Τις δύο εναλλακτικές περιπτώσεις που εξετάζει αναφορικά με τη στρατηγική αξιοποίησης των 12 Οργανισμών Λιμένων Α.Ε. ανακοίνωσε το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).
Συγκεκριμένα, το ΤΑΙΠΕΔ εξετάζει α) την παραχώρηση των επιμέρους δραστηριοτήτων του λιμένα με συμβάσεις που θα εξασφαλίζουν την πραγματοποίηση επενδύσεων και την παροχή υψηλού επίπεδου υπηρεσιών και,
β) την ενιαία παραχώρηση του συνόλου των δραστηριοτήτων του λιμένα (Master Concession), μέσω πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της Α.Ε. και παράλληλη επαναδιαπραγμάτευση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης του λιμένα μεταξύ ελληνικού δημοσίου και Α.Ε., προκειμένου να εναρμονιστεί με τις σύγχρονες διεθνείς πρακτικές και να εξασφαλιστούν επενδύσεις και υψηλά επίπεδα υπηρεσιών.
Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, η μορφή αξιοποίησης που θα εφαρμοστεί σε κάθε λιμάνι θα είναι συνάρτηση της συνολικής στρατηγικής αξιοποίησης, του επιδιωκόμενου βαθμού ανταγωνιστικότητας και του επενδυτικού ενδιαφέροντος που θα εκδηλωθεί για αυτό. Σε κάθε περίπτωση, προσθέτει το Ταμείο, η διαδικασία θα αφορά παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης των χώρων ζώνης λιμένα, ενώ η κυριότητα αυτών διατηρείται από το ελληνικό δημόσιο.
Πρόθεση του ΤΑΙΠΕΔ είναι να προηγηθούν οι διαδικασίες αξιοποίησης για τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια (Πειραιάς και Θεσσαλονίκη), με πρώτη διαδικασία αυτήν του λιμένα Θεσσαλονίκης, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2013.
Φόβοι για τη "διάσωση" του θαλάσσιου μετώπου
Και στις δύο λύσεις που μελετά το ΤΑΙΠΕΔ υπάρχουν κίνδυνοι. Στη δεύτερη περίπτωση τα πράγματα είναι ίσως πιο δύσκολα για το θαλάσσιο μέτωπο και την οριστική παραχώρηση, καθώς στο ΤΑΙΠΕΔ έχει μεταβιβαστεί το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων του ΟΛΠΑ, συμπεριλαμβανομένων και των 3.500 μέτρων, που προσωρινά έχουν παραχωρηθεί στο Δήμο.
Στην περίπτωση των επί μέρους δραστηριοτήτων υπάρχει επίσης κίνδυνος να μην σωθεί το θαλάσσιο μέτωπο, καθώς οι επενδύσεις ενδέχεται να αφορούν τα συγκεκριμένα τμήματα της παραλιακής ζώνης.
thebest
Συγκεκριμένα, το ΤΑΙΠΕΔ εξετάζει α) την παραχώρηση των επιμέρους δραστηριοτήτων του λιμένα με συμβάσεις που θα εξασφαλίζουν την πραγματοποίηση επενδύσεων και την παροχή υψηλού επίπεδου υπηρεσιών και,
β) την ενιαία παραχώρηση του συνόλου των δραστηριοτήτων του λιμένα (Master Concession), μέσω πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της Α.Ε. και παράλληλη επαναδιαπραγμάτευση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης του λιμένα μεταξύ ελληνικού δημοσίου και Α.Ε., προκειμένου να εναρμονιστεί με τις σύγχρονες διεθνείς πρακτικές και να εξασφαλιστούν επενδύσεις και υψηλά επίπεδα υπηρεσιών.
Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, η μορφή αξιοποίησης που θα εφαρμοστεί σε κάθε λιμάνι θα είναι συνάρτηση της συνολικής στρατηγικής αξιοποίησης, του επιδιωκόμενου βαθμού ανταγωνιστικότητας και του επενδυτικού ενδιαφέροντος που θα εκδηλωθεί για αυτό. Σε κάθε περίπτωση, προσθέτει το Ταμείο, η διαδικασία θα αφορά παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης των χώρων ζώνης λιμένα, ενώ η κυριότητα αυτών διατηρείται από το ελληνικό δημόσιο.
Πρόθεση του ΤΑΙΠΕΔ είναι να προηγηθούν οι διαδικασίες αξιοποίησης για τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια (Πειραιάς και Θεσσαλονίκη), με πρώτη διαδικασία αυτήν του λιμένα Θεσσαλονίκης, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2013.
Φόβοι για τη "διάσωση" του θαλάσσιου μετώπου
Και στις δύο λύσεις που μελετά το ΤΑΙΠΕΔ υπάρχουν κίνδυνοι. Στη δεύτερη περίπτωση τα πράγματα είναι ίσως πιο δύσκολα για το θαλάσσιο μέτωπο και την οριστική παραχώρηση, καθώς στο ΤΑΙΠΕΔ έχει μεταβιβαστεί το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων του ΟΛΠΑ, συμπεριλαμβανομένων και των 3.500 μέτρων, που προσωρινά έχουν παραχωρηθεί στο Δήμο.
Στην περίπτωση των επί μέρους δραστηριοτήτων υπάρχει επίσης κίνδυνος να μην σωθεί το θαλάσσιο μέτωπο, καθώς οι επενδύσεις ενδέχεται να αφορούν τα συγκεκριμένα τμήματα της παραλιακής ζώνης.
thebest
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου