facebook-twiter

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΛΕΞΤΕ ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΟΣΕΙΡΑΣ

Τετάρτη 24 Ιουλίου 2024

ΙΕΛΚΑ: Φθηνότερο το ελληνικό σούπερ μάρκετ από το γερμανικό - Τι έδειξε νέα μεγάλη έρευνα

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) και την παγκόσμια βάση δεδομένων τιμών καταναλωτή Numbeo, οι τιμές του τυπικού καλαθιού του νοικοκυριού στα ελληνικά σούπερ μάρκετ είναι κατά 26% χαμηλότερες σε σύγκριση με τη Γερμανία.

Η έκθεση του ΙΕΛΚΑ παρουσιάζει τα αποτελέσματα μιας οργανωμένης έρευνας σύγκρισης τιμών που πραγματοποιήθηκε την άνοιξη του 2024.

Η έρευνα καλύπτει ένα τυπικό καλάθι προϊόντων οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων σε διάφορες χώρες, όπως η Ελλάδα, η Γερμανία, η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ισπανία, η Ιταλία, η Πορτογαλία και η Ρουμανία.

Η σύγκριση των τιμών πραγματοποιήθηκε με και χωρίς την αξία του ΦΠΑ, ο οποίος διαφέρει σε κάθε χώρα. Στην ανάλυση συμπεριλήφθηκαν 44 κατηγορίες προϊόντων, με δειγματοληψία από πάνω από 1.400 τιμές προϊόντων και 9 διαφορετικές αλυσίδες σουπερμάρκετ στις δύο χώρες. Τα δεδομένα προέρχονται από έγκυρα site σύγκρισης τιμών και από τις ίδιες τις αλυσίδες σουπερμάρκετ.

Οι τιμές περιλαμβάνουν όλα τα επώνυμα προϊόντα και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, εκτός από ειδικές κατηγορίες όπως τα βιολογικά προϊόντα. Επιπλέον, λαμβάνονται υπόψη οι τελικές τιμές συμπεριλαμβανομένων των προσφορών και εκπτώσεων που παρέχουν οι αλυσίδες σουπερμάρκετ σε κάθε χώρα. Διευκρινίζεται ότι η σύγκριση αφορά αποκλειστικά αλυσίδες σουπερμάρκετ και όχι άλλα σημεία πώλησης.

Τα στοιχεία προέρχονται από τις παρακάτω αλυσίδες σουπερμάρκετ:

  • Ελλάδα: Σκλαβενίτης, ΑΒ, My Market, Μασούτης, Market In
  • Γερμανία: Rewe, Kaufland, Netto, Tukwila

Τα δεδομένα τιμών τα Έρευνας του ΙΕΛΚΑ υπολογίζονται από γνωστά παρατηρητήρια τιμών των χωρών που εξετάστηκαν και για την Ελλάδα στα πρωτογενή δεδομένα από τιμοληψίες σε μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ. Σε κάθε νέα μέτρηση ανανεώνεται το δείγμα των κωδικών που μετρούνται και ανάλογα τη διαθεσιμότητα επιλέγονται διαφορετικές ποσότητες προϊόντων.

pinakas1_ebf4f.jpg

Η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών (πίνακας 1) δείχνει ότι η Γερμανία έχει ακριβότερο καλάθι κατά 26%.

Η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά όταν αφαιρέσουμε τον αναλογούντα ΦΠΑ ανά χώρα για να γίνουν αντιληπτές τις πραγματικές τιμές των προϊόντων σουπερμάρκετ. Η σύγκριση των καλαθιών σε αυτή την περίπτωση (σχήμα 1 και πίνακας 1) η Γερμανία έχει ακριβότερο καλάθι κατά 33%. Αυτό είναι αποτέλεσμα της διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για τον ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά). Στην Ελλάδα αυτός ο ΦΠΑ είναι 13% ενώ στην Γερμανία (7%)

sxima1_0c249.jpg

Σε αντίστοιχα συμπεράσματα καταλήγει και η ανάλυση στοιχείων του Numbeo (το numbeo είναι crowd-sourced global database για τιμές καταναλωτή παγκοσμίως, με στοιχεία από το 2009), τον Ιούνιο 2024, με βάση στοιχεία των τελευταίων 12 μηνών, τα οποία αφορούν όλα τα σημεία πώλησης και αφορούν το ελάχιστο ποσό χρημάτων που πρέπει να δαπανήσει κάποιος στις δύο χώρες προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες θερμίδων, και σε αυτή την περίπτωση η Γερμανία είναι ακριβότερη κατά 26% σε σχέση με την Ελλάδα με 333 ευρώ έναντι 264 ευρώ στην Ελλάδα.

pinakas2_72add.jpg

Σημειώνεται, όπως αναφέρει το ΙΕΛΚΑ, ότι πέρα από τον ΦΠΑ παράγοντες που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όταν συγκρίνονται τιμές ανάμεσα σε διαφορετικές χώρες είναι:

  • Φυσικές καταστροφές λόγω της κλιματικής αλλαγής
  • Η απόσταση της χώρας από τα παραγωγικά κέντρα της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης και τα αντίστοιχα κόστη
  • Το ύψος της φορολογίας σε κάθε χώρα
  • Το κόστος ενέργειας
  • Το κόστος καυσίμων και γενικά μεταφορών
  • Η πολυπλοκότητα της γεωγραφίας της κάθε χώρας (π.χ. οδικό δίκτυο, νησιά κλπ)
  • Το μέγεθος της αγοράς, η αγοραστική δύναμη-δυνατότητα και αντίστοιχες οικονομίες κλίμακας στις προμήθειες των προϊόντων
  • Το ισοζύγιο εξαγωγών-εισαγωγών σε σχέση με τα τρόφιμα και τις πρώτες ύλες παρασκευής τους
  • Τα διάφορα κόστη παραγωγής (ενέργεια, πρώτες ύλες, μισθολογικό κόστος, χρηματοοικονομικό κόστος, γραφειοκρατία)
  • Η παραγωγικότητα της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου σε κάθε χώρα
  • Οι καταναλωτικές συνήθειες σε κάθε χώρα (π.χ. η τάση για συσκευασμένα ή μη προϊόντα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κλπ)

Tα στοιχεία ανά προϊόν με ΦΠΑ και χωρίς ΦΠΑ

Σύγκριση Μέσων Τιμών του Τυπικού Καλαθιού Προϊόντων Σουπερ Μάρκετ

pinakas3_1c220.jpg

ieidiseis

Δημοφιλεις αναρτησεις

ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ BLOGS

ΔΕΙΤΕ ΤΟ

inblogsgr news