Η Volkswagen διανύει τη χειρότερη περίοδο της ιστορίας της, ακολουθώντας και την πορεία της γερμανικής οικονομίας, η οποία βρίσκεται στο χείλος της ύφεσης.
Τα περιθώρια κέρδους της εταιρείας περιορίζονται εδώ και καιρό εξαιτίας και της επιβράδυνσης των καταναλωτικών δαπανών, ενώ το πρόβλημα μεγαλώνει, καθώς η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, μαστιζόμενη και από το υψηλό κόστος ενέργειας εξαιτίας της ρήξης με τη Ρωσία, δυσκολεύεται να ακολουθήσει τους ανταγωνιστές της στη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Η αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε πως ακυρώνει μια σειρά ρυθμίσεων που συνδέονται με μια συμφωνία, η οποία διασφάλιζε τις θέσεις εργασίας στη Γερμανία έως το 2029 τουλάχιστον.
Το σύμφωνο διοίκησης - εργαζομένων είχε τεθεί σε ισχύ για πρώτη φορά το 1994 και αναμένεται να τερματιστεί μονόπλευρα στα μέσα του επόμενου έτους. Επιπλέον η Volkswagen ανακοίνωσε ότι εξετάζει και το ενδεχόμενο να κλείσει για πρώτη φορά στην ιστορία της εργοστάσια στη Γερμανία, καθώς τα μέτρα περιορισμού του κόστους δεν έχουν αποδώσει.
«Η κίνηση έχει στόχο να μειώσει το κόστος σε ένα επίπεδο που θα είναι ανταγωνιστικό», υποστήριξε ο Γκιούναρ Κίλιαν, επικεφαλής ανθρωπίνων πόρων της VW, που απασχολεί περίπου 300.000 εργαζόμενους στη Γερμανία.
Η απόφαση της διοίκησης έχει ήδη εξοργίσει τα συνδικάτα, τα οποία διαμηνύουν πως «θα αντισταθούν σκληρά σε αυτή την ιστορική επίθεση». «Όσο είμαστε εμείς δεν θα υπάρξουν απολύσεις», είπε η Ντανιέλα Καβάλο, εκπρόσωπος των εργαζομένων της VW και μέλος του εποπτικού συμβουλίου.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι περικοπές στη VW είναι πιο δύσκολο να πραγματοποιηθούν από ό,τι σε άλλες εταιρείες. Οι μισές έδρες στο εποπτικό συμβούλιο της εταιρείας ελέγχονται από εκπροσώπους εργαζομένων αλλά και το γερμανικό κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, που κατέχει το 20% των μετοχών, και παραδοσιακά – τουλάχιστον μέχρι σήμερα – συντάσσεται με τα συνδικαλιστικά όργανα.
Οι αρνητικές εξελίξεις σε μια εκ των ατμομηχανών της γερμανικής βιομηχανίας, αντανακλούν την υποχώρηση της Γερμανίας στον διεθνή ανταγωνισμό και τη δεινή θέση στην οποία έχει περιέλθει στο σύνολό της η μεγαλύτερη οικονομία της ΕΕ.
Η άλλοτε πανίσχυρη οικονομικά Γερμανία χαρακτηρίζεται πλέον όλο και συχνότερα ως ο «Μεγάλος Ασθενής» της Ευρώπης και δεν είναι λίγοι αυτοί που μιλούν για τη χειρότερη φάση της στη μεταπολεμική περίοδο. Ο λόγος είναι πως η χώρα δεν βρίσκεται απλώς αντιμέτωπη με τις επιπτώσεις μιας εξωγενούς κρίσης, όπως για παράδειγμα στη μεγάλη παγκόσμια ύφεση του 2008, αλλά μαστίζεται από δικά της δομικά προβλήματα.
Στις τελευταίες εκτιμήσεις του, το Ινστιτούτο Ifo αναθεώρησε προς τα κάτω τις προηγούμενες εκτιμήσεις του που έκαναν λόγο για κλείσιμο του έτους με ανάπτυξη 0,4%, προβλέποντας πως τελικά η γερμανική οικονομία είναι πολύ πιθανόν να μείνει στάσιμη για φέτος. «Η γερμανική οικονομία έχει κολλήσει και βυθίζεται σε κρίση, ενώ άλλες χώρες βρίσκονται σε πορεία ανάκαμψης», δήλωσε ο επικεφαλής οικονομικών ερευνών του Ifo, Timo Wollmershaeuser.
Οι φόβοι για ύφεση, που οικονομικά ορίζεται ως δύο διαδοχικά τρίμηνα συρρίκνωσης, έχουν ενισχυθεί από το γεγονός πως η γερμανική οικονομία συρρικνώθηκε το δεύτερο τρίμηνο του έτους. Μάλιστα η γερμανική βιομηχανική παραγωγή υποχώρησε τον Ιούλιο, περισσότερο από το αναμενόμενο. Αυτή η πτώση αποδίδεται στην αδύναμη δραστηριότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας, της ατμομηχανής της γερμανικής οικονομίας.
Όπως εξήγησε ο Timo Wollmershaeuser οι δείκτες της γερμανικής οικονομίας είναι εδώ και πολύ καιρό οριακοί και αυτό συνεπάγεται πως το πρόσημο στο ΑΕΠ μπορεί να μεταβάλλεται από τη μια περίοδο στην άλλη. Ακόμη κι αν δεν μπορούμε να μιλάμε για ύφεση κάθε φορά, αναμφίβολα μπορούμε να μιλάμε για κρίση.
ieidiseis
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου