Όπως στην Ολλανδία, τη Γερμανία, τη Ρουμανία, ακόμη και την Πολωνία, που προηγήθηκαν της Γαλλίας. Οι αγρότες, μάλιστα, απειλούν να μπλοκάρουν το Παρίσι με τα τρακτέρ τους εάν η κυβέρνηση δεν ανακοινώσει μέτρα.
Οι οργισμένες αντιδράσεις των αγροτών ποικίλλουν από χώρα σε χώρα. Αφορούν κυρίως στους φόρους στο ντίζελ, τη μείωση της χρήσης φυτοφαρμάκων ή τον περιορισμό των εκπομπών αζώτου ή αερίων του θερμοκηπίου, όπως εξηγεί η Christiane Lambert, πρόεδρος της Επιτροπής Επαγγελματικών Οργανώσεων στον γεωργικό τομέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο χάρτης με τα μπλόκα των αγροτών σε αυτοκινητόδρομους στη Γαλλία.
Η ίδια προσθέτει ότι οι Ευρωπαίοι αγρότες έχουν την αίσθηση ότι τους «επιβάλλονται» μέτρα που είναι υπερβολικά, ιδιαίτερα στο πλαίσιο της οικολογικής μετάβασης.
Καθώς η οργή των αγροτών αυξάνεται σε όλη την Ευρώπη, η Le Figaro σκιαγράφησε τους λόγους που ωθούν τους αγρότες διαφόρων εθνικοτήτων να πυκνώνουν τις τάξεις των κινητοποιήσεων στους δρόμους.
Οι Ολλανδοί αγρότες ήταν οι πρώτοι που εξέφρασαν την οργή τους. Ήταν από το φθινόπωρο του 2019, μετά τη ριζοσπαστική πρόταση βουλευτή της κεντροαριστεράς για μείωση στο μισό της κτηνοτροφίας. Έκτοτε, αυτές οι διαμαρτυρίες δεν έχουν κοπάσει.
Φούντωσαν ακόμη περισσότερο τον Ιούνιο του 2022, μετά την ανακοίνωση για δραστική μείωση - κατά 70% - των εκπομπών αζώτου, σημειώνει ο Christophe de Voogd, συνεργάτης καθηγητής Επιστημών και συγγραφέας του History of the Netherlands. Αυτή η απόφαση του ολλανδικού κράτους ακολουθεί επίσης την απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου της Ολλανδίας της 20ης Δεκεμβρίου 2019 που διέταξε την κυβέρνηση να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 25% έως το 2020.
Εδώ και αρκετούς μήνες, οι Ολλανδοί αγρότες κλείνουν τους αυτοκινητόδρομους με τα τρακτέρ τους και διαδηλώνουν μπροστά στα σπίτια των πολιτικών αρχηγών. Οι ανάποδες ολλανδικές σημαίες έχουν γίνει το σύμβολο της εξέγερσής τους. Και αυτή η δυσαρέσκεια αντικατοπτρίζεται και στις κάλπες. Ένα νέο κόμμα που συγκεντρώνει αγρότες, το «Κίνημα Αγρότη-Πολίτη» (BBB), μπήκε δυναμικά στη Γερουσία τον Μάρτιο του 2023. Κέρδισε τελικά λιγότερες ψήφους από ό,τι αναμενόταν στις γενικές εκλογές του Νοεμβρίου.
Από τα μέσα Ιανουαρίου, οι Γερμανοί διαδηλώνουν και απειλούν να επεκτείνουν τις κινητοποιήσεις. Αντιτίθενται στο σχέδιο της κυβέρνησης του Όλαφ Σολτς να αφαιρέσει το φορολογικό πλεονέκτημα για το αγροτικό ντίζελ. Ένα μέτρο που περιγράφεται ως «επιβλαβές για το κλίμα» από την κυβέρνηση.
Αλλά στην πραγματικότητα, η τελευταία επιδιώκει να «μειώσει τα έξοδά της» για να κλείσει τον προϋπολογισμό της, αναφέρει η Alessandra Kirsch, διευθύντρια μελετών στο think tank Agriculture Stratégies. Η Γερμανία πρέπει πράγματι να εξοικονομήσει πολλά δισεκατομμύρια για τις δημοσιονομικές δαπάνες προκειμένου να συμμορφωθεί με την έκκληση για τάξη στα οικονομικά σύμφωνα με τις επιταγές του Συντάγματος της χώρας.
Στις 15 Ιανουαρίου, σχεδόν 5.000 τρακτέρ απέκλεισαν τους δρόμους του Βερολίνου και ήχησαν τις κόρνες τους, ανέφερε η αστυνομία στο Γαλλικό Πρακτορείο. Η πρόταση να γίνει σταδιακά η μεταρρύθμιση μέχρι το 2026 δεν ήταν αρκετή για να κατευνάσει την οργή των Γερμανών αγροτών. Ούτε καν η υπόσχεση «απλούστευσης» του επαγγέλματος με «μείωση της γραφειοκρατίας».
Επειδή, όπως στη Γαλλία και παντού στην Ευρώπη, οι φορείς εκμετάλλευσης αντιμετωπίζουν «διοικητικό φόρτο », εξηγεί η Alessandra Kirsch. «Κάθε χρόνο πρέπει να συμπληρώνουν μια δήλωση, αλλά δεν είναι ήδη προσυμπληρωμένη όπως οι φορολογικές δηλώσεις. Τους παίρνει μέρες και τους προκαλεί άγχος γιατί οι απαιτήσεις είναι πολύ υψηλές. Και δεν πληρώνονται παραπάνω για όλα αυτά», πρόσθεσε.
Στη Ρουμανία, την Πολωνία και άλλες χώρες που συνορεύουν με την Ουκρανία, όπως η Σλοβακία, η Ουγγαρία και η Βουλγαρία, οι παραγωγοί καταγγέλλουν τον «αθέμιτο ανταγωνισμό». Κατηγορούν την Ουκρανία ότι μειώνει τις τιμές των σιτηρών. «Μετά τη ρωσική εισβολή, το ουκρανικό σιτάρι δεν διέρχεται πλέον από τη Μαύρη Θάλασσα και τώρα περνά από ξηρά», σημειώνει η Alessandra Kirsch. Το ουκρανικό σιτάρι, πολύ ανταγωνιστικό ως προς τις τιμές, εισβάλλει λοιπόν στα σιλό των γειτονικών χωρών. Κάτι που αναγκάζει τους Πολωνούς και Ρουμάνους αγρότες... να μειώσουν τις τιμές τους».
Στην Πολωνία, για παράδειγμα, οι διαμαρτυρίες ώθησαν τον Υπουργό Γεωργίας να παραιτηθεί τον Απρίλιο του 2023. Οι Πολωνοί αγρότες άρχισαν να εμποδίζουν τα σημεία διέλευσης με την Ουκρανία τον περασμένο Νοέμβριο. Ο αποκλεισμός τελικά ανεστάλη στις 6 Ιανουαρίου μετά από συμφωνία με την κυβέρνηση, η οποία προέβλεπε επιδοτήσεις. Στη Ρουμανία, οι αγρότες διαδηλώνουν από τις αρχές Ιανουαρίου και δεν σκοπεύουν να εγκαταλείψουν τις πιέσεις προς την κυβέρνηση.
Αυτό το ευρωπαϊκό κίνημα αγροτών είναι μεταδοτικό. Σύμφωνα με την Christiane Lambert, πρόεδρο της Επιτροπής Επαγγελματικών Αγροτικών Οργανώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, «η ιταλική και η ισπανική αγροτική ένωση μιλούν επίσης για διαδηλώσεις». Οι λόγοι τους; Τα ακραία κλιματικά φαινόμενα των τελευταίων ετών, ιδιαίτερα η ξηρασία.
«Ορισμένες περιοχές αυτών των χωρών μπορεί να μην είναι πλέον καλλιεργήσιμες», προειδοποιεί η Alessandra Kirsch. Έτσι, «το πρόβλημα βρίσκεται πλέον στη διαχείριση του νερού, ενώ η γεωργία σε αυτές τις χώρες βασίζεται κυρίως στην άρδευση», διευκρινίζει η ειδικός. Ωστόσο, είναι «δύσκολο» να φανταστεί κανείς ένα «νέο μοντέλο, όσο το δυνατόν πιο αποδοτικό στο νερό», προσθέτει.
«Οι Ευρωπαίοι αγρότες γενικά έχουν βαρεθεί με τους βαρείς περιορισμούς που αντιμετωπίζουν σε καθημερινή βάση, χωρίς καμία αύξηση», εξηγεί η Alessandra Kirsch. Πέρα από τη διοικητική υπερφόρτωση, οι παραγωγοί καταγγέλλουν τη μείωση του προϋπολογισμού της ΚΓΠ που «περικόπηκε κατά 90 δισ. ευρώ μέσα σε 20 χρόνια», υπενθυμίζει.
«Η άδεια εισαγωγής προϊόντων που έχουν υποστεί επεξεργασία με φυτοφάρμακα που απαγορεύονται στην Ευρώπη ή δεν σέβονται την καλή διαβίωση των ζώων, όπως ο συνωστισμός των ζώων, προκαλεί επίσης ασυνεννοησία και οργή στους αγρότες», προσθέτει.
Στη Γαλλία, «δεν υπήρχε έναυσμα για διαδηλώσεις όπως στην Ολλανδία ή τη Γερμανία για παράδειγμα», αλλά «είναι μια συσσώρευση περιορισμών που ωθούν τους παραγωγούς στα άκρα», πιστεύει η Alessandra Kirsch.
ieidiseis
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου