Αν δεν υπάρξει νέο στρατηγικό σχέδιο (master plan) για το λιμάνι Λαυρίου, η επέκταση του προαστιακού στο τμήμα Κορωπί-Λαύριο θα μείνει στα χαρτιά, υποστηρίζουν όσοι παρακολουθούν την υπόθεση.
Με αφορμή και πρόσφατη ανακοίνωση του δημάρχου Λαυρεωτικής Δημήτρη Λουκά, που εμφανιζόταν και σίγουρος πως το έργο μπορεί να δημοπρατηθεί με σύμβαση παραχώρησης εντός του 2017, επισημαίνουν πως χρειάζεται σοβαρή προετοιμασία.
Όπως εξηγούν, το σημερινό master plan στο λιμάνι του Λαυρίου προβλέπει κυρίως θέσεις ελλιμενισμού εμπορικών πλοίων (εννέα θέσεις!). Για να γίνει ελκυστικό το έργο που προωθεί η κυβέρνηση προς ένταξη στο «πακέτο Γιούνκερ» (αναβάθμιση λιμανιού Λαυρίου, επέκταση προαστιακού και επέκταση Αττικής Οδού μέχρι το Λαύριο) απαιτείται αλλαγή του master plan, ώστε το λιμάνι να μετατραπεί σε επιβατικό και σε λιμάνι αναχωρήσεων κρουαζιερόπλοιων, λένε.
Για να αλλάξει, όμως, το master plan, πρέπει πρώτα να αποφασιστεί η τύχη των δέκα μεγάλων περιφερειακών λιμανιών που σήμερα ελέγχονται από το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και ο λιμένας Λαυρίου.
Τα συγκεκριμένα λιμάνια, που λειτουργούν με τη μορφή των ανώνυμων εταιρειών, θα μεταφερθούν στο υπερταμείο. Στην αγορά ακούγεται, πάντως, πως μία από τις προτεραιότητες της νέας ηγεσίας του υπουργείου Οικονομίας (θέση υφυπουργού κατέχει ο τέως πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας) είναι η παραχώρηση κάποιων από τα περιφερειακά λιμάνια. Μάλιστα, ο κ. Πιτσιόρλας έχει κάνει και σχετική προεργασία μέσω συμφωνιών που υπήρξαν τους τελευταίους μήνες με δημοτικές αρχές (για παραχώρηση ακινήτων κ.λπ.) που φιλοξενούν κάποια από τα περιφερειακά λιμάνια.
Υπενθυμίζεται πως στο λιμάνι του Λαυρίου, σύμφωνα με παλαιότερους σχεδιασμούς του ΤΑΙΠΕΔ (επί προηγούμενων διοικήσεων), σχεδιαζόταν η κατασκευή μαρίνας που θα υποδεχόταν μεγάλα σκάφη αναψυχής (mega-yachts). Μάλιστα, σύμφωνα με διαρροές εκείνης της εποχής, ήταν «θέμα εβδομάδων» η προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού.
Για την αναβάθμιση του λιμανιού σε επιβατικό απαιτείται επίσης συμφωνία τόσο με την κινεζική Cosco, που απέκτησε τον ΟΛΠ, όσο και με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, καθώς και με τις εταιρείες κρουαζιερόπλοιων. Στελέχη που ασχολούνται με την υπόθεση υποστηρίζουν πως οι Κινέζοι δεν βλέπουν αρνητικά τη μεταφορά κάποιων γραμμών του Βορείου Αιγαίου στο Λαύριο. Οι εταιρείες κρουαζιερόπλοιων, από την άλλη, θέτουν ως προϋπόθεση την αναβάθμιση της οδικής και σιδηροδρομικής σύνδεσης με το Λαύριο.
Υπενθυμίζεται πως προ ημερών η επέκταση του προαστιακού στο τμήμα Κορωπί-Λαύριο βγήκε από το νέο ΕΣΠΑ με το επιχείρημα πως προωθείται η ένταξη του σύνθετου έργου στο «πακέτο Γιούνκερ».
Το αρχικό σχέδιο που είχε παρουσιάσει ο πρώην υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης προέβλεπε την κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 32 χιλιομέτρων, που θα ξεκινά από τον σημερινό κόμβο του προαστιακού στο Κορωπί και θα καταλήγει στον Νέο Λιμένα Λαυρίου. Η γραμμή θα είχε μέχρι την Κερατέα τη χάραξη του παλαιού τρένου της Λαυρεωτικής (του Λαυρεωτικού Σιδηροδρόμου που καταργήθηκε σταδιακά μεταξύ 1957 και 1962) και στη συνέχεια θα ακολουθεί νέα χάραξη. Θα διέθετε δύο σιδηροδρομικούς σταθμούς (στο Μαρκόπουλο και στο λιμάνι του Λαυρίου) και επτά στάσεις (σε Καλύβια, Κουβαρά, Κερατέα, Αμφιτρίτη, Περιγιάλι, Θορικό, Εκπαιδευτικό Κέντρο Λαυρίου).
Το κόστος του έργου είχε εκτιμηθεί στα 140 εκατ. ευρώ.
Το νέο σχέδιο προβλέπει μια σπονδυλωτή επένδυση μέσω της οποίας μια κοινοπραξία θα αναλάβει ταυτόχρονα την αναβάθμιση και διαχείριση του λιμένος Λαυρίου, την επέκταση του προαστιακού καθώς και την επέκταση της Αττικής Οδού (μαζί με τη διαχείριση του συγκεκριμένου οδικού τμήματος).
euro2day
Με αφορμή και πρόσφατη ανακοίνωση του δημάρχου Λαυρεωτικής Δημήτρη Λουκά, που εμφανιζόταν και σίγουρος πως το έργο μπορεί να δημοπρατηθεί με σύμβαση παραχώρησης εντός του 2017, επισημαίνουν πως χρειάζεται σοβαρή προετοιμασία.
Όπως εξηγούν, το σημερινό master plan στο λιμάνι του Λαυρίου προβλέπει κυρίως θέσεις ελλιμενισμού εμπορικών πλοίων (εννέα θέσεις!). Για να γίνει ελκυστικό το έργο που προωθεί η κυβέρνηση προς ένταξη στο «πακέτο Γιούνκερ» (αναβάθμιση λιμανιού Λαυρίου, επέκταση προαστιακού και επέκταση Αττικής Οδού μέχρι το Λαύριο) απαιτείται αλλαγή του master plan, ώστε το λιμάνι να μετατραπεί σε επιβατικό και σε λιμάνι αναχωρήσεων κρουαζιερόπλοιων, λένε.
Για να αλλάξει, όμως, το master plan, πρέπει πρώτα να αποφασιστεί η τύχη των δέκα μεγάλων περιφερειακών λιμανιών που σήμερα ελέγχονται από το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και ο λιμένας Λαυρίου.
Τα συγκεκριμένα λιμάνια, που λειτουργούν με τη μορφή των ανώνυμων εταιρειών, θα μεταφερθούν στο υπερταμείο. Στην αγορά ακούγεται, πάντως, πως μία από τις προτεραιότητες της νέας ηγεσίας του υπουργείου Οικονομίας (θέση υφυπουργού κατέχει ο τέως πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας) είναι η παραχώρηση κάποιων από τα περιφερειακά λιμάνια. Μάλιστα, ο κ. Πιτσιόρλας έχει κάνει και σχετική προεργασία μέσω συμφωνιών που υπήρξαν τους τελευταίους μήνες με δημοτικές αρχές (για παραχώρηση ακινήτων κ.λπ.) που φιλοξενούν κάποια από τα περιφερειακά λιμάνια.
Υπενθυμίζεται πως στο λιμάνι του Λαυρίου, σύμφωνα με παλαιότερους σχεδιασμούς του ΤΑΙΠΕΔ (επί προηγούμενων διοικήσεων), σχεδιαζόταν η κατασκευή μαρίνας που θα υποδεχόταν μεγάλα σκάφη αναψυχής (mega-yachts). Μάλιστα, σύμφωνα με διαρροές εκείνης της εποχής, ήταν «θέμα εβδομάδων» η προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού.
Για την αναβάθμιση του λιμανιού σε επιβατικό απαιτείται επίσης συμφωνία τόσο με την κινεζική Cosco, που απέκτησε τον ΟΛΠ, όσο και με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, καθώς και με τις εταιρείες κρουαζιερόπλοιων. Στελέχη που ασχολούνται με την υπόθεση υποστηρίζουν πως οι Κινέζοι δεν βλέπουν αρνητικά τη μεταφορά κάποιων γραμμών του Βορείου Αιγαίου στο Λαύριο. Οι εταιρείες κρουαζιερόπλοιων, από την άλλη, θέτουν ως προϋπόθεση την αναβάθμιση της οδικής και σιδηροδρομικής σύνδεσης με το Λαύριο.
Υπενθυμίζεται πως προ ημερών η επέκταση του προαστιακού στο τμήμα Κορωπί-Λαύριο βγήκε από το νέο ΕΣΠΑ με το επιχείρημα πως προωθείται η ένταξη του σύνθετου έργου στο «πακέτο Γιούνκερ».
Το αρχικό σχέδιο που είχε παρουσιάσει ο πρώην υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης προέβλεπε την κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 32 χιλιομέτρων, που θα ξεκινά από τον σημερινό κόμβο του προαστιακού στο Κορωπί και θα καταλήγει στον Νέο Λιμένα Λαυρίου. Η γραμμή θα είχε μέχρι την Κερατέα τη χάραξη του παλαιού τρένου της Λαυρεωτικής (του Λαυρεωτικού Σιδηροδρόμου που καταργήθηκε σταδιακά μεταξύ 1957 και 1962) και στη συνέχεια θα ακολουθεί νέα χάραξη. Θα διέθετε δύο σιδηροδρομικούς σταθμούς (στο Μαρκόπουλο και στο λιμάνι του Λαυρίου) και επτά στάσεις (σε Καλύβια, Κουβαρά, Κερατέα, Αμφιτρίτη, Περιγιάλι, Θορικό, Εκπαιδευτικό Κέντρο Λαυρίου).
Το κόστος του έργου είχε εκτιμηθεί στα 140 εκατ. ευρώ.
Το νέο σχέδιο προβλέπει μια σπονδυλωτή επένδυση μέσω της οποίας μια κοινοπραξία θα αναλάβει ταυτόχρονα την αναβάθμιση και διαχείριση του λιμένος Λαυρίου, την επέκταση του προαστιακού καθώς και την επέκταση της Αττικής Οδού (μαζί με τη διαχείριση του συγκεκριμένου οδικού τμήματος).
euro2day
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου