Περισσότερους φόρους και λιγότερες κοινωνικές παροχές, σε σχέση με όσα σχεδίαζε τον Ιούλιο στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα η κυβέρνηση, προβλέπει ο νέος Κρατικός Προϋπολογισμός που κατέθεσε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης.
Για το 2018 προβλέπονταν φορολογικά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού 50,17 δισ. ευρώ και εισπράχθηκαν 51,26 δισ. ευρώ ( 1,1 δισ. επιπλέον) ενώ για το 2019 προβλέπονταν στο Μεσοπρόθεσμο 50,19 δισ. και πλέον ο στόχος ανεβαίνει στα 51,11 δισ. ευρώ (+920 εκατ.ευρώ).
Αντίστοιχα προβλέπει κρατικές δαπάνες 59 δισ. ευρώ, ενώ πριν 5 μήνες προέβλεπε ότι θα δοθούν 57 δισ. ευρώ. Και αυτό επειδή δεν θα κοπούν 2,065 δισ. ευρώ από συντάξεις την 1.1.2019. Δεν προβλέπει τίποτα όμως για το τι θα γίνει με τα αναδρομικά από τις μειώσεις 4,5 δισ. το χρόνο που κρίθηκαν αντισυνταγματικές από τον Ιούνιο του 2015.
Ειδικά για τις κοινωνικές παροχές προβλέπονται να δοθούν το 2019 μόλις 1,676 δισ. ευρώ, έναντι πρόβλεψης στο Μεσοπρόθεσμο να δοθούν 2,425 δισ. ευρώ (-30%)! Κόπηκαν δηλαδή 800 εκατομμύρια για να χρηματοδοτηθεί η μη περικοπή των συντάξεων το 2019.
Για το 2019, το πραγματικό ΑΕΠ προβλέπεται ότι θα αυξηθεί κατά 2,5% σε ετήσια βάση, έναντι 2,1% το 2018. Στον πίνακα 1.2 παρουσιάζονται αναλυτικά οι σχετικές προβλέψεις των μακροοικονομικών μεγεθών για το 2019.
Για να βγουν οι αριθμοί, ο Προϋπολογισμός προβλέπει περαιτέρω ανάκαμψη της ιδιωτικής κατανάλωσης και μεγαλύτερη επενδυτική δραστηριότητα έναντι του 2018. Μάλιστα, η συνεισφορά των επενδύσεων στην αύξηση του ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα ανέλθει το 2019 σε 1,5 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ, δηλαδή σε επίπεδο υψηλότερο έναντι όλου του υπόλοιπου μεσοπρόθεσμου διαστήματος.
Ο ρυθμός αύξησης της πραγματικής δημόσιας κατανάλωσης εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί ελαφρώς το 2019, στο +0,6% από +0,2% το 2018, μετά από απώλειες 0,2% του πραγματικού ΑΕΠ κατά τη διετία 2016-2017.
Προβλέπεται επίσης αύξηση της πραγματικής ιδιωτικής κατανάλωσης που εκτιμάται ότι θα συμβάλει στην αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά 0,8 ποσοστιαίες μονάδες εκ του συνόλου των 2,5 ποσοστιαίων μονάδων της ανάπτυξης (από 0,7 ποσοστιαίες μονάδες το 2018). Ο ετήσιος ρυθμός αύξησής της εκτιμάται στο 1,1%, εν μέσω εκτίμησης για αύξηση της ονομαστικής (πραγματικής) μισθολογικής δαπάνης στο σύνολο της οικονομίας κατά 3,3% (2,0%), καθώς και για αύξηση του μέσου μισθού (+1,4% το 2019 έναντι +1,2% το 2018).
Η μικρότερη εκτιμώμενη αύξηση του μέσου μισθού έναντι της συνολικής μισθολογικής δαπάνης υποδηλώνει τη συνέχιση της ανοδικής τάσης στην απασχόληση, με ετήσιο ρυθμό που εκτιμάται στο 1,4% το 2019. Ως αποτέλεσμα, η ανεργία αναμένεται να μειωθεί στο 18,2% του εργατικού δυναμικού βάσει Έρευνας Εργατικού Δυναμικού.
Για το 2018, δεν γίνεται προς το παρόν αναφορά στο «Κοινωνικό Μέρισμα». Σύμφωνα με τα στοιχεία της εκτέλεσης του Προϋπολογισμού 2018, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας θα διαμορφωθεί σε 7.383 εκατ. ευρώ ή 3,98% του ΑΕΠ, αυξημένο έναντι του στόχου κατά 885 εκατ. ευρώ ή 0,48% του ΑΕΠ. Σε όρους ESA εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε 7.573 εκατ. ευρώ ή 4,1% του ΑΕΠ. Πιθανότατα τις επόμενες μέρες να εξαγγελθεί πώς θα κατανεμηθεί και ποιο μέρος από αυτά τα 885 εκατομμύρια ευρώ.
Τα σενάρια για το 2019
Για το έτος 2019, αν δεν εφαρμόζονταν οι δημοσιονομικές παρεμβάσεις (θετικά μέτρα), το πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας θα διαμορφωνόταν σε 8,189 δισ. ευρώ ή 4,25% του ΑΕΠ, αυξημένο έναντι του στόχου της Ενισχυμένης Εποπτείας κατά 1,443 δισ. ευρώ.
Αντίστοιχα, σε δημοσιονομική βάση το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης θα διαμορφωνόταν σε 8.678 εκατ. ευρώ ή 4,5% του ΑΕΠ, αυξημένο κατά 881 εκατ. ευρώ σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο 2019-2022, προερχόμενο κυρίως από το αποτέλεσμα του ισοζυγίου των Ταμείων.
Διαβάστε εδώ τον προϋπολογισμό
protothema
Για το 2018 προβλέπονταν φορολογικά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού 50,17 δισ. ευρώ και εισπράχθηκαν 51,26 δισ. ευρώ ( 1,1 δισ. επιπλέον) ενώ για το 2019 προβλέπονταν στο Μεσοπρόθεσμο 50,19 δισ. και πλέον ο στόχος ανεβαίνει στα 51,11 δισ. ευρώ (+920 εκατ.ευρώ).
Αντίστοιχα προβλέπει κρατικές δαπάνες 59 δισ. ευρώ, ενώ πριν 5 μήνες προέβλεπε ότι θα δοθούν 57 δισ. ευρώ. Και αυτό επειδή δεν θα κοπούν 2,065 δισ. ευρώ από συντάξεις την 1.1.2019. Δεν προβλέπει τίποτα όμως για το τι θα γίνει με τα αναδρομικά από τις μειώσεις 4,5 δισ. το χρόνο που κρίθηκαν αντισυνταγματικές από τον Ιούνιο του 2015.
Ειδικά για τις κοινωνικές παροχές προβλέπονται να δοθούν το 2019 μόλις 1,676 δισ. ευρώ, έναντι πρόβλεψης στο Μεσοπρόθεσμο να δοθούν 2,425 δισ. ευρώ (-30%)! Κόπηκαν δηλαδή 800 εκατομμύρια για να χρηματοδοτηθεί η μη περικοπή των συντάξεων το 2019.
Για το 2019, το πραγματικό ΑΕΠ προβλέπεται ότι θα αυξηθεί κατά 2,5% σε ετήσια βάση, έναντι 2,1% το 2018. Στον πίνακα 1.2 παρουσιάζονται αναλυτικά οι σχετικές προβλέψεις των μακροοικονομικών μεγεθών για το 2019.
Για να βγουν οι αριθμοί, ο Προϋπολογισμός προβλέπει περαιτέρω ανάκαμψη της ιδιωτικής κατανάλωσης και μεγαλύτερη επενδυτική δραστηριότητα έναντι του 2018. Μάλιστα, η συνεισφορά των επενδύσεων στην αύξηση του ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα ανέλθει το 2019 σε 1,5 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ, δηλαδή σε επίπεδο υψηλότερο έναντι όλου του υπόλοιπου μεσοπρόθεσμου διαστήματος.
Ο ρυθμός αύξησης της πραγματικής δημόσιας κατανάλωσης εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί ελαφρώς το 2019, στο +0,6% από +0,2% το 2018, μετά από απώλειες 0,2% του πραγματικού ΑΕΠ κατά τη διετία 2016-2017.
Προβλέπεται επίσης αύξηση της πραγματικής ιδιωτικής κατανάλωσης που εκτιμάται ότι θα συμβάλει στην αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά 0,8 ποσοστιαίες μονάδες εκ του συνόλου των 2,5 ποσοστιαίων μονάδων της ανάπτυξης (από 0,7 ποσοστιαίες μονάδες το 2018). Ο ετήσιος ρυθμός αύξησής της εκτιμάται στο 1,1%, εν μέσω εκτίμησης για αύξηση της ονομαστικής (πραγματικής) μισθολογικής δαπάνης στο σύνολο της οικονομίας κατά 3,3% (2,0%), καθώς και για αύξηση του μέσου μισθού (+1,4% το 2019 έναντι +1,2% το 2018).
Η μικρότερη εκτιμώμενη αύξηση του μέσου μισθού έναντι της συνολικής μισθολογικής δαπάνης υποδηλώνει τη συνέχιση της ανοδικής τάσης στην απασχόληση, με ετήσιο ρυθμό που εκτιμάται στο 1,4% το 2019. Ως αποτέλεσμα, η ανεργία αναμένεται να μειωθεί στο 18,2% του εργατικού δυναμικού βάσει Έρευνας Εργατικού Δυναμικού.
Για το 2018, δεν γίνεται προς το παρόν αναφορά στο «Κοινωνικό Μέρισμα». Σύμφωνα με τα στοιχεία της εκτέλεσης του Προϋπολογισμού 2018, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας θα διαμορφωθεί σε 7.383 εκατ. ευρώ ή 3,98% του ΑΕΠ, αυξημένο έναντι του στόχου κατά 885 εκατ. ευρώ ή 0,48% του ΑΕΠ. Σε όρους ESA εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε 7.573 εκατ. ευρώ ή 4,1% του ΑΕΠ. Πιθανότατα τις επόμενες μέρες να εξαγγελθεί πώς θα κατανεμηθεί και ποιο μέρος από αυτά τα 885 εκατομμύρια ευρώ.
Τα σενάρια για το 2019
Για το έτος 2019, αν δεν εφαρμόζονταν οι δημοσιονομικές παρεμβάσεις (θετικά μέτρα), το πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας θα διαμορφωνόταν σε 8,189 δισ. ευρώ ή 4,25% του ΑΕΠ, αυξημένο έναντι του στόχου της Ενισχυμένης Εποπτείας κατά 1,443 δισ. ευρώ.
Αντίστοιχα, σε δημοσιονομική βάση το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης θα διαμορφωνόταν σε 8.678 εκατ. ευρώ ή 4,5% του ΑΕΠ, αυξημένο κατά 881 εκατ. ευρώ σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο 2019-2022, προερχόμενο κυρίως από το αποτέλεσμα του ισοζυγίου των Ταμείων.
Διαβάστε εδώ τον προϋπολογισμό
protothema
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου