Τη χαριστική βολή σε όλα τα δημόσια έργα της χώρας δίνει η αργία των τραπεζών και τα capital control, οδηγώντας σε οριστικό λουκέτο ακόμη και εργοτάξια που μέχρι σήμερα λειτουργούσαν έστω και σε χαμηλούς ρυθμούς, λόγω της στάσης πληρωμών.
Τραγελαφική είναι η κατάσταση και στις οδικές μεταφορές, καθώς οδηγοί καταγγέλλουν ότι μένουν εγκλωβισμένοι στο εξωτερικό, εξαιτίας της αδυναμίας να πληρώσουν τοις μετρητοίς το κόστος του ταξιδιού!
Την τελευταία εβδομάδα υπολογίζεται ότι χιλιάδες εργαζόμενοι απολύθηκαν ή μπήκαν σε καθεστώς διαθεσιμότητας μέχρι να ξεκαθαρίσει το θολό πολιτικό και οικονομικό σκηνικό που πολιορκεί την αγορά.
"Υπολογίζουμε ότι μόνο από τα μέλη μας έχουν αποχωρήσει περί τους 40.000 εργαζόμενους τις τελευταίες μέρες καθώς τα λουκέτα σε εργοτάξια, οι απολύσεις και οι διαθεσιμότητες έχουν μπει στην καθημερινότητά μας" δηλώνει στο "newmomey" ο κ. Ζαχαρίας Αθουσάκης, Πρόεδρος του ΣΑΤΕ που εκπροσωπεί μεσαίες και μεγάλες τεχνικές εταιρείες. Είναι βέβαιο ότι πολλές από τις θέσεις αυτές έχουν χαθεί οριστικά, καθώς ακόμη και να αναστηθούν τα εργοτάξια δεν θα επιστρέψει όλος ο κόσμος!
Δραματική όμως εμφανίζεται η κατάσταση και στις μεταφορές. Σε έκτακτη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χθες στο υπουργείο Οικονομίας μεταξύ του υπουργού, κ. Γιώργου Σταθάκη και εκπροσώπων των εταιρειών μεταφορών και logistics, αναδείχθηκαν και μία σειρά άλλων προβλημάτων που δυσχεραίνουν την λειτουργία του κλάδου.
Επισημάνθηκαν προβλήματα όπως ο εφοδιασμός με πετρέλαιο, η αδυναμία πληρωμής των διοδίων και της αγοράς ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ακόμη και η αναγκαστική παραμονή μεταφορέων σε ξένες χώρες. Όπως αναφέρθηκε, το κόστος για τα λειτουργικά έξοδα ενός δρομολογίου μεταξύ Ελλάδας και Κεντρικής Ευρώπης, κυμαίνεται από 4.000 μέχρι 5.000 ευρώ, ποσό που δεν δύναται να καταβάλλει κανείς τοις μετρητοίς.
Δεν ξέρουμε σε τι νόμισμα θα πληρωθούμε
"Μέχρι τώρα είχαμε τις ανεξόφλητες οφειλές του Δημοσίου που ταλαιπωρούσαν την πρόοδο των έργων, αλλά δεν τα είχαν σταματήσει.
Από την περασμένη εβδομάδα σε όλα τα εργοτάξια έχει μπει λουκέτο. Ο λόγος είναι ότι δεν μπορούμε να προμηθευτούμε πρώτες ύλες και καύσιμα καθώς όλοι οι προμηθευτές μας ζητούν να πληρωθούν σε μετρητά, αλλά και γιατί δεν μπορούμε να συνεχίσουμε τα έργα όταν υπάρχει η ανησυχία για το πώς θα πληρωθούμε και ειδικά σε ποιο νόμισμα", σημειώνει.
Ακόμη όμως και εάν επιτευχθεί μία συμφωνία τις επόμενες μέρες, ο κ. Αθουσάκης εκτιμά ότι οι συνθήκες στα δημόσια έργα δεν θα εξομαλυνθούν, καθώς με τις υποχρεώσεις που έχει σήμερα το δημόσιο είναι αδύνατο να δοθούν χρήματα στους εργολάβους πριν τον Σεπτέμβριο.
Η κατάσταση προβλέπεται να δυσκολέψει ακόμη περισσότερο και από την πληροφορία πως η συγχρηματοδότηση των έργων από την ΕΕ, επιστρέφει στα αρχικά ποσοστά του 85%-15% αντί 95%-5% που ήταν για την διευκόλυνση της χώρας, μέχρι σήμερα. Αυτό σημαίνει ότι για να πληρωθεί ένα έργο από κοινοτικούς πόρους, θα πρέπει η Ελλάδα να εξοφλήσει το 100% για να πάρει πίσω το 85% ενώ μέχρι σήμερα ήταν το 95%! Έως τώρα δυσκολευόταν για το 5% ας αναλογιστούμε τι θα συμβεί με το 15%!
Η κρίση που σοβεί στην αγορά γενικεύεται και επεκτείνει τα μακριά πλοκάμια της σε όλα τα έργα. Στους αυτοκινητοδρόμους, για παράδειγμα, που απασχολούν χιλιάδες εργαζόμενους, βρέθηκαν ως εκ θαύματος τις προηγούμενες μέρες 50 εκ. ευρώ για να πληρωθούν δύο παραχωρησιούχοι προκειμένου να αποφευχθεί, στάση πληρωμών από τις τράπεζες. Ωστόσο οι κίνδυνοι στα έργα είναι πολύ μεγάλοι, ειδικά εάν η χώρα εγκαταλείψει το ευρώ, εξέλιξη που αποτελεί ένα εφιάλτη για τις κατασκευές καθώς θα ισοδυναμούσε με την κατάρρευση του ΕΣΠΑ και όλων των υποδομών της χώρας.
Οι τεχνικές εταιρείες καλούνται να λάβουν αποφάσεις σε πρωτοφανείς συνθήκες. Βλέποντας το αδιέξοδο, στρέφονται πλέον μαζικά κατά των φορέων που υλοποιούν τα έργα εγείροντας αποζημιώσεις για τις σταλίες, αλλά και το κόστος που προκαλεί το πάγωμα των έργων στα εργοτάξια. Σύμφωνα με παράγοντες του τεχνικού κόσμου, οι ανάδοχοι που εκτελούν έργα που σταματούν με υπαιτιότητα του δημοσίου μπορούν με βάση το νόμο για τα δημόσια έργα να υποβάλλουν όχληση προς τις αναθέτουσες αρχές, διεκδικώντας θετικές ζημιές από την απόκλιση που παρουσιάζεται στα χρονοδιαγράμματα και τις επιπτώσεις που δημιουργεί στα μηχανήματα και τα εργοτάξια η αδράνεια των έργων. Ανάλογη διαδικασία κινήθηκε πρόσφατα για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου του δήμου Ρεθύμνου ενώ σε πρόσφατη ημερίδα την ίδια γραμμή συνέστησε ο ΣΑΤΕ στα μέλη του.
newmoney
Τραγελαφική είναι η κατάσταση και στις οδικές μεταφορές, καθώς οδηγοί καταγγέλλουν ότι μένουν εγκλωβισμένοι στο εξωτερικό, εξαιτίας της αδυναμίας να πληρώσουν τοις μετρητοίς το κόστος του ταξιδιού!
Την τελευταία εβδομάδα υπολογίζεται ότι χιλιάδες εργαζόμενοι απολύθηκαν ή μπήκαν σε καθεστώς διαθεσιμότητας μέχρι να ξεκαθαρίσει το θολό πολιτικό και οικονομικό σκηνικό που πολιορκεί την αγορά.
"Υπολογίζουμε ότι μόνο από τα μέλη μας έχουν αποχωρήσει περί τους 40.000 εργαζόμενους τις τελευταίες μέρες καθώς τα λουκέτα σε εργοτάξια, οι απολύσεις και οι διαθεσιμότητες έχουν μπει στην καθημερινότητά μας" δηλώνει στο "newmomey" ο κ. Ζαχαρίας Αθουσάκης, Πρόεδρος του ΣΑΤΕ που εκπροσωπεί μεσαίες και μεγάλες τεχνικές εταιρείες. Είναι βέβαιο ότι πολλές από τις θέσεις αυτές έχουν χαθεί οριστικά, καθώς ακόμη και να αναστηθούν τα εργοτάξια δεν θα επιστρέψει όλος ο κόσμος!
Δραματική όμως εμφανίζεται η κατάσταση και στις μεταφορές. Σε έκτακτη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χθες στο υπουργείο Οικονομίας μεταξύ του υπουργού, κ. Γιώργου Σταθάκη και εκπροσώπων των εταιρειών μεταφορών και logistics, αναδείχθηκαν και μία σειρά άλλων προβλημάτων που δυσχεραίνουν την λειτουργία του κλάδου.
Επισημάνθηκαν προβλήματα όπως ο εφοδιασμός με πετρέλαιο, η αδυναμία πληρωμής των διοδίων και της αγοράς ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ακόμη και η αναγκαστική παραμονή μεταφορέων σε ξένες χώρες. Όπως αναφέρθηκε, το κόστος για τα λειτουργικά έξοδα ενός δρομολογίου μεταξύ Ελλάδας και Κεντρικής Ευρώπης, κυμαίνεται από 4.000 μέχρι 5.000 ευρώ, ποσό που δεν δύναται να καταβάλλει κανείς τοις μετρητοίς.
Δεν ξέρουμε σε τι νόμισμα θα πληρωθούμε
"Μέχρι τώρα είχαμε τις ανεξόφλητες οφειλές του Δημοσίου που ταλαιπωρούσαν την πρόοδο των έργων, αλλά δεν τα είχαν σταματήσει.
Από την περασμένη εβδομάδα σε όλα τα εργοτάξια έχει μπει λουκέτο. Ο λόγος είναι ότι δεν μπορούμε να προμηθευτούμε πρώτες ύλες και καύσιμα καθώς όλοι οι προμηθευτές μας ζητούν να πληρωθούν σε μετρητά, αλλά και γιατί δεν μπορούμε να συνεχίσουμε τα έργα όταν υπάρχει η ανησυχία για το πώς θα πληρωθούμε και ειδικά σε ποιο νόμισμα", σημειώνει.
Ακόμη όμως και εάν επιτευχθεί μία συμφωνία τις επόμενες μέρες, ο κ. Αθουσάκης εκτιμά ότι οι συνθήκες στα δημόσια έργα δεν θα εξομαλυνθούν, καθώς με τις υποχρεώσεις που έχει σήμερα το δημόσιο είναι αδύνατο να δοθούν χρήματα στους εργολάβους πριν τον Σεπτέμβριο.
Η κατάσταση προβλέπεται να δυσκολέψει ακόμη περισσότερο και από την πληροφορία πως η συγχρηματοδότηση των έργων από την ΕΕ, επιστρέφει στα αρχικά ποσοστά του 85%-15% αντί 95%-5% που ήταν για την διευκόλυνση της χώρας, μέχρι σήμερα. Αυτό σημαίνει ότι για να πληρωθεί ένα έργο από κοινοτικούς πόρους, θα πρέπει η Ελλάδα να εξοφλήσει το 100% για να πάρει πίσω το 85% ενώ μέχρι σήμερα ήταν το 95%! Έως τώρα δυσκολευόταν για το 5% ας αναλογιστούμε τι θα συμβεί με το 15%!
Η κρίση που σοβεί στην αγορά γενικεύεται και επεκτείνει τα μακριά πλοκάμια της σε όλα τα έργα. Στους αυτοκινητοδρόμους, για παράδειγμα, που απασχολούν χιλιάδες εργαζόμενους, βρέθηκαν ως εκ θαύματος τις προηγούμενες μέρες 50 εκ. ευρώ για να πληρωθούν δύο παραχωρησιούχοι προκειμένου να αποφευχθεί, στάση πληρωμών από τις τράπεζες. Ωστόσο οι κίνδυνοι στα έργα είναι πολύ μεγάλοι, ειδικά εάν η χώρα εγκαταλείψει το ευρώ, εξέλιξη που αποτελεί ένα εφιάλτη για τις κατασκευές καθώς θα ισοδυναμούσε με την κατάρρευση του ΕΣΠΑ και όλων των υποδομών της χώρας.
Οι τεχνικές εταιρείες καλούνται να λάβουν αποφάσεις σε πρωτοφανείς συνθήκες. Βλέποντας το αδιέξοδο, στρέφονται πλέον μαζικά κατά των φορέων που υλοποιούν τα έργα εγείροντας αποζημιώσεις για τις σταλίες, αλλά και το κόστος που προκαλεί το πάγωμα των έργων στα εργοτάξια. Σύμφωνα με παράγοντες του τεχνικού κόσμου, οι ανάδοχοι που εκτελούν έργα που σταματούν με υπαιτιότητα του δημοσίου μπορούν με βάση το νόμο για τα δημόσια έργα να υποβάλλουν όχληση προς τις αναθέτουσες αρχές, διεκδικώντας θετικές ζημιές από την απόκλιση που παρουσιάζεται στα χρονοδιαγράμματα και τις επιπτώσεις που δημιουργεί στα μηχανήματα και τα εργοτάξια η αδράνεια των έργων. Ανάλογη διαδικασία κινήθηκε πρόσφατα για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου του δήμου Ρεθύμνου ενώ σε πρόσφατη ημερίδα την ίδια γραμμή συνέστησε ο ΣΑΤΕ στα μέλη του.
newmoney
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου