facebook-twiter

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Χρόνια Πολλά σε όλους από το ΔΗΜΟΣΙΟ ΓΡΑΝΑΖΙ

Ευχόμαστε σε όλους Καλά Χριστούγεννα με αγάπη, υγεία και αισιοδοξία! Σας ευχόμαστε Χρόνια Πολλά και κάθε δυνατή ευτυχία για το νέο έτος!

ΔΙΑΛΕΞΤΕ ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΟΣΕΙΡΑΣ

Σάββατο 1 Νοεμβρίου 2014

Ρύθμιση και για τα αγροτικά χρέη

Τάξη στα τραπεζικά χρέη των αγροτών επιχειρεί να βάλει η κυβέρνηση, εντάσσοντας στο νομοσχέδιο για τα «κόκκινα δάνεια» τα ληξιπρόθεσμα αγροτικά δάνεια με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου που βρίσκονται στη λεγόμενη «κακή» ΑΤΕ και την Πειραιώς.

Πρόκειται για περίπου 12.000 δάνεια, ύψους 368 εκατομμυρίων ευρώ, η πλειονότητα των οποίων βρίσκεται στην ΑΤΕ υπό εκκαθάριση και ένα μέρος στην Τράπεζα Πειραιώς. Πιο αναλυτικά:

ΑΤΕ υπό εκκαθάριση
7.400 δάνεια ύψους 143.000.000 ευρώ. Κυρίως είναι δάνεια στην κτηνοτροφία και πτηνοτροφία που δόθηκαν την περίοδο της νόσου των τρελών αγελάδων και της γρίπης των πτηνών με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. 400 λοιπά δάνεια ύψους 113.000.000 ευρώ. Σύνολο ΑΤΕ: 7.800 δάνεια ύψους 256.000.000 ευρώ.

Τράπεζα Πειραιώς
4.000 δάνεια με άληκτο κεφάλαιο 36,2 εκ. ευρώ και ληξιπρόθεσμα 15,8 εκ. ευρώ. Πρόκειται για δάνεια σε φυσικά πρόσωπα, βασικά αγρότες. 176 δάνεια, άληκτο κεφάλαιο 36,2 εκ. ευρώ και ληξιπρόθεσμα 23,8 εκ. ευρώ. Πρόκειται για δάνεια σε νομικά πρόσωπα, επιχειρήσεις και συνεταιρισμούς.

Το πρόβλημα με τα δάνεια αυτά -όπως αναφέρει ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Πάρις Κουκουλόπουλος- είναι ότι δεν μπορούν να τύχουν αναδιάρθρωσης όπως όλα τα άλλα «κόκκινα δάνεια» γιατί δεν μπορεί να επιμηκυνθεί χρονικά η εγγύηση του Δημοσίου λόγω του μεσοπρόθεσμου και του ΜΟU γενικότερα επειδή οι εγγυήσεις αυτές εγγράφονται στο χρέος. Οπως φαίνεται από τα στοιχεία πιο πάνω, το συνολικό ύψος των εγγυήσεων ανέρχεται στο 1 χιλιοστό του χρέους της χώρας. Κατά συνέπεια η αλλαγή στις προβλέψεις για το χρέος είναι απειροελάχιστη εάν οι εγγυήσεις αυτές «απλώσουν» στη 15ετία.

Αντίθετα, το δημοσιονομικό όφελος είναι πολύ αισθητό αφού αν τα δάνεια παραμείνουν ως έχουν δεν πρόκειται ποτέ να εξυπηρετηθούν και οι εγγυήσεις θα καταπέσουν σε βάρος του Δημοσίου.

Το σκεπτικό πάντως του νομοσχεδίου είναι η ταυτόχρονη αναδιάρθρωση υπερήμερων δανείων και προσαυξήσεων ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την Εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία με κίνητρο το υψηλότερο κατά 20% ποσοστό διαγραφής και τις 100 δόσεις. Οι αγρότες και οι συνεταιρισμοί προφανώς θα υπαχθούν στις διατάξεις που αφορούν τις μικρές επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες που είχαν κύκλο εργασιών την 31η Δεκεμβρίου του 2013 έως 2,5 εκατ. ευρώ. Θα υποβάλλουν αιτήσεις στην τράπεζα για διαγραφή απαιτήσεων ως προς κεφάλαιο και τόκο. Ωστόσο θα πρέπει να πληρούν αθροιστικά τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

-Να μην έχουν υποβάλει αίτηση στον νόμο Κατσέλη.
-Να μην έχουν λυθεί (οι εταιρείες) ούτε παύσει τις δραστηριότητές τους.
-Να μην έχουν υποβάλει αίτηση για πτώχευση.
-Να μην έχουν καταδικαστεί τελεσιδίκως για φοροδιαφυγή ή και απάτη σε βάρος του Δημοσίου.

Επιλέξιμες είναι οι διαγραφές απαιτήσεων και τόκων εφόσον οι οφειλέτες την 30η Ιουνίου του 2014:

Είχαν προς την τράπεζα οφειλή σε καθυστέρηση τουλάχιστον 90 ημερών, ή επίδικη ή ρυθμισμένη.
Δεν είχαν φορολογική ή ασφαλιστική ενημερότητα λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών ή είχαν ενημερότητα λόγω ρύθμισης.
Είχαν μία ή περισσότερες οφειλές προς την τράπεζα συνολικού ύψους 500.000 ευρώ.

Ο αγρότης για να διαγράψει απαίτησή του θα πρέπει να υποβάλει αίτηση και βεβαίωση προς την τράπεζα. Στη βεβαίωση αποτυπώνονται η καθαρή περιουσιακή του θέση αλλά και πλήρη στοιχεία τυχόν ομοειδούς επιχείρησης που ξεκίνησε να λειτουργεί μετά την 1η Ιανουαρίου του 2010 και την οποία ασκεί συγγενής πρώτου βαθμού ή σύζυγος του οφειλέτη, καθώς και πλήρη στοιχεία ακινήτων που τυχόν μεταβιβάστηκαν από την 1η Ιανουαρίου του 2010 και μετά.

Η τράπεζα προχωρά με δικά της κριτήρια σε αξιολόγηση και είναι στη διακριτική της ευχέρεια να παράσχει διαγραφή ή και ρύθμιση υπό διαφορετικούς όρους από τους περιλαμβανόμενους στην αίτηση ή και να αρνηθεί συνολικά τη διαγραφή ή και ρύθμιση.

Αν η τράπεζα διαγράψει απαίτηση του οφειλέτη, τότε του δίνει βεβαίωση. Με αυτήν ο επιχειρηματίας δικαιούται να υπαχθεί σε πρόγραμμα εξυπηρέτησης της ληξιπρόθεσμης οφειλής του προς το Δημόσιο σε 100 δόσεις.

Τα προβλήματα του εκκαθαριστή
Ανεφάρμοστη η υπάρχουσα διάταξη

Κενή περιεχομένου αποδεικνύεται η τροπολογία που είχε ψηφιστεί στη Βουλή στις αρχές του χρόνου για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων μη εξυπηρετούμενων οφειλών των αγροτών της υπό εκκαθάριση ΑΤΕ, δίνοντας στους αγρότες τη δυνατότητα αποπληρωμής των δανείων σε μηνιαίες δόσεις. Η ρύθμιση αυτή που, σύμφωνα με πληροφορίες, παραμένει στα χαρτιά, λόγω αδυναμίας του εκκαθαριστή να ανατρέξει σε παλιές οφειλές, προβλέπει «κούρεμα» έως και 40% στο ποσό του δανείου για το οποίο έχει εγγραφεί υποθήκη ή προσημείωση υποθήκης και παράταση από 5 έως 10 έτη στην εξόφληση με χαμηλό επιτόκιο.

Το ληξιπρόθεσμο και απαιτητό δάνειο εξοφλείται από τον αγρότη εφάπαξ ή και τμηματικώς, εντός δύο ετών, και σε περίπτωση μη εξόφλησης το ποσό μετατρέπεται σε νέο μεσοπρόθεσμο δάνειο διάρκειας από 5 έως 10 ετών με επιτόκιο 3%. Σύμφωνα με τη ρύθμιση, το ποσό του δανείου για το οποίο έχει εγγραφεί υποθήκη ή προσημείωση υποθήκης περιορίζεται σε ποσοστό:

- 120% επί του κεφαλαίου του δανείου, εφόσον το σύνολο των απαιτήσεων της τράπεζας που απορρέουν από το δάνειο δεν υπερβαίνει το διπλάσιο αυτού. Για παράδειγμα, αν κάποιος αγρότης έχει λάβει δάνειο ύψους 10.000 ευρώ και οι συνολικές οφειλές του προς την τράπεζα δεν ξεπερνούν τα 20.000 ευρώ (διπλάσιο του αρχικού κεφαλαίου), το ύψος του δανείου του περιορίζεται στα 12.000 ευρώ.

- 200% του ληφθέντος κεφαλαίου, εφόσον το σύνολο των οφειλών είναι ανώτερο του διπλάσιου. Παραδείγματος χάριν, αν ένας αγρότης έχει λάβει δάνειο 10.000 ευρώ και τα χρέη του προς την τράπεζα ξεπερνούν τα 20.000 ευρώ (ανώτερο του διπλάσιου του αρχικού κεφαλαίου), το ύψος του δανείου του πέφτει στα 20.000 ευρώ.

Ethnos

Δημοφιλεις αναρτησεις

ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ BLOGS

ΔΕΙΤΕ ΤΟ

inblogsgr news