Στη «ρήτρα μεταρρυθμίσεων» -ως όρο για την καταβολή της κάθε δόσης του νέου δανείου- θα βασίζεται το «πακέτο» στήριξης που επεξεργάζονται οι Ευρωπαίοι εταίροι για την οριστική διάσωση της Ελλάδας.
Βασικά συστατικά του θα είναι η κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού, η διασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους και γενναία μέτρα ώθησης της πραγματικής οικονομίας.
Στη νέα βοήθεια το βάρος μετατοπίζεται στην επιτάχυνση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στο κράτος και στις αγορές εργασίας, προϊόντων και υπηρεσιών με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων, τη μείωση των τιμών για τους καταναλωτές με την αντιμετώπιση των στρεβλώσεων και τη δημιουργία θέσεων εργασίας.
Το νέο πρόγραμμα δεν θα έχει τη μορφή μνημονίου, καθώς πρόθεση της Ευρωζώνης είναι να απουσιάζουν δημοσιονομικά μέτρα, δηλαδή η αύξηση φόρων και οι μειώσεις μισθών και συντάξεων, που θα απαιτούνται μόνο σε περίπτωση εκτροχιασμού. Ωστόσο, ο έλεγχος της προόδου των μεταρρυθμίσεων θα είναι συνεχής από την Κομισιόν και η εκπλήρωση των «προαπαιτούμενων δράσεων» -με βάση το σχετικό χρονοδιάγραμμα που θα συμφωνηθεί- θα είναι το πρότυπο που θα ακολουθηθεί για τη συνέχιση της χρηματοδότησης.
Αμεση ενημέρωση: Ρόλο «κλειδί» θα έχουν τα βασικά υπουργεία από τα οποία θα ζητείται ο καλύτερος συντονισμός στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων και η ενίσχυση του ελέγχου με άμεση κοινοποίηση των αποτελεσμάτων στην Κομισιόν.
Φοροδιαφυγή: Αυστηρές συστάσεις θα προβλέπονται για την επιτάχυνση των προσπαθειών καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, μέσω της κατάργησης της φορολογικής αμνηστίας, τον εντοπισμό και την τιμωρία των φοροφυγάδων και τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των ελέγχων.
Εξωδικαστικοί συμβιβασμοί: Η Επιτροπή υποστηρίζει ακόμη ότι θα πρέπει να βελτιωθεί το δικαστικό σύστημα με την αναμόρφωση και τον εξορθολογισμό του κώδικα και να προωθηθεί η ενισχυμένη χρήση του εξωδικαστικού συστήματος συμβιβασμών.
Αξιολόγηση στο Δημόσιο: Επιδίωξη των εταίρων είναι να θέσουν ποιοτικούς και ποσοτικούς στόχους που θα αποβλέπουν στην ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης, μέσω της ανάπτυξης της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και της αξιολόγησης της αποδοτικότητας των υπαλλήλων με αντικειμενικά κριτήρια, αλλά και να υπάρξει μείωση του διοικητικού κόστους.
Τράπεζες: Στον τραπεζικό τομέα θα παρακολουθούνται στενά οι πρόνοιες της τραπεζικής ενοποίησης για την οποία καταβάλλεται προσπάθεια να υπάρξει οριστική συμφωνία εντός της ελληνικής προεδρίας με έμφαση στην καλύτερη διαχείριση των προβληματικών δανείων και στην εφαρμογή του κώδικα των επιχειρήσεων προς πτώχευση.
Αγορές: Ψηλά στην ατζέντα του νέου προγράμματος θα βρεθεί και η καλύτερη λειτουργία των αγορών με απαιτήσεις για περαιτέρω μείωση των διοικητικών βαρών στην προώθηση των επενδύσεων, εξορθολογισμό των διοικητικών διαδικασιών για τις εξαγωγές και τις εισαγωγές και απλούστευση των διαδικασιών αδειοδοτήσεων.
Αποκρατικοποιήσεις: Η Ευρωζώνη θα ζητήσει ακόμη επιτάχυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και ιδίως στους τομείς της ενέργειας, των σιδηροδρόμων, των περιφερειακών αεροδρομίων και λιμανιών και των ακινήτων. Το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων θα πρέπει να συνδυαστεί με την άμεση πρόοδο στην απελευθέρωση των αγορών για να αποφευχθούν περιπτώσεις δημιουργίας μονοπωλίων.
Ενέργεια: Στον τομέα της ενέργειας θα πρέπει να ληφθούν πειστικά μέτρα για τη βελτίωση του ανταγωνισμού.
Επιδόματα: Σε ό,τι αφορά το σύστημα κοινωνικής πρόνοιας, οι απαιτήσεις της Κομισιόν θα επικεντρώνονται στην ενίσχυση της διαχείρισης των κοινωνικών προγραμμάτων με την επιτάχυνση της ενοποίησης της διοίκησης των ασφαλιστικών ταμείων και την επιτάχυνση της εναρμόνισης των βάσεων δεδομένων των Ταμείων. Η Επιτροπή υποστηρίζει ότι αυτό είναι απαραίτητο προκειμένου να υπάρξουν παρεμβάσεις προστασίας των περισσότερο ευάλωτων και να διασφαλιστεί η καλύτερη επιλογή των στοχευμένων κοινωνικών επιδομάτων που θα είναι πιο αποδοτικά με την εισαγωγή ενός σχήματος κατώτατου εισοδήματος. Προς τον σκοπό αυτό θα προωθηθεί η εντατικοποίηση των ελέγχων στους δικαιούχους των επιδομάτων κοινωνικής πρόνοιας και ειδικά στα επιδόματα αναπηρίας, μέσω της αύξησης της συχνότητας των επανελέγχων.
Εργασιακά: Στην αγορά εργασίας στόχος είναι η αντιμετώπιση της υψηλής ανεργίας κυρίως των νέων. Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να ενισχυθούν οι έλεγχοι για τη διασφάλιση της πλήρους εφαρμογής της εργασιακής νομοθεσίας με επιτάχυνση των ελέγχων και της επιβολής κυρώσεων και αυστηρότερων όρων για τη συμμετοχή σε προγράμματα εκπαίδευσης όσων λαμβάνουν το επίδομα ανεργίας.
ΤΡΟΪΚΑ
Το «κλειδί» στη νέα αξιoλόγηση του Μαρτίου
Στην έδρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εκτιμούν ότι η τήρηση των δεσμεύσεων στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις θα αποτελέσει το «όχημα» για την οριστική έξοδο της χώρας από την κρίση, στέλνοντας παράλληλα ξεκάθαρο μήνυμα σε ξένους και εγχώριους υποψήφιους επενδυτές ότι το μέλλον της χώρας βρίσκεται εντός και όχι εκτός της Ευρωζώνης. Στόχος είναι να αντιμετωπιστεί η αβεβαιότητα που η Κομισιόν θεωρεί ότι ήταν από τις βασικές αιτίες της παρατεταμένης ύφεσης με τις δραματικές επιπτώσεις στην απασχόληση.
Oι θετικές εξελίξεις για την επίδειξη της κοινοτικής αλληλεγγύης έχουν επισπευσθεί μετά τις εκτιμήσεις ότι το πρωτογενές πλεόνασμα υπερβαίνει τις αρχικές προσδοκίες και προσεγγίζει τα 1,2-1,5 δισ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή ήταν ο βασικός λόγος που οδήγησε στη συνάντηση κορυφαίων αξιωματούχων της Ευρωζώνης και των υπουργών Οικονομικών της Γερμανίας και της Γαλλίας μετά το τελευταίο Eurogroup.
Πάντως, προϋπόθεση για να λάβει επίσημη μορφή η διαδικασία στήριξης της χώρας είναι να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατόν η παρούσα αξιολόγηση της τρόικας. Το ραντεβού του Φεβρουαρίου φαίνεται πως έχει οριστικά χαθεί και πλέον οι προσπάθειες επικεντρώνονται εν όψει του Eurogroup στις 10 Μαρτίου.
Σε αυτή τη συνεδρίαση θα συζητηθεί και το χρηματοδοτικό κενό του ελληνικού προγράμματος, όπου οι ενδείξεις είναι ότι οι εταίροι δεν θα διακινδυνεύσουν παράτολμα σχέδια διασφαλίζοντας τη χρηματοδότηση της χώρας, έστω και προληπτικά μέχρι το 2016. Το ποσό που θα απαιτηθεί εκτιμάται μεταξύ 13-15 δισ. ευρώ και θα καλυφθεί απευθείας από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας, χωρίς να γίνεται χρήση του αποθέματος από την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών, το οποίο θα παραμείνει ως «ασπίδα» προστασίας στις προσπάθειες της Ελλάδας για δανεισμό από τις αγορές το 2015.
Στις 23 Απριλίου αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση
Ημερομηνία - ορόσημο είναι η 23η Απριλίου, όταν η Εurostat θα επιβεβαιώσει το πρωτογενές πλεόνασμα με το οποίο εκπληρώνεται η ελληνική δέσμευση και οι εταίροι πλέον και τυπικά μπορούν να ξεκινήσουν την επίσημη διαδικασία διασφάλισης της βιωσιμότητας του χρέους.
Η τελική απόφαση θα ληφθεί τον Ιούνιο, ωστόσο η δέσμευση των εταίρων θα δημοσιοποιηθεί πριν από τις ευρωεκλογές, ώστε να σταλεί και το διπλό πολιτικό μήνυμα στην Ελλάδα ότι οι θυσίες αναγνωρίζονται από την Ευρωζώνη και στην Ευρώπη ότι η αξιοπιστία της χώρας έχει ανακτηθεί πλήρως.
Η λύση θα επικεντρώνεται σε ένα έμμεσο «κούρεμα» του χρέους, το οποίο θα έχει τη μορφή της επιμήκυνσης της αποπληρωμής των δανείων από 30 σε 50 χρόνια και της περαιτέρω μείωσης των επιτοκίων από λίγο πάνω του 2% που είναι σήμερα περίπου στο 1,5%. Τα δύο μέτρα θα μειώσουν το κόστος εξυπηρέτησης του χρέους στα περίπου 5 δισ. ευρώ ετησίως.
Συμβολή στις αναπτυξιακές προσπάθειες της Ελλάδας θα έχουν και οι πόροι από τα κοινοτικά ταμεία τα οποία με ειδικές ρυθμίσεις θα εκταμιεύονται με πιο απλουστευμένες και ταχύτερες διαδικασίες αλλά με στενή παρακολούθηση σε ό,τι αφορά την απορρόφησή τους.
e-go
Βασικά συστατικά του θα είναι η κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού, η διασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους και γενναία μέτρα ώθησης της πραγματικής οικονομίας.
Στη νέα βοήθεια το βάρος μετατοπίζεται στην επιτάχυνση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στο κράτος και στις αγορές εργασίας, προϊόντων και υπηρεσιών με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων, τη μείωση των τιμών για τους καταναλωτές με την αντιμετώπιση των στρεβλώσεων και τη δημιουργία θέσεων εργασίας.
Το νέο πρόγραμμα δεν θα έχει τη μορφή μνημονίου, καθώς πρόθεση της Ευρωζώνης είναι να απουσιάζουν δημοσιονομικά μέτρα, δηλαδή η αύξηση φόρων και οι μειώσεις μισθών και συντάξεων, που θα απαιτούνται μόνο σε περίπτωση εκτροχιασμού. Ωστόσο, ο έλεγχος της προόδου των μεταρρυθμίσεων θα είναι συνεχής από την Κομισιόν και η εκπλήρωση των «προαπαιτούμενων δράσεων» -με βάση το σχετικό χρονοδιάγραμμα που θα συμφωνηθεί- θα είναι το πρότυπο που θα ακολουθηθεί για τη συνέχιση της χρηματοδότησης.
Αμεση ενημέρωση: Ρόλο «κλειδί» θα έχουν τα βασικά υπουργεία από τα οποία θα ζητείται ο καλύτερος συντονισμός στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων και η ενίσχυση του ελέγχου με άμεση κοινοποίηση των αποτελεσμάτων στην Κομισιόν.
Φοροδιαφυγή: Αυστηρές συστάσεις θα προβλέπονται για την επιτάχυνση των προσπαθειών καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, μέσω της κατάργησης της φορολογικής αμνηστίας, τον εντοπισμό και την τιμωρία των φοροφυγάδων και τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των ελέγχων.
Εξωδικαστικοί συμβιβασμοί: Η Επιτροπή υποστηρίζει ακόμη ότι θα πρέπει να βελτιωθεί το δικαστικό σύστημα με την αναμόρφωση και τον εξορθολογισμό του κώδικα και να προωθηθεί η ενισχυμένη χρήση του εξωδικαστικού συστήματος συμβιβασμών.
Αξιολόγηση στο Δημόσιο: Επιδίωξη των εταίρων είναι να θέσουν ποιοτικούς και ποσοτικούς στόχους που θα αποβλέπουν στην ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης, μέσω της ανάπτυξης της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και της αξιολόγησης της αποδοτικότητας των υπαλλήλων με αντικειμενικά κριτήρια, αλλά και να υπάρξει μείωση του διοικητικού κόστους.
Τράπεζες: Στον τραπεζικό τομέα θα παρακολουθούνται στενά οι πρόνοιες της τραπεζικής ενοποίησης για την οποία καταβάλλεται προσπάθεια να υπάρξει οριστική συμφωνία εντός της ελληνικής προεδρίας με έμφαση στην καλύτερη διαχείριση των προβληματικών δανείων και στην εφαρμογή του κώδικα των επιχειρήσεων προς πτώχευση.
Αγορές: Ψηλά στην ατζέντα του νέου προγράμματος θα βρεθεί και η καλύτερη λειτουργία των αγορών με απαιτήσεις για περαιτέρω μείωση των διοικητικών βαρών στην προώθηση των επενδύσεων, εξορθολογισμό των διοικητικών διαδικασιών για τις εξαγωγές και τις εισαγωγές και απλούστευση των διαδικασιών αδειοδοτήσεων.
Αποκρατικοποιήσεις: Η Ευρωζώνη θα ζητήσει ακόμη επιτάχυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και ιδίως στους τομείς της ενέργειας, των σιδηροδρόμων, των περιφερειακών αεροδρομίων και λιμανιών και των ακινήτων. Το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων θα πρέπει να συνδυαστεί με την άμεση πρόοδο στην απελευθέρωση των αγορών για να αποφευχθούν περιπτώσεις δημιουργίας μονοπωλίων.
Ενέργεια: Στον τομέα της ενέργειας θα πρέπει να ληφθούν πειστικά μέτρα για τη βελτίωση του ανταγωνισμού.
Επιδόματα: Σε ό,τι αφορά το σύστημα κοινωνικής πρόνοιας, οι απαιτήσεις της Κομισιόν θα επικεντρώνονται στην ενίσχυση της διαχείρισης των κοινωνικών προγραμμάτων με την επιτάχυνση της ενοποίησης της διοίκησης των ασφαλιστικών ταμείων και την επιτάχυνση της εναρμόνισης των βάσεων δεδομένων των Ταμείων. Η Επιτροπή υποστηρίζει ότι αυτό είναι απαραίτητο προκειμένου να υπάρξουν παρεμβάσεις προστασίας των περισσότερο ευάλωτων και να διασφαλιστεί η καλύτερη επιλογή των στοχευμένων κοινωνικών επιδομάτων που θα είναι πιο αποδοτικά με την εισαγωγή ενός σχήματος κατώτατου εισοδήματος. Προς τον σκοπό αυτό θα προωθηθεί η εντατικοποίηση των ελέγχων στους δικαιούχους των επιδομάτων κοινωνικής πρόνοιας και ειδικά στα επιδόματα αναπηρίας, μέσω της αύξησης της συχνότητας των επανελέγχων.
Εργασιακά: Στην αγορά εργασίας στόχος είναι η αντιμετώπιση της υψηλής ανεργίας κυρίως των νέων. Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να ενισχυθούν οι έλεγχοι για τη διασφάλιση της πλήρους εφαρμογής της εργασιακής νομοθεσίας με επιτάχυνση των ελέγχων και της επιβολής κυρώσεων και αυστηρότερων όρων για τη συμμετοχή σε προγράμματα εκπαίδευσης όσων λαμβάνουν το επίδομα ανεργίας.
ΤΡΟΪΚΑ
Το «κλειδί» στη νέα αξιoλόγηση του Μαρτίου
Στην έδρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εκτιμούν ότι η τήρηση των δεσμεύσεων στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις θα αποτελέσει το «όχημα» για την οριστική έξοδο της χώρας από την κρίση, στέλνοντας παράλληλα ξεκάθαρο μήνυμα σε ξένους και εγχώριους υποψήφιους επενδυτές ότι το μέλλον της χώρας βρίσκεται εντός και όχι εκτός της Ευρωζώνης. Στόχος είναι να αντιμετωπιστεί η αβεβαιότητα που η Κομισιόν θεωρεί ότι ήταν από τις βασικές αιτίες της παρατεταμένης ύφεσης με τις δραματικές επιπτώσεις στην απασχόληση.
Oι θετικές εξελίξεις για την επίδειξη της κοινοτικής αλληλεγγύης έχουν επισπευσθεί μετά τις εκτιμήσεις ότι το πρωτογενές πλεόνασμα υπερβαίνει τις αρχικές προσδοκίες και προσεγγίζει τα 1,2-1,5 δισ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή ήταν ο βασικός λόγος που οδήγησε στη συνάντηση κορυφαίων αξιωματούχων της Ευρωζώνης και των υπουργών Οικονομικών της Γερμανίας και της Γαλλίας μετά το τελευταίο Eurogroup.
Πάντως, προϋπόθεση για να λάβει επίσημη μορφή η διαδικασία στήριξης της χώρας είναι να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατόν η παρούσα αξιολόγηση της τρόικας. Το ραντεβού του Φεβρουαρίου φαίνεται πως έχει οριστικά χαθεί και πλέον οι προσπάθειες επικεντρώνονται εν όψει του Eurogroup στις 10 Μαρτίου.
Σε αυτή τη συνεδρίαση θα συζητηθεί και το χρηματοδοτικό κενό του ελληνικού προγράμματος, όπου οι ενδείξεις είναι ότι οι εταίροι δεν θα διακινδυνεύσουν παράτολμα σχέδια διασφαλίζοντας τη χρηματοδότηση της χώρας, έστω και προληπτικά μέχρι το 2016. Το ποσό που θα απαιτηθεί εκτιμάται μεταξύ 13-15 δισ. ευρώ και θα καλυφθεί απευθείας από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας, χωρίς να γίνεται χρήση του αποθέματος από την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών, το οποίο θα παραμείνει ως «ασπίδα» προστασίας στις προσπάθειες της Ελλάδας για δανεισμό από τις αγορές το 2015.
Στις 23 Απριλίου αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση
Ημερομηνία - ορόσημο είναι η 23η Απριλίου, όταν η Εurostat θα επιβεβαιώσει το πρωτογενές πλεόνασμα με το οποίο εκπληρώνεται η ελληνική δέσμευση και οι εταίροι πλέον και τυπικά μπορούν να ξεκινήσουν την επίσημη διαδικασία διασφάλισης της βιωσιμότητας του χρέους.
Η τελική απόφαση θα ληφθεί τον Ιούνιο, ωστόσο η δέσμευση των εταίρων θα δημοσιοποιηθεί πριν από τις ευρωεκλογές, ώστε να σταλεί και το διπλό πολιτικό μήνυμα στην Ελλάδα ότι οι θυσίες αναγνωρίζονται από την Ευρωζώνη και στην Ευρώπη ότι η αξιοπιστία της χώρας έχει ανακτηθεί πλήρως.
Η λύση θα επικεντρώνεται σε ένα έμμεσο «κούρεμα» του χρέους, το οποίο θα έχει τη μορφή της επιμήκυνσης της αποπληρωμής των δανείων από 30 σε 50 χρόνια και της περαιτέρω μείωσης των επιτοκίων από λίγο πάνω του 2% που είναι σήμερα περίπου στο 1,5%. Τα δύο μέτρα θα μειώσουν το κόστος εξυπηρέτησης του χρέους στα περίπου 5 δισ. ευρώ ετησίως.
Συμβολή στις αναπτυξιακές προσπάθειες της Ελλάδας θα έχουν και οι πόροι από τα κοινοτικά ταμεία τα οποία με ειδικές ρυθμίσεις θα εκταμιεύονται με πιο απλουστευμένες και ταχύτερες διαδικασίες αλλά με στενή παρακολούθηση σε ό,τι αφορά την απορρόφησή τους.
e-go
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου