 άνδρες.

Να σημειωθεί ότι το ζήτημα αυτό το έθεσε επί τάπητος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και στις συνομιλίες που είχε με τον Ολλανδό ομόλογό του Μαρκ Ρούτε αλλά και τον πρώην καγκελάριο της Αυστρίας Σεμπάστιαν Κούρτς.

protothema
Διαβάστε Περισσότερα » "Προσφυγικό: Ενίσχυση των δυνάμεων του λιμενικού και αποσυμφόρηση των νησιών, αποφάσισε η κυβέρνηση"

Δημόσιο: Εκεί που το στυλό των 0,30 ευρώ κοστίζει… 70!

Πώς ένα στυλό αξίας τριάντα λεπτών φτάνει να κοστίζει 70 ευρώ με αυστηρή προσήλωση στο γράμμα του νόμου και με απόλυτη διαφάνεια των διαδικασιών; Δεν πρόκειται για κάποιο ακραίο σενάριο, αλλά για την πραγματικότητα μιας γραφειοκρατίας, η οποία δεν υποβαθμίζει απλώς τη λειτουργία των φορέων στο Δημόσιο και των υπηρεσιών που παρέχουν στους πολίτες, αλλά έχει και υψηλό οικονομικό κόστος -κάποιες φορές στα όρια του παραλογισμού.
Ο χαμός στο ελληνικό Δημόσιο!
Καθημερινά αναρτώνται στο πρόγραμμα «Διαύγεια» χιλιάδες Πράξεις δημοσίων φορέων, οι οποίες αφορούν την έγκριση αιτημάτων πίστωσης μικρών χρηματικών ποσών για εξυπηρέτηση καθημερινών λειτουργικών αναγκών.
Όμως, σε πολλές περιπτώσεις το διαχειριστικό κόστος διεκπεραίωσης του αιτήματος τελικά ξεπερνά κατά πολύ το αιτούμενο ποσό της δαπάνης. Παράλληλα, το ερώτημα «γιατί να χρειάζεται να συνεδριάσει ένα σώμα 40-50 ανθρώπων, όπως ένα δημοτικό συμβούλιο ή η σύγκλητος Πανεπιστημίου για να διαπιστώσει ότι …κάποιος εκτυπωτής χρειάζεται μελάνι» μοιάζει ρητορικό, όμως οι προεκτάσεις της διαδικασίας φέρνουν τη συζήτηση σε καθαρά πρακτικό επίπεδο.
Το Εργαστήριο Οικονομικής Ανάλυσης και Πολιτικής του Τμήματος Οικονομικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) χαρτογράφησε τη διαδρομή των δαπανών από τη στιγμή που θα υποβληθεί ένα αίτημα πίστωσης, μέχρι την πληρωμή του δικαιούχου. Υπολόγισε μάλιστα το διαχειριστικό κόστος των παραγγελιών συχνής χρήσης, δηλαδή μέτρησε σε χρόνο και χρήμα τη γραφειοκρατία του δημόσιου λογιστικού για τον έλεγχο των δαπανών του κράτους. Πρόκειται για την επικαιροποίηση -με στοιχεία έως τον Αύγουστο του 2018- της αναφοράς του έργου υπό τον τίτλο «Μίδας», το οποίο υλοποιήθηκε το 2014 και χρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ και εθνικού πόρους.
Τα ευρήματα της έρευνας, που παρουσιάζει το Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, είναι αποκαλυπτικά. Μέσα στη διαδρομή των σαράντα βημάτων, που ακολουθεί κάθε αίτημα δαπάνης από την υποβολή του, τίθενται εύλογα ερωτήματα για την αποτελεσματικότητα της διαδικασίας, όσο και για την αξιοποίηση των ανθρώπινων και οικονομικών πόρων των δημόσιων φορέων, καθώς και για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της «χαρτούρας». Μπορεί να βελτιωθεί το σύστημα χωρίς «εκπτώσεις» στα κριτήρια της διαφάνειας;
Κ.Πιερρακάκης: Η ψηφιοποίηση πρέπει να πηγαίνει μαζί με την απλοποίηση των διαδικασιών
«Η εικόνα αυτή δεν μας τιμά ως κράτος», παραδέχεται ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, υπόψη του οποίου ετέθησαν από το ΑΠΕ-ΜΠΕ τα συμπεράσματα της έρευνας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου.
Ερωτηθείς, πώς μπορεί να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα του συστήματος χωρίς «εκπτώσεις» στα κριτήρια της διαφάνειας απαντά: «Οι υπηρεσίες δεν «μιλούν» μεταξύ τους, δεν υπάρχει διαλειτουργικότητα. Με τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των μητρώων των διαφόρων υπηρεσιών, που είναι ένας από τους βασικότερους στόχους του υπουργείου μας, θα αντιμετωπιστούν αγκυλώσεις μεταξύ των δημοσίων υπηρεσιών, που φέρνουν αποτελέσματα σαν αυτά που διαβάζουμε στην έρευνα».
Επισημαίνει, ωστόσο, ότι «η ψηφιοποίηση από μόνη της δεν αρκεί για την πάταξη της γραφειοκρατίας».
«Η ψηφιοποίηση πρέπει να πηγαίνει μαζί με την απλοποίηση των διαδικασιών. Εάν δεν συνδυαστούν, το μόνο που κάνεις είναι να καταλήγεις να ψηφιοποιείς την γραφειοκρατία. Αυτό πρέπει σταδιακά να το σκοτώσουμε», εξηγεί ο κ. Πιερρακάκης.
«Τα βήματα στο Δημόσιο αυξάνονται αντί να μειώνονται»
Ένα από τα παράδοξα, που ανέδειξε η επικαιροποίηση των στοιχείων του 2014, είναι ότι οι γραφειοκρατικές διαδικασίες, όχι απλά δε μειώθηκαν αλλά τα βήματα για την έγκριση ενός αιτήματος δαπάνης αυξήθηκαν από τα 32 στα 40 και κατά περιπτώσεις σε ακόμη περισσότερα. Αυτή είναι μία από τις πρώτες παρατηρήσεις του συντονιστή της έρευνας, καθηγητή Οικονομικής Θεωρίας και Πολιτικής του ΑΠΘ -και μέχρι τον περασμένο Αύγουστο αντιπρύτανη Οικονομικών- Νίκου Βαρσακέλη.
Η διαδικασία των απευθείας αναθέσεων θεωρητικά προβλέφθηκε, για να διευκολύνει τους δημόσιους φορείς να καλύπτουν τις ανάγκες τους εκείνες που δεν μπορούν να προϋπολογιστούν και να προβλεφθούν στο πλαίσιο μεγάλων διαγωνισμών. «Επιτρέπεται η με απευθείας ανάθεση σύναψη σύμβασης προμήθειας προϊόντων, παροχής υπηρεσιών ή εκτέλεσης έργων για ετήσια δαπάνη μέχρι ποσού είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ», αναφέρεται στο σχετικό άρθρο του νόμου για τις «Αρχές Δημοσιονομικης διαχείρισης και εποπτείας».
«Το δημόσιο λογιστικό έχει δύο βασικούς στόχους: Τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα. Αυτό το οποίο έχουμε κάνει τα τελευταία χρόνια -και λόγω των μνημονίων- είναι πως έχουμε επικεντρωθεί στο να βάλουμε διαδικασίες, για να περιορίσουμε τη διαφθορά, άρα να αυξήσουμε τη διαφάνεια. Συνεπώς εμπλέκονται πάρα πολλοί σε μία διαδικασία και η αποτελεσματικότητα έχει πάει πια στο ναδίρ», εξηγεί -σε δυο φράσεις- ο κ. Βαρσακέλης την πηγή του προβλήματος.

Δημόσιο
«Διυλίζοντας τον κώνωπα…»
Η ένταση της γραφειοκρατίας, που αφορά τις απευθείας αναθέσεις, περιγράφεται μέσα από τη ροή των απαιτούμενων εγγράφων, αποφάσεων και υπογραφών. Και κάπου εκεί, κερδίζοντας το «στοίχημα» της διαφάνειας, φαίνεται πως χάνεται η κοινή λογική. Έτσι, σήμερα, εάν ένας καθηγητής χρειάζεται ένα στυλό και αποφασίσει να αιτηθεί την αγορά του, είναι βέβαιο ότι μέχρι να το παραλάβει θα έχει τελειώσει το μελάνι από πολλά άλλα στυλό, που θα γυρεύουν αντίστοιχα αιτήματα αναπλήρωσης και εκατοντάδες υπαλλήλους να τα διεκπεραιώσουν στη διάρκεια εκατοντάδων εργατοωρών.
«Δηλαδή, για να αγοράσεις ένα στυλό μπορεί να σου κοστίσει εβδομήντα ευρώ. Αν η προμήθεια είναι μεγαλύτερη των 2.500 ευρώ θα πρέπει να γίνει σύμβαση. Τότε το κόστος ανεβαίνει γιατί υπάρχουν κι άλλα στάδια διαδικασίας.Θα πρέπει εκεί να γίνει νομική σύμβαση από το τμήμα προμηθειών, θα απασχοληθεί άτομο που θα συντάξει τη σύμβαση με τις προδιαγραφές, θα την υπογράψει ο προϊστάμενος του τμήματος προμηθειών, θα τη μονογράψει ο διευθυντής οικονομικών υπηρεσιών και αντίστοιχος αντιπρύτανης οικονομικών και θα πάει να την υπογράψει και ο ανάδοχος και το κόστος εκεί ξεπερνάει τα 150 ευρώ. Για κάθε διαδικασία έχουμε ένα τέτοιο κόστος σε ένα πανεπιστήμιο ή έναν δημόσιο φορέα», εξηγεί ο κ. Βαρσακέλης.
Στο ΑΠΘ η διαδικασία διενέργειας προμήθειας με απευθείας ανάθεση, που ακολουθείται από τις ακαδημαϊκές μονάδες, αλλά και την κεντρική διοίκηση του ΑΠΘ είναι ενιαία, δηλαδή κάθε μονάδα για οποιαδήποτε προμήθεια ανεξάρτητα από το ύψος της δαπάνης μέχρι του ποσού των 20.000 ευρώ περνάει από τη διαδικασία των 40 βημάτων.
«Πέντε αναρτήσεις στη Διαύγεια και έξι στάσεις στο Πρωτόκολλο»
Επικαλούμενος και την εμπειρία της διοίκησης, που άσκησε ως αρμόδιος για τα οικονομικά του ΑΠΘ αντιπρύτανης, ο κ. Βαρσακέλης αμφισβητεί τη σκοπιμότητα πολλών εκ των 40 βημάτων, τα οποία σε πολλές περιπτώσεις εκτιμά πως θα μπορούσαν να συντμηθούν.
Για παράδειγμα, για την ανάρτηση των Πράξεων στη «Διαύγεια» εξηγεί ότι «ανεβαίνει αρχικά το αίτημα που θα κάνει ο καθηγητής, το Τμήμα, δεύτερη φορά ανεβαίνει από την οικονομική υπηρεσία η απόφαση ανάληψη υποχρέωσης, τρίτη φορά και πάλι από την διεύθυνση οικονομικής διαχείρισης ανεβαίνει η έγκριση της ανάθεσης, τέταρτη από τη μονάδα που αιτείται αναρτάται η σύμβαση και πέμπτη φορά γίνεται η ανάρτηση των εντολών πληρωμής, όταν θα ανατεθεί στον προμηθευτή». «Το ίδιο πράγμα ανεβαίνει συνεχώς. Το μεγάλο ερωτηματικό είναι αν θα μπορούσε να συντμηθεί», επισημαίνει ο καθηγητής.
Το …«αδηφάγο τέρας» της γραφειοκρατίας αποκτά ακόμη πιο μυθικές διαστάσεις, παρατηρώντας κανείς στον σχετικό χάρτη των διαδικασιών, ότι το ίδιο αίτημα θα πρέπει να περάσει από το Τμήμα Πρωτοκόλλου έξι φορές, στα διάφορα στάδια της διαδικασίας!
«Εκατοντάδες άνθρωποι απασχολούνται στο Πρωτόκολλο, για να περνάει το ίδιο πράγμα έξι φορές, τη στιγμή που τα τμήματα δεν έχουν διοικητικό προσωπικό και οι μισοί τουλάχιστον θα μπορούσαν να απασχολούνται εκεί που υπάρχει ανάγκη», αναφέρει ο καθηγητής.
«Η δωρεά που άργησε μια μέρα»
Μία από τις ερμηνείες που ο κ. Βαρσακέλης δίνει στις αγκυλώσεις των γραφειοκρατικών διαδικασιών αφορά στο ότι «το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, που βγάζει όλες αυτές τις διαδικασίες, δεν είναι ο χρήστης, άρα δεν μπορεί να κατανοήσει και το πρόβλημα».
Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρει την ιστορία μιας «πολύπαθης» δωρεάς: «Κάναμε διεθνή διαγωνισμό -προβλέπεται όταν η προμήθεια είναι μεγαλύτερη των 150.000 ευρώ- για προμήθεια βιβλίων. Ήλθε κάποιες μέρες μετά μια δωρεά στη Νομική Σχολή, ύψους 18.000 ευρώ για να αγοραστούν βιβλία.
Αυτές οι 18.000 ευρώ τώρα δεν μπορούν να διατεθούν με απευθείας ανάθεση. Θα πρέπει να προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός για 18.000 ευρώ!
Όμως, αν είχαν έλθει πρώτα οι 18.000 ευρώ της δωρεάς, θα γινόταν η απευθείας ανάθεση και μετά ο διαγωνισμός. Από τη στιγμή που βγαίνουν διαγωνισμοί για ένα είδος προμήθειας, ακόμη και για την αγορά ενός στυλό θα πρέπει να γίνει διεθνής διαγωνισμός. Αυτά είναι προβλήματα που έχουν εμφανιστεί στην πορεία».
Αντίστοιχη εμπειρία είχε η αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Παιδείας, όταν κλήθηκε να λύσει τον «γρίφο» της αγοράς γραφικής ύλης για τις διευθύνσεις πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας. Δεν μπορεί μία περιφερειακή διεύθυνση πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης να αγοράσει μολύβια, αλλά πρέπει να τα προμηθευτεί το υπουργείο ως η κεντρική αρχή. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως έπρεπε να συγκεντρώσει από 150 διευθύνεις ό,τι χαρτικά, φωτοτυπικά, στυλό, μολύβια μπορεί να χρειάζονται, να τα ομαδοποιήσει, να βγάλει διαγωνισμό και στο τέλος να τα μοιράσει.
«Το κόστος»
Όλες οι παραπάνω διαδικασίες είναι προφανές ότι έχουν κόστος, το οποίο το Εργαστήριο Οικονομικής Ανάλυσης και Πολιτικής του ΑΠΘ μέτρησε και υπολόγισε, λαμβάνοντας υπόψη όλες τις σχετικές παραμέτρους. Για παράδειγμα, ως βάση για τον προσδιορισμό του εργασιακού κόστους έλαβε υπόψη το μηνιαίο εισόδημα διοικητικού υπαλλήλου που εργάζεται 10 χρόνια. Η χρονομέτρηση των διαδικασιών έγινε μέσω συνεντεύξεων με το προσωπικό των αντίστοιχων τιμημάτων. Πόσο κοστίζουν λοιπόν τα 40 βήματα;
«Το συνολικό κόστος της διαδικασίας της απευθείας προμήθειας χωρίς την υπογραφή σύμβασης με τον προμηθευτή, δηλαδή δαπάνη προμήθειας μικρότερη των 2.500 ευρώ, ανέρχεται σε 70 ευρώ και αυξάνει σημαντικά και μπορεί να πλησιάσει τα 200 ευρώ σε συμβάσεις άνω των 10.000 ευρώ».
Το ετήσιο κόστος για το ΑΠΘ εκτιμάται πως ξεπερνά το ένα εκατομμύριο ευρώ. «Το 2013 με τα λιγότερα βήματα είχαμε υπολογίσει με την οικονομική υπηρεσία -με βάση το πόσα αιτήματα είχαν και πόσες τέτοιες πράξεις είχαν καταγραφεί- ότι το κόστος της διαδικασίας για ό,τι ήταν κάτω από 20.000 ξεπερνούσε το 1 εκατομμύριο ευρώ. Όταν έχουμε πάει από τα 32 βήματα στα 40, αν κάνουμε μια αναλογική διαδικασία το κόστος ανεβαίνει στο 1,2 εκατ. ευρώ. Αν σκεφτούμε ότι έχουμε 50 πανεπιστήμια μπορούμε να αντιληφθούμε την επιβάρυνση για το ελληνικό κράτος», εξηγεί ο κ. Βαρσακέλης.
Δεδομένου, μάλιστα, ότι η διαβίβαση των εγγράφων δεν γίνεται πλήρως με ηλεκτρονικό τρόπο, στο σύνολο των ωρών που δαπανώνται για την ολοκλήρωση μιας παραγγελίας σημαντικό κόστος έχει και ο χρόνος που χάνεται στις διαδρομές των υπαλλήλων από κτίριο σε κτίριο, ή από γραφείο σε γραφείο, από τη μία υπηρεσία στην άλλη και ο αντίστοιχος χρόνος αναμονής στη σειρά εξυπηρέτησης. Το κόστος αυτό είναι επιπλέον των 70 ευρώ ανά προμήθεια.
«Το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της υπογραφής»
Ένα ακόμη σημείο από τα παράδοξα της διαδικασίας, που εκτός από το ότι ανεβάζει το διαχειριστικό κόστος, έχει και επιπτώσεις περιβαλλοντικού χαρακτήρα είναι οι διπλές υπογραφές. Σε ολόκληρη τη διαδικασία των 40 βημάτων μοναχά σε πέντε δεν απαιτείται φυσική υπογραφή σε χαρτί. Στα υπόλοιπα βήματα απαιτείται τόσο ψηφιακή όσο και φυσική υπογραφή.
«Εκεί που έβαζα ψηφιακή υπογραφή έπρεπε να βάζω και φυσική κι αυτό γιατί, σύμφωνα με το Ελεγκτικό Συνέδριο, στο αρχείο πρέπει να υπάρχει το έγγραφο υπογεγραμμένο και σε φυσική μορφή», θυμάται ο κ.Βαρσακέλης από την εμπειρία του ως αντιπρύτανης Οικονομικών.
«Η άποψή μου είναι ότι κανονικά πουθενά δεν χρειάζεται φυσική υπογραφή, ακόμη και στις συμβάσεις μπορεί μπει ηλεκτρονικά και όταν εφαρμοστεί η προαναγγελθείσα από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ηλεκτρονική έκδοση τιμολογίων, θα μπορούσε κάλλιστα να γίνει όλο το σύστημα ηλεκτρονικό», προσθέτει.
«Οι διαγωνισμοί»
Ερωτηθείς αν οι ανάγκες του Πανεπιστημίου κι αντίστοιχα άλλων δημόσιων φορέων θα μπορούσαν να ομαδοποιηθούν και να προϋπολογιστούν, ώστε οι προμήθειες να γίνουν μέσα από διαγωνιστικές διαδικασίες που θα ικανοποιήσουν τα αιτήματα για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα ο κ. Βαρσακέλης απαντά: «Σε μεγάλους φορείς όπως είμαστε εμείς το να κάνεις έναν διαγωνισμό π.χ. για αναλώσιμα θα πάρει και χρόνο. Εμείς καταφέραμε, με το γραφείο παρέδρου, να το αποκεντρώσουμε το σύστημα, να είναι τουλάχιστον σε επίπεδο σχολής οι προμήθειες, για να μην προχωράμε σε πολύ μεγάλους διαγωνισμούς, που πάνε πίσω. Ένας πολύ μεγάλος διαγωνισμός μπορεί να πάει και 1-1,5 χρόνο να τελεσφορήσει και ιδιαίτερα αν υπάρχουν πολλοί ανάδοχοι, όπου ο ένας κυνηγάει τον άλλο. Οι ανάγκες της Φυσικομαθηματικής, για παράδειγμα, δεν είναι ίδιες με εκείνες του Οικονομικού, άρα αυτό το οποίο έχουμε κάνει εμείς ως Αριστοτέλειο είναι ότι έχουμε ομαδοποιήσει τις ανάγκες σε επίπεδο σχολής, ώστε από τη μια να έχουμε συγκέντρωση, αλλά από την άλλη να έχουμε και μια αποτελεσματικότητα, διότι αν τα μαζεύαμε όλα κεντρικά, θα δαπανούσαμε πολύ χρόνο. Για τη γραφική ύλη, για παράδειγμα, θα έπρεπε η κάθε μονάδα, δηλαδή ο καθηγητής του τομέα, να πει ότι «θα χρειαστώ 5 στυλό, 10 μολύβια και τρεις σβήστρες», να τα μαζέψει όλα ο τομέας, μετά το τμήμα να μαζέψει όλων των τομέων και εργαστηρίων να τα δώσει σε επίπεδο κοσμητείας και μετά από επίπεδο κοσμητείας να μαζευτούν σε επίπεδο Πανεπιστημίου. Πας κι αγοράζεις το στυλό εντέλει».
«Η διεθνής πρακτική»
Σε ό,τι αφορά τη μέθοδο που εφαρμόζουν πανεπιστήμια στο εξωτερικό για να λύσουν την εξίσωση της διαφανούς αποτελεσματικότητας ο καθηγητής διευκρινίζει: «Στη Γερμανία, όπως γνωρίζω, δεν έχουν όλα αυτά τα στάδια της διαγωνιστικής διαδικασίας. Εκεί εφαρμόζουν και κάποια συστήματα προμηθειών που εμείς δεν ήμασταν ακόμη έτοιμοι να τα εφαρμόσουμε, τα δυναμικά συστήματα προμηθειών. Μία λύση που έχουν βρει πανεπιστήμια στο εξωτερικό είναι ότι κάνουν έναν διαγωνισμό για δύο χρόνια, π.χ. ότι έναν συγκεκριμένο τύπο υπολογιστή θα τον προμηθεύει αυτός που πήρε τον διαγωνισμό, άρα όσοι υπολογιστές κι αν χρειαστούν και με όριο ένα πλαφόν θα αγοραστούν από εκεί».
«Οι προτάσεις»
Σχετικά με τις δυνατότητες βελτίωσης της αποτελεσματικότητας του συστήματος, ο καθηγητής του ΑΠΘ εκτιμά ότι «τα μισά βήματα μπορούν να κοπούν κατευθείαν και χωρίς να επηρεαστεί καθόλου το θέμα της διαφάνειας». «Από εκεί και πέρα», προσθέτει, «περνάμε και στο θέμα της ευθύνης», καθώς «όλοι τώρα λένε «ας πάρει την απόφαση ο πρύτανης»», όμως «ο καθένας πρέπει να αναλάβει την ευθύνη του».
«Δεν χρειάζεται όταν θα ζητήσω να πάρω 10 στυλό να υπογράψει ο πρύτανης ή ο αντιπρύτανης, θα πρέπει να τα αγοράζει η υπηρεσία κατευθείαν, με την υπογραφή ούτε καν του γενικού διευθυντή. Άλλωστε, τι σημαίνει ότι εγκρίνει ο πρύτανης; Θα μπορούσε ο πρύτανης να πει στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών «μην αγοράζετε στυλό και μολύβια»; Θα πάει να δει αν τα χρειάζονται ή όχι; Δεν εξυπηρετεί τίποτα. Πριν από τον αντιπρύτανη έχει υπογράψει ο αρμόδιος υπάλληλος, ο προϊστάμενος και ο διευθυντής και μετά πάει στο πρυτανικό συμβούλιο να δοθεί έγκριση να γίνει η δαπάνη. Είναι τρελό», εξηγεί ο κ. Βαρσακέλης.
Σημειώνει, δε, πως ακριβώς το ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και οι δήμοι: «Δεν είναι ο πρύτανης κι ο αντιπρύτανης, αλλά είναι ο δήμαρχος κι ο αντιδήμαρχος, δεν είναι η σύγκλητος αλλά είναι το δημοτικό συμβούλιο, δεν είναι το πρυτανικό συμβούλιο αλλά είναι η οικονομική επιτροπή, άρα όλα αυτά είναι ένας φόρτος και μπορούμε να εξοικονομήσουμε και ανθρώπους και χρήμα. Δεν είναι δυνατόν να αποφασίζει το δημοτικό συμβούλιο ή η οικονομική επιτροπή του δήμου, αν θα πάρουν 10 σκούπες, είναι τρελό».
«Μπορούν να καταργηθούν τουλάχιστον 20 βήματα που δεν έχουν κανένα απολύτως νόημα, μπορούμε να τα συντμήσουμε. Θέλει οπωσδήποτε εξορθολογισμό το σύστημα, να διασφαλίσουμε τη διαφάνεια με χαμηλότερο γραφειοκρατικό κόστος», προσθέτει.
«Το σχέδιο ψηφιακής διακυβέρνησης του ΑΠΘ»
Με την πεποίθηση πως η καθημερινή γραφειοκρατία επιβάλλεται σε μεγάλο βαθμό από το θεσμικό πλαίσιο, αλλά εν μέρει και από εσωτερικές διαδικασίες, που μπορούν να μειωθούν, αλλάζοντας νοοτροπία και φιλοσοφία προσέγγισής τους, ο νέος πρύτανης του ΑΠΘ -από 1η Σεπτεμβρίου 2019- καθηγητής Νίκος Παπαϊωάννου παρουσιάζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τον σχεδιασμό των πολιτικών εκσυγχρονισμού των διοικητικών διαδικασιών, που ξεκινά να υλοποιεί.
Στο επίκεντρο του σχεδιασμού αυτού βρίσκεται η λειτουργία Ηλεκτρονικού Μητρώου Διαδικασιών το οποίο θα καταγράφει, θα αποτυπώνει και θα τυποποιεί τις διοικητικές διαδικασίες, θα καταγράφει τα αναγκαία υποστηρικτικά έγγραφα και τη διοικητική νομοθεσία και θα ενσωματώνει διαρκώς ενημερώσεις απλούστευσης και ψηφιοποίησης.
«Προωθούμε την ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων. Σχεδιάζουμε και αναπτύσσουμε εφαρμογή υποστήριξης της διοικητικής λειτουργίας, η οποία περιλαμβάνει την αποτύπωση οργανογράμματος του ΑΠΘ, την περιγραφή των αρμοδιοτήτων κάθε οργανωτικής μονάδας, τον προσδιορισμό της αναγκαίας στελέχωσης κατά ειδικότητα, την αποτύπωση των αναγκαίων τυπικών προσόντων με σκοπό την υποστήριξη των διαδικασιών μεταβολών κατά οργανωτική μονάδα», γνωστοποίησε ο κ. Παπαϊωάννου μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Δείτε την αποτύπωση από το Εργαστήριο Οικονομικής Ανάλυσης και Πολιτικής του ΑΠΘ των 40 βημάτων για προμήθειες εκτός διαγωνιστικών διαδικασιών, με βάση το Δημόσιο Λογιστικό.

newsit
Διαβάστε Περισσότερα » "Δημόσιο: Εκεί που το στυλό των 0,30 ευρώ κοστίζει… 70!"

Δημοφιλεις αναρτησεις

ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ BLOGS

ΔΕΙΤΕ ΤΟ

inblogsgr news