Η απροθυμία των υπουργών και οι αμοιβές των ελεγκτών βασικές αιτίες
Παρότι η διαφθορά καλπάζει, παρότι η μείωση της γραφειοκρατίας, η άρση των διοικητικών αγκυλώσεων και η εξάλειψη της κακοδιοίκησης θεωρούνται απαραίτητοι όροι για την τόνωση της ανάπτυξης σε μία περίοδο βαθείας ύφεσης, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί έχουν κυριολεκτικά παραλύσει.
Οι έλεγχοι για υποθέσεις διαφθοράς, όπως αναφέρουν απολύτως έγκυρες πληροφορίες που έχει στη διάθεση του «Το Βήμα», έχουν στην πράξη «παγώσει» εδώ και αρκετούς μήνες και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί περιορίζονται απλώς και μόνον στην διεκπεραίωση της καθημερινότητας, με αποτέλεσμα τα κυκλώματα των επίορκων δημοσίων λειτουργών να αλωνίζουν ελεύθερα στις υπηρεσίες του Δημοσίου και το κράτος να χάνει τεράστια έσοδα.
Η κατάσταση αυτή αποδίδεται από τους υπεύθυνους σε δύο κύριους παράγοντες:
Ο πρώτος είναι η μείωση των αποδοχών των ελεγκτών που θεωρούνταν ως «καλά αμειβόμενοι υπάλληλοι του Δημοσίου», με την περικοπή των επιδομάτων, τα αλλεπάλληλα «κουρέματα» των μισθών τους και το κόψιμο των υπερωριών, που δημιούργησε ένα αίσθημα αδιαφορίας και αδυναμίας εκπλήρωσης της αποστολής τους.
Ο δεύτερος έχει σχέση με την απροθυμία των υπουργών, υπό την ευθύνη των οποίων ανήκουν στην πράξη οι ελεγκτικοί μηχανισμοί, να δώσουν το πράσινο φως για ελέγχους υποθέσεων διαφθοράς.
Είναι χαρακτηριστικό, όπως αναφέρουν πληροφορίες που έχει στη διάθεσή του «Το Βήμα», ότι ακόμη και ο γενικός επιθεωρητής δημόσιας διοίκησης κ. Λέανδρος Ρακιτζής, έχει εδώ και μήνες να λάβει εντολή για τη διενέργεια ελέγχων από τους υπουργούς, οι οποίο παρά ταφτά, επιμένουν να κρατούν υπό τον ασφυκτικό τους έλεγχο τους μηχανισμούς ελέγχου, μπλοκάροντας στην πράξη οποιαδήποτε απόπειρα ενοποίησής τους ή διεύρυνσης του ρόλου τους.
Θεωρούν, με άλλα λόγια, τους μηχανισμούς ελέγχου ως ένα ακόμη «μαγαζάκι» που θα πρέπει να λειτουργεί υπό την ευθύνη τους. Κι αυτό, παρότι, επανέρχονται, κατά καιρούς στο προσκήνιο προτάσεις, για την ενίσχυση των μηχανισμών διαφάνειας και καταπολέμησης της διαφθοράς.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η απόφαση του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης για τη αναμόρφωση της λειτουργίας των ελεγκτικών μηχανισμών, ώστε να συνεισφέρουν αποτελεσματικά στον εκσυγχρονισμό και στη βελτίωση της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης, που επανήλθε εκ νέου στο προσκήνιο, αν και στο παρελθόν, παρόμοιες απόπειρες είχαν προσκρούσει στην εμμονή των στελεχών της κυβέρνησης να διατηρούν υπό τον ασφυκτικό τους έλεγχο τους ελεγκτικούς μηχανισμούς.
Ειδικότερα, με την νέα πρωτοβουλία, που εντάχθηκε μάλιστα στο πρόγραμμα «διοικητική μεταρρύθμιση 2009-2013», προκειμένου να χρηματοδοτηθεί από κοινοτικά κονδύλια, εξετάζονται, μεταξύ των άλλων, και οι εξής αλλαγές:
- Η διαμόρφωση νέας πολιτικής στη διενέργεια, παρακολούθηση και συντονισμό των τακτικών και έκτακτων ελέγχων που εκτελούν ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης και τα υπόλοιπα Σώματα και Ειδικές Υπηρεσίες Επιθεώρησης και Ελέγχου της Δημόσιας Διοίκησης.
- Η εισαγωγή στρατηγικού και επιχειρησιακού σχεδιασμού για τον προγραμματισμό, τη διενέργεια, παρακολούθηση και συντονισμό των τακτικών και έκτακτων ελέγχων που διενεργούνται από τα Σώματα και Υπηρεσίες Επιθεώρησης και Ελέγχου της Δημόσιας
Διοίκησης.
- Η διαμόρφωση και εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάπτυξη κατάλληλων εργαλείων ελέγχου (δειγματοληψία, ερωτηματολόγια, εκθέσεις ελέγχου ΚΛΠ) σύμφωνα με διεθνή πρότυπα.
- Η αυτοματοποίηση διαδικασιών συντονισμού, παρακολούθησης, διενέργειας και ολοκλήρωσης του ελεγκτικού έργου με τη χρήση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών.
- Η υποστήριξη της εποπτείας που ασκείται από τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και η ενίσχυση του συντονισμού της δράσης με τα υπόλοιπα Σώματα Επιθεώρησης και Ελέγχου (σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 3074/02 όπως ισχύει) μέσω της ηλεκτρονικής ανταλλαγής δεδομένων και παρακολούθησης των ελέγχων.
- Η μεταφορά, διαχείριση, παρακολούθηση, αξιοποίηση, συντονισμό, προγραμματισμό των δεδομένων ως αποτέλεσμα των διενεργηθέντων ελέγχων στους τομείς της δημόσιας διοίκησης και στη μεταφορά τεχνογνωσίας μεταξύ των ελεγκτικών σωμάτων και κλιμακίων που διενεργούν του ελέγχους.
Για να υλοποιηθούν όλες αυτές οι αλλαγές εξετάζεται ακόμη και η δημιουργία ενιαίας ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων η οποία θα περιλαμβάνει στοιχεία του συνόλου των ελέγχων από την έναρξη μέχρι το τελικό πόρισμα, καθώς και στοιχεία παρακολούθησης της εξέλιξης των συμμορφώσεων και των συστάσεων που έχουν διατυπωθεί από τα ελεγκτικά όργανα.
Επιπλέον, για την εξοικονόμηση πόρων προτείνεται η διενέργεια των ελέγχων να γίνεται από μικτά συνεργεία, τα οποία θα στελεχώνονται από μέλη όλων των ελεγκτικών μηχανισμών.
Η εξοικονόμηση μάλιστα εκτιμάται ότι θα είναι περίπου 75% συγκριτικά με τις δαπάνες των υφιστάμενων μηχανισμών για τους ελέγχους.
Το ερώτημα, όμως, που ανακύπτει είναι: Θα προχωρήσουν αυτές οι αλλαγές ή θα παραμείνουν για μία ακόμη φορά στα χαρτιά, όπως ακριβώς συνέβη και στο παρελθόν;
Δημήτρης Νικολακόπουλος tovima.gr
Παρότι η διαφθορά καλπάζει, παρότι η μείωση της γραφειοκρατίας, η άρση των διοικητικών αγκυλώσεων και η εξάλειψη της κακοδιοίκησης θεωρούνται απαραίτητοι όροι για την τόνωση της ανάπτυξης σε μία περίοδο βαθείας ύφεσης, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί έχουν κυριολεκτικά παραλύσει.
Οι έλεγχοι για υποθέσεις διαφθοράς, όπως αναφέρουν απολύτως έγκυρες πληροφορίες που έχει στη διάθεση του «Το Βήμα», έχουν στην πράξη «παγώσει» εδώ και αρκετούς μήνες και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί περιορίζονται απλώς και μόνον στην διεκπεραίωση της καθημερινότητας, με αποτέλεσμα τα κυκλώματα των επίορκων δημοσίων λειτουργών να αλωνίζουν ελεύθερα στις υπηρεσίες του Δημοσίου και το κράτος να χάνει τεράστια έσοδα.
Η κατάσταση αυτή αποδίδεται από τους υπεύθυνους σε δύο κύριους παράγοντες:
Ο πρώτος είναι η μείωση των αποδοχών των ελεγκτών που θεωρούνταν ως «καλά αμειβόμενοι υπάλληλοι του Δημοσίου», με την περικοπή των επιδομάτων, τα αλλεπάλληλα «κουρέματα» των μισθών τους και το κόψιμο των υπερωριών, που δημιούργησε ένα αίσθημα αδιαφορίας και αδυναμίας εκπλήρωσης της αποστολής τους.
Ο δεύτερος έχει σχέση με την απροθυμία των υπουργών, υπό την ευθύνη των οποίων ανήκουν στην πράξη οι ελεγκτικοί μηχανισμοί, να δώσουν το πράσινο φως για ελέγχους υποθέσεων διαφθοράς.
Είναι χαρακτηριστικό, όπως αναφέρουν πληροφορίες που έχει στη διάθεσή του «Το Βήμα», ότι ακόμη και ο γενικός επιθεωρητής δημόσιας διοίκησης κ. Λέανδρος Ρακιτζής, έχει εδώ και μήνες να λάβει εντολή για τη διενέργεια ελέγχων από τους υπουργούς, οι οποίο παρά ταφτά, επιμένουν να κρατούν υπό τον ασφυκτικό τους έλεγχο τους μηχανισμούς ελέγχου, μπλοκάροντας στην πράξη οποιαδήποτε απόπειρα ενοποίησής τους ή διεύρυνσης του ρόλου τους.
Θεωρούν, με άλλα λόγια, τους μηχανισμούς ελέγχου ως ένα ακόμη «μαγαζάκι» που θα πρέπει να λειτουργεί υπό την ευθύνη τους. Κι αυτό, παρότι, επανέρχονται, κατά καιρούς στο προσκήνιο προτάσεις, για την ενίσχυση των μηχανισμών διαφάνειας και καταπολέμησης της διαφθοράς.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η απόφαση του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης για τη αναμόρφωση της λειτουργίας των ελεγκτικών μηχανισμών, ώστε να συνεισφέρουν αποτελεσματικά στον εκσυγχρονισμό και στη βελτίωση της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης, που επανήλθε εκ νέου στο προσκήνιο, αν και στο παρελθόν, παρόμοιες απόπειρες είχαν προσκρούσει στην εμμονή των στελεχών της κυβέρνησης να διατηρούν υπό τον ασφυκτικό τους έλεγχο τους ελεγκτικούς μηχανισμούς.
Ειδικότερα, με την νέα πρωτοβουλία, που εντάχθηκε μάλιστα στο πρόγραμμα «διοικητική μεταρρύθμιση 2009-2013», προκειμένου να χρηματοδοτηθεί από κοινοτικά κονδύλια, εξετάζονται, μεταξύ των άλλων, και οι εξής αλλαγές:
- Η διαμόρφωση νέας πολιτικής στη διενέργεια, παρακολούθηση και συντονισμό των τακτικών και έκτακτων ελέγχων που εκτελούν ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης και τα υπόλοιπα Σώματα και Ειδικές Υπηρεσίες Επιθεώρησης και Ελέγχου της Δημόσιας Διοίκησης.
- Η εισαγωγή στρατηγικού και επιχειρησιακού σχεδιασμού για τον προγραμματισμό, τη διενέργεια, παρακολούθηση και συντονισμό των τακτικών και έκτακτων ελέγχων που διενεργούνται από τα Σώματα και Υπηρεσίες Επιθεώρησης και Ελέγχου της Δημόσιας
Διοίκησης.
- Η διαμόρφωση και εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάπτυξη κατάλληλων εργαλείων ελέγχου (δειγματοληψία, ερωτηματολόγια, εκθέσεις ελέγχου ΚΛΠ) σύμφωνα με διεθνή πρότυπα.
- Η αυτοματοποίηση διαδικασιών συντονισμού, παρακολούθησης, διενέργειας και ολοκλήρωσης του ελεγκτικού έργου με τη χρήση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών.
- Η υποστήριξη της εποπτείας που ασκείται από τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και η ενίσχυση του συντονισμού της δράσης με τα υπόλοιπα Σώματα Επιθεώρησης και Ελέγχου (σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 3074/02 όπως ισχύει) μέσω της ηλεκτρονικής ανταλλαγής δεδομένων και παρακολούθησης των ελέγχων.
- Η μεταφορά, διαχείριση, παρακολούθηση, αξιοποίηση, συντονισμό, προγραμματισμό των δεδομένων ως αποτέλεσμα των διενεργηθέντων ελέγχων στους τομείς της δημόσιας διοίκησης και στη μεταφορά τεχνογνωσίας μεταξύ των ελεγκτικών σωμάτων και κλιμακίων που διενεργούν του ελέγχους.
Για να υλοποιηθούν όλες αυτές οι αλλαγές εξετάζεται ακόμη και η δημιουργία ενιαίας ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων η οποία θα περιλαμβάνει στοιχεία του συνόλου των ελέγχων από την έναρξη μέχρι το τελικό πόρισμα, καθώς και στοιχεία παρακολούθησης της εξέλιξης των συμμορφώσεων και των συστάσεων που έχουν διατυπωθεί από τα ελεγκτικά όργανα.
Επιπλέον, για την εξοικονόμηση πόρων προτείνεται η διενέργεια των ελέγχων να γίνεται από μικτά συνεργεία, τα οποία θα στελεχώνονται από μέλη όλων των ελεγκτικών μηχανισμών.
Η εξοικονόμηση μάλιστα εκτιμάται ότι θα είναι περίπου 75% συγκριτικά με τις δαπάνες των υφιστάμενων μηχανισμών για τους ελέγχους.
Το ερώτημα, όμως, που ανακύπτει είναι: Θα προχωρήσουν αυτές οι αλλαγές ή θα παραμείνουν για μία ακόμη φορά στα χαρτιά, όπως ακριβώς συνέβη και στο παρελθόν;
Δημήτρης Νικολακόπουλος tovima.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου