Παρωχημένο και δαιδαλώδες νομοθετικό πλαίσιο διέπει τα ζητήματα τελών κυκλοφορίας, ενώ οι εγκύκλιες οδηγίες που το ερμηνεύουν εμφανίζονται αλληλοσυγκρουόμενες ή ανεπαρκείς, οδηγώντας σε έλλειψη ασφάλειας δικαίου, διαπιστώνει ο Συνήγορος του Πολίτη.
Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα παρατηρείται άνιση μεταχείριση των φορολογούμενων, ενώ αδυναμίες και ελλείψεις των συναρμόδιων υπηρεσιών συχνά μετακυλίονται στον πολίτη με τη μορφή επιπλέον οικονομικής επιβάρυνσης.
Οι διαπιστώσεις αυτές προέρχονται από έκθεση του Συνηγόρου η οποία συντάχθηκε έπειτα από διερεύνηση καταγγελιών.
Για τη βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου και τη συμμόρφωση της διοικητικής πρακτικής στις αρχές της χρηστής διοίκησης, η ανεξάρτητη αρχή προτείνει:
• Βεβαίωση των τελών κυκλοφορίας παρελθόντων ετών εντός τριετίας από το έτος το οποίο αφορούν, μετά την πάροδο της οποίας να παραγράφεται το δικαίωμα της Διοίκησης να προβεί σε ταμειακή βεβαίωση των τελών.
• Αποδοχή δήλωσης αναγκαστικής ακινησίας του πωλητή-ιδιοκτήτη, όταν αυτή συνοδεύεται από βεβαίωση της αστυνομικής αρχής ότι έγινε καταγγελία κατά του αγοραστή για παράλειψή να μεταβιβάσει το πωληθέν όχημα και να εκδώσει άδεια κυκλοφορίας στο όνομά του.
Οι προτάσεις Συνηγόρου του Πολίτη για τα τέλη κυκλοφορίας
• Αναλογική επιβολή των τελών κυκλοφορίας ανάλογα με τους μήνες ή, ενδεχομένως, τα τρίμηνα κυκλοφορίας του οχήματος εντός του έτους.
• Αποδοχή, για το σκοπό της δήλωσης αναγκαστικής ακινησίας, των αδειών κυκλοφορίας με την ένδειξη «ΟΧΙ ΓΙΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ» οι οποίες εκδίδονται μετά από μεταβίβαση όταν το αυτοκίνητο δεν έχει περάσει από τεχνικό έλεγχο.
• Δυνατότητα καταβολής τελών κυκλοφορίας με βάση τους ρύπους για τα οχήματα που κυκλοφόρησαν πριν την 1/11/2010, εφόσον υπάρχουν διαθέσιμα επαρκή και ασφαλή στοιχεία για τις εκπομπές CO2 αυτών.
• Καταβολή μειωμένων τελών κυκλοφορίας από τους ανάπηρους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων ο κυβισμός των οποίων υπερβαίνει αυτόν για τον οποίο δικαιούνται απαλλαγής (όπως ισχύει με τα τέλη ταξινόμησης).
• Αναδρομικότητα των αποφάσεων των ΔΟΥ για απαλλαγή τελών κυκλοφορίας λόγω αναπηρίας εφόσον διαπιστώνεται καθυστέρηση των ΚΕΠΑ να εκδώσουν την απαιτούμενη βεβαίωση και απαλλαγή από το πρόστιμο εκπρόθεσμης καταβολής σε περιπτώσεις που η αρνητική απάντηση για την απαλλαγή εκδίδεται μετά την καταληκτική προθεσμία καταβολής των τελών.
• Ακριβή προσδιορισμό των χαρακτηριστικών των οχημάτων που θεωρούνται ως τύπου jeep τα οποία υποβάλλονται σε τέλη κυκλοφορίας ως επιβατικά και όχι ως φορτηγά Βασικό συμπέρασμα της παρούσας έκθεσης είναι η άμεση ανάγκη τροποποίησης και επικαιροποίησης της σχετικής νομοθεσίας και των διευκρινιστικών εγκυκλίων οδηγιών, στη βάση μιας περισσότερο ορθολογικής και δίκαιης αντιμετώπισης των φορολογούμενων πολιτών.
Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα παρατηρείται άνιση μεταχείριση των φορολογούμενων, ενώ αδυναμίες και ελλείψεις των συναρμόδιων υπηρεσιών συχνά μετακυλίονται στον πολίτη με τη μορφή επιπλέον οικονομικής επιβάρυνσης.
Οι διαπιστώσεις αυτές προέρχονται από έκθεση του Συνηγόρου η οποία συντάχθηκε έπειτα από διερεύνηση καταγγελιών.
Για τη βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου και τη συμμόρφωση της διοικητικής πρακτικής στις αρχές της χρηστής διοίκησης, η ανεξάρτητη αρχή προτείνει:
• Βεβαίωση των τελών κυκλοφορίας παρελθόντων ετών εντός τριετίας από το έτος το οποίο αφορούν, μετά την πάροδο της οποίας να παραγράφεται το δικαίωμα της Διοίκησης να προβεί σε ταμειακή βεβαίωση των τελών.
• Αποδοχή δήλωσης αναγκαστικής ακινησίας του πωλητή-ιδιοκτήτη, όταν αυτή συνοδεύεται από βεβαίωση της αστυνομικής αρχής ότι έγινε καταγγελία κατά του αγοραστή για παράλειψή να μεταβιβάσει το πωληθέν όχημα και να εκδώσει άδεια κυκλοφορίας στο όνομά του.
Οι προτάσεις Συνηγόρου του Πολίτη για τα τέλη κυκλοφορίας
• Αναλογική επιβολή των τελών κυκλοφορίας ανάλογα με τους μήνες ή, ενδεχομένως, τα τρίμηνα κυκλοφορίας του οχήματος εντός του έτους.
• Αποδοχή, για το σκοπό της δήλωσης αναγκαστικής ακινησίας, των αδειών κυκλοφορίας με την ένδειξη «ΟΧΙ ΓΙΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ» οι οποίες εκδίδονται μετά από μεταβίβαση όταν το αυτοκίνητο δεν έχει περάσει από τεχνικό έλεγχο.
• Δυνατότητα καταβολής τελών κυκλοφορίας με βάση τους ρύπους για τα οχήματα που κυκλοφόρησαν πριν την 1/11/2010, εφόσον υπάρχουν διαθέσιμα επαρκή και ασφαλή στοιχεία για τις εκπομπές CO2 αυτών.
• Καταβολή μειωμένων τελών κυκλοφορίας από τους ανάπηρους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων ο κυβισμός των οποίων υπερβαίνει αυτόν για τον οποίο δικαιούνται απαλλαγής (όπως ισχύει με τα τέλη ταξινόμησης).
• Αναδρομικότητα των αποφάσεων των ΔΟΥ για απαλλαγή τελών κυκλοφορίας λόγω αναπηρίας εφόσον διαπιστώνεται καθυστέρηση των ΚΕΠΑ να εκδώσουν την απαιτούμενη βεβαίωση και απαλλαγή από το πρόστιμο εκπρόθεσμης καταβολής σε περιπτώσεις που η αρνητική απάντηση για την απαλλαγή εκδίδεται μετά την καταληκτική προθεσμία καταβολής των τελών.
• Ακριβή προσδιορισμό των χαρακτηριστικών των οχημάτων που θεωρούνται ως τύπου jeep τα οποία υποβάλλονται σε τέλη κυκλοφορίας ως επιβατικά και όχι ως φορτηγά Βασικό συμπέρασμα της παρούσας έκθεσης είναι η άμεση ανάγκη τροποποίησης και επικαιροποίησης της σχετικής νομοθεσίας και των διευκρινιστικών εγκυκλίων οδηγιών, στη βάση μιας περισσότερο ορθολογικής και δίκαιης αντιμετώπισης των φορολογούμενων πολιτών.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου