facebook-twiter

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΛΕΞΤΕ ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΟΣΕΙΡΑΣ

Πέμπτη 29 Μαρτίου 2012

Διαχρονικό σκάνδαλο με τις άδειες των ελικοπτέρων δασοπυρόσβεσης



Έναν ιδιαίτερα ογκώδη φάκελο ο οποίος –περιέργως- όλα αυτά τα χρόνια δεν έχει ανοίξει από κανέναν και αφορά τις άδειες των ελικοπτέρων δασοπυρόσβεσης που μισθώνονται την αντιπυρική περίοδο από το ελληνικό Δημόσιο, ανοίγει σήμερα η zougla.gr.
Εντύπωση παράλληλα προκαλεί ότι εδώ και εννέα χρόνια ελικόπτερα δασοπυρόσβεσης τα οποία φέρνει στη χώρα μας συγκεκριμένη εταιρεία (σ.σ. η Scorpion) δεν φέρουν το απαραίτητο πιστοποιητικό τύπου.
Αντίθετα με τα αμερικάνικα τύπου ERICKSON, για τα βαρέως και μεσαίου τύπου ελικόπτερα της συγκεκριμένης εταιρείας αναφέρεται ότι αρκεί να διαθέτουν ένα έγγραφο ισοδύναμο του πιστοποιητικού τύπου το οποίο «θα αναγνωρίζει και θα αποδέχεται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας».
Εξαιρετικό ενδιαφέρον όμως παρουσιάζει και η αντιμετώπιση που είχαν οι επικεφαλής της Υ.Π.Α. όταν από το 2003 ενημέρωναν τα αρμόδια υπουργεία ότι είναι άκρως επικίνδυνο να εκμισθωθούν ελικόπτερα τα οποία δεν διαθέτουν πιστοποιητικό τύπου. Λίγο καιρό αργότερα συγκεκριμένοι υπάλληλοι «καρατομήθηκαν» και στην θέση τους τοποθετήθηκαν πιο «επιεική» στελέχη τα οποία έκαναν τα «στραβά μάτια» στην –καταγγελλόμενη- παρανομία.
Τι είναι το πιστοποιητικό Tύπου
Ένα από τα πλέον απαραίτητα δικαιολογητικά προκειμένου να μισθωθούν ελικόπτερα (βαρέως και μεσαίου τύπου) για δασοπυρόσβεση από το Πυροσβεστικό Σώμα κατά την αντιπυρική περίοδο από το 1999 μέχρι και σήμερα  είναι, μεταξύ άλλων πιστοποιητικών, και το πιστοποιητικό τύπου. Είναι εκείνο που προδιαγράφει τις κατασκευαστικές παραμέτρους και παραλλαγές ενός πτητικού μέσου και αποδεικνύει εάν μπορεί -εν προκειμένω- να επιχειρήσει για αεροπυρόσβεση.
Βάσει της υφιστάμενης νομοθεσίας και της πάγιας πρακτικής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.) αλλά και διεθνών κανονισμών (I.C.A.O.) για να δοθεί έγκριση χρησιμοποίησης Ε/Π σε πτήσεις δασοπυρόσβεσης θα πρέπει να προσκομισθεί πιστοποιητικό τύπου από της αρμόδια αεροπορική αρχή του κράτους κατασκευής χάριν του συγκεκριμένου πτητικού μέσου.
Σε αντίθετη περίπτωση, όπως επισημαίνουν αξιωματικοί του Πυροσβεστικού Σώματος, η έλλειψή του προκαλεί θέματα νομιμότητας της ανάθεσης παροχής υπηρεσιών δασοπυρόσβεσης με ελικόπτερα στη συγκεκριμένη εταιρεία αλλά θέτει σε κίνδυνο και την ασφάλεια του κοινωνικού συνόλου.
Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι για πρώτη φορά το ζήτημα για το πιστοποιητικού τύπου ανέκυψε το 2003, καθώς μέχρι τότε στις τεχνικές προδιαγραφές δεν αναφερόταν το παραμικρό. Ας δούμε, όμως, τι συνέβη από τότε…
«Αποφύγετε τα Ρώσικα»
Στις 2 Μαΐου 2003 το με αριθμό πρωτοκόλλου 4054 ενημερωτικό σημείωμα του Διοικητή της ΥΠΑ  προς τον τότε Υπουργό Μεταφορών κ. Χρίστο Βερελή, ανέφερε ότι τα ελικόπτερα MI-8MTV, που σχεδίαζε να μισθώσει το Π.Σ δεν διέθεταν πιστοποιητικό τύπου. Μάλιστα συνιστούσε να αποφευχθεί η «αποδοχή των εν λόγω πτητικών μέσων».
Δείτε το έγγραφο

Είχε προηγηθεί το από 9 Απριλίου 2003 έγγραφό της προς  το Αρχηγείο Π.Σ. το οποίο ανέφερε ότι « η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας της Ρωσίας έχει εκδώσει έγγραφο το οποίο μας κοινοποιήθηκε και αναφέρει χαρακτηριστικά ότι Ε/Π στερούμενα πιστοποιητικό τύπου της ΥΠΑ της Κοινοπολιτείας απαιτούν πρόσθετες εργασίες για να αποκτηθεί το προβλεπόμενο πιστοποιητικό τύπου».
Στη συνέχεια, όμως, παρατηρήθηκε αιφνίδια αλλαγή στην πολιτική της Υ.Π.Α. που πιθανότατα είχε να κάνει με το γεγονός ότι ο μέχρι τότε αρμόδιος Διευθυντής της Διεύθυνσης Πτητικών Προτύπων / Υ.Π.Α Ελλάδας καρατομήθηκε με συνοπτικές διαδικασίες.
Στη θέση του ανέλαβε ο κ. Α. Κουτσουδάκης ο οποίος σε νεότερη επικοινωνία που είχε με το υπουργείο Μεταφορών (στις 20 Οκτωβρίου 2003) ενημέρωσε ότι «δεν απαιτείται η ύπαρξη πιστοποιητικού Τύπου για να επιτραπεί στα ελικόπτερά σας να διενεργούν πτήσεις δασοπυρόσβεσης»!
Δείτε το έγγραφο

«Η συγκεκριμένη διαπίστωση εξέπληξε πολλούς και προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις. Ουσιαστικά η συγκεκριμένη θέση δεν εξυπηρετούσε την ασφάλεια των πτήσεων», επισημαίνει ανώτατο στέλεχος της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει, όμως, το αποτέλεσμα της διχογνωμίας που παρουσιάστηκε. Πρόσωπα-κλειδιά εκείνης της εποχής αναφέρουν ότι μέχρι το 2003 η Υ.Π.Α. ακολούθησε μια πάγια και νόμιμη θέση. Δηλαδή, όπως λένε, ενέκρινε πτήσεις σε πτητικά μέσα που διέθεταν πιστοποιητικό τύπου.
Υπέρ της θέσης αυτής, που ήταν καρπός της κείμενης νομοθεσίας όσο και της νομοθεσίας τόσο του I.C.A.O   όσο και J.A.A, ήταν η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων του υπουργείου Μεταφορών, ο τότε Διοικητής της Υ.Π.Α κ. Κωνσταντινίδης και οι τότε αρμόδιοι Διευθυντές της Υ.Π.Α κ. Τσιφτής και κυρία Πασιαλή. Υπέρ της άλλης θέσης κατά την οποία δεν χρειαζόταν καν πιστοποιητικό είχε ταχθεί, μόνο ο τότε Διευθυντής της Δ2/ΥΠΑ κ. Κουτσουδάκης.
Στη συνέχεια βέβαια συνέβη το εξής καταπληκτικό, καθώς μέσω ενός δυσεξήγητου τρόπου τα στελέχη της Πυροσβεστικής αλλά και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Δημοσίας Τάξης (όπως ονομαζόταν τότε) κατόρθωσαν να τους αφήσουν όλους ικανοποιημένους. Ποιους; Τις εταιρείες.
Από το 2004 (επί εποχής Μιχάλη Χρυσοχοϊδης) και εντεύθεν στις τεχνικές προδιαγραφές (Κεφάλαιο Α΄ παράγραφος 2) των Διακηρύξεων των διαγωνισμών για μίσθωση υπηρεσιών δασοπυρόσβεσης με ελικόπτερα αναφερόταν ότι:
α) Για μεν τα Ε/Π βαρέως τύπου της ERICKSON, που έτσι κι αλλιώς, ως αμερικάνικα Ε/Π, έχουν πάντοτε το Πιστοποιητικό Τύπου : «Τα υπό μίσθωση ελικόπτερα..θα έχουν πιστοποιητικό τύπου (type certificate) κατά J.A.A ή F.A.A και κατηγορία Δημόσιες Μεταφορές…» ενώ,
β) Για δε τα Ε/Π βαρέως και μεσαίου τύπου της SCORPION που δεν είχαν πιστοποιητικό τύπου προέβλεπαν ότι: «… θα διαθέτουν πιστοποιητικό τύπου ή άλλο ισοδύναμο αυτού τα οποία θα αναγνωρίζει και θα αποδέχεται η Υ.Π.Α.».
«Και με τον παπά και με το ζευγά δηλαδή», σχολιάζει πρώην αξιωματικός του Σώματος.  
Εντύπωση πάντως προκαλεί το γεγονός ότι το διαχρονικό «σκάνδαλο» με το πιστοποιητικό Τύπου συνεχίζεται ακόμη και σήμερα, παρά το γεγονός ότι με το σκεπτικό η φετινή διαδικασία εκμίσθωσης ελικοπτέρων να γίνει όσο πιο αδιάβλητη μπορεί ανατέθηκε στο νατοϊκό οργανισμό της NAMSA. Παραδόξως στο κεφάλαιο των τεχνικών προδιαγραφών αναφέρεται ότι τα υπό μίσθωση ελικόπτερα πρέπει να διαθέτουν πιστοποιητικό τύπου ή «άλλο ισοδύναμο αυτού...».


Δημοφιλεις αναρτησεις

ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ BLOGS

ΔΕΙΤΕ ΤΟ

inblogsgr news