Κοιτάνε τις τιμές και προτιμούν τα ελληνικά προϊόντα. Το νέο προφίλ του Ελληνα καταναλωτή, σύμφωνα με έρευνα του ΟΠΑ
Οι εποχές που οι καταναλωτές περιδιάβαιναν στους διαδρόμους των σούπερ μάρκετ βάζοντας στο καρότσι ό,τι τους άρεσε και όχι ό,τι χρειάζονταν φαίνεται ότι ανήκουν οριστικά στο παρελθόν. Το 96% των καταναλωτών ψωνίζει πλέον βάσει λίστας που έχει καταρτίσει πριν επισκεφθεί το σούπερ μάρκετ, ενώ τα ελληνικά νοικοκυριά παύουν να είναι πιστά σε μια συγκεκριμένη μάρκα προϊόντος εάν αυτή δεν έχει συμφέρουσα τιμή. Το κριτήριο της τιμής είναι αυτό άλλωστε που καθορίζει σε μεγάλο βαθμό και την τελική απόφαση των καταναλωτών για την αγορά ή όχι ελληνικών προϊόντων.
Ετσι, αν και παρατηρείται μια γενικότερη στροφή στα ελληνικά προϊόντα σε ό,τι αφορά κατά κύριο λόγο την πρόθεση αγοράς, η τάση αυτή μπορεί να ανασχεθεί, καθώς την ίδια ώρα μόλις το 29% των καταναλωτών θεωρεί ότι έχουν καλύτερη τιμή.
Σύμφωνα με έρευνα του Εργαστηρίου Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ) υπό τον καθηγητή Γιώργο Μπάλτα, που δημοσιεύει η “Καθημερινή της Κυριακής”, η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ έχει μειωθεί σε σχέση με πέρυσι κατά 11,2%, καθώς φέτος εκτιμάται στα 59,5 ευρώ έναντι 67 ευρώ στην προηγούμενη έρευνα. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2008 η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη ήταν 71,5 ευρώ. Το 60% των ερωτηθέντων ξοδεύει έως 50 ευρώ κάθε φορά που ψωνίζει στο σούπερ μάρκετ, το 42% δαπανά από 51 ώς 100 ευρώ και μόλις το 8% ξεπερνά τα 100 ευρώ. Το 2009 το ποσοστό όσων δαπανούσαν 100 ευρώ κάθε φορά που επισκέπτονταν το σούπερ μάρκετ ήταν 16% και το 2010 12%. Η μέση μηνιαία δαπάνη υπολογίζεται σε 322,5 ευρώ έναντι 334 ευρώ το 2011 και 347 ευρώ το 2010.
Σημαντικό ρόλο στη μείωση της δαπάνης ανά επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ παίζει το γεγονός ότι πλέον το 95,9% έχει προαποφασίσει ποια είδη θα αγοράσει πριν πάει στο κατάστημα. Οπως επισημαίνεται στην έρευνα, υπάρχει περιορισμός, αν όχι κατάργηση των παρορμητικών αγορών και αυστηρός προγραμματισμός των αγοραστικών αποφάσεων. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 74% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι αγοράζει λιγότερα προϊόντα ενώ το 17% περιορίζεται στα απολύτως απαραίτητα.
Η προσπάθεια ανεύρεσης της καλύτερης τιμής έχει ως αποτέλεσμα οι καταναλωτές να είναι πια λιγότερο πιστοί σε μια μάρκα και σε μία αλυσίδα σε σχέση με το παρελθόν.
Σύμφωνα με την έρευνα, στο θέμα της μάρκας προαποφασισμένο εμφανίζεται το 56,3% των ερωτηθέντων, ενώ το 65,7% απάντησε ότι ψωνίζει σταθερά σε ένα σούπερ μάρκετ. Ενα σημαντικό ποσοστό, 18,3%, δήλωσε ότι ψωνίζει σε τρία διαφορετικά σούπερ μάρκετ, ενώ το 2009 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 13,9%. Αλλωστε το 54% συγκρίνει πλέον τιμές σε προϊόντα και καταστήματα και το 46% δήλωσε ότι αγοράζει φθηνότερα προϊόντα.
Τα δύο τελευταία στοιχεία επιβεβαιώνουν δύο σημαντικές αλλαγές που έχουν επέλθει στη συμπεριφορά του Ελληνα καταναλωτή ως αποτέλεσμα της κρίσης: πρώτον, οι Ελληνες καταναλωτές είναι πιο συνειδητοποιημένοι και, δεύτερον, επιλέγουν όλο και περισσότερο τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Προτιμούν ελληνικά
Η έρευνα για πρώτη φορά επιχείρησε να αποτυπώσει τη στάση των καταναλωτών έναντι των ελληνικών προϊόντων. Το 87% των ερωτηθέντων απάντησε ότι όταν βρίσκει στο σούπερ μάρκετ ελληνικά προϊόντα τα προτιμά έναντι των εισαγόμενων. Ωστόσο, η ερώτηση αυτή αφορά την πρόθεση του καταναλωτή και δεν ταυτίζεται με την τελική επιλογή του, που επηρεάζεται από πολλαπλούς παράγοντες (διαθεσιμότητα, τιμές, προσφορές κ.ά.). Εντούτοις, όμως, δείχνει τη μεγάλη δυναμική του κινήματος «Made in Greece».
newsit.gr
Οι εποχές που οι καταναλωτές περιδιάβαιναν στους διαδρόμους των σούπερ μάρκετ βάζοντας στο καρότσι ό,τι τους άρεσε και όχι ό,τι χρειάζονταν φαίνεται ότι ανήκουν οριστικά στο παρελθόν. Το 96% των καταναλωτών ψωνίζει πλέον βάσει λίστας που έχει καταρτίσει πριν επισκεφθεί το σούπερ μάρκετ, ενώ τα ελληνικά νοικοκυριά παύουν να είναι πιστά σε μια συγκεκριμένη μάρκα προϊόντος εάν αυτή δεν έχει συμφέρουσα τιμή. Το κριτήριο της τιμής είναι αυτό άλλωστε που καθορίζει σε μεγάλο βαθμό και την τελική απόφαση των καταναλωτών για την αγορά ή όχι ελληνικών προϊόντων.
Ετσι, αν και παρατηρείται μια γενικότερη στροφή στα ελληνικά προϊόντα σε ό,τι αφορά κατά κύριο λόγο την πρόθεση αγοράς, η τάση αυτή μπορεί να ανασχεθεί, καθώς την ίδια ώρα μόλις το 29% των καταναλωτών θεωρεί ότι έχουν καλύτερη τιμή.
Σύμφωνα με έρευνα του Εργαστηρίου Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ) υπό τον καθηγητή Γιώργο Μπάλτα, που δημοσιεύει η “Καθημερινή της Κυριακής”, η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ έχει μειωθεί σε σχέση με πέρυσι κατά 11,2%, καθώς φέτος εκτιμάται στα 59,5 ευρώ έναντι 67 ευρώ στην προηγούμενη έρευνα. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2008 η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη ήταν 71,5 ευρώ. Το 60% των ερωτηθέντων ξοδεύει έως 50 ευρώ κάθε φορά που ψωνίζει στο σούπερ μάρκετ, το 42% δαπανά από 51 ώς 100 ευρώ και μόλις το 8% ξεπερνά τα 100 ευρώ. Το 2009 το ποσοστό όσων δαπανούσαν 100 ευρώ κάθε φορά που επισκέπτονταν το σούπερ μάρκετ ήταν 16% και το 2010 12%. Η μέση μηνιαία δαπάνη υπολογίζεται σε 322,5 ευρώ έναντι 334 ευρώ το 2011 και 347 ευρώ το 2010.
Σημαντικό ρόλο στη μείωση της δαπάνης ανά επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ παίζει το γεγονός ότι πλέον το 95,9% έχει προαποφασίσει ποια είδη θα αγοράσει πριν πάει στο κατάστημα. Οπως επισημαίνεται στην έρευνα, υπάρχει περιορισμός, αν όχι κατάργηση των παρορμητικών αγορών και αυστηρός προγραμματισμός των αγοραστικών αποφάσεων. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 74% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι αγοράζει λιγότερα προϊόντα ενώ το 17% περιορίζεται στα απολύτως απαραίτητα.
Η προσπάθεια ανεύρεσης της καλύτερης τιμής έχει ως αποτέλεσμα οι καταναλωτές να είναι πια λιγότερο πιστοί σε μια μάρκα και σε μία αλυσίδα σε σχέση με το παρελθόν.
Σύμφωνα με την έρευνα, στο θέμα της μάρκας προαποφασισμένο εμφανίζεται το 56,3% των ερωτηθέντων, ενώ το 65,7% απάντησε ότι ψωνίζει σταθερά σε ένα σούπερ μάρκετ. Ενα σημαντικό ποσοστό, 18,3%, δήλωσε ότι ψωνίζει σε τρία διαφορετικά σούπερ μάρκετ, ενώ το 2009 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 13,9%. Αλλωστε το 54% συγκρίνει πλέον τιμές σε προϊόντα και καταστήματα και το 46% δήλωσε ότι αγοράζει φθηνότερα προϊόντα.
Τα δύο τελευταία στοιχεία επιβεβαιώνουν δύο σημαντικές αλλαγές που έχουν επέλθει στη συμπεριφορά του Ελληνα καταναλωτή ως αποτέλεσμα της κρίσης: πρώτον, οι Ελληνες καταναλωτές είναι πιο συνειδητοποιημένοι και, δεύτερον, επιλέγουν όλο και περισσότερο τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Προτιμούν ελληνικά
Η έρευνα για πρώτη φορά επιχείρησε να αποτυπώσει τη στάση των καταναλωτών έναντι των ελληνικών προϊόντων. Το 87% των ερωτηθέντων απάντησε ότι όταν βρίσκει στο σούπερ μάρκετ ελληνικά προϊόντα τα προτιμά έναντι των εισαγόμενων. Ωστόσο, η ερώτηση αυτή αφορά την πρόθεση του καταναλωτή και δεν ταυτίζεται με την τελική επιλογή του, που επηρεάζεται από πολλαπλούς παράγοντες (διαθεσιμότητα, τιμές, προσφορές κ.ά.). Εντούτοις, όμως, δείχνει τη μεγάλη δυναμική του κινήματος «Made in Greece».
newsit.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου