Στην κόψη του ξυραφιού βαδίζει το μετρό της Θεσσαλονίκης, μετά τις αγεφύρωτες διαφωνίες μεταξύ του δημοσίου και της κοινοπραξίας για το ύψος των αποζημιώσεων, που βάζουν στο τραπέζι ακόμη και την επαναδημοπράτηση του έργου. Χθες ενημερώνοντας την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της βουλής, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών κ. Χρίστος Σπίρτζης ανακοίνωσε ότι θα υπάρξει άλλη μια ευκαιρία συμβιβασμού σε μία τελευταία συνάντηση που θα γίνει την επόμενη εβδομάδα. Εάν και τότε δεν υπάρξει συμφωνία, τότε το δημόσιο θα προχωρήσει στην διάλυση της σύμβασης και την εκ νέου δημοπράτηση του έργου, επιλογή που για πρώτη φορά φάνηκε να εμφανίζει πλεονεκτήματα. Μεταξύ άλλων θα μπορεί να προβλέψει καλύτερα τις καθυστερήσεις λόγω αρχαιολογικών ή απαλλοτριώσεων, θα μπορούν να προβλεφθούν συστήματα νέας τεχνολογίας αλλά και ενιαίος σχεδιασμός με την επέκταση της Καλαμαριάς και τις μελλοντικές επεκτάσεις προς Σταυρούπολη, Εύοσμο και Αεροδρόμιο.
Ο κ. Σπίρτζης μιλώντας στους βουλευτές χρησιμοποίησε σκληρή γλώσσα για τους εργολάβους, έκανε λόγω για μεθοδεύσεις και εκβιασμούς αλλά και για παζάρια από την πλευρά της κοινοπραξίας που συνδέουν την συνέχιση του έργου με τις αποζημιώσεις. Όπως δήλωσε είναι αδιανόητο σε μία σύμβαση συνολικού ύψους 900 εκατ. ευρώ, η οποία έχει απορροφήσει 350 εκατ. ευρώ, να διεκδικεί ο ανάδοχος 680 εκατ. ευρώ! Στόχος όπως είπε να επιτευχθεί μία συμφωνία που δεν θα καταστρατηγεί την σύμβαση - όπως πασχίζει η κοινοπραξία – χωρίς να παραγνωρίζεται το γεγονός ότι το δημόσιο θα πρέπει να καταβάλλει ένα πρόσθετο κόστος αποζημιώσεων που θα είναι τεκμηριωμένο και θα ξεφεύγει από την λογική των παζαριών και των εξωφρενικών διεκδικήσεων. «Συνεχώς εγείρει νέες διεκδικήσεις ενώπιον της διαιτησίας. Αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ο ανάδοχος θα περιμένει την έκδοση των διαιτητικών αποφάσεων κι εφόσον αυτές είναι ικανοποιητικές για αυτόν, θα συνεχίσει τις εργασίες" είπε ο αναπληρωτής υπουργός.
Όπως αναφέρθηκε τα κυριότερα θέματα διαφωνιών μεταξύ των δύο πλευρών αφορούν τις αποζημίωσης εξαιτίας καθυστερήσεων στην παράδοση χώρων και πρόσθετη αμοιβή λόγω αποκλίσεων μεταξύ των συμβατικών προδιαγραφών και της προσφοράς του αναδόχου, η οποία ήταν με κατ' αποκοπήν τίμημα. Επίσης, υπάρχουν διαφωνίες στις πιστοποιήσεις εργασιών, στην μεθοδολογία τιμολόγησης, το χρονοδιάγραμμα κτλ. Στελέχη πάντως της κοινοπραξίας πριν μία εβδομάδα, εμφανίζονταν αισιόδοξα ότι θα υπάρξει συμφωνία παρά την άποψη που εκφραζόταν ότι στις διαπραγματεύσεις υπάρχει μία πλευρά (σ.σ της Αττικό Μετρό) που δυναμιτίζει το κλίμα των συζητήσεων.
Πώς θα προσδιοριστεί το τίμημα
Ο κ. Σπίρτζης δήλωσε προς την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου ότι το τίμημα για την ολοκλήρωση του έργου θα προσδιοριστεί από την κοινή ομάδα που ανέλαβε την διαπραγμάτευση, η οποία θα λάβει υπόψη τις αποφάσεις των διαιτητικών δικαστηρίων, τις αποζημιώσεις για τις θετικές ζημιές και τις μελλοντικές εργασίες. Εφόσον υπάρξει συμφωνία, οι αποζημιώσεις θα συνοδεύονται από παραίτηση της κοινοπραξίας από κάθε διεκδίκηση και με απόσυρση των αγωγών που έχουν κατατεθεί. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να εγκριθεί η νέα συμφωνία από τα αρμόδια εθνικά και κοινοτικά όργανα ώστε να καθοριστεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου. Με τον τρόπο αυτό το έργο θα αποφύγει ένα νέο γύρο καθυστερήσεων, θα γίνει άμεσα επανέναρξη κατασκευαστικών εργασιών για να ολοκληρωθεί και θα περιοριστεί κάθε κίνδυνος για την συγχρηματοδότηση του έργου που όπως αναφέρθηκε δεν κινδυνεύει.
Πούλησαν και τα ΤΒΜ!
Αίσθηση έκανε παράλληλα χθες η ανακοίνωση του κ. Σπίρτζη για έλεγχο νομιμότητας στην πώληση των ΤΒΜ της ΑΕΓΕΚ (μετροπόντικες) στον ανάδοχο της επέκτασης του Μετρό της Καλαμαριάς που είναι ο Άκτωρας. Όπως είπε ο κ. Σπίρτζης, σύμφωνα με την Αττικό Μετρό, τα ΤΒΜ ανήκουν στην ΑΚΤΩΡ, η οποία τα αγόρασε από τράπεζες. Αυτές διέθεταν τον εξοπλισμό με leasing στην κοινοπραξία της βασικής γραμμής, η οποία τα ελέγχει ακόμη συμβατικά.
Η διαιτησία
Μέχρι σήμερα, έχουν εκδικαστεί στην διαιτησία 31 αποφάσεις, οι περισσότερες εκ των οποίων δικαιώνουν την Αττικό Μετρό, καθώς ακόμη και αυτές που επιδικάζουν μικρές αποζημιώσεις υπέρ του αναδόχου στηρίζονται όχι στη σύμβαση, αλλά στις διατάξεις του Αστικού Κώδικα. Ο ανάδοχος διεκδικεί 682 εκατ. ευρώ. Οι διαιτησίες που έχουν εκδικαστεί αφορούν τμήμα διεκδικήσεων αξίας 392 εκατ. ευρώ και εκκρεμεί η εκδίκαση άλλων 290 εκατ. ευρώ. Υπέρ του αναδόχου έχουν εκδικαστεί και καταβληθεί 8,9 εκατ. ευρώ, ενώ εκκρεμεί η υλοποίηση αποφάσεων 20 εκατ. ευρώ είπε ο κ. Σπίρτζης, ο οποίος παρατήρησε ότι το ποσοστό ικανοποίησης του αναδόχου εκτιμάται σε 10%.
Σε περίπτωση διάλυσης της σύμβασης εκπίπτουν εγγυητικές επιστολές άνω των 100 εκατ. ευρώ της κοινοπραξίας. Το έργο έχει λάβει μη αποσβεσθείσα προκαταβολή 65,5 εκατ. ευρώ και εάν δεν ολοκληρωθεί η σύμβαση, η κοινοπραξία θα πρέπει να επιστρέψει το ποσόν.
Αναφερόμενος στο σταθμό στη Βενιζέλου, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, τόνισε ότι δεν υπάρχει καμία σκέψη να μην γίνει ο σταθμός προσθέτοντας όμως ότι δεν μπορεί να καθυστερήσει όλο το έργο γιατί υπάρχουν ιδιαίτερα ευρήματα. Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει ασφαλής εκτίμηση για το πότε θα σταματήσουν οι αρχαιολογικές εργασίες, όμως πρόσθεσε ότι η σήραγγα έχει διανοιχθεί και οι συρμοί μπορούν να περάσουν. "Ο Σταθμός θα γίνει. Όμως δεσμεύομαι ότι δεν θα γίνω κύριος Σουφλιάς" είπε.
newmoney
Ο κ. Σπίρτζης μιλώντας στους βουλευτές χρησιμοποίησε σκληρή γλώσσα για τους εργολάβους, έκανε λόγω για μεθοδεύσεις και εκβιασμούς αλλά και για παζάρια από την πλευρά της κοινοπραξίας που συνδέουν την συνέχιση του έργου με τις αποζημιώσεις. Όπως δήλωσε είναι αδιανόητο σε μία σύμβαση συνολικού ύψους 900 εκατ. ευρώ, η οποία έχει απορροφήσει 350 εκατ. ευρώ, να διεκδικεί ο ανάδοχος 680 εκατ. ευρώ! Στόχος όπως είπε να επιτευχθεί μία συμφωνία που δεν θα καταστρατηγεί την σύμβαση - όπως πασχίζει η κοινοπραξία – χωρίς να παραγνωρίζεται το γεγονός ότι το δημόσιο θα πρέπει να καταβάλλει ένα πρόσθετο κόστος αποζημιώσεων που θα είναι τεκμηριωμένο και θα ξεφεύγει από την λογική των παζαριών και των εξωφρενικών διεκδικήσεων. «Συνεχώς εγείρει νέες διεκδικήσεις ενώπιον της διαιτησίας. Αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ο ανάδοχος θα περιμένει την έκδοση των διαιτητικών αποφάσεων κι εφόσον αυτές είναι ικανοποιητικές για αυτόν, θα συνεχίσει τις εργασίες" είπε ο αναπληρωτής υπουργός.
Όπως αναφέρθηκε τα κυριότερα θέματα διαφωνιών μεταξύ των δύο πλευρών αφορούν τις αποζημίωσης εξαιτίας καθυστερήσεων στην παράδοση χώρων και πρόσθετη αμοιβή λόγω αποκλίσεων μεταξύ των συμβατικών προδιαγραφών και της προσφοράς του αναδόχου, η οποία ήταν με κατ' αποκοπήν τίμημα. Επίσης, υπάρχουν διαφωνίες στις πιστοποιήσεις εργασιών, στην μεθοδολογία τιμολόγησης, το χρονοδιάγραμμα κτλ. Στελέχη πάντως της κοινοπραξίας πριν μία εβδομάδα, εμφανίζονταν αισιόδοξα ότι θα υπάρξει συμφωνία παρά την άποψη που εκφραζόταν ότι στις διαπραγματεύσεις υπάρχει μία πλευρά (σ.σ της Αττικό Μετρό) που δυναμιτίζει το κλίμα των συζητήσεων.
Πώς θα προσδιοριστεί το τίμημα
Ο κ. Σπίρτζης δήλωσε προς την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου ότι το τίμημα για την ολοκλήρωση του έργου θα προσδιοριστεί από την κοινή ομάδα που ανέλαβε την διαπραγμάτευση, η οποία θα λάβει υπόψη τις αποφάσεις των διαιτητικών δικαστηρίων, τις αποζημιώσεις για τις θετικές ζημιές και τις μελλοντικές εργασίες. Εφόσον υπάρξει συμφωνία, οι αποζημιώσεις θα συνοδεύονται από παραίτηση της κοινοπραξίας από κάθε διεκδίκηση και με απόσυρση των αγωγών που έχουν κατατεθεί. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να εγκριθεί η νέα συμφωνία από τα αρμόδια εθνικά και κοινοτικά όργανα ώστε να καθοριστεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου. Με τον τρόπο αυτό το έργο θα αποφύγει ένα νέο γύρο καθυστερήσεων, θα γίνει άμεσα επανέναρξη κατασκευαστικών εργασιών για να ολοκληρωθεί και θα περιοριστεί κάθε κίνδυνος για την συγχρηματοδότηση του έργου που όπως αναφέρθηκε δεν κινδυνεύει.
Πούλησαν και τα ΤΒΜ!
Αίσθηση έκανε παράλληλα χθες η ανακοίνωση του κ. Σπίρτζη για έλεγχο νομιμότητας στην πώληση των ΤΒΜ της ΑΕΓΕΚ (μετροπόντικες) στον ανάδοχο της επέκτασης του Μετρό της Καλαμαριάς που είναι ο Άκτωρας. Όπως είπε ο κ. Σπίρτζης, σύμφωνα με την Αττικό Μετρό, τα ΤΒΜ ανήκουν στην ΑΚΤΩΡ, η οποία τα αγόρασε από τράπεζες. Αυτές διέθεταν τον εξοπλισμό με leasing στην κοινοπραξία της βασικής γραμμής, η οποία τα ελέγχει ακόμη συμβατικά.
Η διαιτησία
Μέχρι σήμερα, έχουν εκδικαστεί στην διαιτησία 31 αποφάσεις, οι περισσότερες εκ των οποίων δικαιώνουν την Αττικό Μετρό, καθώς ακόμη και αυτές που επιδικάζουν μικρές αποζημιώσεις υπέρ του αναδόχου στηρίζονται όχι στη σύμβαση, αλλά στις διατάξεις του Αστικού Κώδικα. Ο ανάδοχος διεκδικεί 682 εκατ. ευρώ. Οι διαιτησίες που έχουν εκδικαστεί αφορούν τμήμα διεκδικήσεων αξίας 392 εκατ. ευρώ και εκκρεμεί η εκδίκαση άλλων 290 εκατ. ευρώ. Υπέρ του αναδόχου έχουν εκδικαστεί και καταβληθεί 8,9 εκατ. ευρώ, ενώ εκκρεμεί η υλοποίηση αποφάσεων 20 εκατ. ευρώ είπε ο κ. Σπίρτζης, ο οποίος παρατήρησε ότι το ποσοστό ικανοποίησης του αναδόχου εκτιμάται σε 10%.
Σε περίπτωση διάλυσης της σύμβασης εκπίπτουν εγγυητικές επιστολές άνω των 100 εκατ. ευρώ της κοινοπραξίας. Το έργο έχει λάβει μη αποσβεσθείσα προκαταβολή 65,5 εκατ. ευρώ και εάν δεν ολοκληρωθεί η σύμβαση, η κοινοπραξία θα πρέπει να επιστρέψει το ποσόν.
Αναφερόμενος στο σταθμό στη Βενιζέλου, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, τόνισε ότι δεν υπάρχει καμία σκέψη να μην γίνει ο σταθμός προσθέτοντας όμως ότι δεν μπορεί να καθυστερήσει όλο το έργο γιατί υπάρχουν ιδιαίτερα ευρήματα. Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει ασφαλής εκτίμηση για το πότε θα σταματήσουν οι αρχαιολογικές εργασίες, όμως πρόσθεσε ότι η σήραγγα έχει διανοιχθεί και οι συρμοί μπορούν να περάσουν. "Ο Σταθμός θα γίνει. Όμως δεσμεύομαι ότι δεν θα γίνω κύριος Σουφλιάς" είπε.
newmoney
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου