Πανευρωπαική έρευνα – βαρόμετρο που πραγματοποίησε στα τέλη Σεπτεμβρίου η Intrum σε 24.000 καταναλωτές από 24 χώρες της Ευρώπης (η μεγαλύτερη σε μέγεθος ευρωπαική εταιρεία διαχείρισης δανείων και απαιτήσεων), το 61% των Ελλήνων δηλώνει ότι οι λογαριασμοί που πρέπει να πληρώνει κάθε μήνα αυξάνονται με ταχύτερο ρυθμό σε σύγκριση με το εισόδημα του, έναντι 45% που είναι ο ευρωπαικός μέσος όρος, σύμφωνα με το ΑΠΕ – ΜΠΕ.
Μόνο το 56% των Ελλήνων καταναλωτών είναι σίγουροι για την ικανότητά τους να πληρώνουν τους λογαριασμούς τους κάθε μήνα, με το 40% να είναι αναγκασμένο να δανειστεί για τους εξοφλήσει. Στη Γερμανία το ποσοστό αυτό φθάνει το 90%.
Στην Ευρώπη μόνο το 24% των καταναλωτών δανείζεται για την αποπληρωμή των υποχρεώσεων του. Επιπλέον, το 67% από εκείνους που δεν πληρώνουν έγκαιρα τους λογαριασμούς τους στην Ευρώπη απάντησε ότι αυτό δεν είναι περιστασιακό και συμβαίνει σε μόνιμη βάση.
Από τη διεξαγωγή της έρευνας, οι οικονομικές προοπτικές της χώρας επιδεινώθηκαν απότομα λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, με την εθνική παραγωγή να αναμένεται να συρρικνωθεί κατά περίπου 10% το 2020, καθιστώντας την ελληνική οικονομία πρωταθλήτρια με τις χειρότερες επιδόσεις στην Ευρώπη.
Οι Έλληνες καταναλωτές, σύμφωνα με το ΑΠΕ – ΜΠΕ, κατέλαβαν επίσης τη χαμηλότερη θέση στην Ευρώπη στον αποταμίευση. Η έρευνα δείχνει ότι το 38% των Ελλήνων καταναλωτών δεν αποταμιεύει καθόλου χρήματα, ποσοστό που είναι το υψηλότερο στην Ευρώπη.
Ωστόσο, τα προβλήματα υπερβαίνουν τον Έλληνα καταναλωτή, σύμφωνα με την έρευνα. Στην Ελλάδα, το 93% των επιχειρήσεων δήλωσαν ότι επικείμενη ύφεση στα επόμενα πέντε χρόνια έναντι 54% των επιχειρήσεων στην Ευρώπη που έδωσαν την ίδια απάντηση.
Στην έρευνα επισημαίνεται ότι οι «οι Έλληνες καταναλωτές, αντιμετωπίζουν μια πολύ πιο δύσκολη οικονομική εικόνα. Ο μέσος μισθός της Ελλάδας είναι ένας από τους χαμηλότερους στην Ευρώπη και η ανεργία είναι η υψηλότερη.
Η διαφορά μεταξύ της αύξησης των μισθών και του αυξανόμενου κόστους διαβίωσης αυξάνει ακόμη περισσότερο την πίεση στους Έλληνες καταναλωτές: το 61% απαντά ότι οι λογαριασμοί τους αυξάνονται με υψηλότερο ρυθμό από ό, τι το εισόδημά τους (πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 45%).
Μόνο το 56% των Ελλήνων καταναλωτών είναι σίγουροι για την ικανότητά τους να πληρώνουν τους λογαριασμούς τους κάθε μήνα».
Πληρωμή λογαριασμών
Η έγκαιρη πληρωμή λογαριασμών και ο έλεγχος των προσωπικών οικονομικών επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τη γενική ευημερία των καταναλωτών.
Το ένα τρίτο (33%) των Ευρωπαίων καταναλωτών δηλώνει ότι δεν πλήρωσε έγκαιρα την πληρωμή ενός λογαριασμού τους τελευταίους 12 μήνες και σχεδόν οι μισοί (47%) από αυτούς τους καταναλωτές λένε ότι είναι ένα συνηθισμένο περιστατικό. Αυτό είναι το πιο εμφανές μεταξύ των καταναλωτών στην Ελλάδα (61%), τη Νορβηγία (48%) και τη Φινλανδία (46%).
Σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, σχεδόν οι μισοί (48%) των καταναλωτών αποδίδουν την μη έγκαιρη εξόφληση των λογαριασμών τους σε έλειψη χρημάτων. Αυτό είναι επίσης εμφανές αν συνυπολογιστεί το εισοδηματικό κριτήριο καθώς σχεδόν έξι στους δέκα (59%) καταναλωτές με χαμηλό εισόδημα αναφέρουν την έλλειψη χρημάτων ως τον κύριο λόγο. Από την άλλη πλευρά, οι καταναλωτές με υψηλό εισόδημα θεωρεί ότι ο κύριος λόγος ήταν ότι ξέχασαν να πληρώσουν το λογαριασμό.
Δανεισμός χρημάτων για την πληρωμή των λογαριασμών
Ένας στους τέσσερις (24%) των Ευρωπαίων καταναλωτών δηλώνει ότι δανείζεται χρήματα για να πληρώσει λογαριασμούς, ενώ το 2018 μόνο το 20% δανειζόταν για το σκοπό αυτό.
Το φαινόμενο του δανεισμού για την εξόφληση των μηναιίων εξόδων είναι πιο έντονο μεταξύ των καταναλωτών στην Ελλάδα καθώς φθάνει το 40%), την Πολωνία και τη Ρουμανία (και οι δύο 33%). Πάνω από έξι στις δέκα (65%) γυναίκες λένε ότι δανείστηκαν από την οικογένεια / τους φίλους. Αν και τα ανεπίσημα δάνεια από την οικογένεια / τους φίλους είναι η κύρια πηγή και για τους άνδρες, περισσότεροι άντρες από τις γυναίκες αναφέρουν ότι έχουν δανειστεί χρήματα από τράπεζες.
Εμπιστοσύνη των καταναλωτών
Η διαφαινόμενη – και πριν από την κρίση που προκαλεί η πανδημία – οικονομική επιβράδυνση αυξάνουν την αβεβαιότητα των καταναλωτών. Σχεδόν οι μισοί (44%) των ευρωπαίων καταναλωτών ανησυχούν ότι μια εξασθενημένη ΕΕ θα βλάψει τα οικονομικά τους, σε σύγκριση με το 42% το 2018. Αυτό είναι το πιο εμφανές μεταξύ των καταναλωτών από την Πορτογαλία (64%), την Ελλάδα (63%) και την Ισπανία (62%).
aftodioikisi
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου