facebook-twiter

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Χρόνια Πολλά σε όλους από το ΔΗΜΟΣΙΟ ΓΡΑΝΑΖΙ

Ευχόμαστε σε όλους Καλά Χριστούγεννα με αγάπη, υγεία και αισιοδοξία! Σας ευχόμαστε Χρόνια Πολλά και κάθε δυνατή ευτυχία για το νέο έτος!

ΔΙΑΛΕΞΤΕ ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΟΣΕΙΡΑΣ

Δευτέρα 5 Οκτωβρίου 2015

Κατατέθηκε το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2016

Κατατέθηκε τη Δευτέρα στη Βουλή το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού.

Το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), που συνεδρίασε την Κυριακή, ενέκρινε τις βασικές κατευθύνσεις του προσχεδίου που συντάχθηκε από το υπουργείο Οικονομικών.

Επιπλέον, το ΚΥΣΟΙΠ συζήτησε τις διαδικασίες και τα χρονοδιαγράμματα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών. Αποφασίστηκε η συγκρότηση επιτροπής με στόχο την παρακολούθηση του εγχειρήματος και την υποβολή προτάσεων προς την κυβέρνηση.

Στην εν λόγω επιτροπή θα συμμετέχουν, με εκπροσώπους τους, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς (αντιπροεδρία της κυβέρνησης, υπουργείο Οικονομικών, Τράπεζα της Ελλάδος, Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και Ταμείο Εγγυήσεων Καταθέσεων και Επενδύσεων).

Βάσει του προϋπολογισμού προβλέπεται ύφεση 2,6% για φέτος και 1,3% το 2016. Σύμφωνα με το προσχέδιο, τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού, σε ταμειακή βάση, προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 49.462 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 0,8% περίπου, έναντι των εκτιμήσεων του 2015.

Οι φόροι συνολικά, έμμεσοι και άμεσοι, ανέρχονται για το 2016 44,8 δισ. ευρώ.

Οι άμεσοι φόροι προβλέπεται να ανέλθουν στο ποσό των 19.926 εκατ. ευρώ. Στα έσοδα αυτά περιλαμβάνεται και ποσό ύψους 957 εκατ. ευρώ περίπου, λόγω της είσπραξης, τους πρώτους μήνες του 2016 των δύο δόσεων του ΕΝΦΙΑ του έτους 2015.

Αναλυτικά οι προβλέψεις για το 2016 είναι οι εξής:

Το έτος 2014, το πρωτογενές αποτέλεσμα (προ τόκων) της Γενικής Κυβέρνησης σε όρους Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής, διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 630 εκατ. ευρώ ή 0,4% του ΑΕΠ, μειωμένο κατά 2,7 δισ. ευρώ περίπου σε σχέση με το στόχο του Προϋπολογισμού που είχε εκτιμηθεί σε 3,3 δισ. ευρώ ή 1,8% του ΑΕΠ.

Η δημοσιονομική αυτή εξέλιξη αποδίδεται κυρίως στη μείωση, σε σχέση με τους στόχους του Προϋπολογισμού, των φορολογικών εσόδων κατά 1,2 δισ. ευρώ, στην αύξηση των επιστροφών φόρων (σε εθνικολογιστική βάση) κατά 475 εκατ. ευρώ, στη μείωση του ταμειακού ισοζυγίου του ΠΔΕ κατά 416 εκατ. ευρώ, στη μείωση (σε εθνικολογιστική βάση) των απαιτήσεων και των προκαταβολών από την ΕΕ για το ΠΔΕ κατά 377 εκατ. ευρώ, στη μείωση (σε εθνικολογιστική βάση) του ισοζυγίου των ΟΤΑ κατά 114 εκατ. ευρώ και των ΟΚΑ κατά 273 εκατ. ευρώ.

Για το έτος 2015 το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε όρους Προγράμματος, είχε εκτιμηθεί στον Προϋπολογισμό (Νοέμβριος 2014) ότι θα διαμορφωθεί σε 5,6 δισ. ευρώ ή 3% του ΑΕΠ, ενώ με βάση τη μεθοδολογία του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών (ESA) είχε εκτιμηθεί σε 7,4 δισ. ευρώ ή 4% του ΑΕΠ.

Με δεδομένα: την έλλειψη χρηματοδότησης της χώρας κατά το 8μηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου από το Μηχανισμό Στήριξη για την εξυπηρέτηση των δανειακών υποχρεώσεων, γεγονός που επέβαλε την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους από τα κρατικά διαθέσιμα στερώντας πόρους που προορίζονταν για τον πραγματικό τομέα της οικονομίας με σημαντικά πολλαπλασιαστικά δημοσιονομικά και αναπτυξιακά οφέλη (εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και επιστροφές φόρων) καθώς και για αμιγώς αναπτυξιακούς σκοπούς (δαπάνες ΠΔΕ), τη μεταφορά της αρνητικής επίπτωσης έναντι των στόχων από το 2014 στο 2015 και τις πρόσφατες εξελίξεις στο χρηματοπιστωτικό τομέα, διαμορφώθηκαν ιδιαίτερα πιεστικές δημοσιονομικές και χρηματοδοτικές συνθήκες για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού. Με βάση τα στοιχεία της εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 8μηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2015, σε ταμειακή βάση, το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 3,8 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 0,5 δισ. ευρώ έναντι του στόχου, ενώ το ισοζύγιο του Κρατικού Προϋπολογισμού σε έλλειμμα 1,1 δισ. ευρώ έναντι στόχου για έλλειμμα 1,7 δισ. ευρώ.

Ειδικότερα:

Τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού ανήλθαν σε 30,7 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση κατά 4,2 δισ. ευρώ έναντι του στόχου, εκ των οποίων ποσό 1,7 δισ. ευρώ αφορά την υστέρηση στα έσοδα από ANFAs & SMPs και ποσό 917 εκατ. ευρώ αφορά την υστέρηση των φόρων στην περιουσία, που οφείλεται στην καθυστέρηση βεβαίωσης και τη μη είσπραξη των δύο πρώτων δόσεων του ΕΝΦΙΑ.

Οι δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού ανήλθαν στα 31,9 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 4,7 δισ. ευρώ έναντι του στόχου. Οι δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού είναι μειωμένες κατά 3,2 δισ. ευρώ έναντι του στόχου, κυρίως λόγω της μείωσης των πρωτογενών δαπανών κατά 2,8 δισ. ευρώ, ενώ οι δαπάνες του ΠΔΕ είναι μειωμένες κατά 1,5 δισ., κυρίως λόγω του επαναπροσδιορισμού του ταμειακού προγραμματισμού με βάση τις ταμειακές συνθήκες που επικρατούσαν στους προηγούμενους μήνες.

Υπό την προϋπόθεση ότι η ταμειακή ρευστότητα θα αποκατασταθεί με την ομαλή χρηματοδότηση από το Μηχανισμό Στήριξης για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους με βάση τα συμφωνηθέντα, εκτιμάται ότι σε όρους της Σύμβασης Οικονομικής Συμφωνίας το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης θα διαμορφωθεί σε έλλειμμα ύψους -418 εκατ. ευρώ ή -0,24% του ΑΕΠ, έναντι στόχου για έλλειμμα -434 εκατ. ευρώ ή -0,25% βελτιωμένο κατά 17 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τη μεθοδολογία του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών (ESA) εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε 1,3 δισ. ευρώ ή 0,8% του ΑΕΠ. Η δημοσιονομική στρατηγική για το 2015 περιλαμβάνει την υλοποίηση των αναγκαίων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και θεσμικών αλλαγών καθώς και την περαιτέρω αναδιάρθρωση του δημόσιου τομέα, προκειμένου να διευκολυνθεί η επίτευξη των στόχων της Συμφωνίας. Τέλος σημειώνεται ότι στο 2015 έχουν περιληφθεί μεταξύ άλλων και:
η αυξημένη δαπάνη για την χορήγηση του ΕΚΑΣ, η αυξημένη επιχορήγηση στα νοσοκομεία για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών, η δαπάνη για την έκτακτη οικονομική ενίσχυση των οικονομικά ασθενέστερων για την αντιμετώπιση των συνεπειών της ανθρωπιστικής κρίσης, η επίτευξη του στόχου των δαπανών του ΠΔΕ, ύψους 6,4 δισ. ευρώ και η δαπάνη διενέργειας των εκλογών και του δημοψηφίσματος.

Οπως τονίζεται το μέγεθος, όπως και η ένταση της οικονομικής προσαρμογής είχε σοβαρές αρνητικές οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις. Η σωρευτική απώλεια της οικονομικής δραστηριότητας σε όρους πραγματικού ΑΕΠ, η οποία ξεπέρασε το 25%, πυροδότησε ταυτόχρονα ένα φαύλο κύκλο στη δυναμική του λόγου χρέους/ΑΕΠ της Γενικής Κυβέρνησης, ο οποίος αυξήθηκε από 129,7% του ΑΕΠ το 2009 σε 177,1% του ΑΕΠ το 2014.

Σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα εποχικά διαθέσιμα στοιχεία των εθνικών λογαριασμών, το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) σε όρους όγκου κατά το 2ο τρίμηνο του 2015 παρουσίασε αύξηση κατά 0,9% σε σχέση με το 1ο τρίμηνο του 2015, ενώ σε σύγκριση με το 2ο τρίμηνο του 2014, παρουσίασε αύξηση 1,6%.

Τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου του έτους, δεν επιβεβαιώνουν την επιδείνωση που παρουσιάζουν οι δείκτες οικονομικού κλίματος. Το γεγονός αυτό οφείλεται στην αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης.

Από την ανάλυση των συνιστωσών του ΑΕΠ προκύπτει ότι η συνολική καταναλωτική δαπάνη αυξήθηκε κατά 1,1% σε σχέση με το 1ο τρίμηνο του 2015, ενώ σε σύγκριση με το 2ο τρίμηνο του 2014 παρουσίασε αύξηση 2,2%.

Οι σημαντικές οικονομικές εξελίξεις το πρώτο εξάμηνο του 2015 σηματοδοτούν ότι το μέγεθος της οικονομικής ανάπτυξης θα επηρεαστεί δυσμενώς, κυμαινόμενο τελικώς σε αρνητικό πεδίο το 2015:

Πρώτον, παρά το γεγονός ότι τα διαθέσιμα εθνικολογιστικά στοιχεία του δεύτερου τριμήνου παρουσίασαν θετική μεταβολή του ΑΕΠ σε σταθερές τιμές, η εξέλιξη αυτή αναμένεται να αντιστραφεί στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, καθώς θα υποχωρεί σταδιακά και η καταναλωτική δαπάνη, που ενίσχυσε το ΑΕΠ στο πρώτο εξάμηνο.

Δεύτερον, η καθυστέρηση σε σχέση με την επίτευξη συμφωνίας με τους εταίρους, συνετέλεσε και στη συρρίκνωση της εισροής ρευστότητας στο τραπεζικό σύστημα και κατ' επέκταση στην ελληνική οικονομία, τόσο μέσω του Ευρωσυστήματος όσο και μέσω του Έκτακτου Μηχανισμού Ρευστότητας. Η πρόσφατη εφαρμογή των μέτρων ελέγχων στην κίνηση κεφαλαίων προκειμένου να προστατευτεί η συστημική ευστάθεια του ελληνικού τραπεζικού συστήματος εκτιμάται ότι θα φέρει περαιτέρω απώλειες σε όρους τραπεζικής πίστης, χορηγήσεων και ρευστότητας, οι οποίες θα επιδράσουν αρνητικά στις επενδύσεις, την κατανάλωση και τον εσωτερικό τουρισμό στο δεύτερο εξάμηνο του έτους. Με αυτά τα δεδομένα το πραγματικό ΑΕΠ το 2015 αναμένεται να μειωθεί κατά 2,3%.

Στην εξέλιξη αυτή αναμένεται να συμβάλει η πτώση στην ιδιωτική και τη δημόσια κατανάλωση (-1,6% και -1,2% αντίστοιχα), η σημαντική μείωση στην επενδυτική δραστηριότητα (-16,5%) καθώς και η θετική συμβολή του εξωτερικού ισοζυγίου αγαθών και υπηρεσιών (0,7%) λόγω της μεγαλύτερης πτώσης των εισαγωγών (-3,6%) σε σχέση με τις εξαγωγές (-1,5%). Σημειώνεται ότι η εκτίμηση αυτή για το ΑΕΠ μπορεί να αποδειχθεί συντηρητική και να βελτιωθεί. Η αβεβαιότητα αυτή οφείλεται στην έλλειψη διαθέσιμων στοιχείων, ιδιαίτερα για την επίπτωση των κεφαλαιακών ελέγχων στην πραγματική οικονομία, αφού τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου δεν ενσωματώνουν ακόμα την εξέλιξη των ελέγχων της κίνησης κεφαλαίων ή της υιοθέτησης των νέων δημοσιονομικών μέτρων.

Η επιδείνωση του οικονομικού κλίματος έχει συμβάλει στην αναβολή επενδυτικών σχεδίων, καθώς οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου μειώθηκαν κατά 10,6% σε σχέση με το 1οτρίμηνο του 2015, ενώ σε σχέση με το 2ο τρίμηνο του 2014 μειώθηκαν κατά 3,3%.

Στον εξωτερικό τομέα της οικονομίας στο 2ο τρίμηνο του 2015, μείωση κατά 1,8% σε σχέση με το 2ο τρίμηνο του 2014 παρουσίασαν οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών (οι εξαγωγές αγαθών μειώθηκαν κατά 4,2% ενώ οι εξαγωγές υπηρεσιών αυξήθηκαν κατά 1,6%), ενώ μείωση κατά 3,5% παρουσίασαν την ίδια περίοδο σε σχέση με το 2ο τρίμηνο του 2014 και οι εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών (οι εισαγωγές αγαθών μειώθηκαν κατά 4,0% και οι εισαγωγές υπηρεσιών μειώθηκαν κατά 1,1%).

zougla

Δημοφιλεις αναρτησεις

ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ BLOGS

ΔΕΙΤΕ ΤΟ

inblogsgr news