Το μπλοκάρισμα της Διώρυγας του Σουέζ, σύμφωνα με φορείς της ναυσιπλοΐας, δημιουργεί μεγάλη ζημία στον κλάδο. Όπως αναφέρει δημοσίευμα του BBC, η βλάβη στο Ever Given έχει καθυστερήσει τη μετακίνηση εμπορικών αγαθών αξίας 9,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων ανά μέρα, το οποίο αντιστοιχεί σε ζημία περίπου 400 εκατομμυρίων την ώρα.
Η γέφυρα αποτελεί κομβικό πέρασμα μεταξύ δύσης και ανατολής και – σύμφωνα με το BBC – μέσω αυτής διακινούνται αγαθά αξίας περίπου 4,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων τη μέρα προς τα ανατολικά και 5,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων τη μέρα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τιμές
αποστολής των πετρελαιοφόρων προϊόντων, όπως αναφέρει το Reuters, έχουν
σχεδόν διπλασιαστεί αυτήν την εβδομάδα. Αναλυτές υποστηρίζουν ότι
μεγαλύτερο αντίκτυπο θα έχουν τα μικρότερα δεξαμενόπλοια, η νάφθα και το μαζούτ, εάν το κανάλι παρέμεινε κλειστό για εβδομάδες.
«Περίπου το 20% της νάφθας της Ασίας προμηθεύεται από τη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα μέσω του καναλιού του Σουέζ», δήλωσε ο Σρι Παραβαϊκαράσου, διευθυντής για το πετρέλαιο της Ασίας στο FGE, προσθέτοντας ότι τα νέα πλοία που μετακινούνται γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με στοιχεία του Refinitiv από την Τρίτη και από τις δύο πλευρές της Διώρυγας περιμένουν περισσότερα από 30 πετρελαιοφόρα.
Παρά τις προσπάθειες αποκόλλησης του πλοίου, οι ειδικοί εκτιμούν ότι αυτό μπορεί να πάρει ολόκληρες εβδομάδες. Το πλοίο έχει μάκρος 400 μέτρα και πλάτος 59, ενώ ζυγίζει 224.000 τόνους. Επιπλέον, μεταφέρει πάνω του 20.000 κοντέινερ. Επομένως, η ρυμούλκησή του καθίσταται ιδιαίτερα δύσκολη. Οι εκσκαφείς πρέπει να σκάψουν σε βάθος 12-16 μέτρων στην άμμο για να απελευθερωθεί το πλοίο και να μπορεί να μετακινηθεί.
«Έχω εμπειρία με πολλές επιχειρήσεις διάσωσης αυτού του τύπου και, ως πρώην πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, γνωρίζω κάθε εκατοστό του καναλιού», πρόσθεσε ο Μαμίς, που επέβλεψε την πρόσφατη επέκταση αυτής της θαλάσσιας διόδου, από όπου περνά, σύμφωνα με ειδικούς, περίπου το 10% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου.
Ωστόσο μερικές ώρες νωρίτερα η ολλανδική εταιρία Smit Salvage είχε προβλέψει ότι η επιχείρηση μπορεί να κρατήσει «ημέρες ακόμα και εβδομάδες».
Η εταιρία διαχείρισης του σκάφους Evergreen Marine Corp, με έδρα την Ταϊβάν, ανέθεσε στην Smit Salvage και την ιαπωνική εταιρία Nippon Salvage να εκπονήσουν «ένα αποτελεσματικότερο σχέδιο» για την αποκόλληση του πλοίου. Οι πρώτοι ειδικοί έφθασαν χθες.
Σημειώνεται ότι και στα δύο άκρα του καναλιού έχει δημιουργηθεί τεράστια κυκλοφοριακή συμφόρηση με τις ναυτιλιακές εταιρείες να αλλάζουν πορεία. Χαρακτηριστικό της κατάστασης που επικρατεί είναι ότι επτά δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (ΥΦΑ) άλλαξαν πορεία την Παρασκευή μετά το κλείσιμο της κυκλοφορίας, με τεράστιο οικονομικό κόστος. Τρία από τα δεξαμενόπλοια ακολούθησαν τη μακρύτερη διαδρομή κάνοντας τον γύρο της Αφρικής μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.
CNNi, BBC, Reuters και ΑΠΕ-ΜΠΕ/newsit
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου