Με την κρίση στην Τουρκία και τα κλειστά σύνορα στην Ευρώπη οι δουλέμποροι στη βόρεια Ελλάδα περιμένουν ότι το φετινό καλοκαίρι θα τους φέρει πολλά κέρδη.
Σύμφωνα με εκτενές δημοσίευμα του AP η ελληνική αστυνομία υποστηρίζει ότι οι διακινητές χρησιμοποιούν ολοένα και πιο εξελιγμένες μεθόδους όπως ανιχνευτές» με μοτοσικλέτες, χάρτες με τα «τυφλά σημεία» της φύλαξης των συνόρων, ακόμη και πληροφοριοδότες από την αστυνομία, για να μετακινήσουν τους πρόσφυγες που εδώ και μήνες έχουν εγκλωβιστεί στην χώρα μας.
Από τη μια τα υπέρογκα ποσά που ζητούν οι λαθροδιακινητές και από την άλλη οι όλο και μικρότερες πιθανότητες να φύγουν από τη χώρα κάνει τους πρόσφυγες λιγότερο αποφασιστικούς. Χαρακτηριστική περίπτωση η ιστορία του Sorah Rahimi.
Οι αποτυχημένες προσπάθειες και τα χαμένα λεφτά
Ο 22χρονος φοιτητής ψυχολογίας ταξίδεψε από το Αφγανιστάν με την άρρωστη μητέρα του. Ο Rahimi αποτελεί τον ιδανικό στόχο για τα κυκλώματα λαθροδιακινητών που έχουν επανεμφανιστεί στη βόρεια Ελλάδα. Ο φοιτητής συμφώνησε να πληρώσει στους διακινητές 2.500 ευρώ για να ταξιδέψει από τη βόρεια Ελλάδα στα σύνορα με την πΓΔΜ στη Σουηδία. Αυτό που κατάφερε να κάνει ήταν μόλις λίγα μίλια καθώς εντοπίστηκε από την και γύρισε πίσω.
«Πρέπει να φτάσουμε στην Σουηδία. Ολόκληρη η οικογένειά μας δεν υπάρχει. Δεν έχουμε πλέον τίποτα στο Αφγανιστάν», είπε ο Rahimi στο AP πριν μεταφερθεί ξανά πίσω στην Ειδομένη.
Δεκάδες χιλιάδες μετανάστες έχουν κολλήσει στο ταξίδι τους. Οι κυβερνήσεις σε όλη την Ευρώπη έχουν κλείσει από τα Μάρτιο τα σύνορά τους για να αποφευχθεί η επανάληψη της μαζικής μετανάστευσης του 2015, όταν πάνω από ένα εκατομμύριο πρόσφυγες και μετανάστες έφτασαν, προκαλώντας μια σειρά από πολιτικές αναταραχές.
Το ταξίδι για την αναζήτηση μιας καλύτερης ζωής έχει γίνει ολοένα και πιο επικίνδυνη και χρονοβόρο. Ο Rahimi πέρασε τρεις μήνες το λιμάνι του Πειραιά, κοντά στην Αθήνα, πριν φτάσει στη βόρεια Ελλάδα με το τρένο.
Ευνοεί η κρίση στην Τουρκία
Η απόπειρα πραξικοπήματος τον περασμένο μήνα στην Τουρκία έχει δυσκολέψει ακόμα περισσότερο την κατάσταση.
Σε μία πρόσφατη επιχείρηση, η αστυνομία συνέλαβε 29 μέλη δύο κυκλωμάτων λαθροδιακίνησης στη βόρεια Ελλάδα. Η μία σπείρα είχε πάρει πληροφορίες από αστυνομικό, για τα «κενά» στη φύλαξη των ελληνοτουρκικών συνόρων.
Σύμφωνα με την αστυνομία, οι λαθροδιακινητές έχουν φέρει περίπου 600 πρόσφυγες από την Τουρκία στην Ελλάδα τους τελευταίους μήνες και τους βοήθησαν να φτάσουν σε άλλες χώρες, χρησιμοποιώντας έναν στόλο από ταξί, καρτοτηλέφωνα και κωδικούς όπως «σκύλοι», για την αστυνομία, «σκουπιδιάρικα», για τα περιπολικά, «τσιμεντόλιθοι», «ψάρια» ή «κεμπάμπ» για τους πρόσφυγες και μετανάστες.
«Τουλάχιστον 6 Ελληνες οδηγοί ταξί εμπλέκονταν σε κυκλώματα λαθροδιακίνησης, χρεώνοντας κανονικά κόμιστρα ενώ γνώριζαν ότι μετείχαν σε παράνομη δραστηριότητα», είπε ο Γιώργος Παντελάκος, της αστυνομίας, στο Associated Press. «Κάθε μεταφορά είχε τη συνδρομή ''ανιχνευτών'' σε μηχανές, για να αποφύγουν τον εντοπισμό», πρόσθεσε. Αλλοι ύποπτοι είναι από τη Συρία, το Ιράκ, την Αρμενία, την Αλβανία και το Καζακστάν.
Επίσης, πέντε αστυνομικοί συνελήφθησαν στην ΠΓΔΜ, με την κατηγορία ότι βοηθούσαν λαθροδιακινητές κοντά στα σύνορα με την Ελλάδα.
Στην Ελλάδα μόνο, περισσότεροι από 57.000 μετανάστες διαμένουν σε περίπου 60 στρατόπεδα σε όλη τη χώρα. Όσο πιο πολύ καθυστερεί η αποχώρησή τους από τη χώρα μας τόσο πιο ευάλωτοι είναι στην εκμετάλλευση.
Ένα ταξίδι διαρκεί για μήνες
«Πέρυσι, τα ταξίδια είχαν ολοκληρωθεί σε μία ή το πολύ σε δύο εβδομάδες. Τώρα ένα ταξίδι μπορεί να διαρκέσει για μήνες». Η διάλυση του καταυλισμού της Ειδομένης δεν έλυσε το πρόβλημα καθώς δεκάδες είναι οι πρόσφυγες που κρύβονται ακόμη σε χωράφια, κάτω από γέφυρες και σε δάση κοντά στην Ειδομένη. Από τη στιγμή της διάλυσης του καταυλισμού, 50-100 άτομα κάθε ημέρα εντοπίζονται τη στιγμή που προσπαθούν να περάσουν τα σύνορα και τους στέλνουν πίσω, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αστυνομίας.
Μερικοί βρέθηκαν κρυμμένοι σε φορτηγά, λεωφορεία, αυτοκίνητα ή τρένα. Άλλοι δοκιμάσουν την τύχη τους με τα πόδια, ψάχνουν για κενά στο συνοριακό φράχτη ή με ξυράφι προσπαθούν να κόψουν το σύρμα στις όχθες του ποταμού αναζητώντας μονοπάτια.
Η Λίνα Σιώπη ιδιοκτήτρια καφετέριας στην Ειδομένη λέει πως οι μετανάστες συνήθως βρίσκονται κρυμμένοι σε βαγόνια.
«Εμείς το βλέπουμε όλη την ώρα. Το τελευταίο περιστατικό ήταν με μια οικογένεια που κρυβόταν κάτω ένα φορτηγό. Ήταν ένα ζευγάρι με δύο γιους».
Οι διαπραγματεύσεις σε πάρκα και σταθμούς
Στη Θεσσαλονίκη, τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη στην Ελλάδα λαθρέμποροι διαπραγματεύονται ασύστολα τους όρους με τους μετανάστες που έχουν κατασκηνώσει σε πάρκα κοντά στον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης. Έχουν το πάνω χέρι, αφού οι περισσότεροι μετανάστες βρίσκονται ήδη στη χώρα για αρκετούς μήνες.
Η Αφγανή πρόσφυγας Fatima Davoodi έχει συμφωνήσει σε μια τιμή και ήδη είναι σε αναμονή μαζί με τον σύζυγό της και τους δύο της γιους, ηλικίας έξι και 10.
«Δεν μπορώ να σας πω το ποσό. Θέλουμε να πάμε στη Φινλανδία και θα πληρώσουμε όλο το ποσό, όταν φτάσουμε εκεί» είπε η Davoodi, από το βόρειο Αφγανιστάν και συνέχισε: «Είμαστε έτοιμοι να φύγουμε για τα σύνορα. Ξέρουμε ότι θα είναι δύσκολο. Πρέπει όμως να πιστέψουμε ότι θα τα καταφέρουμε»
protothema
Σύμφωνα με εκτενές δημοσίευμα του AP η ελληνική αστυνομία υποστηρίζει ότι οι διακινητές χρησιμοποιούν ολοένα και πιο εξελιγμένες μεθόδους όπως ανιχνευτές» με μοτοσικλέτες, χάρτες με τα «τυφλά σημεία» της φύλαξης των συνόρων, ακόμη και πληροφοριοδότες από την αστυνομία, για να μετακινήσουν τους πρόσφυγες που εδώ και μήνες έχουν εγκλωβιστεί στην χώρα μας.
Από τη μια τα υπέρογκα ποσά που ζητούν οι λαθροδιακινητές και από την άλλη οι όλο και μικρότερες πιθανότητες να φύγουν από τη χώρα κάνει τους πρόσφυγες λιγότερο αποφασιστικούς. Χαρακτηριστική περίπτωση η ιστορία του Sorah Rahimi.
Οι αποτυχημένες προσπάθειες και τα χαμένα λεφτά
Ο 22χρονος φοιτητής ψυχολογίας ταξίδεψε από το Αφγανιστάν με την άρρωστη μητέρα του. Ο Rahimi αποτελεί τον ιδανικό στόχο για τα κυκλώματα λαθροδιακινητών που έχουν επανεμφανιστεί στη βόρεια Ελλάδα. Ο φοιτητής συμφώνησε να πληρώσει στους διακινητές 2.500 ευρώ για να ταξιδέψει από τη βόρεια Ελλάδα στα σύνορα με την πΓΔΜ στη Σουηδία. Αυτό που κατάφερε να κάνει ήταν μόλις λίγα μίλια καθώς εντοπίστηκε από την και γύρισε πίσω.
«Πρέπει να φτάσουμε στην Σουηδία. Ολόκληρη η οικογένειά μας δεν υπάρχει. Δεν έχουμε πλέον τίποτα στο Αφγανιστάν», είπε ο Rahimi στο AP πριν μεταφερθεί ξανά πίσω στην Ειδομένη.
Δεκάδες χιλιάδες μετανάστες έχουν κολλήσει στο ταξίδι τους. Οι κυβερνήσεις σε όλη την Ευρώπη έχουν κλείσει από τα Μάρτιο τα σύνορά τους για να αποφευχθεί η επανάληψη της μαζικής μετανάστευσης του 2015, όταν πάνω από ένα εκατομμύριο πρόσφυγες και μετανάστες έφτασαν, προκαλώντας μια σειρά από πολιτικές αναταραχές.
Το ταξίδι για την αναζήτηση μιας καλύτερης ζωής έχει γίνει ολοένα και πιο επικίνδυνη και χρονοβόρο. Ο Rahimi πέρασε τρεις μήνες το λιμάνι του Πειραιά, κοντά στην Αθήνα, πριν φτάσει στη βόρεια Ελλάδα με το τρένο.
Ευνοεί η κρίση στην Τουρκία
Η απόπειρα πραξικοπήματος τον περασμένο μήνα στην Τουρκία έχει δυσκολέψει ακόμα περισσότερο την κατάσταση.
Σε μία πρόσφατη επιχείρηση, η αστυνομία συνέλαβε 29 μέλη δύο κυκλωμάτων λαθροδιακίνησης στη βόρεια Ελλάδα. Η μία σπείρα είχε πάρει πληροφορίες από αστυνομικό, για τα «κενά» στη φύλαξη των ελληνοτουρκικών συνόρων.
Σύμφωνα με την αστυνομία, οι λαθροδιακινητές έχουν φέρει περίπου 600 πρόσφυγες από την Τουρκία στην Ελλάδα τους τελευταίους μήνες και τους βοήθησαν να φτάσουν σε άλλες χώρες, χρησιμοποιώντας έναν στόλο από ταξί, καρτοτηλέφωνα και κωδικούς όπως «σκύλοι», για την αστυνομία, «σκουπιδιάρικα», για τα περιπολικά, «τσιμεντόλιθοι», «ψάρια» ή «κεμπάμπ» για τους πρόσφυγες και μετανάστες.
«Τουλάχιστον 6 Ελληνες οδηγοί ταξί εμπλέκονταν σε κυκλώματα λαθροδιακίνησης, χρεώνοντας κανονικά κόμιστρα ενώ γνώριζαν ότι μετείχαν σε παράνομη δραστηριότητα», είπε ο Γιώργος Παντελάκος, της αστυνομίας, στο Associated Press. «Κάθε μεταφορά είχε τη συνδρομή ''ανιχνευτών'' σε μηχανές, για να αποφύγουν τον εντοπισμό», πρόσθεσε. Αλλοι ύποπτοι είναι από τη Συρία, το Ιράκ, την Αρμενία, την Αλβανία και το Καζακστάν.
Επίσης, πέντε αστυνομικοί συνελήφθησαν στην ΠΓΔΜ, με την κατηγορία ότι βοηθούσαν λαθροδιακινητές κοντά στα σύνορα με την Ελλάδα.
Στην Ελλάδα μόνο, περισσότεροι από 57.000 μετανάστες διαμένουν σε περίπου 60 στρατόπεδα σε όλη τη χώρα. Όσο πιο πολύ καθυστερεί η αποχώρησή τους από τη χώρα μας τόσο πιο ευάλωτοι είναι στην εκμετάλλευση.
Ένα ταξίδι διαρκεί για μήνες
«Πέρυσι, τα ταξίδια είχαν ολοκληρωθεί σε μία ή το πολύ σε δύο εβδομάδες. Τώρα ένα ταξίδι μπορεί να διαρκέσει για μήνες». Η διάλυση του καταυλισμού της Ειδομένης δεν έλυσε το πρόβλημα καθώς δεκάδες είναι οι πρόσφυγες που κρύβονται ακόμη σε χωράφια, κάτω από γέφυρες και σε δάση κοντά στην Ειδομένη. Από τη στιγμή της διάλυσης του καταυλισμού, 50-100 άτομα κάθε ημέρα εντοπίζονται τη στιγμή που προσπαθούν να περάσουν τα σύνορα και τους στέλνουν πίσω, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αστυνομίας.
Μερικοί βρέθηκαν κρυμμένοι σε φορτηγά, λεωφορεία, αυτοκίνητα ή τρένα. Άλλοι δοκιμάσουν την τύχη τους με τα πόδια, ψάχνουν για κενά στο συνοριακό φράχτη ή με ξυράφι προσπαθούν να κόψουν το σύρμα στις όχθες του ποταμού αναζητώντας μονοπάτια.
Η Λίνα Σιώπη ιδιοκτήτρια καφετέριας στην Ειδομένη λέει πως οι μετανάστες συνήθως βρίσκονται κρυμμένοι σε βαγόνια.
«Εμείς το βλέπουμε όλη την ώρα. Το τελευταίο περιστατικό ήταν με μια οικογένεια που κρυβόταν κάτω ένα φορτηγό. Ήταν ένα ζευγάρι με δύο γιους».
Οι διαπραγματεύσεις σε πάρκα και σταθμούς
Στη Θεσσαλονίκη, τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη στην Ελλάδα λαθρέμποροι διαπραγματεύονται ασύστολα τους όρους με τους μετανάστες που έχουν κατασκηνώσει σε πάρκα κοντά στον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης. Έχουν το πάνω χέρι, αφού οι περισσότεροι μετανάστες βρίσκονται ήδη στη χώρα για αρκετούς μήνες.
Η Αφγανή πρόσφυγας Fatima Davoodi έχει συμφωνήσει σε μια τιμή και ήδη είναι σε αναμονή μαζί με τον σύζυγό της και τους δύο της γιους, ηλικίας έξι και 10.
«Δεν μπορώ να σας πω το ποσό. Θέλουμε να πάμε στη Φινλανδία και θα πληρώσουμε όλο το ποσό, όταν φτάσουμε εκεί» είπε η Davoodi, από το βόρειο Αφγανιστάν και συνέχισε: «Είμαστε έτοιμοι να φύγουμε για τα σύνορα. Ξέρουμε ότι θα είναι δύσκολο. Πρέπει όμως να πιστέψουμε ότι θα τα καταφέρουμε»
protothema
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου