Ας κάνουμε μια υπόθεση εργασίας, έστω ότι ξυπνούσε αύριο ο πετρελαιοπαραγωγός με καλή διάθεση και έλεγε: «Δυσκολεύονται οι Έλληνες ας τους στέλνω πετρέλαιο δωρεάν». Στο σενάριο περιλαμβάνεται και η μεταφορά, άρα ο μαύρος χρυσός φτάνει στην Ελευσίνα με μηδέν κόστος. Σ’ αυτό το ακραίο υποθετικό σενάριο ξέρετε πόσο θα πληρώναμε το ένα λίτρο αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων; 1 ευρώ!
Σύμφωνα με στοιχεία του ΠΟΠΕΚ η μέση τιμή των διυλιστηρίων σήμερα είναι στα 33 λεπτά/λίτρο. Με το ανταποδοτικό τέλος ΡΑΕ, τον ειδικό φόρο κατανάλωσης (0.67 ευρώ ανά λίτρο!), την εισφορά «ειδικού λογαριασμού πετρελαιοειδών», τη ΔΕΤΕ (σταθερό και μεταβλητό μέρος), και το ΦΠΑ (σταθερό και μεταβλητό μέρος) φτάνουμε στα 83 λεπτά σταθερών επιβαρύνσεων και 10 λεπτά μεταβλητών επιβαρύνσεων. Τα έξοδα και η κερδοφορία των εταιρειών εμπορίας και πρατηρίων είναι στα 10 λεπτά/λίτρο.
Έχουμε λοιπόν: Διυλιστήριο 33 λεπτά, σταθεροί φόροι 83 λεπτά, μεταβλητοί φόροι 10 λεπτά, κέρδος λιανεμπορίου 10 λεπτά: Άθροισμα 1.36 ευρώ αυτή είναι η μέση τιμή του λίτρου αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων σήμερα.
Η τιμή του πετρελαίου έπεσε 41.41% στο τελευταίο διάστημα και αντίστοιχα η μέση τιμή των διυλιστηρίων έπεσε 32.87%. Εδώ μπορούσε να υποθέσουμε χωρίς μεγάλη βλάβη της γενικότητας ότι αν το πετρέλαιο έφτανε δωρεάν στην Ελευσίνα τα 33 λεπτά θα γίνονταν 9 λεπτά. Με δωρεάν πετρέλαιο λοιπόν έχουμε: Διυλιστήριο 9 λεπτά, σταθεροί φόροι 83 λεπτά, μεταβλητοί φόροι 0 λεπτά, κέρδος λιανεμπορίου 10 λεπτά: Άθροισμα 1 ευρώ/lt. Αν λοιπόν όχι μόνο μας χάριζαν αλλά μας έφερναν κιόλας το πετρέλαιο στην πόρτα μας, το λίτρο βενζίνης θα κόστιζε 1 ευρώ.
Η συγκεκριμένη ανάλυση αποτελεί παράδειγμα για το τι γίνεται και σε άλλους τομείς της φορολογίας. Είτε αφορά στο εισόδημα, είτε στους έμμεσους φόρους το κράτος έρχεται να εισπράξει πολλαπλάσια απ’ αυτόν που κατασκευάζει ή παράγει. Αγοράζεις μια τρίλιτρη τετρακίνητη BMW σειρά 3 που τιμάται 70 χιλιάδες ευρώ, το ελληνικό κράτος κερδίζει πολύ περισσότερα χρήματα από τη BMW. Θέλετε άλλο παράδειγμα; Μικρός οινοποιός (κάτω από 100 τόνους παραγωγής) που εξάγει εκτός Ε.Ε. καλείται να πληρώσει ειδικό φόρο κατανάλωσης 30 λεπτά το μπουκάλι για να εξάγει! Όλα αυτά καταδεικνύουν γιατί δεν δημιουργούνται συνθήκες ανάπτυξης στη χώρα μας!
newsauto
Σύμφωνα με στοιχεία του ΠΟΠΕΚ η μέση τιμή των διυλιστηρίων σήμερα είναι στα 33 λεπτά/λίτρο. Με το ανταποδοτικό τέλος ΡΑΕ, τον ειδικό φόρο κατανάλωσης (0.67 ευρώ ανά λίτρο!), την εισφορά «ειδικού λογαριασμού πετρελαιοειδών», τη ΔΕΤΕ (σταθερό και μεταβλητό μέρος), και το ΦΠΑ (σταθερό και μεταβλητό μέρος) φτάνουμε στα 83 λεπτά σταθερών επιβαρύνσεων και 10 λεπτά μεταβλητών επιβαρύνσεων. Τα έξοδα και η κερδοφορία των εταιρειών εμπορίας και πρατηρίων είναι στα 10 λεπτά/λίτρο.
Έχουμε λοιπόν: Διυλιστήριο 33 λεπτά, σταθεροί φόροι 83 λεπτά, μεταβλητοί φόροι 10 λεπτά, κέρδος λιανεμπορίου 10 λεπτά: Άθροισμα 1.36 ευρώ αυτή είναι η μέση τιμή του λίτρου αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων σήμερα.
Η τιμή του πετρελαίου έπεσε 41.41% στο τελευταίο διάστημα και αντίστοιχα η μέση τιμή των διυλιστηρίων έπεσε 32.87%. Εδώ μπορούσε να υποθέσουμε χωρίς μεγάλη βλάβη της γενικότητας ότι αν το πετρέλαιο έφτανε δωρεάν στην Ελευσίνα τα 33 λεπτά θα γίνονταν 9 λεπτά. Με δωρεάν πετρέλαιο λοιπόν έχουμε: Διυλιστήριο 9 λεπτά, σταθεροί φόροι 83 λεπτά, μεταβλητοί φόροι 0 λεπτά, κέρδος λιανεμπορίου 10 λεπτά: Άθροισμα 1 ευρώ/lt. Αν λοιπόν όχι μόνο μας χάριζαν αλλά μας έφερναν κιόλας το πετρέλαιο στην πόρτα μας, το λίτρο βενζίνης θα κόστιζε 1 ευρώ.
Η συγκεκριμένη ανάλυση αποτελεί παράδειγμα για το τι γίνεται και σε άλλους τομείς της φορολογίας. Είτε αφορά στο εισόδημα, είτε στους έμμεσους φόρους το κράτος έρχεται να εισπράξει πολλαπλάσια απ’ αυτόν που κατασκευάζει ή παράγει. Αγοράζεις μια τρίλιτρη τετρακίνητη BMW σειρά 3 που τιμάται 70 χιλιάδες ευρώ, το ελληνικό κράτος κερδίζει πολύ περισσότερα χρήματα από τη BMW. Θέλετε άλλο παράδειγμα; Μικρός οινοποιός (κάτω από 100 τόνους παραγωγής) που εξάγει εκτός Ε.Ε. καλείται να πληρώσει ειδικό φόρο κατανάλωσης 30 λεπτά το μπουκάλι για να εξάγει! Όλα αυτά καταδεικνύουν γιατί δεν δημιουργούνται συνθήκες ανάπτυξης στη χώρα μας!
newsauto
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου