Παγωμένα 3 δισ. λόγω κωλυσιεργιών στην υπηρεσία για τις φορολογικές διαφορές που θα ξεμπλοκάριζε τα δικαστήρια
Σε θύλακο νόμιμης φοροαποφυγής εξελίχθηκε η περιβόητη Επιτροπή Διοικητικής Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών του υπουργείου Οικονομικών, η οποία θεωρητικά συστάθηκε προκειμένου να ξεμπλοκάρει τις δικαστικές αίθουσες από φορολογικές υποθέσεις και να οδηγήσει σε ταχύτερη είσπραξη βεβαιωμένων φόρων και προστίμων. Τελικά στην Επιτροπή του άρθρου 70, όπως συνηθίζουν να την αποκαλούν στο υπουργείο Οικονομικών, συσσωρεύονται σήμερα περισσότερες από 500 φορολογικές υποθέσεις με βεβαιωμένα - και ανείσπρακτα - έσοδα, τα οποία εκτιμώνται από αρμόδιους παράγοντες μεταξύ 2,5 και 3 δισ. ευρώ.
ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ. Η ιστορία της Επιτροπής αρχίζει από τις 31 Μαΐου 2012, όταν το υπουργείο Οικονομικών ανακοινώνει ότι στελεχώθηκε και ξεκινά τις εργασίες της. Στην Επιτροπή προεδρεύει ο επίτιμος αντιπρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και μετέχουν δύο υπάλληλοι της κεντρικής υπηρεσίας του υπουργείου Οικονομικών, προϊστάμενοι οργανικών μονάδων επιπέδου Διεύθυνσης, ένας υπάλληλος του ΣΔΟΕ και ένας εκπρόσωπος του ΣΕΒ. Αν ο φορολογούμενος είναι μέλος ομοσπονδίας επαγγελματιών, βιοτεχνών ή εμπόρων, αντί του εκπροσώπου του ΣEB μετέχει ένας εκπρόσωπος της ΓΣΕΒΕΕ.
Εργο της Επιτροπής, όπως ορίζει ο σχετικός νόμος, είναι η διοικητική επίλυση φορολογικών διαφορών σε κάθε φορολογικό αντικείμενο, εφόσον η διαφορά υπερβαίνει το ποσό των 50.000 ευρώ. Με απλά λόγια, αν γίνει φορολογικός έλεγχος σε μια επιχείρηση και βεβαιωθούν πρόσθετοι φόροι οι οποίοι αμφισβητούνται από τον επιχειρηματία ή επιδιώκει συμβιβασμό, ο φορολογούμενος έχει τη δυνατότητα αντί να προσφύγει στη Δικαιοσύνη να καταφύγει στην Επιτροπή του άρθρου 70.
Ανάμεσα στις δυνατότητες προσφυγής στη Δικαιοσύνη ή στην Επιτροπή υπάρχει μια κεφαλαιώδης διαφορά. Για την προσφυγή στη Δικαιοσύνη απαιτείται προκαταβολή του 50% των βεβαιωμένων φόρων, για την προσφυγή στην Επιτροπή δεν υπάρχει οικονομική απαίτηση. Με αυτό και μόνο το δεδομένο, γίνεται αντιληπτό γιατί η Επιτροπή έχει μεγάλη ζήτηση. Μάλιστα, 60%-70% των εκκρεμών υποθέσεων αφορά μεγάλες υποθέσεις του ΣΔΟΕ.
Σε αντιδιαστολή με τη σωρεία αιτήσεων διοικητικής επίλυσης διαφορών όμως, το έργο της Επιτροπής είναι ιδιαίτερα περιορισμένο. Η Επιτροπή, όπως εξηγούν υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, συνεδριάζει μόνο μία φορά την εβδομάδα. Σε αυτή τη μία συνεδρίαση προλαβαίνει να ασχοληθεί με 4-5 υποθέσεις.
«Αν υποθέσουμε ότι σε έναν χρόνο η Επιτροπή συνεδριάζει και τις 52 εβδομάδες και διεκπεραιώνει 5 υποθέσεις την εβδομάδα, αυτό σημαίνει 260 υποθέσεις τον χρόνο» σημειώνει υπηρεσιακό στέλεχος του υπουργείου. Και προσθέτει: «Επομένως, ούτε λίγο ούτε πολύ, για να διεκπεραιωθούν μόνο οι 500 υποθέσεις που μέχρι σήμερα έχουν συσσωρευθεί απαιτούνται περίπου δύο χρόνια».
Υπηρεσιακοί παράγοντες έχουν εισηγηθεί στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών να δημιουργηθούν ανάλογες επιτροπές διοικητικής επίλυσης διαφορών σε ΔΟΥ και ελεγκτικά κέντρα, όπως ίσχυε στο παρελθόν, ή να δημιουργηθούν και άλλες επιτροπές, εκτός Αθηνών, στις περιφέρειες ώστε να επιμερισθεί ο όγκος δουλειάς. Να συνεδριάζουν μάλιστα σε καθημερινή βάση ώστε να προχωρούν οι υποθέσεις και οι εισπράξεις. Αποφάσεις επί του παρόντος δεν έχουν ληφθεί.
Εμεινε πίσω για δύο χρόνια
Η Επιτροπή συνεδριάζει μόνο μία φορά την εβδομάδα και προλαβαίνει 4-5 υποθέσεις. «Αυτό σημαίνει 260 τον χρόνο. Επομένως, για να διεκπεραιωθούν μόνο οι 500 υποθέσεις που έχουν συσσωρευθεί απαιτούνται περίπου δύο χρόνια»
tanea
Σε θύλακο νόμιμης φοροαποφυγής εξελίχθηκε η περιβόητη Επιτροπή Διοικητικής Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών του υπουργείου Οικονομικών, η οποία θεωρητικά συστάθηκε προκειμένου να ξεμπλοκάρει τις δικαστικές αίθουσες από φορολογικές υποθέσεις και να οδηγήσει σε ταχύτερη είσπραξη βεβαιωμένων φόρων και προστίμων. Τελικά στην Επιτροπή του άρθρου 70, όπως συνηθίζουν να την αποκαλούν στο υπουργείο Οικονομικών, συσσωρεύονται σήμερα περισσότερες από 500 φορολογικές υποθέσεις με βεβαιωμένα - και ανείσπρακτα - έσοδα, τα οποία εκτιμώνται από αρμόδιους παράγοντες μεταξύ 2,5 και 3 δισ. ευρώ.
ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ. Η ιστορία της Επιτροπής αρχίζει από τις 31 Μαΐου 2012, όταν το υπουργείο Οικονομικών ανακοινώνει ότι στελεχώθηκε και ξεκινά τις εργασίες της. Στην Επιτροπή προεδρεύει ο επίτιμος αντιπρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και μετέχουν δύο υπάλληλοι της κεντρικής υπηρεσίας του υπουργείου Οικονομικών, προϊστάμενοι οργανικών μονάδων επιπέδου Διεύθυνσης, ένας υπάλληλος του ΣΔΟΕ και ένας εκπρόσωπος του ΣΕΒ. Αν ο φορολογούμενος είναι μέλος ομοσπονδίας επαγγελματιών, βιοτεχνών ή εμπόρων, αντί του εκπροσώπου του ΣEB μετέχει ένας εκπρόσωπος της ΓΣΕΒΕΕ.
Εργο της Επιτροπής, όπως ορίζει ο σχετικός νόμος, είναι η διοικητική επίλυση φορολογικών διαφορών σε κάθε φορολογικό αντικείμενο, εφόσον η διαφορά υπερβαίνει το ποσό των 50.000 ευρώ. Με απλά λόγια, αν γίνει φορολογικός έλεγχος σε μια επιχείρηση και βεβαιωθούν πρόσθετοι φόροι οι οποίοι αμφισβητούνται από τον επιχειρηματία ή επιδιώκει συμβιβασμό, ο φορολογούμενος έχει τη δυνατότητα αντί να προσφύγει στη Δικαιοσύνη να καταφύγει στην Επιτροπή του άρθρου 70.
Ανάμεσα στις δυνατότητες προσφυγής στη Δικαιοσύνη ή στην Επιτροπή υπάρχει μια κεφαλαιώδης διαφορά. Για την προσφυγή στη Δικαιοσύνη απαιτείται προκαταβολή του 50% των βεβαιωμένων φόρων, για την προσφυγή στην Επιτροπή δεν υπάρχει οικονομική απαίτηση. Με αυτό και μόνο το δεδομένο, γίνεται αντιληπτό γιατί η Επιτροπή έχει μεγάλη ζήτηση. Μάλιστα, 60%-70% των εκκρεμών υποθέσεων αφορά μεγάλες υποθέσεις του ΣΔΟΕ.
Σε αντιδιαστολή με τη σωρεία αιτήσεων διοικητικής επίλυσης διαφορών όμως, το έργο της Επιτροπής είναι ιδιαίτερα περιορισμένο. Η Επιτροπή, όπως εξηγούν υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, συνεδριάζει μόνο μία φορά την εβδομάδα. Σε αυτή τη μία συνεδρίαση προλαβαίνει να ασχοληθεί με 4-5 υποθέσεις.
«Αν υποθέσουμε ότι σε έναν χρόνο η Επιτροπή συνεδριάζει και τις 52 εβδομάδες και διεκπεραιώνει 5 υποθέσεις την εβδομάδα, αυτό σημαίνει 260 υποθέσεις τον χρόνο» σημειώνει υπηρεσιακό στέλεχος του υπουργείου. Και προσθέτει: «Επομένως, ούτε λίγο ούτε πολύ, για να διεκπεραιωθούν μόνο οι 500 υποθέσεις που μέχρι σήμερα έχουν συσσωρευθεί απαιτούνται περίπου δύο χρόνια».
Υπηρεσιακοί παράγοντες έχουν εισηγηθεί στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών να δημιουργηθούν ανάλογες επιτροπές διοικητικής επίλυσης διαφορών σε ΔΟΥ και ελεγκτικά κέντρα, όπως ίσχυε στο παρελθόν, ή να δημιουργηθούν και άλλες επιτροπές, εκτός Αθηνών, στις περιφέρειες ώστε να επιμερισθεί ο όγκος δουλειάς. Να συνεδριάζουν μάλιστα σε καθημερινή βάση ώστε να προχωρούν οι υποθέσεις και οι εισπράξεις. Αποφάσεις επί του παρόντος δεν έχουν ληφθεί.
Εμεινε πίσω για δύο χρόνια
Η Επιτροπή συνεδριάζει μόνο μία φορά την εβδομάδα και προλαβαίνει 4-5 υποθέσεις. «Αυτό σημαίνει 260 τον χρόνο. Επομένως, για να διεκπεραιωθούν μόνο οι 500 υποθέσεις που έχουν συσσωρευθεί απαιτούνται περίπου δύο χρόνια»
tanea
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου