Σαρωτικές αλλαγές στο Ασφαλιστικό για παλιούς και νέους ασφαλισμένους φέρνει η μεταρρύθμιση που αναμένεται να φτάσει στη Βουλή εντός του Νοεμβρίου.
Το πόρισμα της επιτροπής σοφών κατατίθεται εντός της εβδομάδας και σύμφωνα με πληροφορίες παρατηρείται σύγκλιση προς ένα κυρίαρχο συνδυαστικό σενάριο, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν θα περιγράφονται και τα υπόλοιπα. Το βασικό σενάριο, το οποίο σε κάθε περίπτωση δεν θα είναι δεσμευτικό για την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, εισηγείται δομικές αλλαγές στο ισχύον σύστημα.
Στόχος είναι όσοι ασφαλιστούν από την ημερομηνία εφαρμογής του νόμου και μετά να ενταχθούν σε ένα εντελώς νέο καθεστώς, ενώ για τους νυν ασφαλισμένους θα υπάρξουν μεταβατικές διατάξεις. Το νέο σύστημα θα στηρίζεται στη δημιουργία «ατομικών λογαριασμών» ανά ασφαλισμένο. Η σύνταξη θα υπολογίζεται με βάση ολόκληρο τον ασφαλιστικό βίο, ανάλογα με τα έτη ασφάλισης και το ύψος των εισφορών, που αναμένεται να είναι κλιμακούμενες ανάλογα με το εισόδημα. Αυτό θεωρείται πως θα λειτουργήσει και ως κίνητρο παραμονής στην εργασία.
Η ανταποδοτικότητα
Το ποσό της ανταποδοτικής σύνταξης θα προστίθεται στην εθνική, που θα χρηματοδοτείται από τη φορολογία και θα προσδιορίζεται από δείκτες που συναρτώνται με το κατώφλι της σχετικής φτώχειας (σήμερα κοντά στα 400 ευρώ). Δεν είναι εντελώς ξεκάθαρο αν θα υπάρξουν εισοδηματικά κριτήρια για τη χορήγησή της. Οι αλλαγές θεωρείται σχεδόν βέβαιο πως θα οδηγήσουν σε μείωση των ποσοστών αναπλήρωσης που θα εγγυάται το κράτος στην υποχρεωτική ασφάλιση, ενώ αναμένεται να προτείνεται συνδυασμός της με επαγγελματικά Ταμεία για πρόσθετο εισόδημα των ασφαλισμένων. Σύμφωνα με πληροφορίες, το επιθυμητό ποσοστό αναπλήρωσης στο νέο σύστημα προβλέπεται κοντά στο 75%, που θα καλύπτεται όμως από τον συνδυασμό των υποχρεωτικών και προαιρετικών συστη?άτων συντάξεων. Από αυτό το ποσοστό, περίπου το 55% εκτιμάται πως θα προέρχεται από την υποχρεωτική σύνταξη, ενώ για το υπόλοιπο 20% ο ασφαλισμένος θα πρέπει να καταφεύγει σε Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης.
Σύμφωνα με την πρόταση του καθηγητή και πρώην διοικητή του ΙΚΑ, κ. Μιλτιάδη Νεκτάριου, τα επαγγελματικά Ταμεία οργανώνονται προαιρετικά και χρηματοδοτούνται από εργαζομένους και εργοδότες, δεν υπάγονται στην κοινωνική ασφάλιση και δεν υφίσταται κρατική εγγύηση των παροχών τους. Ο ίδιος έχει περιγράψει ένα σύστημα κύριων συντάξεων διανεμητικό με καθορισμένες εισφορές σε συνδυασμό με ένα νέο επικουρικό, πλήρως κεφαλαιοποιητικό, που θα ξεκινήσει από το μηδέν.
Σήμερα το μέσο ποσοστό αναπλήρωσης για τους νέους ασφαλισμένους (από το 1993 και μετά) κυμαίνεται κοντά στο 70%.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στην επιτροπή σοφών κυριαρχεί η άποψη για συγχώνευση όλων των Ταμείων σε έναν φορέα, με άλλες απόψεις να μιλούν για τρία Ταμεία. Ηδη αναζητούνται οι τρόποι για να επιβληθούν ενιαίοι κανόνες για τους παλαιούς ασφαλισμένους (ασφαλισμένους πριν από το 1993), με ενιαίο μοντέλο για τον υπολογισμό των συντάξεων, καθώς οι νέοι ασφαλισμένοι (από το 1993 και μετά) έχουν ήδη κοινό καθεστώς και θεωρείται ευκολότερο γι' αυτούς να δημιουργηθούν «ατομικές μερίδες».
Στο πλαίσιο των μεταβατικών διατάξεων, που βρίσκονται υπό επεξεργασία, εκτιμάται πως οι άνω των 60 θα παραμείνουν στο παλαιό σύστημα, ενώ η ανταποδοτική σύνταξη θα υπολογίζεται με δύο τμήματα, ένα έως την ημερομηνία εφαρμογής του συστήματος και ένα δεύτερο από τότε και στο εξής.
ethnos
Το πόρισμα της επιτροπής σοφών κατατίθεται εντός της εβδομάδας και σύμφωνα με πληροφορίες παρατηρείται σύγκλιση προς ένα κυρίαρχο συνδυαστικό σενάριο, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν θα περιγράφονται και τα υπόλοιπα. Το βασικό σενάριο, το οποίο σε κάθε περίπτωση δεν θα είναι δεσμευτικό για την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, εισηγείται δομικές αλλαγές στο ισχύον σύστημα.
Στόχος είναι όσοι ασφαλιστούν από την ημερομηνία εφαρμογής του νόμου και μετά να ενταχθούν σε ένα εντελώς νέο καθεστώς, ενώ για τους νυν ασφαλισμένους θα υπάρξουν μεταβατικές διατάξεις. Το νέο σύστημα θα στηρίζεται στη δημιουργία «ατομικών λογαριασμών» ανά ασφαλισμένο. Η σύνταξη θα υπολογίζεται με βάση ολόκληρο τον ασφαλιστικό βίο, ανάλογα με τα έτη ασφάλισης και το ύψος των εισφορών, που αναμένεται να είναι κλιμακούμενες ανάλογα με το εισόδημα. Αυτό θεωρείται πως θα λειτουργήσει και ως κίνητρο παραμονής στην εργασία.
Η ανταποδοτικότητα
Το ποσό της ανταποδοτικής σύνταξης θα προστίθεται στην εθνική, που θα χρηματοδοτείται από τη φορολογία και θα προσδιορίζεται από δείκτες που συναρτώνται με το κατώφλι της σχετικής φτώχειας (σήμερα κοντά στα 400 ευρώ). Δεν είναι εντελώς ξεκάθαρο αν θα υπάρξουν εισοδηματικά κριτήρια για τη χορήγησή της. Οι αλλαγές θεωρείται σχεδόν βέβαιο πως θα οδηγήσουν σε μείωση των ποσοστών αναπλήρωσης που θα εγγυάται το κράτος στην υποχρεωτική ασφάλιση, ενώ αναμένεται να προτείνεται συνδυασμός της με επαγγελματικά Ταμεία για πρόσθετο εισόδημα των ασφαλισμένων. Σύμφωνα με πληροφορίες, το επιθυμητό ποσοστό αναπλήρωσης στο νέο σύστημα προβλέπεται κοντά στο 75%, που θα καλύπτεται όμως από τον συνδυασμό των υποχρεωτικών και προαιρετικών συστη?άτων συντάξεων. Από αυτό το ποσοστό, περίπου το 55% εκτιμάται πως θα προέρχεται από την υποχρεωτική σύνταξη, ενώ για το υπόλοιπο 20% ο ασφαλισμένος θα πρέπει να καταφεύγει σε Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης.
Σύμφωνα με την πρόταση του καθηγητή και πρώην διοικητή του ΙΚΑ, κ. Μιλτιάδη Νεκτάριου, τα επαγγελματικά Ταμεία οργανώνονται προαιρετικά και χρηματοδοτούνται από εργαζομένους και εργοδότες, δεν υπάγονται στην κοινωνική ασφάλιση και δεν υφίσταται κρατική εγγύηση των παροχών τους. Ο ίδιος έχει περιγράψει ένα σύστημα κύριων συντάξεων διανεμητικό με καθορισμένες εισφορές σε συνδυασμό με ένα νέο επικουρικό, πλήρως κεφαλαιοποιητικό, που θα ξεκινήσει από το μηδέν.
Σήμερα το μέσο ποσοστό αναπλήρωσης για τους νέους ασφαλισμένους (από το 1993 και μετά) κυμαίνεται κοντά στο 70%.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στην επιτροπή σοφών κυριαρχεί η άποψη για συγχώνευση όλων των Ταμείων σε έναν φορέα, με άλλες απόψεις να μιλούν για τρία Ταμεία. Ηδη αναζητούνται οι τρόποι για να επιβληθούν ενιαίοι κανόνες για τους παλαιούς ασφαλισμένους (ασφαλισμένους πριν από το 1993), με ενιαίο μοντέλο για τον υπολογισμό των συντάξεων, καθώς οι νέοι ασφαλισμένοι (από το 1993 και μετά) έχουν ήδη κοινό καθεστώς και θεωρείται ευκολότερο γι' αυτούς να δημιουργηθούν «ατομικές μερίδες».
Στο πλαίσιο των μεταβατικών διατάξεων, που βρίσκονται υπό επεξεργασία, εκτιμάται πως οι άνω των 60 θα παραμείνουν στο παλαιό σύστημα, ενώ η ανταποδοτική σύνταξη θα υπολογίζεται με δύο τμήματα, ένα έως την ημερομηνία εφαρμογής του συστήματος και ένα δεύτερο από τότε και στο εξής.
ethnos
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου