Το πλέγμα των μέτρων που θα χρηματοδοτήσουν το πρόγραμμα της κυβέρνησης αποκαλύπτει στην «Κ» ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Δημήτρης Μάρδας. Περικοπή προμηθειών, πάταξη του λαθρεμπορίου στα ναυτιλιακά καύσιμα, καταπολέμηση του παρεμπορίου και αναδιοργάνωση του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ) με ένταξη σε αυτό και των τελωνειακών υπηρεσιών, είναι οι πρώτες κινήσεις που εκτιμάται ότι θα δημιουργήσουν το απαραίτητο «μαξιλάρι» στον προϋπολογισμό.
Ορισμένες από τις παραπάνω παρεμβάσεις έχουν άμεση απόδοση στον προϋπολογισμό, υποστηρίζει ο κ. Μάρδας, ωστόσο επισημαίνει ότι το πρόγραμμα της κυβέρνησης θα εφαρμοστεί σε βάθος 4ετίας. «Με μία εκλογίκευση δαπανών και συγκέντρωση εσόδων από πηγές που δεν αγγίχτηκαν στο παρελθόν, δεν θα ήταν υπερβολή να υποστηριχθεί ότι το σύνολο των νέων μέτρων πολιτικής είναι εφαρμόσιμο», δηλώνει στην «Κ» ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών που έχει υπό την εποπτεία του το «πορτοφόλι» του κράτους.
Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Μάρδας αναφέρει ότι εδώ και μέρες οι υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ) ελέγχουν «γραμμή - γραμμή» τις δαπάνες του προϋπολογισμού και έχουν ήδη διαπιστωθεί περιθώρια περικοπών, χωρίς φυσικά να θιγούν μισθοί και συντάξεις. Παράλληλα, συστήνει ψυχραιμία προς όλες τις πλευρές, αναφέροντας ότι «ο πανικός μπορεί να οδηγήσει ένα νικηφόρο στρατό σε συντριπτική ήττα».
Ορισμένες από τις παραπάνω παρεμβάσεις έχουν άμεση απόδοση στον προϋπολογισμό, υποστηρίζει ο κ. Μάρδας, ωστόσο επισημαίνει ότι το πρόγραμμα της κυβέρνησης θα εφαρμοστεί σε βάθος 4ετίας. «Με μία εκλογίκευση δαπανών και συγκέντρωση εσόδων από πηγές που δεν αγγίχτηκαν στο παρελθόν, δεν θα ήταν υπερβολή να υποστηριχθεί ότι το σύνολο των νέων μέτρων πολιτικής είναι εφαρμόσιμο», δηλώνει στην «Κ» ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών που έχει υπό την εποπτεία του το «πορτοφόλι» του κράτους.
Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Μάρδας αναφέρει ότι εδώ και μέρες οι υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ) ελέγχουν «γραμμή - γραμμή» τις δαπάνες του προϋπολογισμού και έχουν ήδη διαπιστωθεί περιθώρια περικοπών, χωρίς φυσικά να θιγούν μισθοί και συντάξεις. Παράλληλα, συστήνει ψυχραιμία προς όλες τις πλευρές, αναφέροντας ότι «ο πανικός μπορεί να οδηγήσει ένα νικηφόρο στρατό σε συντριπτική ήττα».
Οι άμεσες προτεραιότητες του κ. Μάρδα, όπως τις εξηγεί στην «Κ», για την εξοικονόμηση πόρων που θα στηρίξουν το κυβερνητικό πρόγραμμα είναι τρεις:
1. Νέο πλαίσιο για μείωση της σπατάλης στις προμήθειες. Στο στόχαστρο μπαίνουν κυρίως δήμοι και νοσοκομεία, αλλά και το σύνολο των φορέων του Δημοσίου. Οι προμήθειες που δεν ξεπερνούν τις 60.000 ευρώ ανέρχονται συνολικά περίπου σε 1 δισ. ευρώ και ο κ. Μάρδας εκτιμά ότι μπορεί το 20% του ποσού να εξοικονομηθεί άμεσα. Με το νέο ηλεκτρονικό σύστημα θα υπάρχει ένας τιμοκατάλογος με όλα τα προϊόντα που χρειάζονται οι φορείς και οι υπηρεσίες του Δημοσίου, από τον οποίο θα μπορούν να επιλέγουν κάθε φορά ανάλογα με τις ανάγκες τους. «Οποιος δεν το ακολουθήσει δεν θα παίρνει χρήματα», αναφέρει χαρακτηριστικά ο αναπληρωτής υπουργός.
Σύμφωνα με τις μελέτες που έχουν γίνει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι προμήθειες στην Ελλάδα ανέρχονται συνολικά στο 15% του ΑΕΠ της χώρας ή αλλιώς σε περίπου 30 δισ. ευρώ. Είναι σαφές ότι χώρος για παρεμβάσεις υπάρχει και ο κ. Μάρδας θέλει να αξιοποιήσει όλα τα εργαλεία που υπάρχουν προς αυτήν την κατεύθυνση. Οπως δηλώνει, δε, στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι να «κυνηγήσει τις διαδικασίες και όχι τα νούμερα».
Σύμφωνα με τις μελέτες που έχουν γίνει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι προμήθειες στην Ελλάδα ανέρχονται συνολικά στο 15% του ΑΕΠ της χώρας ή αλλιώς σε περίπου 30 δισ. ευρώ. Είναι σαφές ότι χώρος για παρεμβάσεις υπάρχει και ο κ. Μάρδας θέλει να αξιοποιήσει όλα τα εργαλεία που υπάρχουν προς αυτήν την κατεύθυνση. Οπως δηλώνει, δε, στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι να «κυνηγήσει τις διαδικασίες και όχι τα νούμερα».
2. Λαθρεμπόριο καυσίμων. Ο κ. Μάρδας υποστηρίζει ότι τα 8/10 του προβλήματος προέρχονται από το λαθρεμπόριο στα ναυτιλιακά καύσιμα. Σε διάστημα 6 μηνών στόχος είναι να έχουν τοποθετηθεί σε όλα τα «σλέπια», δηλαδή στα μικρά δεξαμενόπλοια που φορτώνουν το ναυτιλιακό καύσιμο από τα διυλιστήρια, συσκευές ηλεκτρονικού εντοπισμού (GPS). Μάλιστα, επειδή το κόστος είναι σημαντικό, θα θεσμοθετηθούν ειδικές φορολογικές απαλλαγές, ώστε να διευκολυνθεί η τοποθέτησή τους. Παράλληλα, θα επιταχυνθούν οι διαδικασίες εγκατάστασης συστήματος εισροών - εκροών στα διυλιστήρια. Με αυτές τις μεθόδους, το οικονομικό επιτελείο προβλέπει ότι αν και φέτος δεν θα υπάρχει απτό οικονομικό όφελος για τον προϋπολογισμό, από το 2016 θα τονωθούν αισθητά τα έσοδα του κράτους.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ειδικών, μπορεί να εξοικονομηθεί από την πάταξη του λαθρεμπορίου στα καύσιμα και ιδιαίτερα στα ναυτιλιακά περίπου 1,5 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ειδικών, μπορεί να εξοικονομηθεί από την πάταξη του λαθρεμπορίου στα καύσιμα και ιδιαίτερα στα ναυτιλιακά περίπου 1,5 δισ. ευρώ.
3. Αναδιοργάνωση Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος – καταπολέμηση παρεμπορίου. Αν και ο αναπληρωτής υπουργός αναγνωρίζει ότι το συντονιστικό κέντρο αντιμετώπισης παρεμπορίου κινείται στη σωστή βάση, ωστόσο επιδιώκει την ενίσχυση των ελέγχων με τη μεγαλύτερη συμβολή των ανθρώπων της αγοράς. Ταυτόχρονα, το ΣΔΟΕ εισέρχεται στον προληπτικό έλεγχο, ενώ εξετάζεται οι τελωνειακές υπηρεσίες να ενταχθούν και να συνδράμουν στο έργο του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος. Στόχος του κ. Μάρδα είναι να υπάρχει ένα ενιαίο ΣΔΟΕ με επιτελική μορφή.
Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών θεωρεί ότι είναι εφικτό να επιτευχθεί ένα πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 1,5% του ΑΕΠ για φέτος, χωρίς να απαιτηθούν νέα μέτρα. Σημειώνει, δε, ότι «όσο υψηλό είναι το πρωτογενές πλεόνασμα και όσο δεν θέλεις και δεν πρέπει να θίξεις τις υφιστάμενες πηγές εσόδων, τόσο περισσότερο πρέπει να περιορίσεις τη σπατάλη και να αναζητήσεις πόρους από πηγές που ήταν μέχρι σήμερα ανέγγιχτες».
Οι φορείς να προτείνουν λύσεις
Ενα νέο και πιο παραγωγικό τρόπο συγκέντρωσης των αιτημάτων διαφόρων φορέων της αγοράς προωθεί ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Δημήτρης Μάρδας. Οπως αναφέρει στην «Κ», αντί να γίνεται αποδέκτης δεκάδων σελίδων με αιτήματα που δεν έχουν συγκεκριμένη στόχευση, καλεί τους εκπροσώπους των διαφόρων φορέων να καταγράψουν πρώτα τα προβλήματα στη νομοθεσία και έπειτα να προτείνουν συγκεκριμένες λύσεις.
Ηδη, ο κ. Μάρδας έχει σχεδιάσει μία φόρμα την οποία παραδίδει στους φορείς και στόχος του είναι να επεκταθεί το ίδιο μοντέλο και στις υπηρεσίες του Δημοσίου. Σε αυτή τη φόρμα, ο κ. Μάρδας καλεί τους ενδιαφερομένους:
Ηδη, ο κ. Μάρδας έχει σχεδιάσει μία φόρμα την οποία παραδίδει στους φορείς και στόχος του είναι να επεκταθεί το ίδιο μοντέλο και στις υπηρεσίες του Δημοσίου. Σε αυτή τη φόρμα, ο κ. Μάρδας καλεί τους ενδιαφερομένους:
1. Να περιγράψουν το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σε 2.000 λέξεις.
2. Να αναφέρουν συγκεκριμένα αν το πρόβλημα προκύπτει από υφιστάμενο νόμο, κάποια τροποποίησή του, Προεδρικό Διάταγμα, απόφαση ή εγκύκλιο.
3. Να καταθέσουν συγκεκριμένη πρόταση για την επίλυση του προβλήματος. Στο πλαίσιο αυτό, οι φορείς καλούνται να επισυνάψουν το ή τα άρθρα των νόμων που δημιουργούν στρεβλώσεις και να περιγράψουν (χωρίς απαραίτητα να χρειάζεται νομική διατύπωση) την πρότασή τους για το τι θα πρέπει να ισχύει.
2. Να αναφέρουν συγκεκριμένα αν το πρόβλημα προκύπτει από υφιστάμενο νόμο, κάποια τροποποίησή του, Προεδρικό Διάταγμα, απόφαση ή εγκύκλιο.
3. Να καταθέσουν συγκεκριμένη πρόταση για την επίλυση του προβλήματος. Στο πλαίσιο αυτό, οι φορείς καλούνται να επισυνάψουν το ή τα άρθρα των νόμων που δημιουργούν στρεβλώσεις και να περιγράψουν (χωρίς απαραίτητα να χρειάζεται νομική διατύπωση) την πρότασή τους για το τι θα πρέπει να ισχύει.
Επειτα, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ) θα αναλάβει να εξετάσει το αίτημα ως προς την αναγκαιότητά του. Θα έχει, όμως, στη διάθεσή του όλα τα απαραίτητα στοιχεία για να προχωρήσει χωρίς γραφειοκρατικές χρονοτριβές (να βρει νόμους, άρθρα, παραγράφους κ.λπ.) για να διαμορφώσει όπου κριθεί απαραίτητο το νέο πλαίσιο που θα πάρει τον δρόμο της Βουλής.
kathimerini
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου