Στην εθνική σύνταξη-λάστιχο ανάλογα με τις αυξομειώσεις του ΑΕΠ και σε πολλαπλές ρήτρες που θα οδηγούν στη μείωση των καταβαλλόμενων συντάξεων θα βασιστεί η οριστική πρόταση Κατρούγκαλου για το νέο Ασφαλιστικό, η οποία, σύμφωνα με το ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα που έθεσε ο κ. Πιέρ Μοσκοβισί, πρέπει να παρουσιαστεί στους θεσμούς πριν από το τέλος Νοεμβρίου.
Η δυστοκία που υπάρχει να επιτευχθεί ο δημοσιονομικός στόχος της εξοικονόμησης 2,2 δισ. ευρώ (ή 1,25% του ΑΕΠ) για την περίοδο 2015-16 μέσω της «ποσοστικοποίησης» της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης προκαλεί ανησυχία στην κυβέρνηση και πιέζει την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας να ακολουθήσει τρεις εναλλακτικές κατευθύνσεις:
α) Να στοχεύσει στη μείωση των μεσαίων κύριων συντάξεων ύψους 800-900 ευρώ που εισπράττουν εδώ και 10-20 χρόνια συνταξιούχοι από το Δημόσιο και τα ειδικά ταμεία, οι οποίοι βγήκαν νωρίς στις σύνταξη, ήτοι σε ηλικία 50-62 ετών. Το σενάριο προβλέπει αναδρομική «τιμωρία» με τη θέσπιση ρήτρας ηλικίας ως βασικό το κριτήριο για τον επαναϋυπολογισμό του ύψους των καταβαλλόμενων συντάξεων. Θα θεσπιστεί δηλαδή ένα ποσοστό μείωσης της σύνταξης π.χ. 10% για όσους συνταξιοδοτήθηκαν στα 55, το οποίο θα βαίνει μειούμενο κατά 2% για κάθε έτος όσο αυξάνεται η ηλικία συνταξιοδότησης (μείωση 8% για όσους συνταξιοδοτήθηκαν στα 56, 6% για όσους συνταξιοδοτήθηκαν στα 57 κ.λπ.).
Υπενθυμίζουμε ότι οι νέοι σε ηλικία συνταξιούχοι κάτω των 55 έχουν ήδη υποστεί το 2011 μειώσεις 40% για το τμήμα της σύνταξης άνω των 1.000 ευρώ, ενώ έχουν δεχθεί και την ποινή του πέναλτι, δηλαδή μείωση 6% για κάθε χρόνο πρόωρης εξόδου (μείωση 30% αθροιστικά για έξοδο στο 50ό αντί στο 55ο έτος).
β) Να προσπαθήσει να διατηρήσει την αυτονομία των επικουρικών ταμείων, εφαρμόζοντας περικοπές στις συντάξεις, καθώς το ενδεχόμενο ενσωμάτωσης της επικουρικής στην κύρια σύνταξη αποτελεί αιτία πολέμου στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ. Οι συντάξεις προτείνεται να μειωθούν με τη θέσπιση πλαφόν (ανώτατη σύνταξη 350 ευρώ) ή με τον αναδρομικό επαναϋπολογισμό τους προκειμένου το ποσό να μην υπερβαίνει το 20% του συντάξιμου μισθού. Πάντως, σύμφωνα με το υπουργείο, οι περικοπές δεν θα λύσουν το πρόβλημα μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας των επικουρικών ταμείων, τα οποία θεωρούνται θνησιγενή μετά και τη μνημονιακή απαγόρευση ενίσχυσής τους από τον κρατικό προϋπολογισμό και το ΑΚΑΓΕ. Αναζητώντας μια δομική αλλαγή στο πλαίσιο λειτουργίας της επικουρικής ασφάλισης, εμπειρογνώμονες του υπουργείου Εργασίας μελετούν το ενδεχόμενο επαναφοράς προηγούμενης νομοθετικής ρύθμισης που έδινε το περιθώριο στους φορείς να ιδρύσουν επαγγελματικά ταμεία εκτός της ομπρέλας του ΕΤΕΑ. Τα επαγγελματικά ταμεία θα μπορούσαν να λάβουν δραστικές αποφάσεις (μείωση παροχών, αύξηση εισφορών) και να απορροφήσουν τα ελλείμματά τους σε βάθος χρόνου 20 ετών.
γ) Να προκρίνει έναν συνδυασμό μέτρων προκειμένου να μην πέσει όλο το βάρος στις περικοπές των συντάξεων, αισιοδοξώντας μέχρι την τελευταία στιγμή ότι θα «ανακαλύψει» ανύπαρκτα ισοδύναμα. Μία από τις προτάσεις που παραμένουν εν ισχύ παρά τις έντονες αντιδράσεις της αγοράς είναι η αύξηση της ασφαλιστικής εισφοράς κατά μία ποσοστιαία μονάδα για τους εργοδότες και κατά μία ποσοστιαία μονάδα για τους μισθωτούς. Πάντως, κύκλοι του υπουργείου Εργασίας επιμένουν ότι ο επίτροπος Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων Πιερ Μοσκοβισί κατά τη συνάντησή του με τον Γιώργο Κατρούγκαλο δεν απέρριψε την πρόταση για αύξηση της εισφοράς. «Δεν είπε ούτε ναι, ούτε όχι, αλλά την άκουσε προσεκτικά κουνώντας το κεφάλι με κατανόηση», λένε.
Η αύξηση του μη μισθολογικού κόστους θα στερήσει από τους μισθωτούς ένα μικρό ποσό έξτρα καθαρού εισοδήματος που απολάμβαναν από τον Ιούλιο του 2014. Για παράδειγμα σε μισθό 1.500 ευρώ, η διαφορά-μείωση θα είναι 15 ευρώ τον μήνα. Ωστόσο, σύσσωμες οι εργοδοτικές οργανώσεις έχουν προειδοποιήσει ότι η αύξηση των εργοδοτικών εισφορών θα οδηγήσει σε απολύσεις και λουκέτα.
Πάντως τα Ταμεία θα βγουν ωφελημένα, καθώς η αύξηση των εισφορών θα ενισχύσει τα ετήσια έσοδά τους κατά 800 εκατ. ευρώ.
protothema
Η δυστοκία που υπάρχει να επιτευχθεί ο δημοσιονομικός στόχος της εξοικονόμησης 2,2 δισ. ευρώ (ή 1,25% του ΑΕΠ) για την περίοδο 2015-16 μέσω της «ποσοστικοποίησης» της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης προκαλεί ανησυχία στην κυβέρνηση και πιέζει την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας να ακολουθήσει τρεις εναλλακτικές κατευθύνσεις:
α) Να στοχεύσει στη μείωση των μεσαίων κύριων συντάξεων ύψους 800-900 ευρώ που εισπράττουν εδώ και 10-20 χρόνια συνταξιούχοι από το Δημόσιο και τα ειδικά ταμεία, οι οποίοι βγήκαν νωρίς στις σύνταξη, ήτοι σε ηλικία 50-62 ετών. Το σενάριο προβλέπει αναδρομική «τιμωρία» με τη θέσπιση ρήτρας ηλικίας ως βασικό το κριτήριο για τον επαναϋυπολογισμό του ύψους των καταβαλλόμενων συντάξεων. Θα θεσπιστεί δηλαδή ένα ποσοστό μείωσης της σύνταξης π.χ. 10% για όσους συνταξιοδοτήθηκαν στα 55, το οποίο θα βαίνει μειούμενο κατά 2% για κάθε έτος όσο αυξάνεται η ηλικία συνταξιοδότησης (μείωση 8% για όσους συνταξιοδοτήθηκαν στα 56, 6% για όσους συνταξιοδοτήθηκαν στα 57 κ.λπ.).
Υπενθυμίζουμε ότι οι νέοι σε ηλικία συνταξιούχοι κάτω των 55 έχουν ήδη υποστεί το 2011 μειώσεις 40% για το τμήμα της σύνταξης άνω των 1.000 ευρώ, ενώ έχουν δεχθεί και την ποινή του πέναλτι, δηλαδή μείωση 6% για κάθε χρόνο πρόωρης εξόδου (μείωση 30% αθροιστικά για έξοδο στο 50ό αντί στο 55ο έτος).
β) Να προσπαθήσει να διατηρήσει την αυτονομία των επικουρικών ταμείων, εφαρμόζοντας περικοπές στις συντάξεις, καθώς το ενδεχόμενο ενσωμάτωσης της επικουρικής στην κύρια σύνταξη αποτελεί αιτία πολέμου στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ. Οι συντάξεις προτείνεται να μειωθούν με τη θέσπιση πλαφόν (ανώτατη σύνταξη 350 ευρώ) ή με τον αναδρομικό επαναϋπολογισμό τους προκειμένου το ποσό να μην υπερβαίνει το 20% του συντάξιμου μισθού. Πάντως, σύμφωνα με το υπουργείο, οι περικοπές δεν θα λύσουν το πρόβλημα μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας των επικουρικών ταμείων, τα οποία θεωρούνται θνησιγενή μετά και τη μνημονιακή απαγόρευση ενίσχυσής τους από τον κρατικό προϋπολογισμό και το ΑΚΑΓΕ. Αναζητώντας μια δομική αλλαγή στο πλαίσιο λειτουργίας της επικουρικής ασφάλισης, εμπειρογνώμονες του υπουργείου Εργασίας μελετούν το ενδεχόμενο επαναφοράς προηγούμενης νομοθετικής ρύθμισης που έδινε το περιθώριο στους φορείς να ιδρύσουν επαγγελματικά ταμεία εκτός της ομπρέλας του ΕΤΕΑ. Τα επαγγελματικά ταμεία θα μπορούσαν να λάβουν δραστικές αποφάσεις (μείωση παροχών, αύξηση εισφορών) και να απορροφήσουν τα ελλείμματά τους σε βάθος χρόνου 20 ετών.
γ) Να προκρίνει έναν συνδυασμό μέτρων προκειμένου να μην πέσει όλο το βάρος στις περικοπές των συντάξεων, αισιοδοξώντας μέχρι την τελευταία στιγμή ότι θα «ανακαλύψει» ανύπαρκτα ισοδύναμα. Μία από τις προτάσεις που παραμένουν εν ισχύ παρά τις έντονες αντιδράσεις της αγοράς είναι η αύξηση της ασφαλιστικής εισφοράς κατά μία ποσοστιαία μονάδα για τους εργοδότες και κατά μία ποσοστιαία μονάδα για τους μισθωτούς. Πάντως, κύκλοι του υπουργείου Εργασίας επιμένουν ότι ο επίτροπος Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων Πιερ Μοσκοβισί κατά τη συνάντησή του με τον Γιώργο Κατρούγκαλο δεν απέρριψε την πρόταση για αύξηση της εισφοράς. «Δεν είπε ούτε ναι, ούτε όχι, αλλά την άκουσε προσεκτικά κουνώντας το κεφάλι με κατανόηση», λένε.
Η αύξηση του μη μισθολογικού κόστους θα στερήσει από τους μισθωτούς ένα μικρό ποσό έξτρα καθαρού εισοδήματος που απολάμβαναν από τον Ιούλιο του 2014. Για παράδειγμα σε μισθό 1.500 ευρώ, η διαφορά-μείωση θα είναι 15 ευρώ τον μήνα. Ωστόσο, σύσσωμες οι εργοδοτικές οργανώσεις έχουν προειδοποιήσει ότι η αύξηση των εργοδοτικών εισφορών θα οδηγήσει σε απολύσεις και λουκέτα.
Πάντως τα Ταμεία θα βγουν ωφελημένα, καθώς η αύξηση των εισφορών θα ενισχύσει τα ετήσια έσοδά τους κατά 800 εκατ. ευρώ.
protothema
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου