«Δεν μπορεί η τάδε σχολή του Νίκου Ορφανού, η δραματική, που μάζεψε 10 φίλους του να διδάσκουν, που ναι μεν έχουν τα τυπικά προσόντα ξαφνικά να είναι εφάμιλλη ενός πανεπιστημίου. Και αντισυνταγματικό είναι και δεν είναι σωστό. Αν κάποια στιγμή καταργηθεί το άρθρο 16 και επιτραπεί σε κάποιες ιδιωτικές σχολές να προσαρμοστούν σε ένα βαθμό πιστοποίησης που να τους δίνει μία ισοτιμία με ανώτατη σχολή, το βλέπουμε, τώρα δεν μπορεί να γίνει» είπε χαρακτηριστικά.
Ως προς την αντίφαση που εμπεριέχεται στην ύπαρξη του άρθρου 16 για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και της αναγνώρισης των πτυχίων των ιδιωτικών καλλιτεχνικών σχολών από την άλλη, ο κ. Ορφανός επισήμανε ότι είναι «πολλές οι αντιφάσεις και πολλά τα οξύμωρα», όπως και ότι υπάρχουν και κάποιοι μύθοι. «Εγώ είμαι 35 χρόνια ηθοποιός. Έχω τελειώσει τη σχολή του Κουν. Δεν θεωρώ, ποτέ δεν πίστεψα ότι το κράτος ή κάποιες συγκεκριμένες κυβερνήσεις μας μισούν ή μας εχθρεύονται, γιατί τους απειλούμε, γιατί είμαστε τίποτα συγκλονιστικοί επαναστάτες με τα δημιουργήματά μας, γιατί η τέχνη απειλεί. Εργάτες της τέχνης είμαστε. Επίσης υπάρχει η φημολογία ότι θέλουν να φτιάξουν δραματικές σχολές τα ιδιωτικά κολλέγια που υπάρχουν. Ούτε αυτό ισχύει. Κανένα σοβαρό κολλέγιο δεν θα κάνει μία έδρα για ένα επάγγελμα το οποίο είναι υπερκορεσμένο, δεν θα πάει κανείς. Ήδη οι δραματικές σχολές έχουν μεγάλη πτώση στους μαθητές τους» ανέφερε ο κ. Ορφανός.
Το πρόβλημα είναι πολύχρονο, επισήμανε ο κ. Ορφανός, «έχει μπλοκαριστεί από πολλές κυβερνητικές αποφάσεις εδώ και μια εικοσαετία και δεν είναι εύκολο κάποιος να το ξεδιαλύνει γρήγορα, γιατί έχει να κάνει με την πιστοποίηση των καλλιτεχνικών σχολών, οι οποίες έχουν τίτλο Ανωτέρα αλλά αυτό επί της ουσίας δεν σημαίνει τίποτα, είναι απλώς ΙΕΚ, έχουν αυτό το αντίκρισμα, όπως πηγαίνει κάποιος και μαθαίνει μηχανικός αυτοκινήτων».
Μετά την κατάργηση των ΤΕΙ, έμειναν αδιαβάθμητες οι δραματικές και καλλιτεχνικές σχολές, οι οποίες σύμφωνα με τον κ. Ορφανό, ιδρύονται με σχετικά χαλαρά κριτήρια. «Δηλαδή, υπάρχει μία ελάχιστη προϋπόθεση όσον αφορά το εγνωσμένο κύρος και τα τυπικά προσόντα των διδασκόντων. Υπάρχει ένα πρόγραμμα σπουδών που υποτίθεται το διδάσκουν όλες οι δραματικές σχολές, αλλά εσωτερικά δεν υπάρχει αξιολόγηση, δεν υπάρχουν εξετάσεις οι οποίες να μετρώνται με έναν τρόπο πανεπιστημιακό. Πολύ εύκολα κάποιος ανοίγει ένα μαγαζί που το λέει δραματική σχολή, μουσική, σχολείο, ωδείο και τα λοιπά» τόνισε ο κ. Ορφανός.
«Όταν ξαφνικά, κάθε διεκδίκηση κατεβαίνει στην πλατεία ακούγονται και παράλογα πράγματα, ακούγονται και υπερβολές» ανέφερε ο κ. Ορφανός. «Υπάρχει και ένα θυμικό μιας νεολαίας που είναι κατανοητό και σεβαστό, αλλά αρχίζει και ξεφεύγει, χάνεται λίγο η μπάλα. Πρέπει λίγο να σταθούμε θεσμικά απέναντι στο επάγγελμά μας, απέναντι στο τι επαγγελματίες καλλιτέχνες θέλουμε. Γιατί χωρίς επαγγελματίες καλλιτέχνες, κατοχυρωμένους και ισχυρούς ως επαγγελματίες, δεν μπορούμε να έχουμε πολιτισμό επιπέδου στον τόπο μας» υπογράμμισε ο κ. Ορφανός.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Ορφανός, η Μελίνα Μερκούρη είχε ετοιμάσει ένα σχέδιο για ίδρυση Ακαδημίας θεάτρου ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 80, ωστόσο υπήρξαν αντιδράσεις και δεν προχώρησε ποτέ. «Και ο Κάρολος Κουν που είχε μια πολύ εγνωσμένου κύρους σχολή και οι άλλοι σχολάρχες των δραματικών σχολών της είπαν, τι θα απογίνουμε εμείς που θα είμαστε υποδεέστερες σχολές, το κράτησε η Μελίνα, αλλά τώρα έχει έρθει το πλήρωμα του χρόνου για να πούμε ότι δεν γίνεται να μην υπάρχει μια Ανώτατη Ακαδημία Θεάτρου Παραστατικών Τεχνών και μάλιστα όχι μία, δύο. Μία στη Θεσσαλονίκη, μία στην Αθήνα, δηλαδή στις πόλεις που υπάρχουν θέατρα και όχι σε πόλεις που δεν έχουν θέατρα και ενδεχομένως σε αυτή τη μορφή να μετεξελιχθούν οι υπάρχουσες δραματικές σχολές του Εθνικού Θεάτρου και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος» ανέφερε ο κ. Ορφανός.
ertnews
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου