facebook-twiter

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΛΕΞΤΕ ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΟΣΕΙΡΑΣ

Τρίτη 23 Ιανουαρίου 2018

Τα «αγκάθια» της 4ης αξιολόγησης σε ασφαλιστικό-εργασιακά

Ποιες δεσμεύσεις της Ελλάδας εκκρεμούν στο συνταξιοδοτικό μέτωπο. Οι προβλέψεις για την πάταξη της αδήλωτης εργασίας και η κωδικοποίηση της εργατικής νομοθεσίας. Τι ζητούν οι θεσμοί για την πρόνοια. «Καμπανάκι» από τα συνδικάτα.

Οι… ουρές των μεταρρυθμίσεων σε ασφαλιστικό, εργασιακά και κοινωνική πρόνοια κατά τις τρεις προηγούμενες αξιολογήσεις, μένουν για να κλείσει η τέταρτη και πιθανότατα πλέον δύσκολη αξιολόγηση.

Ουρές, που κρύβουν παγίδες που ενδέχεται να δυσχεράνουν τη διαδικασία, και προμηνύουν μια δύσκολη άνοιξη, αφού σταδιακά από τον Απρίλιο έως τον Μάιο θα πρέπει να οριστικοποιηθούν οι αλλαγές στην διαιτησία (αφού αξιολογηθεί το ισχύον σύστημα), να κωδικοποιηθεί η εργατική νομοθεσία, με τα συνδικάτα να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, επισημαίνοντας ότι μέσω της κωδικοποίησης ενδέχεται να περάσουν επιπλέον αλλαγές στα εργασιακά, να εκδοθούν νέες συντάξεις και να επανυπολογιστούν όλες οι παλαιές, να ελεγχθούν οι παλαιές χειρόγραφες εγγραφές του ΕΦΚΑ που ενδέχεται να οδηγήσει σε ανακατανομή των συνταξιοδοτικών παροχών και να καταργηθεί το ΕΚΑΣ.

Όσο για την πρόνοια, οι θεσμοί, αφού χαιρετίζουν την ψήφιση του νόμου για τα οικογενειακά επιδόματα ξεκαθαρίζουν ότι οι αλλαγές στην Πρόνοια με νέο τρόπο αξιολόγησης της αναπηρίας θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί και να εφαρμοστούν σε πανεθνικό επίπεδο, έως τον Ιούνιο του 2018.

Οι συντάξεις
Στον τομέα των συντάξεων, οι δανειστές εκτιμούν ότι η εφαρμογή της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης που υλοποιείται με το νόμο Κατρούγκαλου (νόμος 4367/2016) έχει σημειώσει ικανοποιητική πρόοδο. Έχουν εγκριθεί όλες οι αναγκαίες υπουργικές αποφάσεις και εγκύκλιοι που είναι απαραίτητες για την εφαρμογή της μεταρρύθμισης. Το ΕΚΑΣ σταδιακά καταργείται, και μάλιστα η απόφαση για το ΕΚΑΣ του 2018 που μειώνει την συνταξιοδοτική δαπάνη κατά 808 εκατ. ευρώ εκδόθηκε όπως είχε συμφωνηθεί, στον Δεκέμβριο του 2017.

Την ίδια στιγμή, οι δανειστές διαπιστώνουν ότι προχωρά και ο επανυπολογισμός και η επεξεργασία των συνταξιοδοτικών απαιτήσεων σύμφωνα με τους νέους κανόνες περί παροχών. Ήδη οι υπηρεσίες του ΕΦΚΑ έχουν οριστικοποιήσει τον ατομικό επανυπολογισμό των συντάξεων σύμφωνα με τους νέους ομοιόμορφους κανόνες. Μάλιστα, αναφέρεται πως τουλάχιστον το 30% όλων των αιτήσεων κύριας συνταξιοδότησης που υποβλήθηκαν μεταξύ 13 Μαΐου 2016 και Δεκεμβρίου 2016 έχουν υπολογιστεί και εκδοθεί. Στον αντίποδα, η επίσης υποχρέωση για τον υπολογισμό τουλάχιστον 3500 αιτήσεων για την έκδοση επικουρικών συντάξεων δεν έχει ολοκληρωθεί, με τους δανειστές να αποδέχονται ότι η διαδικασία θα διαρκέσει περισσότερο.

Παράλληλα, εκδόθηκε η κοινή υπουργική απόφαση που ενσωματώνει το συνταξιοδοτικό σύστημα του δημόσιου τομέα στον ΕΦΚΑ και έχουν εξασφαλίσει πλήρως ότι ο νέος ενιαίος Φορέας μπορεί να διατηρήσει πλήρη αυτόματα ηλεκτρονικά αρχεία σχετικά με το ιστορικό υπηρεσιών των συνταξιούχων. Επιπλέον, στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης, έχει περάσει νομοθεσία που εμποδίζει τον ΕΦΚΑ να παρέχει εγγυήσεις ή απευθείας δανεισμό σε ιδιώτες. Τέλος, η ΕΛΣΤΑΤ ζήτησε από την Eurostat, στα μέσα Δεκεμβρίου, να διατυπώσει επίσημη γνώμη σχετικά με το αν το επικουρικό συνταξιοδοτικό ταμείο των δημοσιογράφων (ΕΔΟΕΑΠ) είναι ιδιωτική οντότητα και επομένως, από δημοσιονομική άποψη, παραμένει εκτός της γενικής κυβέρνησης (σύμφωνα με τον ορισμό του ESA 2010).

Όσο για τις υποχρεώσεις της επόμενης, τέταρτης αξιολόγησης, το συμπληρωματικό μνημόνιο προβλέπει για το ασφαλιστικό την ανακατανομή των συνταξιοδοτικών παροχών μέσα από τον διασταυρωμένο έλεγχο μεταξύ των ψηφιακών εγγραφών και των εγγράφων σε χαρτί, που θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τα μέσα Μαρτίου του 2018.

Ως βασικό παραδοτέο, μέχρι τον Απρίλιο του 2018, ο ΕΦΚΑ θα πρέπει να έχει υπολογίσει και εκδώσει τις συντάξεις από τις αιτήσεις για κύρια συνταξιοδότηση που υποβλήθηκαν το 2016 καθώς και το 30% των αιτήσεων που υποβλήθηκαν στον ΕΦΚΑ το 2017. Όσο για τις επικουρικές, έως τον Απρίλιο θα πρέπει το ΕΤΕΑΕΠ να έχει προχωρήσει στην έκδοση τουλάχιστον 13.800 συντάξεων από αιτήσεις που υποβλήθηκαν από 1.1.2015 έως και 31.12.2016.

Η Υπουργική Απόφαση που ορίζει όλες τις λεπτομέρειες για την κατάργηση του ΕΚΑΣ το 2019 θα πρέπει να εκδοθεί μέχρι τον Ιούνιο του 2018.

Η πλήρης εφαρμογή της μεταρρύθμισης του συνταξιοδοτικού συστήματος θα πρέπει να ολοκληρωθεί ένα μήνα μετά από την έγκριση του Προεδρικού Διατάγματος για τον ενιαίο κανονισμό παροχών του ΕΦΚΑ.

Έως τον Μάιο, θα πρέπει επίσης να έχει ολοκληρωθεί η πλήρης συγχώνευση όλων των ασφαλισμένων στον ΕΦΚΑ, συμπεριλαμβανομένων των μεταβιβάσεων σχετικού προσωπικού από το Γενικό Λογιστήριο και οποιουδήποτε νομικού ή διοικητικού βήματος που απαιτείται για την πραγματική μεταφορά των βάσεων δεδομένων, λογισμικού και υποδομής πληροφορικής. Τον Μάιο θα αποφασιστεί άλλωστε και η τύχη του ΕΔΟΕΑΠ, μετά και την απάντηση της Eurostat.

Τέλος, μέχρι το Μάιο του 2018, ο ΕΦΚΑ θα πρέπει να προβεί σε συγκεκριμένες ενέργειες για τη διαφοροποίηση του χαρτοφυλακίου επενδύσεων σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές, προκειμένου να διασφαλίσει ότι δεν κατέχει ελέγχουσα συμμετοχή σε καμία ιδιωτική εταιρεία, μια δέσμευση που αφορά κυρίως την συμμετοχή του ΕΦΚΑ στο μετοχικό κεφάλαιο της Τράπεζας Αττικής.

Τα εργασιακά
Ως ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων της αγοράς εργασίας που συμφωνήθηκαν κατά την δεύτερη αξιολόγηση, θεωρούν την αλλαγή στο θέμα της απαρτίας για τη λήψη απόφασης για απεργία στα πρωτοβάθμια σωματεία, οι εκπρόσωποι των δανειστών. Και για την ακρίβεια, επισημαίνουν ότι για να ολοκληρωθεί το σύνολο των μεταρρυθμίσεων που εγκρίθηκαν στο πλαίσιο της δεύτερης επανεξέτασης του προγράμματος που καλύπτει τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, τις ομαδικές απολύσεις και τις απεργιακές κινητοποιήσεις, οι ελληνικές αρχές τροποποίησαν τη διαδικασία απεργίας σε επίπεδο επιχείρησης. Ειδικότερα, αύξησαν την απαιτούμενη απαρτία για την ψηφοφορία από τις συνδικαλιστικές οργανώσεις πρώτου επιπέδου από το ένα τρίτο στο μισό των μελών των συνδικάτων που είναι οικονομικά τακτοποιημένα.

Προκειμένου να εξορθολογιστεί το υφιστάμενο σύνολο της εργατικής νομοθεσίας, στο πλαίσιο της τέταρτης αξιολόγησης, θα πρέπει οι υπάρχοντες νόμοι να κωδικοποιηθούν σε έναν κώδικα εργατικού δικαίου. Το πρώτο σχέδιο του νέου κώδικα εργατικού δικαίου αναμένεται να εκδοθεί μέχρι τον Μάιο του 2018.

Στο επικαιροποιημένο μνημόνιο επισημαίνεται ότι η εφαρμογή του σχεδίου δράσης για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας προχωρεί υποστηριζόμενη ομαλά από την τεχνική βοήθεια που παρέχει η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας. Το σχέδιο προωθεί μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για την αδήλωτη εργασία, ενισχύοντας τη συνεργασία μεταξύ των διαφόρων θεσμικών οργάνων, βελτιώνοντας τη γνώση και την ικανότητα ανίχνευσης του φαινομένου, αναθεωρώντας το σύστημα κινήτρων για την προώθηση της μετάβασης στην επίσημη οικονομία και ενισχύοντας την ικανότητα της επιθεώρησης εργασίας.

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι στο πλαίσιο της τέταρτης αξιολόγησης δεν πρέπει να γίνουν και άλλα. Αναλυτικά, το επικαιροποιημένο μνημόνιο προβλέπει τη δημιουργία μηχανισμού αντιπροσωπευτικότητας των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων. Για το λόγο αυτό, η κυβέρνηση, σε διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και σε συμφωνία με τα θεσμικά όργανα, έως τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους, θα πρέπει να αναπτύξει ένα αξιόπιστο διοικητικό σύστημα για την εκτίμηση της αντιπροσωπευτικότητας των συμβάσεων. Και βέβαια, έως τον Μάρτιο θα πρέπει να αντιμετωπίσει ένα από τα πλέον δύσκολα θέματα. Τη λειτουργία της διαιτησίας.

Αναλυτικά, στο νέο κείμενο προβλέπεται ότι σε συνεννόηση με τους κοινωνικούς εταίρους, η κυβέρνηση θα επανεξετάσει τις τρέχουσες διαδικασίες διαμεσολάβησης και διαιτησίας. Μάλιστα, ξεκαθαρίζει ότι αφού λάβει υπόψη της μια ανεξάρτητη νομική έκθεση και τα αποτελέσματα των διαβουλεύσεων με τους κοινωνικούς εταίρους, θα πρέπει να θεσπίσει όλα τα αναγκαία μέτρα, κατόπιν διαβουλεύσεων με τα θεσμικά όργανα και σύμφωνα με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ). Έως τον Μάιο, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η δυνατότητα αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των βάσεων δεδομένων των υπουργείων Εργασίας και Οικονομικών, του ΣΕΠΕ, του ΑΑΔΕ, του ΟΑΕΔ, του ΕΦΚΑ και της ελληνικής αστυνομίας για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας.

Η πρόνοια
Το 5,8% του ελληνικού πληθυσμού, περίπου 630.000 δικαιούχοι που υπέβαλαν 294.000 αιτήσεις, λαμβάνουν πλέον Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Αυτό επισημαίνουν οι εκπρόσωποι των δανειστών επισημαίνοντας ότι διατέθηκαν οι απαραίτητοι ανθρώπινοι και τεχνικοί πόροι, ώστε να εξασφαλιστεί η ορθή διαχείριση του συστήματος, ενώ ψηφίστηκαν και τα αναγκαία μέτρα για την πρόληψη των σφαλμάτων, της απάτης και της διαφθοράς.

Παράλληλα, οι θεσμοί χαρακτηρίζουν σημαντική μεταρρύθμιση αυτή που ψηφίστηκε πρόσφατα και αφορά τα οικογενειακά επιδόματα. Στο συμπληρωματικό μνημόνιο επισημαίνεται ότι ένα νέο ενοποιημένο επίδομα τέκνου εισήχθη στο εθνικό μας δίκαιο, με στόχο να βελτιωθεί η στόχευση, η επάρκεια και η ισότητα εντός του διαθέσιμου δημοσιονομικού χώρου, όπως προσδιορίζεται στον προϋπολογισμό του 2018 (επιπλέον 260 εκατ. ευρώ).

Επίσης, επισημαίνεται ότι η σταδιακή μεταρρύθμιση του συστήματος των παροχών αναπηρίας έχει αρχίσει να συμμορφώνεται με την τεχνική βοήθεια που παρέχεται από την Παγκόσμια Τράπεζα. Οι διοικητικές διαδικασίες για την αξιολόγηση των αναπηριών εξομαλύνονται. Επιπλέον, ξεκίνησε ένα πιλοτικό σχέδιο για τη μετάβαση από μια αξιολόγηση που βασίζεται αποκλειστικά σε ιατρικά κριτήρια σε μια αξιολόγηση που λαμβάνει υπόψη τις συνθήκες λειτουργίας των ατόμων με αναπηρίες, εντός της κοινωνίας.

Το νέο κείμενο ξεκαθαρίζει ότι το σύστημα μειωμένων εισιτηρίων για ορισμένες κατηγορίες χρηστών σε Μέσα Μαζικής Μεταφοράς θα επανεξεταστεί κατά τη διάρκεια του 2018 με βάση νέα λεπτομερή στοιχεία σχετικά με τη χρήση των μεταφορών που θα προκύψουν από το ηλεκτρονικό εισιτήριο.

Οι δανειστές αναγνωρίζουν ότι τα κριτήρια επιλεξιμότητας και διαχείρισης των επιδομάτων στέγασης για σπουδαστές που σπουδάζουν μακριά από τον τόπο διαμονής τους έχουν βελτιωθεί, επιτυγχάνοντας εξοικονόμηση και τέλος δέχονται ότι ο ΟΓΑ θα είναι η ενιαία υπηρεσία παροχών και η ενιαία αρχή πληρωμής για όλες τις παροχές κοινωνικής πρόνοιας.

Όσο για τις νέες υποχρεώσεις, στο πλαίσιο της τέταρτης αξιολόγησης, το επικαιροποιημένο μνημόνιο προβλέπει τα εξής:

Μέχρι τον Απρίλιο του 2018, θα καθιερωθεί η απαίτηση για όλους τους δικαιούχους του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης που είναι ικανοί να εργαστούν και δεν απασχολούνται ούτε για εκπαίδευση ή κατάρτιση να εγγραφούν ως αιτούντες εργασία στο ΟΑΕΔ.

Το πιλοτικό πρόγραμμα του συστήματος αξιολόγησης της «λειτουργικής αναπηρίας» θα ξεκινήσει τον Φεβρουάριο του 2018. Η νομοθεσία για την εθνική ανάπτυξη του νέου συστήματος θα εγκριθεί τον Μάιο του 2018, εφαρμόζοντας τη νέα αξιολόγηση αναπηρίας σε όλες τις επιδοτούμενες παροχές αναπηρίας και κοινωνικής μέριμνας, συμπεριλαμβανομένου του νόμου 4387 / 2016, προκειμένου να αρχίσει η εφαρμογή σε εθνικό επίπεδο μέχρι τον Ιούνιο του 2018, λαμβάνοντας υπόψη τις οδηγίες της τεχνικής βοήθειας.

Μέχρι το Μάιο του 2018, θα αρχίσει η εφαρμογή της μεταρρύθμισης του συστήματος επιδοτήσεων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, μετά την εισαγωγή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Η αρχή θα γίνει από την Αθήνα.

Μέχρι το Μάρτιο του 2018, θα θεσπιστεί νέα νομοθεσία για τον προσδιορισμό του σχεδιασμού ενός προγράμματος για την στήριξη της στέγασης συγκεκριμένων ομάδων.

euro2day

Δημοφιλεις αναρτησεις

ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ BLOGS

ΔΕΙΤΕ ΤΟ

inblogsgr news