Η επίσημη εκδοχή που δόθηκε από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο ήταν ότι όλα ήταν διαθέσιμη αλλά τα ακραία καιρικά φαινόμενα δεν επέτρεπαν την απογείωσή τους, αφού εκδηλώνονταν κεραυνοί και θα μπορούσαν να αποβούν μοιραίοι για τους πιλότους.
Καθηλωμένα να σκουριάζουν τα Super Puma
Όμως τα πράγματα δεν είναι έτσι. Η εφημερίδα «Καθημερινή» με ρεπορτάζ της, δίνει άλλη διάσταση στην υπόθεση. Όπως έγραψε η εφημερίδα από τα συνολικά 12 αεροσκάφη που διαθέτουμε, μόλις 2 έσπευσαν στην περιοχή αφού ήταν τα μόνα διαθέσιμα. Μάλιστα το ένα από αυτά αναγκάστηκε να έρθει από τη Χίο!!!
Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας, από τα 12 Super Puma της 348 Μοίρας Αεροπορίας μόλις τέσσερα ελικόπτερα εξακολουθούν να πετούν καθώς τα υπόλοιπα είναι “κανιβαλισμένα” ή καθηλωμένα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Από τα τέσσερα, μόλις τα δύο έχουν αρκετές διαθέσιμες ώρες πτήσης ώστε να μπορέσουν να πετάξουν σε αποστολές όπως αυτές που απαιτήθηκαν στην περίπτωση της Θεσσαλίας.
Οι ίδιες πληροφορίες μάλιστα, αναφέρουν ότι στα τέσσερα ελικόπτερα που βρίσκονται σε πτήσιμη κατάσταση απομένουν λίγες ώρες μέχρι τη μεγάλη επιθεώρηση των 500 ωρών.
Ουσιαστικά πρόκειται, σύμφωνα με το flight.com.gr, για μια περίπτωση ανάλογη, αν όχι και χειρότερη με αυτήν που «αποκαλύφθηκε» με τα C-130 πριν από αρκετούς μήνες (με την μετακίνηση της ΕΜΑΚ στις σεισμοπαθείς περιοχές της Τουρκίας), όταν τότε έγινε δημόσια γνωστό ότι ο στόλος των Hercules που αξιοποιούσε η 354ΜΤΜ είχε διαθεσιμότητα… ένα αεροσκάφος, από τα 15 που διαθέτει, πάλι στα χαρτιά!
Τα ίδια λοιπόν πάνω κάτω ισχύουν και τα Super Puma. Λέγεται μάλιστα ότι κάποια Super Puma είναι ακινητοποιημένα από το 2012-2013 και -όπως και στην περίπτωση μερικών C-130B- έχουν κανιβαλιστεί σε τέτοιο σημείο που μάλλον είναι δύσκολο ή και αδύνατον (αντιοικονομικό σίγουρα) να επιστρέψουν σε υπηρεσία. Σε ποιους πέφτουν αυτές οι ευθύνες για την κατασπατάληση δημόσιας περιουσίας; Τα περισσότερα υπόλοιπα AS.332C1 καθηλώθηκαν σταδιακά στο μεσοδιάστημα, χωρίς ενεργά συμβόλαια υποστήριξης (FOS, Follow On Support) και -κυρίως- χωρίς προγραμματισμό για γενική συντήρηση, με αποτέλεσμα την κατάσταση που προαναφέραμε.
Ο διαγωνισμός που …σέρνεται!
Ένας διαγωνισμός για την κάλυψη αυτής της ανάγκης ξεκίνησε το 2017 και πέρασε μέσα από τα γνωστά 40 κύματα που περνούν τέτοιοι διαγωνισμοί της Ελλάδα, για να καταλήξει το 2022 να κατακυρωθεί. Στη συνέχεια όμως χρειάστηκαν 8 μήνες για να έλθει για επικύρωση στη Βουλή και έκτοτε εκκρεμεί… και τα ελικόπτερα δεν πετούν.
Στο μεταξύ η ΠΑ έχει ξεκινήσει διαδικασίες για την προμήθεια νέου υλικού, χωρίς να φαίνεται ξεκάθαρο εάν αυτό θα αφορά ελικόπτερα Έρευνας-Διάσωσης Μάχης (που δεν απέκτησε ποτέ) ή απλώς και άλλα (καινούργια) ελικόπτερα Έρευνας Διάσωσης, όπως δείχνουν κάποιες υποψηφιότητες. Προφανώς και το υλικό θα πρέπει να αντικαθίσταται, αλλά μήπως πριν δαπανηθούν για άλλη μια φορά μερικές εκατοντάδες εκατομμυρίων ευρώ για καινούργια ελικόπτερα, να γίνει προσπάθεια αποκατάστασης και επιστροφής σε υπηρεσία όσο το δυνατόν περισσότερων Super Puma;
Αν αναρωτιέστε και για τα έξι ελικόπτερα του Λιμενικού, που επίσης θα μπορούσαν και έπρεπε να προσφέρουν στην αποστολή Έρευνας-Διάσωσης, δυστυχώς διάγουν «βίους παράλληλους» με τα Super Puma της ΠΑ και ο νοών νοείτω.
Εκχώρησαν τα καθήκοντα έρευνας-διάσωσης και αεροδιακομιδών στους ιδιώτες;
Με τα περισσότερα Σούπερ Super Puma λοιπόν καθηλωμένα μόνο ένα ελικόπτερο επιχειρούσε, όταν οι καιρικές συνθήκες το επέτρεψαν, και αυτό ήταν ένα από τα Super Puma του Πυροσβεστικού Σώματος και αργότερα και ένα Bell 214ST ιδιωτικής εταιρίας!
Το συγκεκριμένο ιδιωτικό ελικόπτερο είναι μισθωμένο για πυρόσβεση. Οπότε θα πει βέβαια κάποιος ότι σε καταστάσεις ανάγκης, ειδικά όταν υπάρχει η απόλυτη ένδεια μέσων όπως προαναφέρθηκε, «επιστρατεύεται» κάθε τι διαθέσιμο. Bell 214ST όμως της ίδιας ιδιωτικής εταιρίας, είχε εμφανιστεί και πριν από μερικές εβδομάδες να εκτελεί αεροδιακομιδή τραυματία από το φαράγγι της Σαμαριάς (το γνωστό τραγικό περιστατικό με ξένο τουρίστα).
Και το ερώτημα που τίθεται πλέον είναι εάν έχουν εκχωρηθεί τέτοια καθήκοντα έρευνας-διάσωσης και αεροδιακομιδών σε ιδιωτικές εταιρίες και πότε. Δεδομένου ότι τα ελικόπτερα αυτά έχουν ξένο (αμερικανικό) νηολόγιο, είναι πιστοποιημένα για την μεταφορά επιβατών, έστω και διασωθέντων από θεομηνία, πολύ δε περισσότερο τραυματιών σε αποστολές αεροδιακομιδών; Προβλέπεται από τη σύμβασή τους; Διότι εάν η απάντηση είναι αρνητική τότε και εάν – ο μη γένοιτο- συμβεί κάτι, θα πέφτουμε πάλι όλοι από τα σύννεφα.
Αυτό που αποδεικνύεται περίτρανα για μια ακόμα φορά είναι ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει ουσιαστικά διαλύσει μεγάλος μέρος των κρατικών υποδομών και μέσων – παραχωρώντας ζωτικό και κερδοφόρο χώρο στους ιδιώτες – , τα οποία πλέον δεν μπορούν να επιχειρήσουν μαζικά και αξιόπιστα απέναντι σε μεγάλες φυσικές καταστροφές, αφήνοντας στην τύχη του τον ελληνικό λαό που μένει να παλεύει μόνος του, είτε με τις φλόγες, είτε με τις λάσπες, θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή του…
aftodioikisi
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου