Ευρύ είναι το κύμα υποστήριξης που απολαμβάνει τον τελευταίο καιρό η Ελλάδα από βρετανικές και άλλες πηγές, αναφορικά με το πολύπαθο ζήτημα της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα
Με ένα νέο άρθρο γνώμης, η βρετανική εφημερίδα Guardian υποστηρίζει ανοιχτά την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, ζήτημα που ανακινήθηκε με αφορμή τις διαπραγματεύσεις για το Brexit.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα τελευταία 24ωρα, έντονη είναι η υποστήριξη πολλών μέσων προς την Ελλάδα για το εν λόγω ζήτημα, καθώς το κείμενο της Guardian έπεται των δημοσιευμάτων της Washington Post και των Sunday Times, που κοινοποιήθηκαν τις προηγούμενες ημέρες, εκφράζοντας παρόμοια θέση.
Ειδικότερα, στο άρθρο γνώμης της Guardian τονίζεται ότι «μια κυβέρνηση που τονίζει τη σημασία της εθνικής υπερηφάνειας θα πρέπει να κατανοήσει το αίτημα της Ελλάδας».
«Τι στάση θα πρέπει να πάρει αυτή η ανοιχτή, φιλική και «παγκόσμια» Βρετανία απέναντι στις νέες ελληνικές αιτιάσεις για την αποκατάσταση των γλυπτών του Παρθενώνα;», διερωτάται αρχικά το άρθρο της βρετανικής εφημερίδας, ερώτημα που απευθύνεται στην κυβέρνηση Τζόνσον, που υποστηρίζει ότι το Brexit αποτελεί μέσο, ώστε να μπορέσει η Βρετανία να ανακτήσει τον έλεγχο της μοίρας της και την υπερηφάνειά της.
Περιγράφοντας την κατάσταση, η εφημερίδα σχολιάζει: «Η Ελλάδα, με τη στήριξη της Ιταλίας, έχει εισάγει ένα σημείο στο προσχέδιο του κειμένου των διαπραγματεύσεων για την εμπορική συμφωνία με την Βρετανία. Ζητά την επιστροφή «των παρανόμως αφαιρεθέντων πολιτισμικών αντικειμένων» στις χώρες προέλευσης. Δεν αναφέρει τα γλυπτά και η κίνηση αυτή κατευθύνεται στο παράνομο εμπόριο αρχαιοτήτων σε οίκους δημοπρασίας στο Λονδίνο. Αλλά, αν παραμείνει στο επίσημο κείμενο, που θα αποκαλυφθεί αυτή την εβδομάδα, θα αποτελεί ένα μέσο για νέα πίεση προς το Λονδίνο».
Παράλληλα, ο Guardian υπενθυμίζει ότι οι θιασώτες της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα τις περισσότερες φορές επικαλούνται τα ποιήματα του Λόρδου Βύρωνα και το πάθος του στις αρχαίες αυτοκρατορίες, προσθέτοντας ότι «σε αντίθεση, ο παρομοίως υπεύθυνος για τη μεταφορά των γλυπτών στη Βρετανία, ο Λόρδος Έλγιν, ήθελε μόνο να βγάλει κέρδος από τη ματαιοδοξία της αυτοκρατορικής Βρετανίας».
Το άρθρο γνώμης εξακολουθεί αναφέροντας ότι, «έχοντας εξασφαλίσει την άδεια από τους Οθωμανούς κατακτητές της Ελλάδας για να αφαιρέσει σχεδόν τα μισά γλυπτά, τα πούλησε στον κοινοβούλιο για 35.000 λίρες το 1816. Ο Έλγιν έπεισε τη βρετανική κυβέρνηση – που πανηγύριζε για τον θρίαμβο επί του Ναπολέοντος στο Βατερλό – ότι το να αποκτήσει τα γλυπτά θα ενίσχυε τη διεθνή φήμη και το πρεστίζ της Βρετανίας».
«Αυτή η προφανής ύβρις επιστρέφει με το Brexit, αν κρίνει κανείς από τις εχθρικές απαντήσεις για την ελληνική παρέμβαση», σχολιάζει το άρθρο, υπενθυμίζοντας την αρνητική απάντηση της κυβέρνησης της Βρετανίας δια του εκπροσώπου της ότι «αυτό (σ.σ. η επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα) δεν πρόκειται να συμβεί», συνεχίζει ο αρθρογράφος της βρετανικής εφημερίδας.
«Το συνηθέστερο επιχείρημα για την παραμονή των γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο βασίζεται στο στάτους του ως ενός παγκοσμίου ιδρύματος, που παρουσιάζει τους θησαυρούς του κόσμου στον κόσμο. Αλλά για μια κυβέρνηση τόσο καχύποπτη απέναντι στις «κοσμοπολίτικες» αξίες, αυτό αποτελεί μια περίεργη θέση. Οι οπαδοί του Brexit συνεχώς τονίζουν τη σημασία της κυριαρχίας, την αυτοεκτίμηση του έθνους και την υπερηφάνεια για τα προηγούμενα επιτεύγματα. Αυτό που αποτελεί επιχείρημα για τη Βρετανία είναι σίγουρα επιχείρημα και για την Ελλάδα», συμπεραίνει το άρθρο.
Το κείμενο καταλήγει, λέγοντας: «Η αποκατάσταση των γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα θα αποτελέσει την αναγνώριση του νόμιμου δικαιώματος μια φίλης Ευρωπαϊκής χώρας στην κατανόηση του εαυτού της, μετά το οικονομικό χτύπημα που δέχθηκε για πάνω από μια 10ετία. Σίγουρα θα έρχεται σε αντίθεση με το επιχείρημα ότι η Βρετανία έχει τόσο μαγευτεί από την χαμένη δική της αυτοκρατορία που δεν μπορεί να αποκαταστήσει μια παλιά αδικία. Ως ένα κομμάτι των μηνυμάτων μετά το Brexit, αυτό απαιτεί κάτι περισσότερο από τα αστεία που έκανε ο εκπρόσωπος της βρετανικής κυβέρνησης», καταλήγει το άρθρο του Guardian.
mononews
Με ένα νέο άρθρο γνώμης, η βρετανική εφημερίδα Guardian υποστηρίζει ανοιχτά την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, ζήτημα που ανακινήθηκε με αφορμή τις διαπραγματεύσεις για το Brexit.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα τελευταία 24ωρα, έντονη είναι η υποστήριξη πολλών μέσων προς την Ελλάδα για το εν λόγω ζήτημα, καθώς το κείμενο της Guardian έπεται των δημοσιευμάτων της Washington Post και των Sunday Times, που κοινοποιήθηκαν τις προηγούμενες ημέρες, εκφράζοντας παρόμοια θέση.
Ειδικότερα, στο άρθρο γνώμης της Guardian τονίζεται ότι «μια κυβέρνηση που τονίζει τη σημασία της εθνικής υπερηφάνειας θα πρέπει να κατανοήσει το αίτημα της Ελλάδας».
«Τι στάση θα πρέπει να πάρει αυτή η ανοιχτή, φιλική και «παγκόσμια» Βρετανία απέναντι στις νέες ελληνικές αιτιάσεις για την αποκατάσταση των γλυπτών του Παρθενώνα;», διερωτάται αρχικά το άρθρο της βρετανικής εφημερίδας, ερώτημα που απευθύνεται στην κυβέρνηση Τζόνσον, που υποστηρίζει ότι το Brexit αποτελεί μέσο, ώστε να μπορέσει η Βρετανία να ανακτήσει τον έλεγχο της μοίρας της και την υπερηφάνειά της.
Περιγράφοντας την κατάσταση, η εφημερίδα σχολιάζει: «Η Ελλάδα, με τη στήριξη της Ιταλίας, έχει εισάγει ένα σημείο στο προσχέδιο του κειμένου των διαπραγματεύσεων για την εμπορική συμφωνία με την Βρετανία. Ζητά την επιστροφή «των παρανόμως αφαιρεθέντων πολιτισμικών αντικειμένων» στις χώρες προέλευσης. Δεν αναφέρει τα γλυπτά και η κίνηση αυτή κατευθύνεται στο παράνομο εμπόριο αρχαιοτήτων σε οίκους δημοπρασίας στο Λονδίνο. Αλλά, αν παραμείνει στο επίσημο κείμενο, που θα αποκαλυφθεί αυτή την εβδομάδα, θα αποτελεί ένα μέσο για νέα πίεση προς το Λονδίνο».
Παράλληλα, ο Guardian υπενθυμίζει ότι οι θιασώτες της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα τις περισσότερες φορές επικαλούνται τα ποιήματα του Λόρδου Βύρωνα και το πάθος του στις αρχαίες αυτοκρατορίες, προσθέτοντας ότι «σε αντίθεση, ο παρομοίως υπεύθυνος για τη μεταφορά των γλυπτών στη Βρετανία, ο Λόρδος Έλγιν, ήθελε μόνο να βγάλει κέρδος από τη ματαιοδοξία της αυτοκρατορικής Βρετανίας».
Το άρθρο γνώμης εξακολουθεί αναφέροντας ότι, «έχοντας εξασφαλίσει την άδεια από τους Οθωμανούς κατακτητές της Ελλάδας για να αφαιρέσει σχεδόν τα μισά γλυπτά, τα πούλησε στον κοινοβούλιο για 35.000 λίρες το 1816. Ο Έλγιν έπεισε τη βρετανική κυβέρνηση – που πανηγύριζε για τον θρίαμβο επί του Ναπολέοντος στο Βατερλό – ότι το να αποκτήσει τα γλυπτά θα ενίσχυε τη διεθνή φήμη και το πρεστίζ της Βρετανίας».
«Αυτή η προφανής ύβρις επιστρέφει με το Brexit, αν κρίνει κανείς από τις εχθρικές απαντήσεις για την ελληνική παρέμβαση», σχολιάζει το άρθρο, υπενθυμίζοντας την αρνητική απάντηση της κυβέρνησης της Βρετανίας δια του εκπροσώπου της ότι «αυτό (σ.σ. η επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα) δεν πρόκειται να συμβεί», συνεχίζει ο αρθρογράφος της βρετανικής εφημερίδας.
«Το συνηθέστερο επιχείρημα για την παραμονή των γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο βασίζεται στο στάτους του ως ενός παγκοσμίου ιδρύματος, που παρουσιάζει τους θησαυρούς του κόσμου στον κόσμο. Αλλά για μια κυβέρνηση τόσο καχύποπτη απέναντι στις «κοσμοπολίτικες» αξίες, αυτό αποτελεί μια περίεργη θέση. Οι οπαδοί του Brexit συνεχώς τονίζουν τη σημασία της κυριαρχίας, την αυτοεκτίμηση του έθνους και την υπερηφάνεια για τα προηγούμενα επιτεύγματα. Αυτό που αποτελεί επιχείρημα για τη Βρετανία είναι σίγουρα επιχείρημα και για την Ελλάδα», συμπεραίνει το άρθρο.
Το κείμενο καταλήγει, λέγοντας: «Η αποκατάσταση των γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα θα αποτελέσει την αναγνώριση του νόμιμου δικαιώματος μια φίλης Ευρωπαϊκής χώρας στην κατανόηση του εαυτού της, μετά το οικονομικό χτύπημα που δέχθηκε για πάνω από μια 10ετία. Σίγουρα θα έρχεται σε αντίθεση με το επιχείρημα ότι η Βρετανία έχει τόσο μαγευτεί από την χαμένη δική της αυτοκρατορία που δεν μπορεί να αποκαταστήσει μια παλιά αδικία. Ως ένα κομμάτι των μηνυμάτων μετά το Brexit, αυτό απαιτεί κάτι περισσότερο από τα αστεία που έκανε ο εκπρόσωπος της βρετανικής κυβέρνησης», καταλήγει το άρθρο του Guardian.
mononews
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου