Χτες, η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Γερμανία ανακοίνωσαν ότι κατέληξαν σε συμφωνία για το μέλλον των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και ότι δε θα ισχύσει τελικά η πλήρης απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες diesel και βενζίνης, εφόσον αυτά από το 2035 θα χρησιμοποιούν μόνο κλιματικά ουδέτερα καύσιμα, τα λεγόμενα e-fuels.
Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι και οι σημερινοί κινητήρες -και ακόμα καλύτερα οι τεχνολογίας EURO7 που έρχονται από τον Ιούλιο του 2025- είναι έτοιμοι για αυτά τα καύσιμα .
O εχθρός είναι τα ορυκτά καύσιμα και όχι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης. Και τα συνθετικά καύσιμα είναι εδώ δίνοντάς τους μία δεύτερη ευκαιρία.
Με τους περισσότερους κατασκευαστές να έχουν ήδη ανακοινώσει το πρόγραμμα για την ολοκληρωτική στροφή τους προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και την ΕΕ να προωθεί το πρόγραμμα για την κατάργηση των θερμικών κινητήρων από το 2035 και μετά, το τέλος μιας ολόκληρης εποχής έδειχνε μέχρι χτες πως είχε δρομολογηθεί.
Η συμφωνία όμως που επιτεύχθηκε μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Γερμανίας και η οποία ανακοιώθηκε χτες δίνει αν μη τι άλλο μια σοβαρή παράταση ζωής στους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Μάλιστα η συγκεκριμέηνη απόφαση δεν είναι μόνο σημαντική για ειδικούς κατασκευαστές όπως η Ferrari ή η Porsche, που έτσι κι αλλιώς απευθύνονται σε ένα περιορισμένο κοινό.
Αφορούν το σύνολο των αυτοκινητοβιομηχανιών και τςη αυτοκίνησης. Και αυτό γιατί με τα δεδομένα που γνωρίζαμε μαπό το 2035 πέρα από τα συμβατικά θα καταργούνται και τα υβριδικά αυτοκίνητα, γεγονός που θα στερούσε από τους καταναλωτές μία λογική λύση για ένα προσιτό αυτοκίνητο με οικολογικά χαρακτηριστικά και χωρίς το πρόβλημα της αυτονομίας.
Με μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα από το 2035 και μετά, όσοι δεν θα ήθελαν να μπλέξουν με την ταλαιπωρία της φόρτισης και το άγχος της αυτονομίας θα στρέφονταν αναγκαστικά προς τα μεταχειρισμένα με συμβατικούς κινητήρες. Αυτό σημαίνει ότι για πολλά ακόμα χρόνια θα κυκλοφορούν στους δρόμους αυτοκίνητα που θα μολύνουν κατά πολύ περισσότερο το περιβάλλον από ότι πριν.
Υπάρχει επίσης και το θέμα της αντικατάστασης των μπαταριών. Το 2035, τα σημερινά καινούργια ηλεκτρικά θα είναι 12 ετών, με μειωμένη στο ελάχιστο την αξία τους και με ανάγκη αλλαγής της μπαταρίας και μάλιστα σε υψηλό κόστος. Και χωρίς να έχει ξεκαθαριστεί ακόμα τι θα γίνεται με τις παλιές μπαταρίες.
Τέτοιου είδους προβλήματα κάνουν αρκετούς πλέον να σκέφτονται μήπως είναι πιο σωστό η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση να γίνει με πιο αργούς ρυθμούς, ενώ προς αυτήν την κατεύθυνση είναι και η απόφαση της ΕΕ να επιτρέψει τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και μετά το 2035 αρκεί να λειτουργούν με συνθετικά καύσιμα ή e-fuels με βάση τον αντίστοιχο αγγλικό όρο.
Με τα συνθετικά καύσιμα μπορούν φυσικά να διατηρήσουν στην ζωή και τα υβριδικά, τα οποία είναι πιο ελαφριά και πιο οικονομικά, και έτσι μπορούν να πωληθούν σε μεγαλύτερους αριθμούς.
Όπως υποστηρίζει η Toyota είναι καλύτερο να έχουμε πολλά αυτοκίνητα με μικρές μπαταρίες παρά ένα με μία μεγάλη μπαταρία η οποία χρειάζεται πολύ περισσότερες πρώτες ύλες άρα και προσθέτει και περισσότερο CO2 στο περιβάλλον για την εξόρυξη και την επεξεργασία τους.
Ακόμα και αν αυτή την στιγμή τα συνθετικά καύσιμα είναι ακριβότερα στην παραγωγή τους από τα παράγωγα του πετρελαίου, είναι σίγουρο ότι με την πάροδο του χρόνου οι διαδικασίες παραγωγής τους θα εξελιχθούν με αποτέλεσμα την μείωση της τιμής τους.
Τα συνθετικά καύσιμα θα επιτρέψουν στους κινητήρες εσωτερικής καύσης να μειώσουν δραστικά τις εκπομπές ρύπων, και σε συνδυασμό με κάποιας μορφής ηλεκτροκίνηση να αποτελέσουν το ιδανικό ενδιάμεσο σενάριο πριν την πλήρη κατάργηση των θερμικών κινητήρων μέχρι τα μέσα του αιώνα.
Η ύπαρξη αυτής της εναλλακτικής θα δώσει την ευκαιρία στις εταιρίες να συνεχίσουν να παράγουν τα πιο προσιτά μοντέλα, τα οποία απευθύνονται στον πολύ κόσμο, με τους καταναλωτές να μην χρειάζεται να ξοδέψουν τεράστια ποσά για να αγοράζουν ηλεκτρικά μοντέλα με χαμηλές αυτονομίες.
Εάν ο στόχος είναι η αποφυγή εκπομπών άνθρακα, οι μικρές μπαταρίες ταιριάζουν απόλυτα, χάρη στο χαμηλό βάρος και το χαμηλότερο κόστος. Παράλληλα, τα συνθετικά καύσιμα μπορούν να αξιοποιηθούν στα συστήματα που λειτουργούν με fuell cells, ως ένας έξυπνος τρόπος αποθήκευσης υδρογόνου.
Η αλήθεια είναι ότι ο εχθρός είναι τα ορυκτά καύσιμα και όχι οι κινητήρες. Αν υπάρχει κάποιος τρόπος -και τα συνθετικά καύσιμα είναι, υπό προϋποθέσεις- ένας από αυτούς, οι κινητήρες θα μπορούσαν να συνεχίσουν να υπάρχουν για πολλά χρόνια ακόμα, γλιτώνοντάς μας από βαριά και πανάκριβα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Όσο η ηλεκτροκίνηση και οι κυψέλες καυσίμου εξελίσσονται και ωριμάζουν, οι κινητήρες εσωτερικής καύσης μπορούν να βοηθήσουν να διατηρηθούν τα αυτοκίνητα προσιτά και λογικά.
Και δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε πως όσοι τους επιτίθενται μόνο για χάρη της σωτηρίας του πλανήτη, πιθανότατα θέλουν απλώς να απαλλαγούν εντελώς από τα αυτοκίνητα. \
newsauto
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου