Στο 2,2% διατηρεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την πρόβλεψή της για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας φέτος, «ψαλιδίζοντας» όμως παράλληλα την πρόβλεψη για το 2020 σε 2,2% από 2,3% που προέβλεπε προ τριμήνου και χτυπώντας «καμπανάκι» για τον δημοσιονομικό κίνδυνο από τις δικαστικές αποφάσεις. Ταυτοχρόνως, επισημαίνει τις απογοητευτικές επιδόσεις στις επενδύσεις.
Σύμφωνα με τις εαρινές προβλέψεις της Κομισιόν, η Ελλάδα θα πετύχει τους συμφωνημένους δημοσιονομικούς στόχους το 2019 και το 2020, διότι υπάρχει ακόμα μεγάλο παραγωγικό κενό, προκύπτουν αυξανόμενα οφέλη από την μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού, ενώ τα ανώτατα όρια δαπανών στην υγεία και τις νέες προσλήψεις βοηθούν να κρατηθούν υπό έλεγχο οι δαπάνες.
Επισημαίνεται, όμως, ότι υπάρχουν απογοητευτικές επιδόσεις στις επενδύσεις, οι οποίες αποτέλεσαν μεγάλο «βαρίδι», μεταξύ άλλων, εξαιτίας της μεγάλης υποεκτέλεσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Η υποεκτέλεση του ΠΔΕ επηρέασε αρνητικά την ανάπτυξη, όπως επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς «είχε ως αποτέλεσμα την επιβράδυνση της δημόσιας κατανάλωσης και επομένως του ΑΕΠ». Επιπλέον, διαπιστώνεται ότι το περυσινό πρωτογενές υπερπλεόνασμα προήλθε και από την υπερσυγκράτηση δαπανών.
Η Κομισιόν εντοπίζει επίσης σημαντικούς πτωτικούς κινδύνους, όπως οι αναμενόμενες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας οι οποίες θα μπορούσαν να ανατρέψουν εν μέρει προηγούμενες μεταρρυθμίσεις και να αυξήσουν τις δημοσιονομικές υποχρεώσεις. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προειδοποιεί επίσης για πρόσθετη πίεση που μπορεί να δημιουργηθεί «από πολιτικές πρωτοβουλίες που επηρεάζουν το κόστος μισθοδοσίας του Δημοσίου».
Σε ό,τι αφορά στη μη μείωση του αφορολογήτου ορίου το 2020 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τις εαρινές προβλέψεις της αφήνει ένα ανοικτό παράθυρο, καθώς εκτιμά ότι οι δημοσιονομικοί στόχοι θα επιτευχθούν τόσο φέτος όσο και την προσεχή χρονιά και επισημαίνει ότι οι προβλέψεις της λαμβάνουν υπόψη την ανακοίνωση ότι δεν θα εφαρμοστεί η φορολογική μεταρρύθμιση του 2020, «η οποία θα συζητηθεί περαιτέρω στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας».
Ωστόσο, η «φορολογική μεταρρύθμιση» που αναφέρει η Κομισιόν, πέρα από την ήδη ψηφισμένη μείωση του αφορολογήτου ορίου από 1ης-1-2020, περιλαμβάνει και το πακέτο θετικών και αναπτυξιακών φορολογικών μέτρων, που σκοπό είχαν την ανακούφιση της μεσαίας τάξης και των επιχειρήσεων (μείωση φορολογικών συντελεστών, κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για ετήσια εισοδήματα έως 30.000 ευρώ). Επομένως, απομένει να φανεί «στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας» τι θα αποφανθούν οι θεσμοί για τις ελαφρύνσεις αυτές.
Σύμφωνα με τις εαρινές προβλέψεις, για τον κρατικό προϋπολογισμό η φετινή χρονιά θα κλείσει με πλεόνασμα 0,5% του ΑΕΠ (χάρη και στη συμβολή των μέτρων ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους), ενώ το 2020 θα καταγραφεί οριακό έλλειμμα 0.1% του ΑΕΠ. Το δημόσιο χρέος θα διαμορφωθεί στο 174,9% του ΑΕΠ το 2019 και θα μειωθεί στο 168,9% του ΑΕΠ το 2020.
Η Επιτροπή επιβεβαιώνει την τεράστια «βουτιά» των επενδύσεων πέρυσι, καθώς ο ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου μειώθηκε κατά 12,2% το 2018, ενώ εκτιμά ότι φέτος θα υπάρξει αύξηση της τάξεως του 10,1% και το 2020 περαιτέρω αύξηση κατά 10,8%. Η Κομισιόν περιμένει επίσης αποκλιμάκωση της ανεργίας στο 18,2% φέτος και στο 16,8% το 2020 από 19,3% πέρυσι.
Ειδική αναφορά γίνεται στις εαρινές προβλέψεις και στην αύξηση του κατώτατου μισθού, που, όπως αναφέρεται, έδωσε βραχυπρόθεσμη ώθηση στην ιδιωτική κατανάλωση, αλλά θα προκαλέσει μικρή επιβράδυνση στην αύξηση της απασχόλησης (+1,5% φέτος και +1,3% το 2020) και μικρή αύξηση του πληθωρισμού τόσο το 2019 όσο και το 2020 (προβλέπεται άνοδος του πληθωρισμού κατά 0,8% και τις δύο χρονιές). Το μοναδιαίο κόστος εργασίας στο σύνολο της οικονομίας εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 1,6% φέτος και 0,8% το 2020 και, σύμφωνα με την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, «αναμένεται να προκαλέσει απώλεια ανταγωνιστικότητας, αλλά η Ελλάδα αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνει τα μερίδια της στην παγκόσμια αγορά».
protothema
Σύμφωνα με τις εαρινές προβλέψεις της Κομισιόν, η Ελλάδα θα πετύχει τους συμφωνημένους δημοσιονομικούς στόχους το 2019 και το 2020, διότι υπάρχει ακόμα μεγάλο παραγωγικό κενό, προκύπτουν αυξανόμενα οφέλη από την μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού, ενώ τα ανώτατα όρια δαπανών στην υγεία και τις νέες προσλήψεις βοηθούν να κρατηθούν υπό έλεγχο οι δαπάνες.
Επισημαίνεται, όμως, ότι υπάρχουν απογοητευτικές επιδόσεις στις επενδύσεις, οι οποίες αποτέλεσαν μεγάλο «βαρίδι», μεταξύ άλλων, εξαιτίας της μεγάλης υποεκτέλεσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Η υποεκτέλεση του ΠΔΕ επηρέασε αρνητικά την ανάπτυξη, όπως επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς «είχε ως αποτέλεσμα την επιβράδυνση της δημόσιας κατανάλωσης και επομένως του ΑΕΠ». Επιπλέον, διαπιστώνεται ότι το περυσινό πρωτογενές υπερπλεόνασμα προήλθε και από την υπερσυγκράτηση δαπανών.
Η Κομισιόν εντοπίζει επίσης σημαντικούς πτωτικούς κινδύνους, όπως οι αναμενόμενες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας οι οποίες θα μπορούσαν να ανατρέψουν εν μέρει προηγούμενες μεταρρυθμίσεις και να αυξήσουν τις δημοσιονομικές υποχρεώσεις. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προειδοποιεί επίσης για πρόσθετη πίεση που μπορεί να δημιουργηθεί «από πολιτικές πρωτοβουλίες που επηρεάζουν το κόστος μισθοδοσίας του Δημοσίου».
Σε ό,τι αφορά στη μη μείωση του αφορολογήτου ορίου το 2020 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τις εαρινές προβλέψεις της αφήνει ένα ανοικτό παράθυρο, καθώς εκτιμά ότι οι δημοσιονομικοί στόχοι θα επιτευχθούν τόσο φέτος όσο και την προσεχή χρονιά και επισημαίνει ότι οι προβλέψεις της λαμβάνουν υπόψη την ανακοίνωση ότι δεν θα εφαρμοστεί η φορολογική μεταρρύθμιση του 2020, «η οποία θα συζητηθεί περαιτέρω στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας».
Ωστόσο, η «φορολογική μεταρρύθμιση» που αναφέρει η Κομισιόν, πέρα από την ήδη ψηφισμένη μείωση του αφορολογήτου ορίου από 1ης-1-2020, περιλαμβάνει και το πακέτο θετικών και αναπτυξιακών φορολογικών μέτρων, που σκοπό είχαν την ανακούφιση της μεσαίας τάξης και των επιχειρήσεων (μείωση φορολογικών συντελεστών, κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για ετήσια εισοδήματα έως 30.000 ευρώ). Επομένως, απομένει να φανεί «στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας» τι θα αποφανθούν οι θεσμοί για τις ελαφρύνσεις αυτές.
Σύμφωνα με τις εαρινές προβλέψεις, για τον κρατικό προϋπολογισμό η φετινή χρονιά θα κλείσει με πλεόνασμα 0,5% του ΑΕΠ (χάρη και στη συμβολή των μέτρων ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους), ενώ το 2020 θα καταγραφεί οριακό έλλειμμα 0.1% του ΑΕΠ. Το δημόσιο χρέος θα διαμορφωθεί στο 174,9% του ΑΕΠ το 2019 και θα μειωθεί στο 168,9% του ΑΕΠ το 2020.
Η Επιτροπή επιβεβαιώνει την τεράστια «βουτιά» των επενδύσεων πέρυσι, καθώς ο ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου μειώθηκε κατά 12,2% το 2018, ενώ εκτιμά ότι φέτος θα υπάρξει αύξηση της τάξεως του 10,1% και το 2020 περαιτέρω αύξηση κατά 10,8%. Η Κομισιόν περιμένει επίσης αποκλιμάκωση της ανεργίας στο 18,2% φέτος και στο 16,8% το 2020 από 19,3% πέρυσι.
Ειδική αναφορά γίνεται στις εαρινές προβλέψεις και στην αύξηση του κατώτατου μισθού, που, όπως αναφέρεται, έδωσε βραχυπρόθεσμη ώθηση στην ιδιωτική κατανάλωση, αλλά θα προκαλέσει μικρή επιβράδυνση στην αύξηση της απασχόλησης (+1,5% φέτος και +1,3% το 2020) και μικρή αύξηση του πληθωρισμού τόσο το 2019 όσο και το 2020 (προβλέπεται άνοδος του πληθωρισμού κατά 0,8% και τις δύο χρονιές). Το μοναδιαίο κόστος εργασίας στο σύνολο της οικονομίας εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 1,6% φέτος και 0,8% το 2020 και, σύμφωνα με την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, «αναμένεται να προκαλέσει απώλεια ανταγωνιστικότητας, αλλά η Ελλάδα αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνει τα μερίδια της στην παγκόσμια αγορά».
protothema
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου