Ο κύβος ερρίφθη. H τελετή για την παραχώρηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) στην China COSCO Shipping Corporation (COSCO) σηματοδοτεί και επίσημα την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ.
Ο Αλέξης Τσίπρας ανέφερε ότι η πώληση του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας αποτελεί μια κίνηση που «θα καταστήσει τον δρόμο του Μεταξιού συντομότερο», την ώρα που ο νέος ισχυρός άνδρας του Δ.Σ. της κινεζικής εταιρείας Xu Lirong υποστήριξε ότι η Cosco δίνει μεγάλη σημασία σε αυτήν την επένδυση.
Οι τελικές υπογραφές της σύμβασης για την πώληση του ΟΛΠ έπεσαν στο Μέγαρο Μαξίμου, με τη συμφωνία να υπογράφεται από τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιο Πιτσιόρλα. Μετά την υπογραφή, ακολούθησε εκδήλωση στο Ζάππειο Μέγαρο, παρουσία -μεταξύ άλλων- του Αλέξη Τσίπρα και του Xu Lirong. Δρακόντεια ήταν τα μέτρα ασφαλείας στον χώρο, με κάγκελα να εμποδίζουν την πρόσβαση στους περαστικούς.
Τα περί διατήρησης του δημόσιου χαρακτήρα του ΟΛΠ και αξιοποίησης της δυναμικής του για την ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας έμειναν στα... χαρτιά, με τη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ να πραγματοποιεί στροφή 180ο, βάζοντας πωλητήριο σ' ένα από τα «φιλέτα» του Δημοσίου, το οποίο περνάει πλέον υπό τον έλεγχο της Cosco.
Στους δρόμους οι λιμενεργάτες
Η ιδιωτικοποίηση του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας συνεχίζει να προκαλεί έντονες αντιδράσεις στην τοπική κοινωνία και στα εργατικά σωματεία που δραστηριοποιούνται στον Πειραιά. Με 24ωρη πανλιμενική απεργία, συγκέντρωση στην πλατεία Κλαυθμώνος και πορεία στο Ζάππειο απαντούν οι εργαζόμενοι στα λιμάνια στην πώληση του 67% των μετοχών στην Cosco.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, το Μέγαρο Μαξίμου φρόντισε εκ νέου να διαψευστεί, τοποθετώντας κάγκελα στο Ζάππειο, προκειμένου να κρατήσει μακριά από την εκδήλωση όσους αντιδρούν στην αποκρατικοποίηση, ενεργοποιώντας παράλληλα εκατοντάδες αστυνομικούς, οι οποίοι έχουν μετατρέψει τον χώρο σε... φρούριο.
Από το «δεν πωλείται» στο... πωλείται
Το πωλητήριο στον ΟΛΠ τέθηκε εν αμφιβόλω από την πρώτη ημέρα που ο ΣΥΡΙΖΑ κέρδισε τις εκλογές, τον Ιανουάριο του 2015. Οι δηλώσεις του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θ. Δρίτσα ότι «η αποκρατικοποίηση του Πειραιά σταματά εδώ» είχαν οδηγήσει τον Κινέζο πρέσβη μέχρι τα σκαλιά του Μεγάρου Μαξίμου, λίγη ώρα πριν από την ορκωμοσία της κυβέρνησης.
Ο Αλέξης Τσίπρας ανέφερε ότι η πώληση του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας αποτελεί μια κίνηση που «θα καταστήσει τον δρόμο του Μεταξιού συντομότερο», την ώρα που ο νέος ισχυρός άνδρας του Δ.Σ. της κινεζικής εταιρείας Xu Lirong υποστήριξε ότι η Cosco δίνει μεγάλη σημασία σε αυτήν την επένδυση.
Όπως και με άλλες προεκλογικές υποσχέσεις περί εξόδου της χώρας από τα μνημόνια, επιστροφής της ανάπτυξης, αύξησης του βασικού μισθού, προστασίας της α΄ κατοικίας από τους πλειστηριασμούς και προάσπισης των συντάξεων από νέες περικοπές, έτσι και στην περίπτωση του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας η πραγματικότητα απεδείχθη πως ήταν εντελώς διαφορετική.
Τα περί διατήρησης του δημόσιου χαρακτήρα του ΟΛΠ και αξιοποίησης της δυναμικής του για την ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας έμειναν στα... χαρτιά, με τη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ να πραγματοποιεί στροφή 180ο, βάζοντας πωλητήριο σ' ένα από τα «φιλέτα» του Δημοσίου, το οποίο περνάει πλέον υπό τον έλεγχο της Cosco.
Στους δρόμους οι λιμενεργάτες
Η ιδιωτικοποίηση του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας συνεχίζει να προκαλεί έντονες αντιδράσεις στην τοπική κοινωνία και στα εργατικά σωματεία που δραστηριοποιούνται στον Πειραιά. Με 24ωρη πανλιμενική απεργία, συγκέντρωση στην πλατεία Κλαυθμώνος και πορεία στο Ζάππειο απαντούν οι εργαζόμενοι στα λιμάνια στην πώληση του 67% των μετοχών στην Cosco.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, το Μέγαρο Μαξίμου φρόντισε εκ νέου να διαψευστεί, τοποθετώντας κάγκελα στο Ζάππειο, προκειμένου να κρατήσει μακριά από την εκδήλωση όσους αντιδρούν στην αποκρατικοποίηση, ενεργοποιώντας παράλληλα εκατοντάδες αστυνομικούς, οι οποίοι έχουν μετατρέψει τον χώρο σε... φρούριο.
Από το «δεν πωλείται» στο... πωλείται
Το πωλητήριο στον ΟΛΠ τέθηκε εν αμφιβόλω από την πρώτη ημέρα που ο ΣΥΡΙΖΑ κέρδισε τις εκλογές, τον Ιανουάριο του 2015. Οι δηλώσεις του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θ. Δρίτσα ότι «η αποκρατικοποίηση του Πειραιά σταματά εδώ» είχαν οδηγήσει τον Κινέζο πρέσβη μέχρι τα σκαλιά του Μεγάρου Μαξίμου, λίγη ώρα πριν από την ορκωμοσία της κυβέρνησης.
Ωστόσο, από τότε «μπήκε πολύ νερό στο αυλάκι» και το σχέδιο αποκρατικοποίησης προχώρησε κανονικά, κάτι το οποίο είχε διαμηνύσει προς πάσα κατεύθυνση και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης, όταν είχε επισκεφτεί την Κίνα, τον Μάρτιο του 2015.
Tι περιλαμβάνει η συμφωνία με την Cosco
Η συμφωνία για την παραχώρηση του 67% του ΟΛΠ στην Cosco ολοκληρώνει μια διαδικασία που ξεκίνησε το 2011 με τη μεταφορά των μετοχών της εταιρείας στο ΤΑΙΠΕΔ, την ώρα που ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε μόλις την άνοιξη του 2014.
Τον Ιανουάριο του 2016, η Cosco ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής, με τη συνολική αξία της συμφωνίας να ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ. Αυτή περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων:
Τα οφέλη από την ιδιωτικοποίηση
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ, η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ μπορεί να αποφέρει στον κρατικό προϋπολογισμό καθαρά δημοσιονομικά έσοδα 511 εκατ. ευρώ, ενώ οι επιπλέον επενδύσεις υπολογίζονται στα 867 εκατ.
Εφόσον υλοποιηθεί σειρά συγκεκριμένων δυνητικών δράσεων, το επιπλέον ετήσιο όφελος θα κυμανθεί -σύμφωνα με το ΙΟΒΕ- από 17 εκατ. ευρώ το 2016 έως και 2,6 δις το 2025. Επίσης, το Ινστιτούτο εκτιμά ότι η παραχώρηση των μετοχών του ΟΛΠ στην Cosco μπορεί να διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της αξιοπιστίας της χώρας ως ασφαλούς επενδυτικού προορισμού στέλνοντας ένα ισχυρό σήμα στις διεθνείς αγορές.
Τέλος να σημειωθεί ότι μεταξύ των επενδύσεων που προβλέπεται να υλοποιήσει η Cosco περιλαμβάνονται έργα υποδομής και αποκατάστασης του προβλήτα 1, ανάπτυξη της κρουαζιέρας καθώς και έργα ανάπτυξης της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης του ΟΛΠ.
Η συμφωνία για την παραχώρηση του 67% του ΟΛΠ στην Cosco ολοκληρώνει μια διαδικασία που ξεκίνησε το 2011 με τη μεταφορά των μετοχών της εταιρείας στο ΤΑΙΠΕΔ, την ώρα που ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε μόλις την άνοιξη του 2014.
Τον Ιανουάριο του 2016, η Cosco ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής, με τη συνολική αξία της συμφωνίας να ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ. Αυτή περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων:
- την προσφορά των 368,5 εκατ. ευρώ για τις μετοχές του ΟΛΠ
- υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ την επόμενη δεκαετία και
- προσδοκώμενα έσοδα του ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης, ύψους 410 εκατ. ευρώ.
- αρχικά θα καταβληθούν 280,5 εκατ. ευρώ και θα αποκτηθεί το 51% του ΟΛΠ και
- σε 5 χρόνια, εφόσον έχουν εκπληρωθεί οι όροι του συμφώνου μετόχων (SPA), συμπεριλαμβανομένων των υποχρεωτικών επενδύσεων, η Cosco θα καταβάλει επιπλέον 88 εκατ. ευρώ και θα αποκτήσει και το υπόλοιπο ποσοστό, φθάνοντας στο 67%.
Τα οφέλη από την ιδιωτικοποίηση
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ, η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ μπορεί να αποφέρει στον κρατικό προϋπολογισμό καθαρά δημοσιονομικά έσοδα 511 εκατ. ευρώ, ενώ οι επιπλέον επενδύσεις υπολογίζονται στα 867 εκατ.
Εφόσον υλοποιηθεί σειρά συγκεκριμένων δυνητικών δράσεων, το επιπλέον ετήσιο όφελος θα κυμανθεί -σύμφωνα με το ΙΟΒΕ- από 17 εκατ. ευρώ το 2016 έως και 2,6 δις το 2025. Επίσης, το Ινστιτούτο εκτιμά ότι η παραχώρηση των μετοχών του ΟΛΠ στην Cosco μπορεί να διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της αξιοπιστίας της χώρας ως ασφαλούς επενδυτικού προορισμού στέλνοντας ένα ισχυρό σήμα στις διεθνείς αγορές.
Τέλος να σημειωθεί ότι μεταξύ των επενδύσεων που προβλέπεται να υλοποιήσει η Cosco περιλαμβάνονται έργα υποδομής και αποκατάστασης του προβλήτα 1, ανάπτυξη της κρουαζιέρας καθώς και έργα ανάπτυξης της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης του ΟΛΠ.
zougla
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου