«Πάγωσε» προσωρινά από την Ολομέλεια του Συμβουλίου Επικρατείας η ηλεκτρονική κατάθεση των δηλώσεων «πόθεν έσχες» (περιουσιακής κατάστασης) και οικονομικών συμφερόντων των δικαστών και εισαγγελέων για το 2016 μέχρι να εκδοθεί οριστική απόφαση επί της κυρίας προσφυγής που έχουν καταθέσει πέντε δικαστικές Ενώσεις.
Η αίτηση ακύρωσης (κυρία προσφυγή) των πέντε δικαστικών Ενώσεων θα συζητηθεί ενώπιον της Ολομέλειας του Ανωτάτου Ακυρωτικού στις 13 Ιανουαρίου 2017 και στη συνέχεια μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα θα εκδοθεί η σχετική απόφαση.
Ειδικότερα, η Ολομέλεια του ΣτΕ με πρόεδρο τον Νικόλαο Σακελλαρίου και εισηγητή τον Σύμβουλο Επικρατείας Δημήτρη Σκαλτσούνη, στην υπ' αριθμ. 373/2016 απόφαση Αναστολής έκρινε ότι από την υλοποίηση της σχετικής νομοθεσίας για την ηλεκτρονική κατάθεση των δηλώσεων πόθεν έσχες, κ.λπ. των δικαστών και εισαγγελέων είναι δυνατόν να προξενηθεί σε αυτούς βλάβη μη επανορθώσιμη.
Οι σύμβουλοι Επικρατείας αναφέρουν λεπτομερειακά τους ισχυρισμούς των δικαστικών Ενώσεων περί της αντισυνταγματικότητας κ.λπ. των σχετικών νομοθετικών ρυθμίσεων για την ηλεκτρονική κατάθεση των δηλώσεων «πόθεν έσχες», όπως είναι ο κίνδυνος διαρροής προσωπικών δεδομένων, η οικονομική επιβάρυνση που θα δεχθούν λόγω της αμοιβής την οποία θα καταβάλουν σε ειδικό εκτιμητή, κ.λπ.
Η αίτηση αναστολής έγινε δεκτή με το αιτιολογικό ότι η πλειονότητα των 15 μελών της αρμόδιας Αρχής που θα ελέγχει τις δηλώσεις «πόθεν έσχες» δεν είναι δικαστές και ότι το ελληνικό δημόσιο δεν προέβαλλε ότι συντρέχουν επιτακτικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος που να επιβάλλουν την άμεση εκτέλεση της από 13.10.2016 απόφασης των υπουργών Δικαιοσύνης και Οικονομικών για την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων πόθεν έσχες.
Στην απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ επαναλαμβάνονται οι ισχυρισμοί των δικαστικών Ενώσεων ότι το νομοθετικό πλαίσιο για την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων «πόθεν έσχες» είναι αντίθετο στις συνταγματικές αρχές:
- της διάκρισης των λειτουργιών, καθώς ο έλεγχος των δηλώσεων ανατίθεται με αντισυνταγματικό τρόπο σε Αρχή μη συγκροτούμενη κατά πλειοψηφία από δικαστές,
- της προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας των δικαστικών λειτουργών,
- της ισότητας, καθώς για άλλους δικαστές (των ανωτάτων δικαστηρίων) προβλέπεται ο έλεγχος των δηλουμένων στοιχείων και η επισύναψη των στοιχείων που μεταβάλλονται (συμβόλαια, κ.λπ.), ενώ για όλους τους άλλους (υπολοίπων βαθμίδων) προβλέπεται ο δειγματοληπτικός έλεγχος και η μη επισύναψη των εγγράφων που επιφέρουν μεταβολές περιουσιακής κατάστασης, κ.λπ.
- της αναλογικότητας λόγω των προβλεπομένων δυσανάλογων μεγάλων κυρώσεων για πιθανές άθελες μικροπαραλείψεις και λάθη κατά την υποβολή των δηλώσεων,
- της προστασίας των προσωπικών δεδομένων λόγω της υποχρέωσης δήλωσης των χρημάτων (άνω των 15.000 ευρώ) και των αντικειμένων μεγάλης αξίας (άνω των 30.000 ευρώ) που έχουν οι δικαστές εκτός των Τραπεζών και λόγω του κινδύνου διαρροής και δημοσιοποίησης των προσωπικών δεδομένων και στοιχείων τους και
-της βεβαιότητας του φόρου, γιατί θα πρέπει οι δικαστές να προσλάβουν και να καταβάλουν αμοιβή σε ειδικό εκτιμητή, προκειμένου να αποτιμηθεί η αξία των κινητών περιουσιακών τους στοιχείων για τα οποία δεν υπάρχουν παραστατικά.
Μάλιστα, στην απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στους ισχυρισμούς των Ενώσεων για τον άμεσο κίνδυνο διαρροής των προσωπικών δεδομένων (στοιχείων) των δικαστών, καθώς η αρμόδια Αρχή που θα επεξεργάζεται το περιεχόμενο των δηλώσεων, απαρτίζεται από πρόσωπα που δεν απολαμβάνουν εγγυήσεων προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας.
Να σημειωθεί ότι η Αρχή («Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότης και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Πόθεν Έσχες») που θα επεξεργάζεται και θα ελέγχει τις δηλώσεις πόθεν έσχες είναι 15μελής και πρόεδρος της είναι ανώτατος εν ενεργεία εισαγγελικός λειτουργός (θα διορίζεται από το Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο), ενώ τα άλλα 14 μέλη θα διορίζονται από τους υπουργούς Δικαιοσύνης και Οικονομικών, μετά από πρόταση της Τράπεζας της Ελλάδος, της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, κ.λπ.
Μάλιστα, στο σημείο αυτό στη δικαστική απόφαση γίνεται αναφορά στον ισχυρισμό των Ενώσεων για την απόφαση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων με την οποία επιβλήθηκε πρόστιμό 150.000 ευρώ στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων λόγω της διαρροής δεδομένων του συνόλου σχεδόν των φορολογουμένων στην Ελλάδα, καθώς δεν έλαβε τα κατάλληλα μέτρα ασφαλείας.
Η επίμαχη απόφαση Αναστολής του ΣτΕ εκδόθηκε επί της αίτησης που έχουν καταθέσει η Ένωση Δικαστικών Λειτουργών του Συμβουλίου της Επικρατείας, η Ένωση Δικαστικών Λειτουργών του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η Ένωση Εισαγγελέων Ελλάδος, η Ένωση Διοικητικών Δικαστών και Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων.
Αντίθετα, από την Ολομέλεια του ΣτΕ δεν έχει εκδοθεί απόφαση επί της αίτησης Αναστολής που έχει καταθέσει η Ένωση Μελών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ενώ στις 13 Ιανουαρίου 2017 θα συζητηθεί στην Ολομέλεια του ΣτΕ και η κυρία προσφυγή της εν λόγω Ένωσης (πέρα των επίμαχων πέντε δικαστικών Ενώσεων).
protothema
Η αίτηση ακύρωσης (κυρία προσφυγή) των πέντε δικαστικών Ενώσεων θα συζητηθεί ενώπιον της Ολομέλειας του Ανωτάτου Ακυρωτικού στις 13 Ιανουαρίου 2017 και στη συνέχεια μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα θα εκδοθεί η σχετική απόφαση.
Ειδικότερα, η Ολομέλεια του ΣτΕ με πρόεδρο τον Νικόλαο Σακελλαρίου και εισηγητή τον Σύμβουλο Επικρατείας Δημήτρη Σκαλτσούνη, στην υπ' αριθμ. 373/2016 απόφαση Αναστολής έκρινε ότι από την υλοποίηση της σχετικής νομοθεσίας για την ηλεκτρονική κατάθεση των δηλώσεων πόθεν έσχες, κ.λπ. των δικαστών και εισαγγελέων είναι δυνατόν να προξενηθεί σε αυτούς βλάβη μη επανορθώσιμη.
Οι σύμβουλοι Επικρατείας αναφέρουν λεπτομερειακά τους ισχυρισμούς των δικαστικών Ενώσεων περί της αντισυνταγματικότητας κ.λπ. των σχετικών νομοθετικών ρυθμίσεων για την ηλεκτρονική κατάθεση των δηλώσεων «πόθεν έσχες», όπως είναι ο κίνδυνος διαρροής προσωπικών δεδομένων, η οικονομική επιβάρυνση που θα δεχθούν λόγω της αμοιβής την οποία θα καταβάλουν σε ειδικό εκτιμητή, κ.λπ.
Η αίτηση αναστολής έγινε δεκτή με το αιτιολογικό ότι η πλειονότητα των 15 μελών της αρμόδιας Αρχής που θα ελέγχει τις δηλώσεις «πόθεν έσχες» δεν είναι δικαστές και ότι το ελληνικό δημόσιο δεν προέβαλλε ότι συντρέχουν επιτακτικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος που να επιβάλλουν την άμεση εκτέλεση της από 13.10.2016 απόφασης των υπουργών Δικαιοσύνης και Οικονομικών για την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων πόθεν έσχες.
Στην απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ επαναλαμβάνονται οι ισχυρισμοί των δικαστικών Ενώσεων ότι το νομοθετικό πλαίσιο για την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων «πόθεν έσχες» είναι αντίθετο στις συνταγματικές αρχές:
- της διάκρισης των λειτουργιών, καθώς ο έλεγχος των δηλώσεων ανατίθεται με αντισυνταγματικό τρόπο σε Αρχή μη συγκροτούμενη κατά πλειοψηφία από δικαστές,
- της προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας των δικαστικών λειτουργών,
- της ισότητας, καθώς για άλλους δικαστές (των ανωτάτων δικαστηρίων) προβλέπεται ο έλεγχος των δηλουμένων στοιχείων και η επισύναψη των στοιχείων που μεταβάλλονται (συμβόλαια, κ.λπ.), ενώ για όλους τους άλλους (υπολοίπων βαθμίδων) προβλέπεται ο δειγματοληπτικός έλεγχος και η μη επισύναψη των εγγράφων που επιφέρουν μεταβολές περιουσιακής κατάστασης, κ.λπ.
- της αναλογικότητας λόγω των προβλεπομένων δυσανάλογων μεγάλων κυρώσεων για πιθανές άθελες μικροπαραλείψεις και λάθη κατά την υποβολή των δηλώσεων,
- της προστασίας των προσωπικών δεδομένων λόγω της υποχρέωσης δήλωσης των χρημάτων (άνω των 15.000 ευρώ) και των αντικειμένων μεγάλης αξίας (άνω των 30.000 ευρώ) που έχουν οι δικαστές εκτός των Τραπεζών και λόγω του κινδύνου διαρροής και δημοσιοποίησης των προσωπικών δεδομένων και στοιχείων τους και
-της βεβαιότητας του φόρου, γιατί θα πρέπει οι δικαστές να προσλάβουν και να καταβάλουν αμοιβή σε ειδικό εκτιμητή, προκειμένου να αποτιμηθεί η αξία των κινητών περιουσιακών τους στοιχείων για τα οποία δεν υπάρχουν παραστατικά.
Μάλιστα, στην απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στους ισχυρισμούς των Ενώσεων για τον άμεσο κίνδυνο διαρροής των προσωπικών δεδομένων (στοιχείων) των δικαστών, καθώς η αρμόδια Αρχή που θα επεξεργάζεται το περιεχόμενο των δηλώσεων, απαρτίζεται από πρόσωπα που δεν απολαμβάνουν εγγυήσεων προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας.
Να σημειωθεί ότι η Αρχή («Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότης και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Πόθεν Έσχες») που θα επεξεργάζεται και θα ελέγχει τις δηλώσεις πόθεν έσχες είναι 15μελής και πρόεδρος της είναι ανώτατος εν ενεργεία εισαγγελικός λειτουργός (θα διορίζεται από το Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο), ενώ τα άλλα 14 μέλη θα διορίζονται από τους υπουργούς Δικαιοσύνης και Οικονομικών, μετά από πρόταση της Τράπεζας της Ελλάδος, της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, κ.λπ.
Μάλιστα, στο σημείο αυτό στη δικαστική απόφαση γίνεται αναφορά στον ισχυρισμό των Ενώσεων για την απόφαση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων με την οποία επιβλήθηκε πρόστιμό 150.000 ευρώ στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων λόγω της διαρροής δεδομένων του συνόλου σχεδόν των φορολογουμένων στην Ελλάδα, καθώς δεν έλαβε τα κατάλληλα μέτρα ασφαλείας.
Η επίμαχη απόφαση Αναστολής του ΣτΕ εκδόθηκε επί της αίτησης που έχουν καταθέσει η Ένωση Δικαστικών Λειτουργών του Συμβουλίου της Επικρατείας, η Ένωση Δικαστικών Λειτουργών του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η Ένωση Εισαγγελέων Ελλάδος, η Ένωση Διοικητικών Δικαστών και Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων.
Αντίθετα, από την Ολομέλεια του ΣτΕ δεν έχει εκδοθεί απόφαση επί της αίτησης Αναστολής που έχει καταθέσει η Ένωση Μελών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ενώ στις 13 Ιανουαρίου 2017 θα συζητηθεί στην Ολομέλεια του ΣτΕ και η κυρία προσφυγή της εν λόγω Ένωσης (πέρα των επίμαχων πέντε δικαστικών Ενώσεων).
protothema
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου