Οι κάτοικοι των Παρισίων και της Βαρκελώνης μπορούν ανά πάσα στιγμή να «χτυπήσουν» την κάρτα τους στο σύστημα ενοικίασης ποδηλάτων και να πάρουν ένα διαθέσιμο δίκυκλο.
Γρήγορα, εύκολα και οικονομικά μετακινούνται μέσα στην πόλη, διεκπεραιώνοντας τις υποθέσεις τους και εν συνεχεία «παρκάρουν» το ποδήλατο σε ένα σταθμό μεταβίβασης, για να εξυπηρετηθεί εν συνεχεία κάποιος άλλος συμπολίτης τους.
Το μεγάλο προνόμιο εν προκειμένω είναι ότι ο ποδηλάτης δεν έχει το άγχος της ασφαλούς στάθμευσης του ποδηλάτου, αφού το αφήνει στα ενδεδειγμένα σημεία, χρεώνεται ελάχιστα, επωφελείται από την ευεξία που προκαλεί η άσκηση και το κυριότερο βέβαια, αποφεύγει το αυτοκίνητο και την κίνηση, ειδικά στο κέντρο των πόλεων.
Την παραπάνω επιλογή στις μετακινήσεις θα έχουν σε λίγο καιρό χιλιάδες κάτοικοι σε δήμους της Αττικής, αλλά και της περιφέρειας. Το σύστημα ενοικίασης ποδηλάτων υλοποιείται από το πράσινο ταμείο του ΥΠΕΚΑ (Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής) στο πλαίσιο της «Αστικής Αναζωογόνησης 2012-2015».
Το Μοσχάτο, το Μαρούσι, η Νέα Σμύρνη, το Κερατσίνι, ο Μαραθώνας, το Ναύπλιο, το Κιάτο, το Αίγιο, η Αρχαία Ολυμπία, η Βόνιτσα, το Διδυμότειχο, η Καρδίτσα και η Καβάλα θέτουν τα θεμέλια για τη μετατροπή τους σε «ποδηλατουπόλεις». «Είχαμε υπογράψει το σύμφωνο Δημάρχων για μείωση κατά 20% του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) μέχρι το 2020 και η απόφασή μας κινείται στην κατεύθυνση αυτή» υπενθυμίζει η αντιδήμαρχος Βιώσιμης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος του Δήμου Νέας Σμύρνης, Νόρα Γαλανοπούλου. «Είχαμε υπ’ όψιν την κατασκευή ποδηλατοδρόμων, όραμα που προσωρινά λόγω οικονομικής στενότητας παγώνει, αλλά δεν μπαίνει στο συρτάρι» τονίζει. Στο γειτονικό Μοσχάτο υφίστανται ήδη δύο προτεινόμενες διαδρομές για τους ποδηλάτες.
«Δώρο» μισή ή μία ώρα
«Τον επόμενο μήνα θα δούμε τα πρώτα ποδήλατα με το χαρακτηριστικό σήμα να κυκλοφορούν» λέει στην «Κ» ο κ. Χάρης Σιακαντάρης, διαχειριστής της εταιρείας που έχει αναλάβει το project σε πολλούς δήμους. «Μπορεί η ιδέα να είναι εισαγόμενη, αλλά η τεχνολογία παράγεται εδώ» διευκρινίζει ο κ. Σιακαντάρης, «κατασκευάζουμε και συναρμολογούμε τα ποδήλατα στην Ελλάδα». Πρόκειται για ποδήλατα πόλης με εσωτερικές ταχύτητες, τα οποία θα διατίθενται έναντι συμβολικού αντιτίμου στους δημότες. «Το κόστος δεν έχει αποφασιστεί και ποικίλλει ανά δήμο, αλλά θα κυμαίνεται στα 25 με 30 ευρώ ετησίως». Η συναλλαγή θα γίνεται μέσω μαγνητικής και πιστωτικής κάρτας. «Δώρο», πάντως, στον κάθε ποδηλάτη – δημότη είναι τα πρώτα 30 με 60 λεπτά της κάθε διαδρομής.
Προβληματισμό, ωστόσο, δημιουργεί η έξαρση στις κλοπές ποδηλάτων που παρατηρείται ούτως ή άλλως. «Ετσι όπως είναι κατασκευασμένες οι πλατφόρμες, ο επίδοξος κλέφτης θα πρέπει να σηκώσει βάρος 1 τόνου» περιγράφει ο κ. Σιακαντάρης. «Εχουμε λάβει προστατευτικά μέτρα, όπως κάμερες παρακολούθησης στους σταθμούς, αισθητήρα φωτός και συναγερμό που ενεργοποιείται στην επαφή με ηλεκτρικό πριόνι». Ετερο «ακανθώδες» σημείο αποτελεί το ζήτημα της ασφάλειας των μετακινήσεων. Οι υπεύθυνοι των δήμων δρομολογούν ενημερωτικές εκδηλώσεις, ωστόσο επικρατεί η πεποίθηση ότι όσο αυξάνονται στους δρόμους οι ποδηλάτες εκπαιδεύονται αυτόματα και οι οδηγοί Ι.Χ.
«Ουσιαστικά, η Τοπική Αυτοδιοίκηση αφουγκράστηκε την επιθυμία του κόσμου που στρέφεται όλο και περισσότερο στο ποδήλατο» σχολιάζει ο κ. Σιακαντάρης. «Προσφέρουμε μια εναλλακτική σε όσους αναζητούν ένα διαφορετικό μέσο μετακίνησης, τουλάχιστον για τις κοντινές διαδρομές» καταλήγει η κ. Γαλανοπούλου.
Πού βρίσκονται
Εξήντα κοινόχρηστα ποδήλατα στο Μοσχάτο, εβδομήντα στο Μαρούσι και τριάντα στη Ν. Σμύρνη θα παραδοθούν στους δημότες. Οι σταθμοί ενοικίασης στο Μοσχάτο θα είναι η πλατεία Ηρώων Πολυτεχνείου, οι δύο πλευρές του σταθμού ΗΣΑΠ, η πλ. Ατταλείας και το οικοδομικό τετράγωνο 16. Στο Μαρούσι σημείο αναφοράς και πάλι ορίζονται οι δύο σταθμοί ΗΣΑΠ (Μαρούσι και Νεραντζιώτισσα), το δημαρχείο, η πλατεία Ηρώων και Αγίας Λαύρας και η οδός Αγίου Κωνσταντίνου. Οπως επισημαίνουν από τον Δήμο Αμαρουσίου «τοποθετούμε τα ποδήλατα κοντά σε στάσεις ΜΜΜ, για να προωθήσουμε και τη συνδυαστική μετακίνηση». Στη Ν. Σμύρνη οι σταθμοί είναι προς το παρόν τρεις: επί των οδών Αγίας Φωτεινής και Αρτάκης και πλησίον του σταθμού τραμ Αγία Παρασκευή. Με ενδιαφέρον αναμένεται η εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος.
Γρήγορα, εύκολα και οικονομικά μετακινούνται μέσα στην πόλη, διεκπεραιώνοντας τις υποθέσεις τους και εν συνεχεία «παρκάρουν» το ποδήλατο σε ένα σταθμό μεταβίβασης, για να εξυπηρετηθεί εν συνεχεία κάποιος άλλος συμπολίτης τους.
Το μεγάλο προνόμιο εν προκειμένω είναι ότι ο ποδηλάτης δεν έχει το άγχος της ασφαλούς στάθμευσης του ποδηλάτου, αφού το αφήνει στα ενδεδειγμένα σημεία, χρεώνεται ελάχιστα, επωφελείται από την ευεξία που προκαλεί η άσκηση και το κυριότερο βέβαια, αποφεύγει το αυτοκίνητο και την κίνηση, ειδικά στο κέντρο των πόλεων.
Την παραπάνω επιλογή στις μετακινήσεις θα έχουν σε λίγο καιρό χιλιάδες κάτοικοι σε δήμους της Αττικής, αλλά και της περιφέρειας. Το σύστημα ενοικίασης ποδηλάτων υλοποιείται από το πράσινο ταμείο του ΥΠΕΚΑ (Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής) στο πλαίσιο της «Αστικής Αναζωογόνησης 2012-2015».
Το Μοσχάτο, το Μαρούσι, η Νέα Σμύρνη, το Κερατσίνι, ο Μαραθώνας, το Ναύπλιο, το Κιάτο, το Αίγιο, η Αρχαία Ολυμπία, η Βόνιτσα, το Διδυμότειχο, η Καρδίτσα και η Καβάλα θέτουν τα θεμέλια για τη μετατροπή τους σε «ποδηλατουπόλεις». «Είχαμε υπογράψει το σύμφωνο Δημάρχων για μείωση κατά 20% του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) μέχρι το 2020 και η απόφασή μας κινείται στην κατεύθυνση αυτή» υπενθυμίζει η αντιδήμαρχος Βιώσιμης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος του Δήμου Νέας Σμύρνης, Νόρα Γαλανοπούλου. «Είχαμε υπ’ όψιν την κατασκευή ποδηλατοδρόμων, όραμα που προσωρινά λόγω οικονομικής στενότητας παγώνει, αλλά δεν μπαίνει στο συρτάρι» τονίζει. Στο γειτονικό Μοσχάτο υφίστανται ήδη δύο προτεινόμενες διαδρομές για τους ποδηλάτες.
«Δώρο» μισή ή μία ώρα
«Τον επόμενο μήνα θα δούμε τα πρώτα ποδήλατα με το χαρακτηριστικό σήμα να κυκλοφορούν» λέει στην «Κ» ο κ. Χάρης Σιακαντάρης, διαχειριστής της εταιρείας που έχει αναλάβει το project σε πολλούς δήμους. «Μπορεί η ιδέα να είναι εισαγόμενη, αλλά η τεχνολογία παράγεται εδώ» διευκρινίζει ο κ. Σιακαντάρης, «κατασκευάζουμε και συναρμολογούμε τα ποδήλατα στην Ελλάδα». Πρόκειται για ποδήλατα πόλης με εσωτερικές ταχύτητες, τα οποία θα διατίθενται έναντι συμβολικού αντιτίμου στους δημότες. «Το κόστος δεν έχει αποφασιστεί και ποικίλλει ανά δήμο, αλλά θα κυμαίνεται στα 25 με 30 ευρώ ετησίως». Η συναλλαγή θα γίνεται μέσω μαγνητικής και πιστωτικής κάρτας. «Δώρο», πάντως, στον κάθε ποδηλάτη – δημότη είναι τα πρώτα 30 με 60 λεπτά της κάθε διαδρομής.
Προβληματισμό, ωστόσο, δημιουργεί η έξαρση στις κλοπές ποδηλάτων που παρατηρείται ούτως ή άλλως. «Ετσι όπως είναι κατασκευασμένες οι πλατφόρμες, ο επίδοξος κλέφτης θα πρέπει να σηκώσει βάρος 1 τόνου» περιγράφει ο κ. Σιακαντάρης. «Εχουμε λάβει προστατευτικά μέτρα, όπως κάμερες παρακολούθησης στους σταθμούς, αισθητήρα φωτός και συναγερμό που ενεργοποιείται στην επαφή με ηλεκτρικό πριόνι». Ετερο «ακανθώδες» σημείο αποτελεί το ζήτημα της ασφάλειας των μετακινήσεων. Οι υπεύθυνοι των δήμων δρομολογούν ενημερωτικές εκδηλώσεις, ωστόσο επικρατεί η πεποίθηση ότι όσο αυξάνονται στους δρόμους οι ποδηλάτες εκπαιδεύονται αυτόματα και οι οδηγοί Ι.Χ.
«Ουσιαστικά, η Τοπική Αυτοδιοίκηση αφουγκράστηκε την επιθυμία του κόσμου που στρέφεται όλο και περισσότερο στο ποδήλατο» σχολιάζει ο κ. Σιακαντάρης. «Προσφέρουμε μια εναλλακτική σε όσους αναζητούν ένα διαφορετικό μέσο μετακίνησης, τουλάχιστον για τις κοντινές διαδρομές» καταλήγει η κ. Γαλανοπούλου.
Πού βρίσκονται
Εξήντα κοινόχρηστα ποδήλατα στο Μοσχάτο, εβδομήντα στο Μαρούσι και τριάντα στη Ν. Σμύρνη θα παραδοθούν στους δημότες. Οι σταθμοί ενοικίασης στο Μοσχάτο θα είναι η πλατεία Ηρώων Πολυτεχνείου, οι δύο πλευρές του σταθμού ΗΣΑΠ, η πλ. Ατταλείας και το οικοδομικό τετράγωνο 16. Στο Μαρούσι σημείο αναφοράς και πάλι ορίζονται οι δύο σταθμοί ΗΣΑΠ (Μαρούσι και Νεραντζιώτισσα), το δημαρχείο, η πλατεία Ηρώων και Αγίας Λαύρας και η οδός Αγίου Κωνσταντίνου. Οπως επισημαίνουν από τον Δήμο Αμαρουσίου «τοποθετούμε τα ποδήλατα κοντά σε στάσεις ΜΜΜ, για να προωθήσουμε και τη συνδυαστική μετακίνηση». Στη Ν. Σμύρνη οι σταθμοί είναι προς το παρόν τρεις: επί των οδών Αγίας Φωτεινής και Αρτάκης και πλησίον του σταθμού τραμ Αγία Παρασκευή. Με ενδιαφέρον αναμένεται η εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος.
kala-nea
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου