Εισηγήσεις για μια νέα αρχιτεκτονική στη διαχείριση της δημόσιας περιουσίας που να συνάδει με το κεντρικό στόχο της Νέας Ελλάδας που επαγγέλλεται ο ίδιος ο πρωθυπουργός δέχεται σύμφωνα με πληροφορίες ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Η λογική αυτή λέει πως θεσμοί και φορείς όπως το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) αλλά και η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) αποτελούν παρωχημένα σχήματα περιορισμένης ή και μηδενικής αποτελεσματικότητας που δημιουργήθηκαν μέσα στην κρίση για να καλύψουν συγκεκριμένες ανάγκες που ανέκυψαν με πιεστικό τρόπο.
Αν και η τεχνογνωσία που έχει αναπτυχθεί σε ορισμένες διευθύνσεις του και ειδικά στο ΤΑΙΠΕΔ δεν είναι αμελητέα το συνολικό αυτό οικοδόμημα εμφανίζεται όχι ως μοχλός εξυγίανσης των κρατικών επιχειρήσεων και ακινήτων αλλά ως ένα γραφειοκρατικό μόρφωμα με χαρακτηριστικά παροιμιώδους δυσκινησίας ή και απραγίας και συχνά αδιαφάνειας.
Υπό την εποπτεία της κυβέρνησης
Οι όποιες αποφάσεις πάντως δεν αναμένεται να ληφθούν άμεσα και κάποιες από τις νέες ιδιωτικοποιήσεις θα τρέξουν νομοτελειακά από το ΤΑΙΠΕΔ αλλά ήδη εξετάζεται η θεσμοθέτηση μιας νέας ενιαίας οντότητας η οποία υπό την εποπτεία της κυβέρνησης θα εφαρμόσει ταχύτερα πολιτικές επαύξησης της αξίας των συμμετοχών και των ακινήτων του δημόσιου όπως και των δικαιωμάτων παραχώρησης υποδομών κλπ προς όφελος της εθνικής οικονομίας, των φορολογουμένων αλλά και των δανειστών.
Και εδώ είναι η λεπτομέρεια στην οποία κρύβεται ο «διάβολος» αυτής της νέας προσέγγισης: η ΕΕΣΥΠ γνωστή και ως Υπερταμείο αποτελεί την εγγύηση που έλαβαν οι δανειστές για τα πακέτα διάσωσης μετά από την περιβόητη πλέον διαπραγμάτευση του μοιραίου καλοκαιρού του 2015.
Έτσι το 50% των εσόδων της, όπως και το σύνολο των εσόδων του ΤΑΙΠΕΔ βάση προηγούμενου μνημονίου, αποτελούν εξασφαλίσεις για την αποπληρωμή του δημόσιου εξωτερικού χρέους.
Ο ESM για παράδειγμα περιλαμβάνει στα ενημερωτικά των ομολογιακών εκδόσεων στις οποίες προέβη για την χρηματοδότηση του ελληνικού προγράμματος την ΕΕΣΥΠ ως στοιχείο εξασφάλισής τους.
Όμως με δεδομένο το ανύπαρκτο, αν όχι χείριστο ιστορικό της ΕΕΣΥΠ στην εξυγίανση επιχειρήσεων όπως εκ του αποτελέσματος συνάγεται, με κορωνίδες τις καταστάσεις στις οποίες έχουν περιέλθει τα ΕΛΤΑ και η ΔΕΗ αλλά και την πλήρη απραξία στον ΟΣΕ και αλλού, οι πιστωτές της χώρας είναι πιθανόν να προσφέρουν ευήκοα ώτα σε εναλλακτικές που θα δώσουν αποτελέσματα.
Η όλη συζήτηση, εφόσον βέβαια οι σχετικές εισηγήσεις γίνουν δεκτές από τον πρωθυπουργό, πιθανόν να ανοίξει προς τα τέλη του έτους και να συνδυαστούν με την συνολική επαναπροσέγγιση των σχέσεων Ελλάδας-πιστωτών που θα περιλάβει και τους μειωμένους στόχους για τα πρωτογενή πλεονάσματα.
Σε κάθε περίπτωση πάντως οι δυσκολίες είναι πολλές ειδικά καθώς η περίφημη διαπραγμάτευση του 2015 έχει δώσει βέτο στους πιστωτές στην ΕΕΣΥΠ το οποίο δύσκολα θα απεμπολήσουν.
Και αν το κάνουν πιθανόν να ζητήσουν άλλα ανταλλάγματα και σίγουρα να διατηρήσουν τις εξασφαλίσεις τους.
Τι θα γίνει με το ΤΧΣ
Το θέμα είναι κρίσιμο και για το τραπεζικό σύστημα καθώς το ΤΧΣ (που κατέστη θυγατρική της ΕΕΣΥΠ αλλά η εποπτεία του παρέμεινε στους ευρωπαϊκούς χρηματοπιστωτικούς θεσμούς) είναι ο μεγαλύτερος βασικός μέτοχος πολλών εκ των συστημικών τραπεζών.
«Η νέα αρχιτεκτονική για την αξιοποίηση της περιουσίας της νέας Ελλάδας δεν μπορεί δυστυχώς να ξεκινήσει από μια λευκή κόλα χαρτί διότι οι προηγούμενες κυβερνήσεις είτε λογω της κρίσης είτε και εξαιτίας λανθασμένων χειρισμών και επιλογών συνέδεσαν τον δημόσιο πλούτο με το χρέος χωρίς όμως να προνοήσουν για την αποτελεσματικότητα των κατασκευασμάτων τους», αναφέρουν άνθρωποι που συμμετέχουν στις σχετικές συζητήσεις.
Πάντως η δημόσια κουβέντα για το θέμα αυτό ανοίγει όπως φαίνεται τόσο από δηλώσεις του πρωθυπουργού προεκλογικά όσο και υπουργών του τώρα.
Ο ίδιος σε συνέντευξη του πριν τις εκλογές, είχε επισημάνει πως «η καταστροφή που συνέβη στη ΔΕΗ δεν έχει προηγούμενο», παρά το ότι «έγιναν συγκεκριμένες εισηγήσεις για την εξυγίανσή της στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας, αλλά καμία δεν υιοθετήθηκε».
Προσέθεσε μάλιστα, ότι «θα αναζητηθούν ευθύνες τόσο από τη διοίκηση όσο και από τη διοίκηση του υπερταμείου που αποτελεί πλέον τον βασικό μέτοχο της εταιρείας».
«Εννοείται πως η Ν.Δ. θα διασώσει τη ΔΕΗ, αλλά δεν μπορεί να μην ελεγχθούν όσοι κατέστρεψαν οικονομικά τη μεγαλύτερη εταιρεία της χώρας, ζημιώνοντας με πρωτοφανή τρόπο την περιουσία του Έλληνα φορολογουμένου», έχει πει.
Ο Κωστής Χατζηδάκης
Χθες Πέμπτη, στην ειδική συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής σε ειδική ενημερωτική συνεδρίαση για την εξυγίανση της ΔΕΗ, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης είπε ότι «το θέμα της ΔΕΗ ανοίγει σήμερα.
Θα υπάρξουν και άλλες συζητήσεις και επεισόδια στη Βουλή και αν χρειαστεί και στη Δικαιοσύνη».
Υπενθυμίζεται ως η ΕΕΣΥΠ ως βασικός μέτοχος της ΔΕΗ υπερψήφισε την ανανέωση της θητείας της προηγούμενης διοίκησης της κοινωφελούς επιχείρησης στην σχετική τακτική γενική συνέλευση παρά τα προβλήματα που είχαν ήδη εκδηλωθεί και τις εισηγήσεις για άμεση λήψη μέτρων που δεχόταν. Είναι σαφές οτι το πρόβλημα της κ. Αικατερινάρη είναι τεράστιο.
Τα παραπάνω δεν είναι παρά μόνον κάποια επεισόδια από τα πολυετή θρίλερ στην ΔΕΗ και σε πολλές άλλες προβληματικές όπως τα ΕΛΤΑ και οι αστικές συγκοινωνίες.
mononews
Η λογική αυτή λέει πως θεσμοί και φορείς όπως το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) αλλά και η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) αποτελούν παρωχημένα σχήματα περιορισμένης ή και μηδενικής αποτελεσματικότητας που δημιουργήθηκαν μέσα στην κρίση για να καλύψουν συγκεκριμένες ανάγκες που ανέκυψαν με πιεστικό τρόπο.
Αν και η τεχνογνωσία που έχει αναπτυχθεί σε ορισμένες διευθύνσεις του και ειδικά στο ΤΑΙΠΕΔ δεν είναι αμελητέα το συνολικό αυτό οικοδόμημα εμφανίζεται όχι ως μοχλός εξυγίανσης των κρατικών επιχειρήσεων και ακινήτων αλλά ως ένα γραφειοκρατικό μόρφωμα με χαρακτηριστικά παροιμιώδους δυσκινησίας ή και απραγίας και συχνά αδιαφάνειας.
Υπό την εποπτεία της κυβέρνησης
Οι όποιες αποφάσεις πάντως δεν αναμένεται να ληφθούν άμεσα και κάποιες από τις νέες ιδιωτικοποιήσεις θα τρέξουν νομοτελειακά από το ΤΑΙΠΕΔ αλλά ήδη εξετάζεται η θεσμοθέτηση μιας νέας ενιαίας οντότητας η οποία υπό την εποπτεία της κυβέρνησης θα εφαρμόσει ταχύτερα πολιτικές επαύξησης της αξίας των συμμετοχών και των ακινήτων του δημόσιου όπως και των δικαιωμάτων παραχώρησης υποδομών κλπ προς όφελος της εθνικής οικονομίας, των φορολογουμένων αλλά και των δανειστών.
Και εδώ είναι η λεπτομέρεια στην οποία κρύβεται ο «διάβολος» αυτής της νέας προσέγγισης: η ΕΕΣΥΠ γνωστή και ως Υπερταμείο αποτελεί την εγγύηση που έλαβαν οι δανειστές για τα πακέτα διάσωσης μετά από την περιβόητη πλέον διαπραγμάτευση του μοιραίου καλοκαιρού του 2015.
Έτσι το 50% των εσόδων της, όπως και το σύνολο των εσόδων του ΤΑΙΠΕΔ βάση προηγούμενου μνημονίου, αποτελούν εξασφαλίσεις για την αποπληρωμή του δημόσιου εξωτερικού χρέους.
Ο ESM για παράδειγμα περιλαμβάνει στα ενημερωτικά των ομολογιακών εκδόσεων στις οποίες προέβη για την χρηματοδότηση του ελληνικού προγράμματος την ΕΕΣΥΠ ως στοιχείο εξασφάλισής τους.
Όμως με δεδομένο το ανύπαρκτο, αν όχι χείριστο ιστορικό της ΕΕΣΥΠ στην εξυγίανση επιχειρήσεων όπως εκ του αποτελέσματος συνάγεται, με κορωνίδες τις καταστάσεις στις οποίες έχουν περιέλθει τα ΕΛΤΑ και η ΔΕΗ αλλά και την πλήρη απραξία στον ΟΣΕ και αλλού, οι πιστωτές της χώρας είναι πιθανόν να προσφέρουν ευήκοα ώτα σε εναλλακτικές που θα δώσουν αποτελέσματα.
Η όλη συζήτηση, εφόσον βέβαια οι σχετικές εισηγήσεις γίνουν δεκτές από τον πρωθυπουργό, πιθανόν να ανοίξει προς τα τέλη του έτους και να συνδυαστούν με την συνολική επαναπροσέγγιση των σχέσεων Ελλάδας-πιστωτών που θα περιλάβει και τους μειωμένους στόχους για τα πρωτογενή πλεονάσματα.
Σε κάθε περίπτωση πάντως οι δυσκολίες είναι πολλές ειδικά καθώς η περίφημη διαπραγμάτευση του 2015 έχει δώσει βέτο στους πιστωτές στην ΕΕΣΥΠ το οποίο δύσκολα θα απεμπολήσουν.
Και αν το κάνουν πιθανόν να ζητήσουν άλλα ανταλλάγματα και σίγουρα να διατηρήσουν τις εξασφαλίσεις τους.
Τι θα γίνει με το ΤΧΣ
Το θέμα είναι κρίσιμο και για το τραπεζικό σύστημα καθώς το ΤΧΣ (που κατέστη θυγατρική της ΕΕΣΥΠ αλλά η εποπτεία του παρέμεινε στους ευρωπαϊκούς χρηματοπιστωτικούς θεσμούς) είναι ο μεγαλύτερος βασικός μέτοχος πολλών εκ των συστημικών τραπεζών.
«Η νέα αρχιτεκτονική για την αξιοποίηση της περιουσίας της νέας Ελλάδας δεν μπορεί δυστυχώς να ξεκινήσει από μια λευκή κόλα χαρτί διότι οι προηγούμενες κυβερνήσεις είτε λογω της κρίσης είτε και εξαιτίας λανθασμένων χειρισμών και επιλογών συνέδεσαν τον δημόσιο πλούτο με το χρέος χωρίς όμως να προνοήσουν για την αποτελεσματικότητα των κατασκευασμάτων τους», αναφέρουν άνθρωποι που συμμετέχουν στις σχετικές συζητήσεις.
Πάντως η δημόσια κουβέντα για το θέμα αυτό ανοίγει όπως φαίνεται τόσο από δηλώσεις του πρωθυπουργού προεκλογικά όσο και υπουργών του τώρα.
Ο ίδιος σε συνέντευξη του πριν τις εκλογές, είχε επισημάνει πως «η καταστροφή που συνέβη στη ΔΕΗ δεν έχει προηγούμενο», παρά το ότι «έγιναν συγκεκριμένες εισηγήσεις για την εξυγίανσή της στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας, αλλά καμία δεν υιοθετήθηκε».
Προσέθεσε μάλιστα, ότι «θα αναζητηθούν ευθύνες τόσο από τη διοίκηση όσο και από τη διοίκηση του υπερταμείου που αποτελεί πλέον τον βασικό μέτοχο της εταιρείας».
«Εννοείται πως η Ν.Δ. θα διασώσει τη ΔΕΗ, αλλά δεν μπορεί να μην ελεγχθούν όσοι κατέστρεψαν οικονομικά τη μεγαλύτερη εταιρεία της χώρας, ζημιώνοντας με πρωτοφανή τρόπο την περιουσία του Έλληνα φορολογουμένου», έχει πει.
Ο Κωστής Χατζηδάκης
Χθες Πέμπτη, στην ειδική συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής σε ειδική ενημερωτική συνεδρίαση για την εξυγίανση της ΔΕΗ, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης είπε ότι «το θέμα της ΔΕΗ ανοίγει σήμερα.
Θα υπάρξουν και άλλες συζητήσεις και επεισόδια στη Βουλή και αν χρειαστεί και στη Δικαιοσύνη».
Υπενθυμίζεται ως η ΕΕΣΥΠ ως βασικός μέτοχος της ΔΕΗ υπερψήφισε την ανανέωση της θητείας της προηγούμενης διοίκησης της κοινωφελούς επιχείρησης στην σχετική τακτική γενική συνέλευση παρά τα προβλήματα που είχαν ήδη εκδηλωθεί και τις εισηγήσεις για άμεση λήψη μέτρων που δεχόταν. Είναι σαφές οτι το πρόβλημα της κ. Αικατερινάρη είναι τεράστιο.
Τα παραπάνω δεν είναι παρά μόνον κάποια επεισόδια από τα πολυετή θρίλερ στην ΔΕΗ και σε πολλές άλλες προβληματικές όπως τα ΕΛΤΑ και οι αστικές συγκοινωνίες.
mononews