Το αποτέλεσμα είναι νοικοκυριά και επιχειρήσεις να λαμβάνουν ως και σήμερα τιμολόγια ρεύματος και φυσικού αερίου με τις καταναλώσεις του προηγούμενου μήνα, που προκαλούν... εγκεφαλικά. Όσο για τις επιδοτήσεις του Φεβρουαρίου, που ανακοινώθηκαν χθες από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, δεν είναι γνωστό, προς το παρόν τουλάχιστον, πότε θα δοθούν, καθώς από τώρα και στο εξής οι εταιρίες προμήθειας θα αρχίσουν να πιστώνουν στους λογαριασμούς που θα εκδίδονται τα αναλογούντα ποσά των ενισχύσεων του Ιανουαρίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, για την εξέλιξη αυτή η ενεργειακή αγορά αποδίδει αποκλειστική ευθύνη, αφενός, στην έλλειψη συντονισμού μεταξύ των αρμόδιων φορέων που έχουν χρεωθεί τη ροή των ενισχύσεων, αφετέρου, στις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που εξακολουθούν να επιδεικνύονται από τα συναρμόδια υπουργεία.
- Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, οι προμηθευτές πήραν στα χέρια τους τις λίστες με τους μετρητές που ανέβασε στην πλατφόρμα IRIS της Τράπεζας της Ελλάδος ο ΔΕΔΔΗΕ. Υλικό, μάλιστα, που δεν είναι ολοκληρωμένο, γιατί ο Διαχειριστής δεν ταυτοποίησε μετρητή με ΑΦΜ. Θυμίζεται ότι από τον Ιανουάριο άλλαξε ο τρόπος με τον οποίο δίνονται οι επιδοτήσεις. Αποφασίστηκε να επιδοτηθούν όλες οι παροχές πρώτης κατοικίας, όπως δηλώνονται στην ετήσια φορολογική δήλωση (Ε1). Καθώς υφίστανται 2.000.000 μετρητές χωρίς ΑΦΜ, ο ΔΕΔΔΗΕ επέλεξε να δώσει μόνο τους αριθμούς των μετρητών, που είναι δηλωμένοι ως παροχές οικιακής κατανάλωσης. Η αργοπορία της γνωστοποίησης έστω και αυτού του υλικού είχε ως αποτέλεσμα να προκληθεί ντόμινο καθυστερήσεων: πρώτα στις εταιρείες, που χρειάστηκαν εύλογο χρόνο για τον έλεγχο των στοιχείων και την αντιστοίχηση μετρητών και πελατών τους, καθώς και την ενημέρωση των πληροφοριακών συστημάτων τους. Και μετά, στην απόδοση των επιδοτήσεων στους καταναλωτές.
- Δεν έχει τροποποιηθεί ακόμη η κοινή υπουργική απόφαση, που θα καθορίσει το πώς θα γίνει η εκταμίευση χρημάτων από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης προς τους παρόχους για τον Ιανουάριο. Έτσι, οι προμηθευτές, είτε θα περιμένουν να εκδοθεί η νέα απόφαση, που θα επιτρέψει να εισπράξουν τα αναλογούντα ποσά για να τα δώσουν στη συνέχεια στους πελάτες τους, είτε θα αναγκαστούν να πιστώσουν τις ενισχύσεις με δικά τους διαθέσιμα, σε μια προσπάθεια να μη διαταραχθεί η πελατειακή βάση τους. Συνεπώς, εκτιμάται ότι πέρα από την ήδη διαπιστωμένη καθυστέρηση της παροχής των επιδοτήσεων του Ιανουαρίου, θα υπάρξουν και διαφορετικοί ρυθμοί πίστωσής τους μεταξύ των παρόχων.
Το αβάσταχτο, πλέον, ενεργειακό κόστος που καλούνται να επωμιστούν νοικοκυριά και επιχειρήσεις άρχισε να μεταφράζεται με δυσκολίες στην αποπληρωμή τους. Και ενώ ως τον Νοέμβριο, σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές κινούνταν με ήπιους ρυθμούς αύξησης, τον Δεκέμβριο καταγράφεται άλμα στη μεγέθυνσή τους, με ανάλογη εικόνα να δίνεται και για τον Ιανουάριο. Το μεγαλύτερο ποσοστό απλήρωτων λογαριασμών, λένε οι ίδιες πληροφορίες, προέρχεται από μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Συνακόλουθα, αυξητική πορεία διαρκώς παρουσιάζουν και οι διακανονισμοί.
Εκπρόσωποι της αγοράς που μίλησαν στο Euro2day.gr προειδοποιούν ότι το επόμενο τρίμηνο, ως τον Μάιο, θα είναι η πιο δύσκολη περίοδος. Και για τους καταναλωτές και για τις εταιρείες προμήθειας. Γιατί εκφράζονται φόβοι ότι οι εκκαθαριστικοί λογαριασμοί που θα στέλνονται και μάλιστα συνδυαστικά, ρεύμα και αέριο, δεν θα είναι εύκολο να πληρωθούν. Αυτό θα πιέσει περαιτέρω τη ρευστότητα των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα της προμήθειας και θα φανεί ποιες είναι ανθεκτικές και ποιες όχι.
«Τότε θα δούμε τις πραγματικές επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης. Έρχεται η ώρα του τελικού λογαριασμού. Δεν θα είναι μια κατάσταση εύκολα διαχειρίσιμη», τονίστηκε χαρακτηριστικά από εκπρόσωπο μεγάλου ενεργειακού ομίλου.
Και μέσα σε όλα, η ΡΑΕ εντόπισε λάθη στον υπολογισμό των επιδοτήσεων, μετά τον έλεγχο που ολοκλήρωσε στα τιμολόγια όλων των παρόχων. Τα λάθη αυτά αφορούν, σύμφωνα με πληροφορίες, είτε σε μικρότερες ενισχύσεις από αυτές που δικαιούται ένας καταναλωτής είτε και σε μεγαλύτερες.
Για την κατάσταση αυτή ενημερώθηκε και το ΥΠΕΝ, ενώ ο Ρυθμιστής έχει αναλάβει την επικοινωνία με τις εταιρείες στις οποίες εντοπίστηκαν τα λάθη αυτά, για να τα διορθώσουν.
Πηγές της αγοράς προμήθειας, σχολιάζοντας στο Euro2day.gr το όλο θέμα, εξέφρασαν τον προβληματισμό τους και άφησαν να εννοηθεί ότι δεν αποκλείονται ως και σκοπιμότητες. «Μόνο αν θέλει κάποιος μπορεί να κάνει λάθος», τονίστηκε χαρακτηριστικά. Σε κάθε περίπτωση, διατυπώνουν την άποψη ότι η ΡΑΕ θα πρέπει να ελέγξει δύο πράγματα: πρώτον, αν έχει πιστωθεί η έκπτωση από όλους τους παρόχους και δεύτερον, τον τρόπο που απεικονίζεται αυτή στα τιμολόγια.
Σε ό,τι έχει να κάνει με το πρώτο ζήτημα, σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, υπάρχουν δύο εταιρείες προμήθειας, χωρίς καθετοποιημένη δομή, που δεν έχουν περάσει κανένα ποσό επιδότησης στους πελάτες τους ως τώρα. Σε ό,τι έχει να κάνει με το δεύτερο, υποστηρίζεται ότι κάποιες εταιρείες εμφανίζουν τις εκπτώσεις αυτές στα τιμολόγια σαν να είναι δικές τους, παραπλανώντας, επί της ουσίας, τους πελάτες τους.
euro2day
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου