Δικαιώθηκαν από το Συμβούλιο της Επικρατείας πέντε Δήμοι ανά την Ελλάδα για την μεταβίβαση 10.119 ακινήτων του Δημοσίου στην Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ), καθώς κρίθηκε μη νόμιμη τόσο η σχετική απόφαση του υπουργού Οικονομικών όσο και άλλες σχετικές αποφάσεις.
Πρόκειται για τους Δήμους Ελληνικού-Αργυρούπολης, Χαλανδρίου, Καλαμαριάς, Χανίων και Ωραιοκάστρου.
Να σημειωθεί ότι εφόσον ακυρώθηκε η επίμαχη υπουργική απόφαση, κ.λπ., κατά συνέπεια οι αποφάσεις του ΣτΕ καταλαμβάνουν τα ακίνητα όλων των Δήμων που μεταβιβάστηκαν στην ΕΤΑΔ, ανεξάρτητα εάν έχουν προσφύγει ή όχι στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο.
Το Δ΄ Τμήμα του ΣτΕ με μια σειρά αποφάσεων της επταμελούς σύνθεσής του (930-934/2020) ακύρωσε την μεταβίβαση στην ΕΤΑΔ 10.119 ακινήτων που είχαν συνολικό εμβαδό 511.357.451 τ.μ. και συνολική δομημένη επιφάνεια 22.601 τ.μ., τα οποία είναι κατοχυρωμένα στο Εθνικό Κτηματολόγιο. Παράλληλα, το ΣτΕ απέρριψε την παρέμβαση υπέρ του κύρους της υπουργικής απόφασης της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (υπερταμείο).
Να επισημανθεί ότι ο αριθμός των ακινήτων που μεταβιβάστηκαν στην ΕΤΑΔ, μειώθηκε, σύμφωνα με έγγραφο (7.6.2019) του τμήματος μητρώου, προς το ΣτΕ. Αρχικά μειώθηκε κατά 2.330 ακίνητα και εν συνεχεία κατά 603 (σύνολο μειώσεων 2.933). Τα 2.933 αυτά ακίνητα εξαιρέθηκαν από την μεταβίβαση καθώς δεν είχαν εκδοθεί οι αναγκαίες αποφάσεις του υπουργού Οικονομικών και του ΚΥΣΙΟΠ, ενώ σε 14 εξ αυτών των ακινήτων δεν είχε ολοκληρωθεί ο έλεγχος.
Το σκεπτικό της απόφασης
Οι σύμβουλοι Επικρατείας ακύρωσαν την προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση, κ.λπ., καθώς εκδόθηκε χωρίς προηγουμένως να έχει εξεταστεί για τα μεταβιβαζόμενα ακίνητα εάν υφίσταται η συνδρομή των αναγκαίων εκείνων προϋποθέσεων που προβλέπουν στην νομιμοποίηση της μη υπαγωγής τους στην κατηγορία των εξαιρουμένων από την μεταβίβαση.Ούτε όμως είχε τηρηθεί η προβλεπόμενη από το νόμο διαδικασία ταυτοποίησης και ελέγχου των μεταβιβαζομένων ακινήτων, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν πρέπει να εξαιρεθούν ή όχι από την μεταβίβαση, προσθέτουν οι σύμβουλοι Επικρατείας.
Αντίθετα μάλιστα, σημειώνει το ΣτΕ, όπως προκύπτει η διαδικασία ελέγχου ξεκίνησε 26.6.2018, δηλαδή μετά την έκδοση της προσβαλλόμενης υπουργικής απόφασης.
Κατόπιν όλων αυτών, οι σύμβουλοι Επικρατείας, κατέληξαν ότι τόσο η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση όσο και οι υπόλοιπες συμπροσβαλλόμενες, εκδόθηκαν χωρίς προηγουμένως να εξεταστεί, όπως απαιτεί ο νόμος 4389/2016, η νόμιμη προϋπόθεση της μη υπαγωγής των μεταβιβαζομένων ακινήτων στις εξαιρέσεις που προβλέπει το άρθρο 19 του εν λόγω νόμου 4389/2016.
Κατά συνέπεια η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση, κ.λπ. είναι νομικά πλημμελείς και για το λόγο αυτό πρέπει να ακυρωθούν.
protothema
Πρόκειται για τους Δήμους Ελληνικού-Αργυρούπολης, Χαλανδρίου, Καλαμαριάς, Χανίων και Ωραιοκάστρου.
Να σημειωθεί ότι εφόσον ακυρώθηκε η επίμαχη υπουργική απόφαση, κ.λπ., κατά συνέπεια οι αποφάσεις του ΣτΕ καταλαμβάνουν τα ακίνητα όλων των Δήμων που μεταβιβάστηκαν στην ΕΤΑΔ, ανεξάρτητα εάν έχουν προσφύγει ή όχι στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο.
Το Δ΄ Τμήμα του ΣτΕ με μια σειρά αποφάσεων της επταμελούς σύνθεσής του (930-934/2020) ακύρωσε την μεταβίβαση στην ΕΤΑΔ 10.119 ακινήτων που είχαν συνολικό εμβαδό 511.357.451 τ.μ. και συνολική δομημένη επιφάνεια 22.601 τ.μ., τα οποία είναι κατοχυρωμένα στο Εθνικό Κτηματολόγιο. Παράλληλα, το ΣτΕ απέρριψε την παρέμβαση υπέρ του κύρους της υπουργικής απόφασης της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (υπερταμείο).
Να επισημανθεί ότι ο αριθμός των ακινήτων που μεταβιβάστηκαν στην ΕΤΑΔ, μειώθηκε, σύμφωνα με έγγραφο (7.6.2019) του τμήματος μητρώου, προς το ΣτΕ. Αρχικά μειώθηκε κατά 2.330 ακίνητα και εν συνεχεία κατά 603 (σύνολο μειώσεων 2.933). Τα 2.933 αυτά ακίνητα εξαιρέθηκαν από την μεταβίβαση καθώς δεν είχαν εκδοθεί οι αναγκαίες αποφάσεις του υπουργού Οικονομικών και του ΚΥΣΙΟΠ, ενώ σε 14 εξ αυτών των ακινήτων δεν είχε ολοκληρωθεί ο έλεγχος.
Το σκεπτικό της απόφασης
Οι σύμβουλοι Επικρατείας ακύρωσαν την προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση, κ.λπ., καθώς εκδόθηκε χωρίς προηγουμένως να έχει εξεταστεί για τα μεταβιβαζόμενα ακίνητα εάν υφίσταται η συνδρομή των αναγκαίων εκείνων προϋποθέσεων που προβλέπουν στην νομιμοποίηση της μη υπαγωγής τους στην κατηγορία των εξαιρουμένων από την μεταβίβαση.Ούτε όμως είχε τηρηθεί η προβλεπόμενη από το νόμο διαδικασία ταυτοποίησης και ελέγχου των μεταβιβαζομένων ακινήτων, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν πρέπει να εξαιρεθούν ή όχι από την μεταβίβαση, προσθέτουν οι σύμβουλοι Επικρατείας.
Αντίθετα μάλιστα, σημειώνει το ΣτΕ, όπως προκύπτει η διαδικασία ελέγχου ξεκίνησε 26.6.2018, δηλαδή μετά την έκδοση της προσβαλλόμενης υπουργικής απόφασης.
Κατόπιν όλων αυτών, οι σύμβουλοι Επικρατείας, κατέληξαν ότι τόσο η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση όσο και οι υπόλοιπες συμπροσβαλλόμενες, εκδόθηκαν χωρίς προηγουμένως να εξεταστεί, όπως απαιτεί ο νόμος 4389/2016, η νόμιμη προϋπόθεση της μη υπαγωγής των μεταβιβαζομένων ακινήτων στις εξαιρέσεις που προβλέπει το άρθρο 19 του εν λόγω νόμου 4389/2016.
Κατά συνέπεια η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση, κ.λπ. είναι νομικά πλημμελείς και για το λόγο αυτό πρέπει να ακυρωθούν.
protothema
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου