Mε εσωτερικό δανεισμό, ρευστοποίηση μέρους των αποθεματικών και λοιπά λογιστικά τρίκ θα πληρωθούν και αυτό το μήνα οι συντάξεις του Μαρτίου (στις 29/2 του ΙΚΑ και του Δημοσίου, στις 1/3 για ΟΑΕΕ και ΟΓΑ) πλην του μερίσματος του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων, που θα πιστωθεί στους λογαριασμούς με καθυστέρηση. Το Μετοχικό Ταμείο χρειάζεται 42 εκατ. ευρώ κάθε μήνα και εισπράττει μόνο 22 εκατ. ευρώ από εισφορές. Για να συγκεντρωθεί το επιπλέον κονδύλι θα αναζητηθεί μέρος των επιστροφών από την εφορία (οφείλονται συνολικά 25 εκατ. ευρώ). Παράλληλα το ενιαίο επικουρικό ταμείο δε θα απαιτήσει το ποσό των 12 εκατ. ευρώ που είχε δανείσει τον προηγούμενο μήνα το Μετοχικό Ταμείο αλλά το ποσό θα μετατραπεί σε δάνειο με επιτόκιο.
Η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας δρομολογεί τις ακόλουθες λύσεις καθώς δεν είναι δυνατόν αυτή η κατάσταση να συνεχιστεί επ’ αόριστον.
Α) τα μερίσματα που εισπράττουν 280.000 συνταξιούχοι (κατά μέσο όρο 190 ευρώ) θα μειωθούν έως 35%. Στην ουρά περιμένουν να πάρουν το μέρισμα 25.000 νέοι συνταξιούχοι.
Β) εξετάζεται το ενδεχόμενο η παροχή να καταβάλλεται ανά δίμηνο
Εγκύκλιος του υπουργείου Οικονομικών μάλιστα καθορίζει στο 4% του νέου βασικού μισθού τις εισφορές που θα πρέπει να αποδίδουν οι δημόσιοι υπάλληλοι υπέρ του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων. Οι κρατήσει θα γίνονται στον συνολικό νέο ονομαστικό μισθό , δηλαδή θα περιλαμβάνονται και οι πρόσθετες αποδοχές και τα επιδόματα.
Την ίδια ώρα επισπεύδονται οι αποφάσεις για τη μείωση των εφάπαξ 20%-30%. Ωστόσο τα ταμεία εφάπαξ δηλώνουν αναρμόδια να εκπονήσουν αναλογιστικές μελέτες βάσει των οποίων θα υπολογιστεί το ποσοστό μείωσης της παροχής για όσους αποχώρησαν από τον Σεπτέμβριο του 2013. Οι διοικήσεις των ταμείων πρόνοιας του δημοσίου, του ιδιωτικού τομέα και του κλάδου ΔΕΚΟ-τραπεζών θα υπεκφύγουν ουσιαστικά να υπακούσουν την εντολή Κατρούγκαλου, ο οποίος ζήτησε με έγγραφο να υπολογίσουν τα καθυστερούμενα εφάπαξ και το νέο ύψος της παροχής.
Σύμφωνα με πληροφορίες θα απαντήσουν στην ηγεσία του Υπουργείου ότι αρμόδια για τη σύνταξη μελέτης είναι η Εθνική Αναλογιστική Αρχή, την οποία άλλωστε πληρώνουν τα ταμεία για να τους παρέχει επιστημονική υποστήριξη. Στη σημερινή συνεδρίαση του ΔΣ του ΤΑΠΙΤ (ταμείο πρόνοιας ιδιωτικού τομέα) αναμένεται να απορριφθεί το αίτημα Κατρούγκαλου. Στο ίδιο μήκος κύματος αναμένεται να κινηθούν και τα διοικητικά συμβούλια των άλλων δύο ταμείων (ΤΠΔΥ και ΤΕΥΤΕΚΟ) υποστηρίζοντας ότι α) το χρονικό διάστημα που απαιτείται για την ανάθεση της εκπόνησης της μελέτης σε ιδιωτικό φορέα και την ολοκλήρωση του έργου θα ξεπεράσει τους τρεις μήνες και β) τα ταμεία δε διαθέτουν το κατάλληλο επιστημονικό προσωπικό για την παρακολούθηση της διαδικασίας.
Οι νέες παράμετροι που θέτει το έγγραφο του υπουργείου εργασίας για τον υπολογισμό του εφάπαξ, σύμφωνα με παράγοντες της ασφάλισης, διαφέρουν από όσα ορίζει το αντίστοιχο άρθρο του σχεδίου νόμου Κατρούγκαλου που έχει αποσταλεί στο κουαρτέτο. Το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι για χρόνο ασφάλισης που έχει διανυθεί έως την 31.12.2013 το εφάπαξ θα αντιστοιχεί στο 70% του συνόλου των συντάξιμων αποδοχών των τελευταίων 5 ετών (δεν υπολογίζονται δώρα και επιδόματα).
Το τμήμα του εφάπαξ από το 2014 και μετά - σύμφωνα με το νομοσχέδιο - υπολογίζεται με βάση την αρχή της ισοδυναμίας και το ποσό της εφάπαξ παροχής ισούται με τη συσσωρευμένη αξία των εισφορών κατά την ημερομηνία αποχώρησης. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, που εκδίδεται μετά από σύμφωνη γνώμη της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής, καθορίζεται η νέα τεχνική βάση για τον υπολογισμό της εφάπαξ παροχής καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την υλοποίηση της παρούσας διάταξης.
Στο έγγραφο του υπουργείου προς τα ταμεία πρόνοιας προτείνονται προς επεξεργασία διαφορετικά σενάρια
α) το τμήμα της παροχής για δικαιώματα (σ.σ.: χρόνος ασφάλισης) ως το 2013 θα υπολογίζεται σύμφωνα με το καταστατικό του κάθε Ταμείου και με τις περικοπές που ισχύουν, και β) το τμήμα της παροχής από το 2014 και μετά θα υπολογίζεται με συσσώρευση εισφορών με τις αποδόσεις του Κοινού Κεφαλαίου της Τράπεζας της Ελλάδος. Δηλαδή όσοι αποχώρησαν από το 2014 και μετά, θα πάρουν ένα ποσό εφάπαξ για τα χρόνια ασφάλισης μέχρι το 2013 με τις μειώσεις που έχουν ήδη εφαρμοστεί (ως και 38% στο Δημόσιο) ενώ για τον χρόνο ασφάλισης που έχουν από το 2014 και μετά θα πάρουν στην ουσία την έντοκη επιστροφή των εισφορών τους.
protothema
Η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας δρομολογεί τις ακόλουθες λύσεις καθώς δεν είναι δυνατόν αυτή η κατάσταση να συνεχιστεί επ’ αόριστον.
Α) τα μερίσματα που εισπράττουν 280.000 συνταξιούχοι (κατά μέσο όρο 190 ευρώ) θα μειωθούν έως 35%. Στην ουρά περιμένουν να πάρουν το μέρισμα 25.000 νέοι συνταξιούχοι.
Β) εξετάζεται το ενδεχόμενο η παροχή να καταβάλλεται ανά δίμηνο
Εγκύκλιος του υπουργείου Οικονομικών μάλιστα καθορίζει στο 4% του νέου βασικού μισθού τις εισφορές που θα πρέπει να αποδίδουν οι δημόσιοι υπάλληλοι υπέρ του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων. Οι κρατήσει θα γίνονται στον συνολικό νέο ονομαστικό μισθό , δηλαδή θα περιλαμβάνονται και οι πρόσθετες αποδοχές και τα επιδόματα.
Την ίδια ώρα επισπεύδονται οι αποφάσεις για τη μείωση των εφάπαξ 20%-30%. Ωστόσο τα ταμεία εφάπαξ δηλώνουν αναρμόδια να εκπονήσουν αναλογιστικές μελέτες βάσει των οποίων θα υπολογιστεί το ποσοστό μείωσης της παροχής για όσους αποχώρησαν από τον Σεπτέμβριο του 2013. Οι διοικήσεις των ταμείων πρόνοιας του δημοσίου, του ιδιωτικού τομέα και του κλάδου ΔΕΚΟ-τραπεζών θα υπεκφύγουν ουσιαστικά να υπακούσουν την εντολή Κατρούγκαλου, ο οποίος ζήτησε με έγγραφο να υπολογίσουν τα καθυστερούμενα εφάπαξ και το νέο ύψος της παροχής.
Σύμφωνα με πληροφορίες θα απαντήσουν στην ηγεσία του Υπουργείου ότι αρμόδια για τη σύνταξη μελέτης είναι η Εθνική Αναλογιστική Αρχή, την οποία άλλωστε πληρώνουν τα ταμεία για να τους παρέχει επιστημονική υποστήριξη. Στη σημερινή συνεδρίαση του ΔΣ του ΤΑΠΙΤ (ταμείο πρόνοιας ιδιωτικού τομέα) αναμένεται να απορριφθεί το αίτημα Κατρούγκαλου. Στο ίδιο μήκος κύματος αναμένεται να κινηθούν και τα διοικητικά συμβούλια των άλλων δύο ταμείων (ΤΠΔΥ και ΤΕΥΤΕΚΟ) υποστηρίζοντας ότι α) το χρονικό διάστημα που απαιτείται για την ανάθεση της εκπόνησης της μελέτης σε ιδιωτικό φορέα και την ολοκλήρωση του έργου θα ξεπεράσει τους τρεις μήνες και β) τα ταμεία δε διαθέτουν το κατάλληλο επιστημονικό προσωπικό για την παρακολούθηση της διαδικασίας.
Οι νέες παράμετροι που θέτει το έγγραφο του υπουργείου εργασίας για τον υπολογισμό του εφάπαξ, σύμφωνα με παράγοντες της ασφάλισης, διαφέρουν από όσα ορίζει το αντίστοιχο άρθρο του σχεδίου νόμου Κατρούγκαλου που έχει αποσταλεί στο κουαρτέτο. Το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι για χρόνο ασφάλισης που έχει διανυθεί έως την 31.12.2013 το εφάπαξ θα αντιστοιχεί στο 70% του συνόλου των συντάξιμων αποδοχών των τελευταίων 5 ετών (δεν υπολογίζονται δώρα και επιδόματα).
Το τμήμα του εφάπαξ από το 2014 και μετά - σύμφωνα με το νομοσχέδιο - υπολογίζεται με βάση την αρχή της ισοδυναμίας και το ποσό της εφάπαξ παροχής ισούται με τη συσσωρευμένη αξία των εισφορών κατά την ημερομηνία αποχώρησης. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, που εκδίδεται μετά από σύμφωνη γνώμη της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής, καθορίζεται η νέα τεχνική βάση για τον υπολογισμό της εφάπαξ παροχής καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την υλοποίηση της παρούσας διάταξης.
Στο έγγραφο του υπουργείου προς τα ταμεία πρόνοιας προτείνονται προς επεξεργασία διαφορετικά σενάρια
α) το τμήμα της παροχής για δικαιώματα (σ.σ.: χρόνος ασφάλισης) ως το 2013 θα υπολογίζεται σύμφωνα με το καταστατικό του κάθε Ταμείου και με τις περικοπές που ισχύουν, και β) το τμήμα της παροχής από το 2014 και μετά θα υπολογίζεται με συσσώρευση εισφορών με τις αποδόσεις του Κοινού Κεφαλαίου της Τράπεζας της Ελλάδος. Δηλαδή όσοι αποχώρησαν από το 2014 και μετά, θα πάρουν ένα ποσό εφάπαξ για τα χρόνια ασφάλισης μέχρι το 2013 με τις μειώσεις που έχουν ήδη εφαρμοστεί (ως και 38% στο Δημόσιο) ενώ για τον χρόνο ασφάλισης που έχουν από το 2014 και μετά θα πάρουν στην ουσία την έντοκη επιστροφή των εισφορών τους.
protothema
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου