Συνταγματικές και σύμφωνες με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) είναι οι αναδρομικές περικοπές του εφάπαξ των δημοσίων υπαλλήλων που έγιναν με τους μνημονιακούς νόμους, σύμφωνα με την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, καθώς αυτό εξυπηρετεί σκοπούς δημοσίου συμφέροντος.
Ειδικότερα, στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο είχε προσφύγει κατά του Ταμείου Προνοίας Δημοσίων Υπαλλήλων, συνταξιούχος εκπαιδευτικός (με 28 χρόνια και 8 μήνες ασφάλιση) ο οποίος στις 31.8.2010 αποχώρησε. Ο εν λόγω συνταξιούχος με καθυστέρηση δύο και πλέον ετών και αφού είχε συνταξιοδοτηθεί έλαβε μειωμένο εφάπαξ (31.2677 ευρώ) αντί 47.569 ευρώ.
Να σημειωθεί ότι οι περικοπές του εφάπαξ έγιναν αφού ο εκπαιδευτικός είχε συνταξιοδοτηθεί και ήταν στην λίστα αναμονής να πάρει το εφάπαξ του.
Ο απόμαχος εκπαιδευτικός υποστήριζε ότι οι περικοπές στο εφάπαξ που έγιναν λόγω των μνημονιακών νόμων (4024/2011, 4093/2012, κ.λπ.) είναι αντισυνταγματικές και αντίθετες στην ΕΣΔΑ και ότι οι αναλογιστικές μελέτες που προηγήθηκαν των περικοπών είναι γενικόλογες και αόριστες, χωρίς να πληρούν τις επιταγές του Συντάγματος.
Ακόμη, υποστήριζε ότι η περικοπή του εφάπαξ, αποτελεί άδικη οικονομική επιβάρυνση στην ευπαθή πληθυσμιακή κατηγορία των συνταξιούχων τα εισοδήματα των οποίων έχουν υποστεί αλλεπάλληλες αναδρομικές περικοπές από τα μνημόνια.
Η Ολομέλεια του ΣτΕ, κατά πλειοψηφία, με την υπ΄ αριθμ. 734/2016 απόφασή της έκρινε ότι οι περικοπές του εφάπαξ βοηθήματος εντάσσονται μαζί με τις περικοπές των κυρίων και επικουρικών συντάξεων «σε ένα ευρύτερο πρόγραμμα αφ΄ ενός για την αποκατάσταση της δημοσιονομικής ισορροπίας της χώρας και αφ΄ ετέρου για τη μεταρρύθμιση του κοινωνικοασφαλιστικού συστήματος, χάριν της βιωσιμότητας του».
Η θέσπιση των περικοπών αυτών, σύμφωνα με τους συμβούλους Επικρατείας, «εξυπηρετεί σκοπούς δημοσίου συμφέροντος και όχι απλώς το ταμειακό συμφέρον του δημοσίου και των φορέων κοινωνικής ασφάλισης».
Οι δικαστές υπογραμμίζουν ότι οι περικοπές του εφάπαξ οι οποίες συνολικά ανήλθαν στο 34,27%, δεν αντίκεινται στο άρθρο 22 του Συντάγματος (μέριμνα του κράτους για την κοινωνική ασφάλιση των εργαζομένων), ούτε παραβιάζουν την συνταγματική αρχή της αναλογικότητας, «δεομένου μάλιστα ότι η μείωση (δεύτερη) του εφάπαξ βοηθήματος έγινε σε εφαρμογή της απόφασης του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ενώσεως και απέβλεπε στην εξομάλυνση της αναλογίας εισφορών και εφάπαξ παροχών».
Ούτε όμως οι περικοπές παραβιάζουν το άρθρο 4 του Συντάγματος σύμφωνα με το οποίο οι Έλληνες πολίτες συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη, ανάλογα με τις δυνάμεις τους, καθώς το εν λόγω Ταμείο «αντιμετώπιζε άμεσα και πιεστικά οικονομικά προβλήματα, συνεπεία των οποίων αδυνατούσε να ανταποκριθεί επικαίρως στις υποχρεώσεις του».
Η υπόθεση είχε οδηγηθεί στην Ολομέλεια του ΣτΕ σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 3900/2010, ως πιλοτική-πρότυπη δίκη με διαδικασίες εξπρές. Η προσφυγή είχε κατατεθεί το 2013 και η απόφαση δημοσιεύθηκε σήμερα, δηλαδή τρία χρόνια μετά.
Τώρα, η Ολομέλεια του ΣτΕ παραπέμπει την υπόθεση στο Διοικητικό Πρωτοδικείο για τα περαιτέρω.
protothema
Ειδικότερα, στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο είχε προσφύγει κατά του Ταμείου Προνοίας Δημοσίων Υπαλλήλων, συνταξιούχος εκπαιδευτικός (με 28 χρόνια και 8 μήνες ασφάλιση) ο οποίος στις 31.8.2010 αποχώρησε. Ο εν λόγω συνταξιούχος με καθυστέρηση δύο και πλέον ετών και αφού είχε συνταξιοδοτηθεί έλαβε μειωμένο εφάπαξ (31.2677 ευρώ) αντί 47.569 ευρώ.
Να σημειωθεί ότι οι περικοπές του εφάπαξ έγιναν αφού ο εκπαιδευτικός είχε συνταξιοδοτηθεί και ήταν στην λίστα αναμονής να πάρει το εφάπαξ του.
Ο απόμαχος εκπαιδευτικός υποστήριζε ότι οι περικοπές στο εφάπαξ που έγιναν λόγω των μνημονιακών νόμων (4024/2011, 4093/2012, κ.λπ.) είναι αντισυνταγματικές και αντίθετες στην ΕΣΔΑ και ότι οι αναλογιστικές μελέτες που προηγήθηκαν των περικοπών είναι γενικόλογες και αόριστες, χωρίς να πληρούν τις επιταγές του Συντάγματος.
Ακόμη, υποστήριζε ότι η περικοπή του εφάπαξ, αποτελεί άδικη οικονομική επιβάρυνση στην ευπαθή πληθυσμιακή κατηγορία των συνταξιούχων τα εισοδήματα των οποίων έχουν υποστεί αλλεπάλληλες αναδρομικές περικοπές από τα μνημόνια.
Η Ολομέλεια του ΣτΕ, κατά πλειοψηφία, με την υπ΄ αριθμ. 734/2016 απόφασή της έκρινε ότι οι περικοπές του εφάπαξ βοηθήματος εντάσσονται μαζί με τις περικοπές των κυρίων και επικουρικών συντάξεων «σε ένα ευρύτερο πρόγραμμα αφ΄ ενός για την αποκατάσταση της δημοσιονομικής ισορροπίας της χώρας και αφ΄ ετέρου για τη μεταρρύθμιση του κοινωνικοασφαλιστικού συστήματος, χάριν της βιωσιμότητας του».
Η θέσπιση των περικοπών αυτών, σύμφωνα με τους συμβούλους Επικρατείας, «εξυπηρετεί σκοπούς δημοσίου συμφέροντος και όχι απλώς το ταμειακό συμφέρον του δημοσίου και των φορέων κοινωνικής ασφάλισης».
Οι δικαστές υπογραμμίζουν ότι οι περικοπές του εφάπαξ οι οποίες συνολικά ανήλθαν στο 34,27%, δεν αντίκεινται στο άρθρο 22 του Συντάγματος (μέριμνα του κράτους για την κοινωνική ασφάλιση των εργαζομένων), ούτε παραβιάζουν την συνταγματική αρχή της αναλογικότητας, «δεομένου μάλιστα ότι η μείωση (δεύτερη) του εφάπαξ βοηθήματος έγινε σε εφαρμογή της απόφασης του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ενώσεως και απέβλεπε στην εξομάλυνση της αναλογίας εισφορών και εφάπαξ παροχών».
Ούτε όμως οι περικοπές παραβιάζουν το άρθρο 4 του Συντάγματος σύμφωνα με το οποίο οι Έλληνες πολίτες συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη, ανάλογα με τις δυνάμεις τους, καθώς το εν λόγω Ταμείο «αντιμετώπιζε άμεσα και πιεστικά οικονομικά προβλήματα, συνεπεία των οποίων αδυνατούσε να ανταποκριθεί επικαίρως στις υποχρεώσεις του».
Η υπόθεση είχε οδηγηθεί στην Ολομέλεια του ΣτΕ σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 3900/2010, ως πιλοτική-πρότυπη δίκη με διαδικασίες εξπρές. Η προσφυγή είχε κατατεθεί το 2013 και η απόφαση δημοσιεύθηκε σήμερα, δηλαδή τρία χρόνια μετά.
Τώρα, η Ολομέλεια του ΣτΕ παραπέμπει την υπόθεση στο Διοικητικό Πρωτοδικείο για τα περαιτέρω.
protothema
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου