«Τα νεκρά σώματα δεν είναι απορρίμματα! Δεν είναι άχρηστα αντικείμενα, τα οποία πρέπει να παραδοθούν στη φωτιά και στον θρυμματισμό, δηλαδή σε ένα βίαιο αφανισμό» τονίζει η Ιερά Σύνοδος στο φυλλάδιο της «ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΑΟ», στο οποίο αναπτύσσει την αρνητική θέση της για το θέμα της καύσης των νεκρών σωμάτων και της αποτέφρωσης ως μεθόδου ταφής.
Στο τετρασέλιδο «Προς τον Λαό» φυλλάδιο, που θα μοιραστεί στους ναούς τις επόμενες ημέρες με ευθύνη των κατά τόπους Μητροπόλεων η Ιερά Σύνοδος περιγράφει τη σύγχρονη μέθοδο της «κατ’ εφημισμόν ‘’αποτέφρωσης’’» και τα στάδιά της που αφορούν στην καύση του νεκρού σώματος και την κονιορτοποίηση του ανθρώπινου σκελετού σε ειδικό μίξερ που μετατρέπει τα οστά σε σκόνη. Αυτή η σκόνη είναι το τελικό προϊόν της διαδικασίας αυτής που για την Εκκλησία «δεν διαφέρει και πολύ από την «ανακύκλωση απορριμάτων». Η Ιερά Σύνοδος επισημαίνει ακόμα ότι «Η Εκκλησία ως κοινότητα, που είναι κατ’εξοχήν χώρος ελευθερίας, δεν καταναγκάζει κανέναν άνθρωπο να τηρεί τις παραδόσεις Της. Εχει όμως το δικαίωμα να θεωρήσει την καύση ως μεταχείριση αντίθετη προς τις αρχές, την παράδοση και τα έθιμά Της» και για αυτόν τον λόγο «προφανώς όσοι δεν θέλουν να ακολουθήσουν την παράδοση της Εκκλησίας, έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν την αποτέφρωση, οπότε δεν θα τύχουν Εξοδίου Ακολουθίας (Κηδείας) από την Εκκλησία.
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΑΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΦΡΩΣΗ
Σύμφωνα με το φυλλάδιο, «για το ήθος της Εκκλησία μας, αυτή η διαδικασία μηχανικού αφανισμού του σώματος δεν τιμά τον νεκρό. Η Εκκλησία αρνείται ότι είναι αξιοπρεπές για τον κεκοιμημένο άνθρωπο να καεί σε κλίβανο και να θρυμματισθεί σε μίξερ».
Αρχικά το φυλλάδιο περιγράφει και υπενθυμίζει τις θεολογικές αρχές και θέσεις της Εκκλησίας για το ανθρώπινο σώμα: «Το σώμα, αναφέρει ο συντάκτης του κειμένου, συνιστά στοιχείο της υπόστασης του ανθρώπου, ο οποίος έχει πλασθεί κατ’εικόνα και καθ’ομοίωση του Θεού (Γέν. 1,24) με προοπτική όχι τον θάνατο, αλλά την αιωνιότητα και την ελπίδα της Ανάστασης. Η Εκκλησία θεωρεί το ανθρώπινο σώμα ως ‘’ιερό’’ ονομάζοντάς το ναό του Αγίου Πνεύματος» τονίζει ο συντάκτης του κειμένου με τις θέσεις της Εκκλησίας για την καύση των νεκρών σωμάτων.
Όπως σημειώνει στη συνέχεια το ίδιο φυλλάδιο, «τρανό παράδειγμα για την ιερότητα του ανθρώπινο σώματος είναι η τιμητική προσκύνηση των ιερών λειψάνων των Αγίων. «Η ταφή ανήκει στην παράδοση της Εκκλησίας, η οποία έχοντας ως βάση την Ευαγγελική και Πατερική διδασκαλία σέβεται το ανθρώπινο σώμα ως δημιούργημα του Θεού, γι’ αυτό το ενταφιασμένο σώμα γίνεται αντικείμενο φροντίδας και προσευχών» και για αυτό «Το νεκρό σώμα το θεωρεί όχι ως ‘’στερεό απόβλητο, όπως (κατ’ αποτέλεσμα) το αντιμετωπίζουν οι θιασώτες της αποτέφρωσης, αλλά το περιβάλλει με σεβασμό και τιμή».
Η Ιερά Σύνοδος απαντά και στις αιτιάσεις που διατυπώνονται σε βάρος της αρνητικής θέσης της Εκκλησίας για την αποτέφρωση των νεκρών σωμάτων σημειώνοντας ότι είναι οι Δήμοι που λειτουργούν τα κοιμητήρια και εισπράττουν τα τέλη από τις ταφές και τα οστεοφυλάκια και απαντά στα επιχειρήματα ότι η αποτέφρωση των νεκρών σωμάτων είναι πιο αξιοπρεπής πράξη από ότι η απαξιωτική μεταχείριση που έχει καταγγελθεί για ορισμένα κορεσμένα κοιμητήρια που επιβάλλουν υψηλά τέλη, ή που πραγματοποιούν εκταφές με τρόπο που δεν τιμά τον νεκρό. «Η απάντηση στο επιχείρημα αυτό θα πρέπει να είναι η απαίτηση να βελτιωθούν οι συνθήκες στα δημοτικά κοιμητήρια, να ιδρυθούν νέα κοιμητήρια, να υπάρχει τιμητική, αξιοπρεπής και ανθρώπινη μεταχείριση των νεκρών και των συγγενών τους και όχι η αποτέφρωση».
orthodoxia
Στο τετρασέλιδο «Προς τον Λαό» φυλλάδιο, που θα μοιραστεί στους ναούς τις επόμενες ημέρες με ευθύνη των κατά τόπους Μητροπόλεων η Ιερά Σύνοδος περιγράφει τη σύγχρονη μέθοδο της «κατ’ εφημισμόν ‘’αποτέφρωσης’’» και τα στάδιά της που αφορούν στην καύση του νεκρού σώματος και την κονιορτοποίηση του ανθρώπινου σκελετού σε ειδικό μίξερ που μετατρέπει τα οστά σε σκόνη. Αυτή η σκόνη είναι το τελικό προϊόν της διαδικασίας αυτής που για την Εκκλησία «δεν διαφέρει και πολύ από την «ανακύκλωση απορριμάτων». Η Ιερά Σύνοδος επισημαίνει ακόμα ότι «Η Εκκλησία ως κοινότητα, που είναι κατ’εξοχήν χώρος ελευθερίας, δεν καταναγκάζει κανέναν άνθρωπο να τηρεί τις παραδόσεις Της. Εχει όμως το δικαίωμα να θεωρήσει την καύση ως μεταχείριση αντίθετη προς τις αρχές, την παράδοση και τα έθιμά Της» και για αυτόν τον λόγο «προφανώς όσοι δεν θέλουν να ακολουθήσουν την παράδοση της Εκκλησίας, έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν την αποτέφρωση, οπότε δεν θα τύχουν Εξοδίου Ακολουθίας (Κηδείας) από την Εκκλησία.
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΑΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΦΡΩΣΗ
Σύμφωνα με το φυλλάδιο, «για το ήθος της Εκκλησία μας, αυτή η διαδικασία μηχανικού αφανισμού του σώματος δεν τιμά τον νεκρό. Η Εκκλησία αρνείται ότι είναι αξιοπρεπές για τον κεκοιμημένο άνθρωπο να καεί σε κλίβανο και να θρυμματισθεί σε μίξερ».
Αρχικά το φυλλάδιο περιγράφει και υπενθυμίζει τις θεολογικές αρχές και θέσεις της Εκκλησίας για το ανθρώπινο σώμα: «Το σώμα, αναφέρει ο συντάκτης του κειμένου, συνιστά στοιχείο της υπόστασης του ανθρώπου, ο οποίος έχει πλασθεί κατ’εικόνα και καθ’ομοίωση του Θεού (Γέν. 1,24) με προοπτική όχι τον θάνατο, αλλά την αιωνιότητα και την ελπίδα της Ανάστασης. Η Εκκλησία θεωρεί το ανθρώπινο σώμα ως ‘’ιερό’’ ονομάζοντάς το ναό του Αγίου Πνεύματος» τονίζει ο συντάκτης του κειμένου με τις θέσεις της Εκκλησίας για την καύση των νεκρών σωμάτων.
Όπως σημειώνει στη συνέχεια το ίδιο φυλλάδιο, «τρανό παράδειγμα για την ιερότητα του ανθρώπινο σώματος είναι η τιμητική προσκύνηση των ιερών λειψάνων των Αγίων. «Η ταφή ανήκει στην παράδοση της Εκκλησίας, η οποία έχοντας ως βάση την Ευαγγελική και Πατερική διδασκαλία σέβεται το ανθρώπινο σώμα ως δημιούργημα του Θεού, γι’ αυτό το ενταφιασμένο σώμα γίνεται αντικείμενο φροντίδας και προσευχών» και για αυτό «Το νεκρό σώμα το θεωρεί όχι ως ‘’στερεό απόβλητο, όπως (κατ’ αποτέλεσμα) το αντιμετωπίζουν οι θιασώτες της αποτέφρωσης, αλλά το περιβάλλει με σεβασμό και τιμή».
Η Ιερά Σύνοδος απαντά και στις αιτιάσεις που διατυπώνονται σε βάρος της αρνητικής θέσης της Εκκλησίας για την αποτέφρωση των νεκρών σωμάτων σημειώνοντας ότι είναι οι Δήμοι που λειτουργούν τα κοιμητήρια και εισπράττουν τα τέλη από τις ταφές και τα οστεοφυλάκια και απαντά στα επιχειρήματα ότι η αποτέφρωση των νεκρών σωμάτων είναι πιο αξιοπρεπής πράξη από ότι η απαξιωτική μεταχείριση που έχει καταγγελθεί για ορισμένα κορεσμένα κοιμητήρια που επιβάλλουν υψηλά τέλη, ή που πραγματοποιούν εκταφές με τρόπο που δεν τιμά τον νεκρό. «Η απάντηση στο επιχείρημα αυτό θα πρέπει να είναι η απαίτηση να βελτιωθούν οι συνθήκες στα δημοτικά κοιμητήρια, να ιδρυθούν νέα κοιμητήρια, να υπάρχει τιμητική, αξιοπρεπής και ανθρώπινη μεταχείριση των νεκρών και των συγγενών τους και όχι η αποτέφρωση».
orthodoxia
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου