Την ηλεκτρονική αλληλογραφία μεταξύ του προέδρου της ΕΛΣΤΑΤ Ανδρέα Γεωργίου και παραγόντων του ΔΝΤ και της Eurostat έχει το «Π» στην κατοχή του και δημοσιεύει σήμερα. Από αυτά τα έγγραφα της ντροπής, που δημοσιεύονταιολόκληρα, δημιουργείται η βάσιμη εντύπωση ότι ο Γεωργίου λειτούργησε κατά κύριο λόγο ως υπάλληλος του ΔΝΤ και της Eurostat και... παρεμπιπτόντως ως επικεφαλής της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
Αρχικά παρουσιάζεται η ηλεκτρονική αλληλογραφία τουΓεωργίου με τον Hallgrimur Snorrason (πρόσωπο επικοινωνίας μεταξύ Εurostat και ΕΛΣΤΑΤ επί τεχνικών θεμάτων). Το ζήτημα που τους απασχολούσε, όπως φαίνεται από τα ηλεκτρονικά μηνύματα που αντάλλαξαν οι Γεωργίου - Snorrason, είχε να κάνει με προτεινόμενες αλλαγές επί του ιδρυτικού της ΕΛΣΤΑΤ Νόμου 3832/2010, με στόχο την κατάργηση όλων των αρμοδιοτήτων του αντιπροέδρου και των υπόλοιπων μελών του Δ.Σ. και τηνενίσχυση των αρμοδιοτήτων του προέδρου - δηλαδή του ίδιου του Γεωργίου.
Η αλληλογραφία αρχίζει με μήνυμα του Γεωργίου, ο οποίος υποβάλλει «θέματα για προβληματισμό» στον Hallgrimur Snorrason. Ακολουθεί η απάντηση του Ευρωπαίου τεχνοκράτη με σαφείς υποδείξεις για τη δημιουργία του νέου νόμου. Η προσπάθεια ολοκληρώνεται με μήνυμα του Γεωργίου προς τον εκπρόσωπο του ΔΝΤ Πολ Τόμσεν, από τον οποίο ζητά να... βοηθήσει να περάσει ο νέος νόμος.
Οι συλλογισμοί...
«Από: Γεωργίου Ανδρέας Αποστολή: 11, Οκτωβρίου 2010 17:13
Προς: Hallgrimur Snorrason
Θέμα: Θέματα για συλλογισμό
Αγαπητέ Hallgrimur,
Κάποια θέματα.
1. Ποιος / πώς συγκαλεί το Συμβούλιο σε συνάντηση.
2. Ποιος αποφασίζει και χειρίζεται ζητήματα μεθοδολογίας και παραγωγής στοιχείων.
3. Κάτω από το στοιχείο λ) στη σελίδα 2 σε ποιο νόμο αναφέρεται;
4. Κάτω από το στοιχείο κ) στη σελίδα 2 σε ποιον παρέχεται η γνωμοδότηση;
5. Να αναθέτει συγκεκριμένα έργα στα μέλη της ΕΛΣΤΑΤ;
6. Είναι σαφές ποιος αποφασίζει και υπογράφει τις αιτήσεις επιδότησης;
7. Ποιος είναι υπεύθυνος για την προετοιμασία και την έγκριση τριμηνιαίας ή άλλης (μη-ετήσιας) έκθεσης προς τη Βουλή;
8. Ποιος αποφασίζει για τα προγράμματα του ωραρίου εργασίας του προσωπικού;
9. Ποιος αποφασίζει για τις κινήσεις του προσωπικού και των ανακατατάξεών τους (και σε ποιο βαθμό);
Εύχομαι ό,τι καλύτερο Ανδρέας»
...Και οι μεθοδεύσεις
«Από: Hallgrimur Snorrason
Αποστολή Δευ 11/10/2010 11:29 μ.μ.
Προς: Γεωργίου Ανδρέας
Κοιν.: “Α.Δ. Τσεβάς”, “Per Samuelson”
Θέμα: Re: Θέματα για συλλογισμό
Αγαπητέ Ανδρέα,
Κοιν.: Θάνο και Per
Ευχαριστώ Ανδρέα για την υπενθύμιση των ζητημάτων. Βασικά σκέφτομαι ότι πρέπει να θέσεις όλα αυτά τα ζητήματα στον Θάνο, ο οποίος πρέπει να προκληθεί και να ενθαρρυνθεί ή να υποκινηθεί ώστε να συνεχίσει να σκέφτεται εποικοδομητικά!
Για αυτόν τον λόγο και εν όψει του χρονικού περιορισμού παίρνω την πρωτοβουλία να στείλω ηλεκτρονικά αντίγραφα του e-mail σου και των απα-ντήσεών μου σε αμφότερους τους νομικούς σου συμβούλους, Θάνο και Per Samuelson.
Μερικές σκέψεις:
Πρέπει να ρωτήσεις τον Θάνο: υπάρχει τρόπος να περιοριστούν οι δυνατότητες του Αντι-Προέδρου στο να συγκαλεί το Συμβούλιο σε συναντήσεις; Θα έπρεπε ο Αντι-Πρόεδρος να έχει την εξουσιοδότηση να συγκαλεί το Συμβούλιο και, αν ναι, σε ποιες περιστάσεις; Το άρθρο 13, Παράγρ. 2 λέει “Στην περίπτωση της απουσίας ή κωλύματος του Προέδρου, ο Αντιπρόεδρος εκτελεί τα καθήκοντά του/της”. Μπορεί αυτό να αλλάξει; Θα ήταν δυνατό να λέει π.χ. ότι ο Αντι-Πρόεδρος συγκαλεί και προΐσταται τις συνεδριάσεις του Συμβουλίου εάν ο Πρόεδρος δεν είναι σε θέση να το κάνει αυτό για μια παρατεταμένη χρονική περίοδο, ή κάτι παρόμοιο;;;;
Εδώ, με έχασες. Η απάντησή μου, φυσικά, είναι ο Πρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ – σε άλλες χώρες είναι ο Γενικός Διευθυντής ή ο επικεφαλής στατιστικολόγος ο οποίος είναι υπεύθυνος για θέματα μεθοδολογίας και την παραγωγή στατιστικών. Γιατί αμφιβάλεις; Ποιος όρος είναι αυτός που σε κάνει αβέβαιο; Νομίζω ότι το νέο άρθρο το 14γ) καθιστά απολύτως σαφές.
Μπορεί να υπάρχει μόνο ένας στατιστικός νόμος. Νομίζω ότι αυτό είναι κάποια νομικίστικη ιδέα της ολοκλήρωσης των θεμάτων. Από τη δική μου άποψη αυτό δεν είναι ίσως απαραίτητο, αμφιβάλλω ότι είναι επιβλαβές, αλλά μπορεί να είναι περισσότερο διακοσμητικό παρά ουσιαστικό. Συμπέρασμα; Ρώτα τον Θάνο!
Υποθέτω ότι παρέχεται σε αυτόν που τον αφορά. Η γνωμοδότηση μπορεί να είναι μόνο για τον Πρόεδρο, και αυτός θα σημειώσει και θα λάβει υπόψη τη γνώμη. Με άλλα λόγια, αυτό είναι για θέματα συμβουλευτικά.
Αυτό φαίνεται καλό, αλλά συμφωνώ ότι αυτό μπορεί να είναι δίκοπο μαχαίρι. Ας συμβουλευτούμε τους δικηγόρους.
Αιτήσεις επιχορήγησης; Δεν καλύπτεται αυτό επαρκώς από τη διάταξη 14ο); Σε περίπτωση αμφιβολίας, θα πρέπει να ζητήσουμε από τον Θάνο να το καταστήσει αυτό σαφές, ενδεχομένως στην ίδια παράγραφο, αναφέροντας ρητά την υποβολή αιτήσεων για επιδοτήσεις.
Ίδια γνώμη όπως προηγουμένως: ο Πρόεδρος. Η τροποποίηση αυτή καθιστά σαφές ότι το συμβούλιο θα υιοθετήσει την ετήσια έκθεση. Οι τριμηνιαίες εκθέσεις, που δεν αναφέρονται στον νόμο, πρέπει να αποτελούν ευθύνη του Προέδρου.
Ο Πρόεδρος αποφασίζει για τα προγράμματα εργασίας στο πλαίσιο των συμβάσεων εργασίας / μισθών και των νόμων για το ωράριο εργασίας. Δεν μπορώ να βρω τίποτα σε αυτό που να έρχεται σε αντίθεση με το νόμο.
Το άρθρο 14δ) καθιστά σαφές ότι αυτός είναι ο ρόλος του Προέδρου.
Τέλος, επανέρχομαι στο θέμα που έχω αναφέρει αρκετές φορές στο Θάνο, το σχετικό με το δικαίωμα του Προέδρου να διορίζει έναν αναπληρωτή. Η ιδέα μου είναι να προστεθεί μια διάταξη σύμφωνα με τα ακόλουθα: ο Πρόεδρος μπορεί να ορίσει έναν από τους Γενικούς Διευθυντές της ΕΛΣΤΑΤ ώστε (να ενεργεί ως αναπληρωτής του) σε περίπτωση απουσίας του (και) να αναλαμβάνει την ευθύνη για την καθημερινή λειτουργία του ιδρύματος. Αν και θα προτιμούσα να χρησιμοποιήσει τη λέξη αναπληρωτής μπορεί επίσης να αποφευχθεί όπως υπονοείται από την παρένθεση.
Με φιλικούς χαιρετισμούς σε όλους Hallgrimur»
Τα όσα διαβάσατε παραπάνω αφορούν τις προτεινόμενες αλλαγές του ιδρυτικού Νόμου της ΕΛΣΤΑΤ (3832/2010), με στόχο την κατάργηση όλων των αρμοδιοτήτων του αντιπροέδρου και των υπόλοιπων μελών του Δ.Σ. και την ενίσχυση των αρμοδιοτήτων του προέδρου.
Αυτές οι αλλαγές ψηφίστηκαν τελικά από τη Βουλή στις 14.12.2010 ως άρθρο 11 του πολυνομοσχεδίου. Από την επιστολή καθίσταται προφανές ότι αποφασίστηκαν και συντάχθηκαν υπό πλήρη μυστικότητα με συνεργασία των κυρίων Α. Γεωργίου, Α. Τσεβά, H. Samuelson.
«Ρουσφέτι» από τον Τόμσεν
Αφού, λοιπόν, οι τεχνοκράτες πήραν τα... μέτρα του νέου νόμου, ο Γεωργίου απευθύνθηκε στον κατάλληλο άνθρωπο για να «ράψει» το νέο κοστούμι της ΕΛΣΤΑΤ: τον Πολ Τόμσεν, αφού ουδείς από την ελληνική κυβέρνηση θα μπορούσε να αντισταθεί στη... γοητεία του και την πειθώ του...
«Από: Γεωργίου Ανδρέας
(16/10/2010)
Προς: Τόμσεν
Θέμα: τροποποίηση του νόμου 3832
Γεωργίου προς Τόμσεν
Όπως γνωρίζετε, η ιδιαίτερα ασυνήθιστη κατάσταση με κάποια μέλη του Δ.Σ. της ΕΛΣΤΑΤ δημιούργησε την ανάγκη δημιουργίας μιας πρότασης για τροπολογία στον Ελληνικό Στατιστικό Νόμο (3832) με στόχο να ξεκαθαριστεί ο ρόλος του Δ.Σ. (συμπεριλαμβανομένου του ρόλου του αντιπροέδρου του Δ.Σ.). Αυτή ήταν η πρόταση του νομικού συμβούλου της Eurostat, κ. Περ Σάμουελσον, όπως και του ανώτατου συμβούλου (ειδικού) της Eurostat στην ΕΛΣΤΑΤ Χάλκριμουρ Σνόρασον. (Τόσο η άποψη του Σάμουελσον όσο και οι παρατηρήσεις του Σνόρασον σχετικά με αυτήν είναι συνημμένες).
Ως αποτέλεσμα όλων αυτών, οι δύο ειδικοί της Eurostat καθώς και ένας έλληνας ειδικός στο δημόσιο δίκαιο, τον τελευταίο μήνα, συνέταξαν μια πρόταση για τροπολογία του νόμου 3832, την οποία υπέβαλλα χθες στον Υπουργό Οικονομικών.
Η προτεινόμενη αλλαγή περιλαμβάνει την απαραίτητη νομική παρουσία (τόσο στα ελληνικά όσο και στα αγγλικά), την οποία επίσης συνάπτω. Αυτά τα κείμενα εστάλησαν επίσης και στον γενικό διευθυντή της Eurostat κ. Ραντεμάχερ.
Σε αυτό το πλαίσιο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Eurostat μόλις άνοιξε και πάλι το θέμα του διορισμού του Δ.Σ. της ΕΛΣΤΑΤ στο Κοινό Γενικό Στατιστικό Σχέδιο Δράσης της Ελλάδας (σ.σ. δεν είμαι σίγουρη για το πώς λέγεται αυτό το πράγμα), με την παρατήρηση ότι αποτελεί σημαντικό κίνδυνο συνολικά για τη μεταρρύθμιση του στατιστικού συστήματος και απαιτεί, μεταξύ άλλων, και αλλαγές στο νόμο, ώστε να προωθηθεί. Αυτό το θέμα που αποτελεί “κόκκινη σημαία” αναμένεται να συζητηθεί στο ECOFIN στις αρχές Νοεμβρίου εκτός εάν θίξει το ζήτημα η ελληνική πλευρά.
Όπως βλέπετε από τα συνημμένα κείμενα, οι αλλαγές στο νόμο αναφέρονται λεπτομερώς. Κάποιοι νομικοί κύκλοι μπορεί να το θεωρήσουν υπερβολικά λεπτομερές, αλλά δικαιολογείται διότι α) ο νόμος 3832 είναι ήδη πολύ λεπτομερής και β) υπάρχει απόλυτη ανάγκη να ξεκαθαριστούν οι ρόλοι του προέδρου και του Δ.Σ. (συμπεριλαμβανομένου και του αντιπροέδρου) στον ίδιο το νόμο, καθώς σημειώνονται διαρκώς παρερμηνείες του υπάρχοντος νόμου από κάποια μέλη του Δ.Σ. με καταστροφικά αποτελέσματα για τη λειτουργία της ΕΛΣΤΑΤ οι οποίες θέτουν σε κίνδυνο όλη τη διαδικασία μεταρρυθμίσεων στις ελληνικές στατιστικές.
Ίσως επιθυμείς να συζητήσεις το θέμα αυτό με τον κ. Σνόρασον, ο οποίος ως εκπρόσωπος της Eurostat μέσα στην ΕΛΣΤΑΤ έχει εμπειρία της όλης κατάστασης από πρώτο χέρι. Το καθήκον που έχουμε μπροστά είναι να περάσει η προτεινόμενη τροπολογία “όπως είναι” όσο το δυνατόν γρηγορότερα, καθώς κάθε ημέρα που περνά η κατάσταση χειροτερεύει.
Ο κίνδυνος είναι ότι η τροπολογία (στην περίπτωση που η κυβέρνηση την προωθήσει) μπορεί να υποστεί αλλαγές, με την επίκληση της ανάγκης για συμβιβασμό, και έτσι η κατάσταση μπορεί να παραμείνει κρίσιμη και δυσλειτουργική, κάτι που δεν είναι προς όφελος κανενός.
Εγώ και ο Έλληνας νομικός, όπως και οι κ. Σνόρασον και Σάμουελσον στους οποίους επίσης στέλνω αυτό το μήνυμα, είμαστε πρόθυμοι να απαντήσουμε σε οποιαδήποτε ερώτησή σας που αφορά την τροπολογία και τη διαδικασία που ακολουθήθηκε ώστε να δημιουργηθεί η πρόταση.
Θα σας πάρω και τηλέφωνο προκειμένου να συζητήσουμε το θέμα».
Δεν ξέρουμε πότε και τι είπαν στο τηλέφωνο ο Γεωργίου με τον Τόμσεν... Αυτό που ξέρουμε είναι ότι ο νόμος κόπηκε και ράφτηκε στα δέοντα μέτρα...
Ο καταλληλότερος
Σημείωση: Ο Ανδρέας Γεωργίου ήταν υπάλληλος του ΔΝΤ όταν διεκδίκησε τη θέση του επικεφαλής της ΕΛΣΤΑΤ έπειτα από σχετική προκήρυξη, η οποία αναζητούσε τον καταλληλότερο γι’ αυτήν τη θέση υψηλής ευθύνης, και η τότε κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ τον επέλεξε...