To ενδεχόμενο αναστολής της συνθήκης Σένγκεν, με παράταση των ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα της ΕΕ για διάστημα μέχρι δύο έτη, άφησε σήμερα ανοικτό η Νατάσα Μπερτρό, εκπρόσωπος του Δημήτρη Αβραμόπουλου, επιτρόπου για θέματα μετανάστευσης, σε συνέχεια της χθεσινής απόφασης των υπουργών Εσωτερικών της ΕΕ. Η κυρία Μπερτρό είπε ότι η ΕΕ προετοιμάζεται για όλα τα ενδεχόμενα προκειμένου να ενεργοποιηθεί το άρθρο 26 της συνθήκης Σένγκεν, εάν και όταν χρειαστεί. Σημείωσε ότι προς το παρόν δεν συντρέχουν οι λόγοι, ωστόσο προέβλεψε ότι οι μεταναστευτικές πιέσεις θα αυξηθούν και ως εκ τούτου θα συντρέξουν οι λόγοι για την λήψη μέτρων για την διαφύλαξη της δημόσιας τάξης και ασφάλειας προκειμένου να ενεργοποιηθεί το σχετικό άρθρο.
Ειδικότερα η κυρία Μπερτρό ανακοίνωσε την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να προετοιμαστεί δια παν ενδεχόμενο, προκειμένου να διασφαλιστεί η δημόσια τάξη και η ασφάλεια των χωρών της ζώνης Σένγκενν από τις μεταναστευτικές πιέσεις. Σε ερώτηση για το πόσο πιθανό είναι το ενδεχόμενο να ενεργοποιηθεί το άρθρο 26 της Συνθήκης Σένγκεν, βάσει του οποίου οι έλεγχοι στα εσωτερικά σύνορα της ΕΕ μπορούν να παραταθούν ως δύο έτη, η κυρία Μπερτρό απάντησε: «Θέλουμε να είμαστε προετοιμασμένοι και γι αυτό εξετάζουμε τις επιλογές, βάσει του άρθρου 26 , αν και όταν θα χρειαστεί να το ενεργοποιήσουμε. Δεν βρισκόμαστε ακόμα στο στάδιο ενεργοποίησής του».
Ωστόσο εκτίμησε ότι οι μεταναστευτικές ροές προς την Ευρώπη δεν αναμένεται να μειωθούν σύντομα, απεναντίας εκτιμάται ότι όσο βελτιώνεται ο καιρός θα αυξηθούν. «Αν η κατάσταση δεν αλλάξει θα μπορούσαν να συντρέξουν λόγοι που αφορούν τη δημόσια τάξη και την ασφάλεια για να διατηρηθούν οι έλεγχοι στα εσωτερικά σύνορα της ΕΕ, όσο τα εξωτερικά σύνορα δεν ελέγχονται αποτελεσματικά», δήλωσε χαρακτηριστικά δείχνοντας εμμέσως την Ελλάδα.
Επικαλέστηκε δε πρόσφατα στοιχεία της Frontex, για να επισημάνει ότι και περισσότεροι οικονομικοί μετανάστες προσπαθούν να εισέλθουν στην ΕΕ και υπογράμμισε την ανάγκη να υπάρξει μια αποτελεσματική πολιτική επιστροφών.
Η Κομισιόν, μέσω της εκπροσώπου του Επίτροπου Μετανάστευσης, Δημήτρη Αβραμόπουλου, αναγνώρισε τα προβλήματα που υφίστανται στην εφαρμογή των συμφωνιών επανεισδοχής, τονίζοντας την αδυναμία προώθησης της διαδικασίας επαναπατρισμού από την Ελλάδα για Πακιστανούς και Μαροκινούς μετανάστες, που δεν μπορούν να αιτηθούν επιτυχώς άσυλο σε κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Για τον εκπρόσωπο Τύπου της Επιτροπής, Μαργαρίτη Σχοινά, κύριο μέλημα είναι πλέον να διατηρηθεί η συνοχή της Ζώνης Σενγκεν, συμπληρώνοντας όμως πως η Επιτροπή ετοιμάζεται δια παν ενδεχόμενο -ακόμη και να εξετάσει την τροποποίηση του άρθρου 26 της Συνθήκης Σένγκεν, που αναφέρεται στη διαδικασία παράτασης του ελέγχου των εσωτερικών συνόρων, αν δεν λειτουργήσει ικανοποιητικά ο έλεγχος των εξωτερικών συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Κοινοτικές πηγές αναφέρουν πως υπάρχουν δύο προβληματικοί άξονες στην ελληνική μεταναστευτική πολιτική -ένας ενδογενής και ένας εξωγενής- που δίνουν τροφή στα αρνητικά σχόλια των επικριτών της Ελλάδας.
Αρχικά, μεγάλο μέρος της κριτικής προς την Ελλάδα προέρχεται από το γεγονός πως δεν έχουν υλοποιηθεί οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης προς την Ευρωπαϊκή Ένωση για δημιουργία πέντε κέντρων υποδοχής (hot spots), τη δημιουργία κέντρων φιλοξενίας σε συνεργασία με τον οργανισμό UNHCR των Ηνωμένων Εθνών, χωρητικότητας 50.000 ατόμων και, τέλος, η ολοκλήρωση των συμφωνιών επαναπατρισμού των παράτυπων οικονομικών μεταναστών.
Προς το παρόν, έχει ολοκληρωθεί ένα κέντρο υποδοχής και οι υπόλοιπες δεσμεύσεις αναμένεται να υλοποιηθούν στο μέλλον.
Από την άλλη πλευρά, υπάρχει ζήτημα εμπλοκής της συμφωνίας με την Τουρκία από την πλευρά της Ιταλίας, που εμποδίζει την εκταμίευση των τριών δισ. ευρώ, τα οποία είναι στόχος να διατεθούν για την υποστήριξη των προσφύγων στα σύνορα της Τουρκίας και τη δημιουργία εγκαταστάσεων φιλοξενίας τους, με στόχο την αποτροπή της μετακίνησής τους στην Ευρώπη.
Η θέση της ιταλικής κυβέρνησης είναι πως τα χρήματα αυτά πρέπει να διατεθούν από τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό και όχι μέσω διακρατικής χρηματοδότησης, δημιουργώντας έτσι προβλήματα στην εφαρμογή της συμφωνίας με την Τουρκία.
protothema
Ειδικότερα η κυρία Μπερτρό ανακοίνωσε την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να προετοιμαστεί δια παν ενδεχόμενο, προκειμένου να διασφαλιστεί η δημόσια τάξη και η ασφάλεια των χωρών της ζώνης Σένγκενν από τις μεταναστευτικές πιέσεις. Σε ερώτηση για το πόσο πιθανό είναι το ενδεχόμενο να ενεργοποιηθεί το άρθρο 26 της Συνθήκης Σένγκεν, βάσει του οποίου οι έλεγχοι στα εσωτερικά σύνορα της ΕΕ μπορούν να παραταθούν ως δύο έτη, η κυρία Μπερτρό απάντησε: «Θέλουμε να είμαστε προετοιμασμένοι και γι αυτό εξετάζουμε τις επιλογές, βάσει του άρθρου 26 , αν και όταν θα χρειαστεί να το ενεργοποιήσουμε. Δεν βρισκόμαστε ακόμα στο στάδιο ενεργοποίησής του».
Ωστόσο εκτίμησε ότι οι μεταναστευτικές ροές προς την Ευρώπη δεν αναμένεται να μειωθούν σύντομα, απεναντίας εκτιμάται ότι όσο βελτιώνεται ο καιρός θα αυξηθούν. «Αν η κατάσταση δεν αλλάξει θα μπορούσαν να συντρέξουν λόγοι που αφορούν τη δημόσια τάξη και την ασφάλεια για να διατηρηθούν οι έλεγχοι στα εσωτερικά σύνορα της ΕΕ, όσο τα εξωτερικά σύνορα δεν ελέγχονται αποτελεσματικά», δήλωσε χαρακτηριστικά δείχνοντας εμμέσως την Ελλάδα.
Επικαλέστηκε δε πρόσφατα στοιχεία της Frontex, για να επισημάνει ότι και περισσότεροι οικονομικοί μετανάστες προσπαθούν να εισέλθουν στην ΕΕ και υπογράμμισε την ανάγκη να υπάρξει μια αποτελεσματική πολιτική επιστροφών.
Η Κομισιόν, μέσω της εκπροσώπου του Επίτροπου Μετανάστευσης, Δημήτρη Αβραμόπουλου, αναγνώρισε τα προβλήματα που υφίστανται στην εφαρμογή των συμφωνιών επανεισδοχής, τονίζοντας την αδυναμία προώθησης της διαδικασίας επαναπατρισμού από την Ελλάδα για Πακιστανούς και Μαροκινούς μετανάστες, που δεν μπορούν να αιτηθούν επιτυχώς άσυλο σε κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Για τον εκπρόσωπο Τύπου της Επιτροπής, Μαργαρίτη Σχοινά, κύριο μέλημα είναι πλέον να διατηρηθεί η συνοχή της Ζώνης Σενγκεν, συμπληρώνοντας όμως πως η Επιτροπή ετοιμάζεται δια παν ενδεχόμενο -ακόμη και να εξετάσει την τροποποίηση του άρθρου 26 της Συνθήκης Σένγκεν, που αναφέρεται στη διαδικασία παράτασης του ελέγχου των εσωτερικών συνόρων, αν δεν λειτουργήσει ικανοποιητικά ο έλεγχος των εξωτερικών συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Κοινοτικές πηγές αναφέρουν πως υπάρχουν δύο προβληματικοί άξονες στην ελληνική μεταναστευτική πολιτική -ένας ενδογενής και ένας εξωγενής- που δίνουν τροφή στα αρνητικά σχόλια των επικριτών της Ελλάδας.
Αρχικά, μεγάλο μέρος της κριτικής προς την Ελλάδα προέρχεται από το γεγονός πως δεν έχουν υλοποιηθεί οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης προς την Ευρωπαϊκή Ένωση για δημιουργία πέντε κέντρων υποδοχής (hot spots), τη δημιουργία κέντρων φιλοξενίας σε συνεργασία με τον οργανισμό UNHCR των Ηνωμένων Εθνών, χωρητικότητας 50.000 ατόμων και, τέλος, η ολοκλήρωση των συμφωνιών επαναπατρισμού των παράτυπων οικονομικών μεταναστών.
Προς το παρόν, έχει ολοκληρωθεί ένα κέντρο υποδοχής και οι υπόλοιπες δεσμεύσεις αναμένεται να υλοποιηθούν στο μέλλον.
Από την άλλη πλευρά, υπάρχει ζήτημα εμπλοκής της συμφωνίας με την Τουρκία από την πλευρά της Ιταλίας, που εμποδίζει την εκταμίευση των τριών δισ. ευρώ, τα οποία είναι στόχος να διατεθούν για την υποστήριξη των προσφύγων στα σύνορα της Τουρκίας και τη δημιουργία εγκαταστάσεων φιλοξενίας τους, με στόχο την αποτροπή της μετακίνησής τους στην Ευρώπη.
Η θέση της ιταλικής κυβέρνησης είναι πως τα χρήματα αυτά πρέπει να διατεθούν από τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό και όχι μέσω διακρατικής χρηματοδότησης, δημιουργώντας έτσι προβλήματα στην εφαρμογή της συμφωνίας με την Τουρκία.
protothema
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου