Την αντίθεση της εκφράζει η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων στις διατάξεις που έχουν κατατεθεί στην Βουλή και προβλέπουν αποφυλακίσεις κρατουμένων με ποινές πολυετούς κάθειρξης, παύση ποινικών διώξεων για πλημμελήματα που τιμωρούνται μέχρι δυο χρόνια, επέκτασης των περιπτώσεων άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, αλλαγές στο τρόπο αυτοδιοίκητου των μεγάλων δικαστηρίων της χώρας, κ.λπ.
Η ΕΔΕ κατέθεσε στην Βουλή τις παρατηρήσεις της επί του νομοσχεδίου «κύρωση της σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης για το έγκλημα στον κυβερνοχώρο και του πρόσθετου πρωτοκόλλου της, σχετικά με την ποινικοποίηση πράξεων ρατσιστικής και ξενοφοβικής φύσης που διαπράττονται μέσω συστημάτων υπολογιστών, κ.λπ.».
Οι δικαστές και οι εισαγγελείς στις παρατηρήσεις τους υπογραμμίζουν ότι με το άρθρο 3 του εν λόγω νομοσχεδίου «διευρύνεται ο κατάλογος των εγκλημάτων, για τα οποία επιτρέπεται η άρση του απορρήτου των επικοινωνιών, με την προσθήκη και των νέων εγκλημάτων που προβλέπει το σχέδιο νόμου».
Συνταγματικά προβλήματα αντιμετωπίζουν τα άρθρα 8 και 9 του νομοσχεδίου που προβλέπει την παύση ποινικών διώξεων για πλημμελήματα, αναφέρει η Ένωση και ζητάει να αποσυρθούν τα άρθρα αυτά.
Συγκεκριμένα, αναφέρει η ΕΔΕ:
«Το άρθρο όγδοο προβλέπει ειδικό λόγο εξάλειψης του αξιοποίνου και παύσης της ποινικής δίωξης για πταίσματα και πλημμελήματα, που τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης μέχρι δύο έτη ή/και χρηματική ποινή, ενώ το άρθρο ένατο εισάγεται η ρύθμιση της παραγραφής των ποινών μέχρι 6 μηνών, που δεν έχουν καταστεί αμετάκλητες και δεν έχουν εκτιθεί με οποιονδήποτε τρόπο.
Οι ρυθμίσεις αυτές επαναλαμβάνονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα τα τελευταία 12 έτη, με αποτέλεσμα να δίνουν την εντύπωση μιας πάγιας ρύθμισης που ακυρώνει για τα συγκεκριμένα εγκλήματα την ποινική διαδικασία και τους σκοπούς της ποινικής δίκης. Μάλιστα, η συχνότητα ψήφισης όμοιου περιεχομένου διατάξεων είναι τέτοια που τελικά τα τελευταία 12 χρόνια για τα εγκλήματα αυτά τιμωρούνται μόνο όσοι καταλαμβάνονται επ’ αυτοφώρω, καθώς σε περίπτωση που ακολουθείται η τακτική διαδικασία οι αποφάσεις δεν προλαβαίνουν να γίνουν αμετάκλητες. Πέρα από τα σοβαρά συνταγματικά προβλήματα των ρυθμίσεων αυτών, την άδικη και άνιση μεταχείριση των δραστών που καταλαμβάνονται επ’ αυτοφώρω σε σχέση με τους λοιπούς δράστες των ίδιων εγκλημάτων, αλλά και την εκφραζόμενη αδιαφορία για το εύλογο συμφέρον του θυμάτων να προστατευθούν μέσω της ποινικής διαδικασίας, οι διατάξεις αυτές αποδεικνύουν ότι δεν αντιμετωπίζουν έκτακτα και προσωρινά προβλήματα.
Επομένως, θα πρέπει είτε να καταργηθούν τα συγκεκριμένα εγκλήματα στα οποία αναφέρονται οι διατάξεις αυτές, αφού πλέον η πρόβλεψή τους στο νόμο καμία αποτρεπτική λειτουργία δεν επιτελεί είτε να αποσυρθούν οι διατάξεις των άρθρων 8 και 9 του σχεδίου νόμου. Και υπέρ της τελευταίας αυτής άποψης τάσσεται και η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων».
Σοβαρές επιφυλάξεις εκφράζει η ΕΔΕ ως προς το άρθρο 11του νομοσχεδίου που προβλέπει τη δυνατότητα να είναι υποψήφιος ως διευθύνων ή μέλος δικαστηρίου ή Εισαγγελίας για δεύτερη φορά δικαστής ή εισαγγελέας που άσκησε τα ίδια καθήκοντα και στο παρελθόν και ζητεί την απόσυρσή του.
Αναλυτικότερα, ως προς την επίμαχη διάταξη του άρθρου 11 για την διεξαγωγή εκλογών για τη ανάδειξη προέδρου και μελών διεύθυνσης δικαστηρίων και εισαγγελιών η Ένωση, σημειώνει:
«Πρόκειται για αποσπασματική διάταξη η οποία θα πρέπει να συζητηθεί και να ενταχθεί στον υπό αναμόρφωση Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών. Η επιτροπή για την αναμόρφωση του παραπάνω Κώδικα συστήνεται άμεσα και προβλέπεται να ολοκληρώσει το έργο της εντός του 2016. Δεν καταλαβαίνουμε επομένως τη βιασύνη να εισαχθεί νομοθετικά μια επιμέρους ρύθμιση του Κώδικα αυτού. Τι ακριβώς εξυπηρετεί;
Οι νομοθετικές παρεμβάσεις στο αυτοδιοίκητο των Δικαστηρίων θα πρέπει να σταματήσουν να γίνονται κάθε φορά λίγους μήνες πριν τις αρχαιρεσίες σε Δικαστήρια και Εισαγγελίες. Τον Σεπτέμβριο δηλαδή σε 2 μήνες ακριβώς έχουμε ξανά αρχαιρεσίες. Και τυχαίνει να έχουμε και αυτή τη φορά νομοθετική παρέμβαση. Αλλάζουν δηλαδή και πάλι οι κανόνες των αρχαιρεσιών λίγο καιρό πριν την διεξαγωγή τους.
Επιθυμούμε την απόσυρση της διάταξης ώστε να υπάρχει ένα σταθερό κλίμα, να εμπεδωθεί στους δικαστικούς και εισαγγελικούς λειτουργούς το αίσθημα ότι όλοι οι υποψήφιοι ξεκινούν από την ίδια αφετηρία και να μην δημιουργείται η εντύπωση ότι πρόκειται για φωτογραφικές ρυθμίσεις που ευνοούν κάποιους υποψηφίους. Το ουσιαστικά ορθό ή μη της συγκεκριμένης ρύθμισης μπορεί ασφαλώς να αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης στην Επιτροπή για την αναμόρφωση του ΚΟΔΚΔΛ και να ισχύσει ενδεχομένως στις επόμενες αρχαιρεσίες».
Για το άρθρο 15 του νομοσχεδίου η ΕΔΕ αναφέρει ότι η «διατήρηση σε ισχύ των διατάξεων του άρθρου 12 Ν. 4322/2015 σχετικά με την απόλυση κρατουμένων, ιδίως εκείνων που εκτίουν ποινές πολυετούς κάθειρξης μας βρίσκει αντίθετους, αφού οι ρυθμίσεις αυτές, που εισήχθησαν ως έκτακτα μέτρα αποσυμφόρησης των καταστημάτων κράτησης, τείνουν να αποκτήσουν πάγιο και διαρκή χαρακτήρα, αποδυναμώνοντας τη λειτουργία της ποινής και την αποτελεσματικότητα της ποινικής δικαιοσύνης».
protothema
Η ΕΔΕ κατέθεσε στην Βουλή τις παρατηρήσεις της επί του νομοσχεδίου «κύρωση της σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης για το έγκλημα στον κυβερνοχώρο και του πρόσθετου πρωτοκόλλου της, σχετικά με την ποινικοποίηση πράξεων ρατσιστικής και ξενοφοβικής φύσης που διαπράττονται μέσω συστημάτων υπολογιστών, κ.λπ.».
Οι δικαστές και οι εισαγγελείς στις παρατηρήσεις τους υπογραμμίζουν ότι με το άρθρο 3 του εν λόγω νομοσχεδίου «διευρύνεται ο κατάλογος των εγκλημάτων, για τα οποία επιτρέπεται η άρση του απορρήτου των επικοινωνιών, με την προσθήκη και των νέων εγκλημάτων που προβλέπει το σχέδιο νόμου».
Συνταγματικά προβλήματα αντιμετωπίζουν τα άρθρα 8 και 9 του νομοσχεδίου που προβλέπει την παύση ποινικών διώξεων για πλημμελήματα, αναφέρει η Ένωση και ζητάει να αποσυρθούν τα άρθρα αυτά.
Συγκεκριμένα, αναφέρει η ΕΔΕ:
«Το άρθρο όγδοο προβλέπει ειδικό λόγο εξάλειψης του αξιοποίνου και παύσης της ποινικής δίωξης για πταίσματα και πλημμελήματα, που τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης μέχρι δύο έτη ή/και χρηματική ποινή, ενώ το άρθρο ένατο εισάγεται η ρύθμιση της παραγραφής των ποινών μέχρι 6 μηνών, που δεν έχουν καταστεί αμετάκλητες και δεν έχουν εκτιθεί με οποιονδήποτε τρόπο.
Οι ρυθμίσεις αυτές επαναλαμβάνονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα τα τελευταία 12 έτη, με αποτέλεσμα να δίνουν την εντύπωση μιας πάγιας ρύθμισης που ακυρώνει για τα συγκεκριμένα εγκλήματα την ποινική διαδικασία και τους σκοπούς της ποινικής δίκης. Μάλιστα, η συχνότητα ψήφισης όμοιου περιεχομένου διατάξεων είναι τέτοια που τελικά τα τελευταία 12 χρόνια για τα εγκλήματα αυτά τιμωρούνται μόνο όσοι καταλαμβάνονται επ’ αυτοφώρω, καθώς σε περίπτωση που ακολουθείται η τακτική διαδικασία οι αποφάσεις δεν προλαβαίνουν να γίνουν αμετάκλητες. Πέρα από τα σοβαρά συνταγματικά προβλήματα των ρυθμίσεων αυτών, την άδικη και άνιση μεταχείριση των δραστών που καταλαμβάνονται επ’ αυτοφώρω σε σχέση με τους λοιπούς δράστες των ίδιων εγκλημάτων, αλλά και την εκφραζόμενη αδιαφορία για το εύλογο συμφέρον του θυμάτων να προστατευθούν μέσω της ποινικής διαδικασίας, οι διατάξεις αυτές αποδεικνύουν ότι δεν αντιμετωπίζουν έκτακτα και προσωρινά προβλήματα.
Επομένως, θα πρέπει είτε να καταργηθούν τα συγκεκριμένα εγκλήματα στα οποία αναφέρονται οι διατάξεις αυτές, αφού πλέον η πρόβλεψή τους στο νόμο καμία αποτρεπτική λειτουργία δεν επιτελεί είτε να αποσυρθούν οι διατάξεις των άρθρων 8 και 9 του σχεδίου νόμου. Και υπέρ της τελευταίας αυτής άποψης τάσσεται και η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων».
Σοβαρές επιφυλάξεις εκφράζει η ΕΔΕ ως προς το άρθρο 11του νομοσχεδίου που προβλέπει τη δυνατότητα να είναι υποψήφιος ως διευθύνων ή μέλος δικαστηρίου ή Εισαγγελίας για δεύτερη φορά δικαστής ή εισαγγελέας που άσκησε τα ίδια καθήκοντα και στο παρελθόν και ζητεί την απόσυρσή του.
Αναλυτικότερα, ως προς την επίμαχη διάταξη του άρθρου 11 για την διεξαγωγή εκλογών για τη ανάδειξη προέδρου και μελών διεύθυνσης δικαστηρίων και εισαγγελιών η Ένωση, σημειώνει:
«Πρόκειται για αποσπασματική διάταξη η οποία θα πρέπει να συζητηθεί και να ενταχθεί στον υπό αναμόρφωση Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών. Η επιτροπή για την αναμόρφωση του παραπάνω Κώδικα συστήνεται άμεσα και προβλέπεται να ολοκληρώσει το έργο της εντός του 2016. Δεν καταλαβαίνουμε επομένως τη βιασύνη να εισαχθεί νομοθετικά μια επιμέρους ρύθμιση του Κώδικα αυτού. Τι ακριβώς εξυπηρετεί;
Οι νομοθετικές παρεμβάσεις στο αυτοδιοίκητο των Δικαστηρίων θα πρέπει να σταματήσουν να γίνονται κάθε φορά λίγους μήνες πριν τις αρχαιρεσίες σε Δικαστήρια και Εισαγγελίες. Τον Σεπτέμβριο δηλαδή σε 2 μήνες ακριβώς έχουμε ξανά αρχαιρεσίες. Και τυχαίνει να έχουμε και αυτή τη φορά νομοθετική παρέμβαση. Αλλάζουν δηλαδή και πάλι οι κανόνες των αρχαιρεσιών λίγο καιρό πριν την διεξαγωγή τους.
Επιθυμούμε την απόσυρση της διάταξης ώστε να υπάρχει ένα σταθερό κλίμα, να εμπεδωθεί στους δικαστικούς και εισαγγελικούς λειτουργούς το αίσθημα ότι όλοι οι υποψήφιοι ξεκινούν από την ίδια αφετηρία και να μην δημιουργείται η εντύπωση ότι πρόκειται για φωτογραφικές ρυθμίσεις που ευνοούν κάποιους υποψηφίους. Το ουσιαστικά ορθό ή μη της συγκεκριμένης ρύθμισης μπορεί ασφαλώς να αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης στην Επιτροπή για την αναμόρφωση του ΚΟΔΚΔΛ και να ισχύσει ενδεχομένως στις επόμενες αρχαιρεσίες».
Για το άρθρο 15 του νομοσχεδίου η ΕΔΕ αναφέρει ότι η «διατήρηση σε ισχύ των διατάξεων του άρθρου 12 Ν. 4322/2015 σχετικά με την απόλυση κρατουμένων, ιδίως εκείνων που εκτίουν ποινές πολυετούς κάθειρξης μας βρίσκει αντίθετους, αφού οι ρυθμίσεις αυτές, που εισήχθησαν ως έκτακτα μέτρα αποσυμφόρησης των καταστημάτων κράτησης, τείνουν να αποκτήσουν πάγιο και διαρκή χαρακτήρα, αποδυναμώνοντας τη λειτουργία της ποινής και την αποτελεσματικότητα της ποινικής δικαιοσύνης».
protothema
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου