Τα επίχειρα των 17ωρων δαπραγματεύσεων με την Τρόικα, των capital controls, του δημοψηφίσματος, των νέων φόρων, της σφαγής των κατώτατων συντάξεων, της ύφεσης και του νέου Μνημονίου, απολαμβάνουν πλέον στην κυβέρνηση: Με τον εφαρμοστικό νόμο για το νέο Εναίο Μισθολόγιο που κατέθεσε στη Βουλή ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, η κυβέρνηση δίνει ουσιαστικά αυξήσεις της τάξεως των 150 εκατ. ευρώ (που θα φτάσουν τα 300 εκατ. ευρώ το 2018) στους δημοσίους υπαλλήλους. Και για το λόγο αυτό μάλιστα, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος δήλωνε εχθές μετά το τέλος της διαπραγμάτευσης για το 1 δισ. ευρώ, ότι η συμφωνία του Αυγούστου που έκανε η κυβέρνηση «είναι πολύ καλύτερη από την πρόταση Γιούνκερ που ο λαός την απέρριψε».
Εκτός από την θεσμοθέτηση και στην Ελλάδα της πώλησης των στεγαστικών και επιχερηματικών δανείων στα ξένα funds, ο εφαρμοστικός νόμος που κατέθεσε η κυβέρνηση για να ψηφιστεί την Τρίτη περιλαμβάνει το νέο Μισθολόγιο, τελωνειακά πρόστιμα για οινοπαραγωγούς, περιορισμό της φαρμακευτικής δαπάνης του ΕΟΠΥΥ και συμφωνίες για επιτάχυνση της κατασκευής αυτοκινητοδρόμων.
Δεν περιλαμβάνει φορολογικά μέτρα (ενδεχομένως για να περάσει χωρίς πρόβλημα ο εφαρμοστικός από τη Βουλή αλλά πιθανότατα θα κατατεθούν σε ξεχωριστό νομοσχέδιο πριν την Τετάρτη) όπως πληρωμές δαπανών με πλαστικό χρήμα, φορολόγηση «αδήλωτων καταθέσεων» κλπ, ούτε περιλαμβάνει τον διαχωρισμό του ΑΔΜΗΕ (από το υπ. Ενέργειας λένε ότι θα έρθει ξεχωριστό νομοσχέδιο) ή άλλα μέτρα τα οποία θα εφαρμοστούν με απλές υπουργικές αποφάσεις, χωρίς ειδικό νόμο στη Βουλή.
Χάθηκε ο λογαριασμός
Ειδικά για το νέο μισθολόγιο, με βάση την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου, το κόστος φαίνεται ότι ξεπερνά τα 150 εκατομμύρια ευρώ το 2016 (και τα 300 εκατ. το 2018)! Και αυτό παρόλο που στον προϋπολογισμό του 2016 που μόλις ψήφισε η Βουλή, υποτίθεται πως θα προέκυπτε εξοικονόμηση 2,7 εκατομμυρίων ευρώ.
Η εξήγηση για αυτό είναι τριπλή:
- Κανένας μισθός δεν μειώνεται στο δημόσιο. Ο εισαγωγικός μσθός για υπάλληλο υποχρεωτικής εκπαίδευσης (1ο Μισθολογικό Κλιμάκιο ΥΕ) παραμένει στα 780 ευρώ κα δεν μειώνεται σε περίπου 680 ώστε να εξομοιωθεί με τον ιδιωτικό τομέα (δηλαδή το αντίστοιχο των 576 ευρώ Χ 14 αντί για 12 μήνες στο δημόσιο)
- Η «ψαλίδα» μεταξύ προσοντούχων- μη προσοντούχων θα ανοίξει με αυξήσεις στους προσοντούχους.
- Παρότι οι υποχρεωτικής ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης υπάλληλοι θα ανεβαίνουν πλέον ανά τριετία (και όχι ανά διετία όπως οι απόφοιτοι ΤΕΙ και ΑΕΙ), κάθε προαγωγή για τους αποφοίτους Λυκείου θα «αξίζει» 20% περισσότερο έναντι των υπολοίπων (συντελεστής 0,7 αντί 0,55). Η πρόβλεψη αυτή ικανοποιεί την συντριπτική πλειοψηφία των δημοσίων υπαλλήλων (κατηγορίας ΔΕ).
Συγκεκριμένα η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους προβλέπει:
1. Αυξήσεις δαπανών:
- 107 εκατ. ευρώ για μισθούς με βάση τα νέα μισθολογικά κλιμάκια
- 143 εκατ. ευρώ (από το 2018 κα μετά) από μισθολογικές ωριμάνσεις
- 25 εκατ. ευρώ από την αύξηση των επιδομάτων ευθύνης στους προϊσταμένους
- 15 ως 46 εκατ. ευρώ λόγω της καθιέρωσης της «προωθημένης» μισθολογικής εξέλιξης (ενός «πριμ παραγωγικότητος» δηλαδή) λόγω αξιολόγησης.
- Άγνωστη δαπάνη από τη σύνδεση των αμοιβών με συγκεκριμένα καθήκοντα
2.Μειώσεις δαπανών:
- Ούτε 5 εκατομμύρια (αν και στην έκθεση του ΓΛΚ δεν αναφέρεται κανένα ποσό) από τον περιορισμό των περιοχών όπου υπάλληλοι λαμβάνουν «επίδομα παραμεθορίου περιοχών».
- 4,5 εκατ. ευρώ από την κατάργηση της αποζημίωσης των συλλογικών οργάνων
Αντί άλλης ερμηνείας πάντως για την «τρύπα» που ανοίγει στον προϋπολογσμό, η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου υποστηρίζει ότι «οι προκαλούμενες δαπάνες από την εφαρμογή του νέου Μισθολογίου καλύπτονται πλήρως από τις προβλεφθείσες στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2015-2018 δαπάνες από:
- Τη βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων
- Τη μη χορήγηση κινήτρων επίτευξης στόχων και δημοσιονομικών στόχων και
- Την απομείωση της προσωπικής διαφοράς».
Στελέχη του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους υποστήριζαν ότι η δαπάνη με το παλαιό μισθολόγιο θα ήταν μεγαλύτερη απ' ότι με το νέο.
Με την διαφορά όμως ότι η μείωση της προσωπικής διαφοράς (ενν. σε εφοριακούς, δικαστικούς κλπ) εξουδετερώνεται από τη μη χορήγηση των κινήτρων, αφού οι υπάλληλοι κράτησαν το 1/3 της προσωπικής διαφοράς με «ισοδύναμο» μέτρο την μη χορήγηση των κινήτρων επίτευξης στόχων. Συνεπώς δημιουργεί απορίες πώς μπορεί να καλυφθεί τελικά το «κενό» των περίπου 150 εκατ. ευρώ που ανοίγει το 2016 ή 300 εκατ. ευρώ το 2018, από τα μέτρα που λαμβάνει η κυβέρνηση.
Στο νομοσχέδιο για πρώτη φορά επιβάλλεται, επίσης, για πρώτη φορά μηχανισμός αυτόματης επιστροφής (claw back) στην ενδονοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη για την επόμενη τριετία. Έτσι, το όριο των δαπανών των δημόσιων νοσοκομείων πάνω από τo οποίo θα εφαρμόζεται claw back θα είναι 570 εκατ. ευρώ για το έτος 2016, 550 εκατ. ευρώ για το έτος 2017 και 530 εκατ. ευρώ για το έτος 2018, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Αν σημειωθεί υπέρβαση, τότε αυτή θα πρέπει να καλύπτεται από τις φαρμακευτικές εταιρείες.
protothema
Εκτός από την θεσμοθέτηση και στην Ελλάδα της πώλησης των στεγαστικών και επιχερηματικών δανείων στα ξένα funds, ο εφαρμοστικός νόμος που κατέθεσε η κυβέρνηση για να ψηφιστεί την Τρίτη περιλαμβάνει το νέο Μισθολόγιο, τελωνειακά πρόστιμα για οινοπαραγωγούς, περιορισμό της φαρμακευτικής δαπάνης του ΕΟΠΥΥ και συμφωνίες για επιτάχυνση της κατασκευής αυτοκινητοδρόμων.
Δεν περιλαμβάνει φορολογικά μέτρα (ενδεχομένως για να περάσει χωρίς πρόβλημα ο εφαρμοστικός από τη Βουλή αλλά πιθανότατα θα κατατεθούν σε ξεχωριστό νομοσχέδιο πριν την Τετάρτη) όπως πληρωμές δαπανών με πλαστικό χρήμα, φορολόγηση «αδήλωτων καταθέσεων» κλπ, ούτε περιλαμβάνει τον διαχωρισμό του ΑΔΜΗΕ (από το υπ. Ενέργειας λένε ότι θα έρθει ξεχωριστό νομοσχέδιο) ή άλλα μέτρα τα οποία θα εφαρμοστούν με απλές υπουργικές αποφάσεις, χωρίς ειδικό νόμο στη Βουλή.
Χάθηκε ο λογαριασμός
Ειδικά για το νέο μισθολόγιο, με βάση την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου, το κόστος φαίνεται ότι ξεπερνά τα 150 εκατομμύρια ευρώ το 2016 (και τα 300 εκατ. το 2018)! Και αυτό παρόλο που στον προϋπολογισμό του 2016 που μόλις ψήφισε η Βουλή, υποτίθεται πως θα προέκυπτε εξοικονόμηση 2,7 εκατομμυρίων ευρώ.
Η εξήγηση για αυτό είναι τριπλή:
- Κανένας μισθός δεν μειώνεται στο δημόσιο. Ο εισαγωγικός μσθός για υπάλληλο υποχρεωτικής εκπαίδευσης (1ο Μισθολογικό Κλιμάκιο ΥΕ) παραμένει στα 780 ευρώ κα δεν μειώνεται σε περίπου 680 ώστε να εξομοιωθεί με τον ιδιωτικό τομέα (δηλαδή το αντίστοιχο των 576 ευρώ Χ 14 αντί για 12 μήνες στο δημόσιο)
- Η «ψαλίδα» μεταξύ προσοντούχων- μη προσοντούχων θα ανοίξει με αυξήσεις στους προσοντούχους.
- Παρότι οι υποχρεωτικής ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης υπάλληλοι θα ανεβαίνουν πλέον ανά τριετία (και όχι ανά διετία όπως οι απόφοιτοι ΤΕΙ και ΑΕΙ), κάθε προαγωγή για τους αποφοίτους Λυκείου θα «αξίζει» 20% περισσότερο έναντι των υπολοίπων (συντελεστής 0,7 αντί 0,55). Η πρόβλεψη αυτή ικανοποιεί την συντριπτική πλειοψηφία των δημοσίων υπαλλήλων (κατηγορίας ΔΕ).
Συγκεκριμένα η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους προβλέπει:
1. Αυξήσεις δαπανών:
- 107 εκατ. ευρώ για μισθούς με βάση τα νέα μισθολογικά κλιμάκια
- 143 εκατ. ευρώ (από το 2018 κα μετά) από μισθολογικές ωριμάνσεις
- 25 εκατ. ευρώ από την αύξηση των επιδομάτων ευθύνης στους προϊσταμένους
- 15 ως 46 εκατ. ευρώ λόγω της καθιέρωσης της «προωθημένης» μισθολογικής εξέλιξης (ενός «πριμ παραγωγικότητος» δηλαδή) λόγω αξιολόγησης.
- Άγνωστη δαπάνη από τη σύνδεση των αμοιβών με συγκεκριμένα καθήκοντα
2.Μειώσεις δαπανών:
- Ούτε 5 εκατομμύρια (αν και στην έκθεση του ΓΛΚ δεν αναφέρεται κανένα ποσό) από τον περιορισμό των περιοχών όπου υπάλληλοι λαμβάνουν «επίδομα παραμεθορίου περιοχών».
- 4,5 εκατ. ευρώ από την κατάργηση της αποζημίωσης των συλλογικών οργάνων
Αντί άλλης ερμηνείας πάντως για την «τρύπα» που ανοίγει στον προϋπολογσμό, η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου υποστηρίζει ότι «οι προκαλούμενες δαπάνες από την εφαρμογή του νέου Μισθολογίου καλύπτονται πλήρως από τις προβλεφθείσες στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2015-2018 δαπάνες από:
- Τη βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων
- Τη μη χορήγηση κινήτρων επίτευξης στόχων και δημοσιονομικών στόχων και
- Την απομείωση της προσωπικής διαφοράς».
Στελέχη του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους υποστήριζαν ότι η δαπάνη με το παλαιό μισθολόγιο θα ήταν μεγαλύτερη απ' ότι με το νέο.
Με την διαφορά όμως ότι η μείωση της προσωπικής διαφοράς (ενν. σε εφοριακούς, δικαστικούς κλπ) εξουδετερώνεται από τη μη χορήγηση των κινήτρων, αφού οι υπάλληλοι κράτησαν το 1/3 της προσωπικής διαφοράς με «ισοδύναμο» μέτρο την μη χορήγηση των κινήτρων επίτευξης στόχων. Συνεπώς δημιουργεί απορίες πώς μπορεί να καλυφθεί τελικά το «κενό» των περίπου 150 εκατ. ευρώ που ανοίγει το 2016 ή 300 εκατ. ευρώ το 2018, από τα μέτρα που λαμβάνει η κυβέρνηση.
Στο νομοσχέδιο για πρώτη φορά επιβάλλεται, επίσης, για πρώτη φορά μηχανισμός αυτόματης επιστροφής (claw back) στην ενδονοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη για την επόμενη τριετία. Έτσι, το όριο των δαπανών των δημόσιων νοσοκομείων πάνω από τo οποίo θα εφαρμόζεται claw back θα είναι 570 εκατ. ευρώ για το έτος 2016, 550 εκατ. ευρώ για το έτος 2017 και 530 εκατ. ευρώ για το έτος 2018, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Αν σημειωθεί υπέρβαση, τότε αυτή θα πρέπει να καλύπτεται από τις φαρμακευτικές εταιρείες.
protothema
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου